Halfrek

Trådstartare
Jag funderar lite löst på att kanske ansöka om att bli god man, undrar vad det finns för erfarenheter av det på Buke? Vill gärna göra en insats men känner mig lite skrajsen över att det kanske är för komplicerat.. Så har vi några goda män där ute med lite pepp? :)
 
Jag funderar lite löst på att kanske ansöka om att bli god man, undrar vad det finns för erfarenheter av det på Buke? Vill gärna göra en insats men känner mig lite skrajsen över att det kanske är för komplicerat.. Så har vi några goda män där ute med lite pepp? :)
Det är mycket jobb men samtidigt behövs det fler! Det viktigaste är att ha full koll på alla papper, maken var god man åt sin mamma och höll på att bli tokig på att få alla siffror att stämma. Nu har han blivit av med det och istället tar hand om papperna som anhörig vilket underlättar.
För honom var det värst att hålla på och fylla i papper om hur många gånger han hade besökt den han var god man för och varför. Lite slarvigt att det inte finns en frågeställning för anhöriga och en för utomstående.
 
min mamma är god man och har varit det rätt länge, först åt sin brors fru och nu åt sin bror. Första uppdraget hamnat i domstol då mamma insåg att den tidigare gode mannen förskingrat över 150 000 kr. Visade sig inte vara första gången heller, har för mig att överförmyndaren (tror det heter så? den som ska se över att allt går rätt till) också fick sparken.

Det verkar iaf vara betydligt mindre bökigt nu när hon har sin bror, gissar att det är lättare att få saker att stämma när man inte har någon annan att "städa upp efter" som hon hade innan.

Jag vet att mamma säger att det finns mycket bra tips i en facebook grupp. Vet inte om du hittat den? annars kan jag fråga vad den heter
 
Dont do it säger jag bara. Har inte varit det själv men har haft anhöriga som jobbat med det. Herregud vilket jobb de fått lägga ner.
 
Det är sant att det behövs fler goda män, och jag har själv övervägt det. Men har blivit så pass avrådd och även avskräckt efter att ha sett hur t.ex. missbrukare med goda män ringer dem i tid och otid (verkligen alla tider på dygnet) för att dilla om pengar. Det kan ju även ske om personen t.ex. är dement. Nä tack.

Ska istället bli ledsagare, börjar på torsdag. Har arbetat med personen sedan tidigare. Där är man timavlönad istället för att få arvode, det känns bättre så.
 
Hua, låter ju inte så kul...
Det är skitsvårt. Svårt att sätta gränser med tanke på att du har hand om en persons ekonomi. Var ska gränsen gå för när personen får höra av sig t.ex.? Det är ju trots allt dennes pengar. Nä, det är inget för mig helt enkelt.
 
En god man tvingas väl inte till vilken klient som helst? Tänker att det finns olika komplicerade klienter också.
Har varit i andra ändan själv och kan väl konstatera att jag är väldigt okomplicerad så sett, ville mest ha hjälp med att rodda kronkalle och hjälp med att hålla i pengar.

Ett tips är väl iaf att läsa på om dina egna befogenheter som god man. En del tror att de har samma befogenheter som en förvaltare vilket de absolut inte har. Det är orsaken till att jag inte har god man idag.
 
En god man tvingas väl inte till vilken klient som helst? Tänker att det finns olika komplicerade klienter också.
Har varit i andra ändan själv och kan väl konstatera att jag är väldigt okomplicerad så sett, ville mest ha hjälp med att rodda kronkalle och hjälp med att hålla i pengar.

Ett tips är väl iaf att läsa på om dina egna befogenheter som god man. En del tror att de har samma befogenheter som en förvaltare vilket de absolut inte har. Det är orsaken till att jag inte har god man idag.
Kan vara svårt att veta hur pass komplicerad klienten är om denne precis beviljats god man. Men visst, TS kan påpeka att denne är helt grön på detta och vill ha någon "enklare" klient, om detta finns tillgängligt. Tänker dock att dessa ofta har lojala goda män, till skillnad från de klienter som är struliga...
 
Kan vara svårt att veta hur pass komplicerad klienten är om denne precis beviljats god man. Men visst, TS kan påpeka att denne är helt grön på detta och vill ha någon "enklare" klient, om detta finns tillgängligt. Tänker dock att dessa ofta har lojala goda män, till skillnad från de klienter som är struliga...
Jo absolut, tänker mest att det finns en sån bredd av folk som behöver god man. Alla är ju inte missbrukare eller dementa liksom, man kan lika gärna vara god man åt någon som ligger inne och inte kan kommunicera efter en stroke eller åt ett dödsbo, eller åt personer med diverse diagnoser. Själv hade jag säkerligen kunnat vara skitjobbig om man bara ser till diagnos så där är det säkert svårare att avgöra dock :)
 
Hade nog främst till typ ensamkommande barn och liknande. Känns inte som om de har så komplicerade finanser. Men ja jag kommer tänka efter noga, framförallt om tiden finns, vill inte göra ett halvdant jobb.
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 528
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 341
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
468
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp