God Man-skap?

Jeffery

Trådstartare
hej, kära forum.

Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv stroke.
Denna människa har sedan dess inte kunnat hantera sina åtaganden mot samhälle och myndigheter, mestadels pga att denne haft Kivra's digitala brevlåda som förvalt, samtidigt som alla lösenord till t.ex laptop, mobilt BankID, maillåda försvunnit upp i den eviga permastroke-frosten. Knappt nånting alls har under denna tid skickats i brevform till folkbokföringsadressen.

Nåväl,
som god man har jag nu lyckats disabla Kivra's digitala brevlåda, och fr.o.m nu ska det börja komma brev i pappersform.
Men under dessa 4½ månader finns det nu ett 40-tal olästa brev i denna brevkorg. Banksekretessen säger att jag inte får läsa dessa brev, men jag har bjudits på en lista med [inkommen tid - avsändare - status], och vill jag veta mer får jag kontakta avsändarna.


Fråga ett:
Vart vänder jag mig för att förhöra Region Stockholm om deras utskickade och ohanterade fakturor?
2023-07-26 19:15 Region Stockholm 2400 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-18 18:40 Region Stockholm 2820 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-12 19:21 Region Stockholm 600 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-05 21:55 Region Stockholm 280 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-05 21:50 Region Stockholm 3000 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-04 07:52 Region Stockholm Oläst
2023-06-27 18:39 Region Stockholm 1260 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-06-20 17:47 Region Stockholm 180 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-06-13 17:47 Region Stockholm 2940 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-06-07 22:10 Region Stockholm 2760 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-23 20:58 Region Stockholm 180 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-17 21:50 Region Stockholm 1200 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-10 19:36 Region Stockholm 120 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-03 20:07 Region Stockholm 2880 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-04-12 19:05 Region Stockholm 120 Oläst Ohanterad i Kivra

Fråga två:
Hur resonerar Region Stockholm när de vårdar någon för en massiv stroke, och samtidigt vill ha betalt för vården men inte lyckas kommunicera ut denna önskan via Kivra - och då försöker lösa detta genom att kommunicera ut denna önskan via Kivra?

Fråga tre:
Hur klarar sig en människa som inte har ett socialt skyddsnät kring sig när denne hamnar i en sådan här situation?


//hälsningar Märkbart Förundrad
 
Fråga ett: vet ej
Fråga två: inte alls
Fråga tre: väldigt dåligt

Hoppas någon kan hjälpa dig med fråga ett..
 
Läste om något liknande (samma?) i nån av kvällstidningarna för någon vecka sedan och om jag inte minns fel, så kommer regionen lösa problemet.

Tar för givet att det i den lösningen ingår att kalla tillbaka ev inkasso/kronofogde.

Jag hade ringt regionen, förklarat ärendet och begärt att bli kopplad till någon som dels kan svara på mina frågor och dels sitter på rätt plats för att åtgärda.
 
Fråga 2; Det är automatiserat, precis som med alldeles för mycket annat. Olika system som inte samarbetar på något sätt. Har inte Kivra utan MinMyndighetspost själv, men vet att flera haft problem med att få bort sitt konto där när de ändrat sig.

Fråga 3; sjukhusens kuratorer hjälper så gott de kan och kontaktar överförmyndarnämnden för att utse en god man. Men jag håller med om att det är en mycket berättigad fråga.
 
Utan någon som beakar ens intressen kan det lätt gå åt helvete, blir av med hus och hem för en spottstyver, skulderna rusar iväg och kronkalle tar det som är kvar, förutom skulderna då.
Rehabsamordnare och kurrator mfl ska rota i detta, blir en förutsättning för rehabilitering, men innan det är på plats kan det ta (för) lång tid. När det dessutom är instanser som inte får saken gjorda i tid, men inte har eller tar något ansvar för det, så blir det än mer i kläm.
Lotteri i välfärdssamhället dessvärre. Är där bra handläggare som dessutom råkar ha möjligheten och tiden att göra sitt jobb så fungerar nog det mesta.
 
Som sjuksköterska upplever jag ändå att många patienter har goda män som de inte är släkt med eller känner sedan tidigare. Det är kanske delvis svar på fråga tre.

De andra frågorna har jag inga bra svar på, låter sjukt trist och som ett väldigt dumt system.
 
Fråga ett ring region Stockholms växelnummer och be att bli kopplad till någon som har hand om fakturafrågor. Då borde de kunna skicka alla fakturor till folkbokföringsadressen alternativt om du kan skicka kopia registerutdrag på godmanskap och de skickar fakturorna direkt till dig.
 
Som svar på fråga 3.

Personal inom socialtjänst och sjukvård har skyldighet att anmäla behov av god man om en person anses behöva det. Det görs till överförmyndarnämnden i kommunen som utser en god man (om behov finns). Det är vanligt att ha en god man som inte är en anhörig.

Med det sagt så är det ju säkerligen betydligt tuffare att hamna i en sådan situation än att ha anhöriga som hjälper till ändå.
 
Ovanstående tips kokade ned till denna sida:
https://www.1177.se/Stockholm/konta...kter-i-stockholm/enheten-for-patientavgifter/

Jag har nu skrivit mail till samtliga fyra vårdnadsgivare inom RegionStockolm, som min huvudman har varit hos se'n stroken.

Jag har nu fått min första feedback;
Fakturor utskivna och ska skickas brevledes till folkbokföringsadress.
Fakturor som gått till Visma Inkasso är återtagna.
Förfallodatum framflyttat till sista september.


tack @lil-sis
 
hej, kära forum.

Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv stroke.
Denna människa har sedan dess inte kunnat hantera sina åtaganden mot samhälle och myndigheter, mestadels pga att denne haft Kivra's digitala brevlåda som förvalt, samtidigt som alla lösenord till t.ex laptop, mobilt BankID, maillåda försvunnit upp i den eviga permastroke-frosten. Knappt nånting alls har under denna tid skickats i brevform till folkbokföringsadressen.

Nåväl,
som god man har jag nu lyckats disabla Kivra's digitala brevlåda, och fr.o.m nu ska det börja komma brev i pappersform.
Men under dessa 4½ månader finns det nu ett 40-tal olästa brev i denna brevkorg. Banksekretessen säger att jag inte får läsa dessa brev, men jag har bjudits på en lista med [inkommen tid - avsändare - status], och vill jag veta mer får jag kontakta avsändarna.


Fråga ett:
Vart vänder jag mig för att förhöra Region Stockholm om deras utskickade och ohanterade fakturor?
2023-07-26 19:15 Region Stockholm 2400 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-18 18:40 Region Stockholm 2820 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-12 19:21 Region Stockholm 600 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-05 21:55 Region Stockholm 280 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-05 21:50 Region Stockholm 3000 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-07-04 07:52 Region Stockholm Oläst
2023-06-27 18:39 Region Stockholm 1260 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-06-20 17:47 Region Stockholm 180 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-06-13 17:47 Region Stockholm 2940 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-06-07 22:10 Region Stockholm 2760 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-23 20:58 Region Stockholm 180 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-17 21:50 Region Stockholm 1200 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-10 19:36 Region Stockholm 120 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-05-03 20:07 Region Stockholm 2880 Oläst Ohanterad i Kivra
2023-04-12 19:05 Region Stockholm 120 Oläst Ohanterad i Kivra

Fråga två:
Hur resonerar Region Stockholm när de vårdar någon för en massiv stroke, och samtidigt vill ha betalt för vården men inte lyckas kommunicera ut denna önskan via Kivra - och då försöker lösa detta genom att kommunicera ut denna önskan via Kivra?

Fråga tre:
Hur klarar sig en människa som inte har ett socialt skyddsnät kring sig när denne hamnar i en sådan här situation?


//hälsningar Märkbart Förundrad
Jag har en nära anhörig som jag sköter ekonomiskt admin åt, och min erfarenhet är att det är hopplöst svårt. Väldigt mycket måste göras av personen ifråga personligen, oavsett om denne är förmögen att göra det. Det har varit oanade mängder krångel med smågrejor man knappt tänkt på förut.

Det finns inga möjligheter att få tillgång till personens bank-id? Då kommer du ju åt räkningarna i alla fall.
 
Det är möjligt att dela ut behörighet på Kivra.

I övrigt så är det ett himla meck.
Svärfar levde med god man i många år efter sin stroke.
Jag kan trösta dig med att det på något vis hittade vettiga rutiner efter ett tag.
En bank i taget.
Och en leverantör i taget.
Ett helt jordbruk ingick i åtagandet.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi snackar vidare här :) September 1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
28 949
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 883
Senast: MM
·
Småbarn I vintras separerade jag från dotterns pappa då det framgick att han varit otrogen under en väldigt lång tid. Han bor kvar på gården...
2
Svar
36
· Visningar
5 292
Senast: grodan21
·
I
Foder & Strö Det stallet som ligger vid oss blir jag galen på. Så här fodrar dem. Tycker att detta är helt fel och inte rätt mot hästarna. i...
2
Svar
33
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp