God hovvård; bilder och bra sidor

A

ang

Har kikat omkring lite på nätet, men hoppas att ni vet bättre råd. Finns någon sida som visar bra, och kanske sämre, hovvinklar?
 
Njae , jag har i alla fall inte hittat någon...

Men när det gäller hovvinklar finns inte så mycket att VISA...
HÄR kan du se framåtbruten o bakåtbruten hovvinkel från sidan, dessa vinklar bör undvikas. (framåtbruten vinkel finns dock en del hästar som har naturligt och DÅ ska man låta det vara så! Bakåtbruten vinkel = STOR risk för ledinflammationer, ffa i karpus, men även andra leder påverkas.)
Sett framifrån elelr ännu hellre bakifrån (man ser bäst bakifrån faktiskt) så ska du studera hästen i rörelse rakt framifrån/bakifrån. HELA hoven bör sättas ner i marken samtidigt, DÅ är hoven verkad i korrekt vinkel (i sidled). VÄLDIGT många hästar går med för hög utsida på framfötterna, vilket resulterar i att hovens utsida sätts ner tydligt före insidan när hästen går.
Jämför detta med att spika fast en tunn träribba på utsidan av dina egna skor, som du inte får ta av dig på åtta veckor och dessutom måste träna med... Och till detta lägger du det faktum att hästens nedre leder inte har någon som helst rörlighet i sidled, utan ALL snedbelastning påverkar leden negativt - övertryck på ledytorna på den "lägre" sidan och övertänjning av liganmenten på den "högre" sidan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 692
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Efwa
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: tott
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 194
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp