God råd mottages...

schelin_j

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då.

Jag har en shirevalack som jag börjat köra lite, har kört honom med stallägarens pullert och min trilla med bildäck utan problem. Saken är den att jag för närvarande har ett shiresto på foder och jag har använt hennes loksele till min häst men nu måste jag ju ta och skaffa honom en egen sele och jag vet inte riktigt vad jag skall ha...

Syftet med körningen är för närvarande bara motionskörning ett par gånger i veckan (2-3 ggr) men så småningom kan det ju hända att vi vill försöka bli duktiga på någon gren inom körningen också. Jag har som sagt en trilla som jag tänkt köra honom med, den är inte så stor och tung utan en ganska nätt vagn åt honom. Trillan har inte rekade skacklar tyvärr. Jag har också för avsikt att någon gång skaffa en rockard för jag tycker själv att det är allra roligast att köra rockard - åtminstone med stoet för hon tycker ju att det är så kul. Även en rockard har ju fasta skacklar.

Frågorna är då...

1. Jag ska låta göra nya skacklar till trillan - de som finns är aningen små och dessutom är jag lite skraj att träet i skacklarna kan ha blivit dåligt. Ska jag satsa på att försöka hitta någon som kan göra rekade skacklar till trillan? Eller går det lika bra med fasta om man har svängel och linor?

2. Finns det någon sele som är mer att föredra än andra? I dag kör jag ju med loksele och den är ju bra för att hästen så att säga får mycket dragkraft. Nackdelen är att den är väldigt tung och otymplig och jag har ibland svårt att få upp den över hästen...de är ju lite höga de där kusarna. Sedan är det svårt att få fatt i lokselar som räcker till, både lokor och dragläder är ofta för korta.

Jag har tittat lite på Ideal Harness maratonsele (den finns ju i ardenner/shiresize...) - vad tycker ni om den och kan det vara en lämplig sele för det jag vill använda den till?

Vad är det egentligen för skillnad på maratonselen och en vanlig bröstsele? Vad skiljer en giggsele från en bröstsele? Jag har försökt läsa på och förstå men får inte ihop skillnaderna riktigt.

3. Om jag vill låta göra nya skacklar, viss borde det vara att föredra att få skacklar i metall då? Framför trä alltså?

4. Har ni några bra tips om var jag kan få fatt i en BRA sele i stor storlek utan att behöva lägga ut allt för enorma summor? Som sagt var, jag kör ju inte i tävlingssyfte eller så men ändå rätt så ofta och jag är väldigt mån om att min häst skall ha bra och väl passande utrustning - körningen skall ju vara rolig för oss båda! Däremot är jag tyvärr inte förmögen :cool:

/Jenny som är tacksam för goda råd...
 
Sv: God råd mottages...

Ja just det ja - eftersom ni säkert kommer att fråga...

Hästen är inkörd. Jag har begränsad men dock lite erfarenhet av körning och min stallägare hjälper mig med det jag inte kan... tyvärr kan han mest om travselar så jag vill hellre fråga er här eftersom jag förstått att många här kan det där med arbetsselar och maratonselar bättre än han.

Dessutom är det alltid bra att fråga på många ställen - då kan man jämföra och utvärdera svaren :)
 
Sv: God råd mottages...

Äsch då - jag måste ha skrivit för långt... 22 som tittat men ingen som svarat...

En enkel fråga då - Ideal Harness maratonsele, hur tycker ni att den skulle funka till en shire som motionskörs med en ganska lätt trilla med en eller möjligen ett par personer i. Vi kör på grusvägar, skogsvägar och lite lite på asfalt. Det är inte jättebackigt men lite kuperat.

Någon som har synpunkter då?
 
Sv: God råd mottages...

Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då.

Frågorna är då...

1. Jag ska låta göra nya skacklar till trillan - de som finns är aningen små och dessutom är jag lite skraj att träet i skacklarna kan ha blivit dåligt. Ska jag satsa på att försöka hitta någon som kan göra rekade skacklar till trillan? Eller går det lika bra med fasta om man har svängel och linor?

SVAR: det går bra med fasta om du har svängel och draglinor. Rekade skakalr går bara att använda till loksele utan draglinor tror jag dessutom, så då får du ju ett begränsat anv område, om man inte kan låsa rekade skaklar på något sätt. metall känns mycket säkrare, men förstör ju trillans "look".

2. Finns det någon sele som är mer att föredra än andra?

SVAR: det beror vad du ska göra. Loksele funkar bra till fyrhjuligt, men man ska alltid ha draglinor och baksele. eller rekade skaklar ändå.
Till en rockard fungerar lokselen dåligt. Man kan visserligen bygga om den lätt, så man kan dra rockard och fyrhjuligt med svängel och bra draglinje. Finns trådar om det. Kolla på Nussikans fjording, de har en sån loksele.
Jag kör med ideals deluxe sele , och jag drar ofta tungt. tex klipper jag gräs med bröstsele. Loksele finner jag otroligt klumpigt, och att galoppera och trava med loksele känns inte lika bra som med bröstsele. Min loksele väger nätta 25 kilo, inte så kul att sela med. den.


Jag har tittat lite på Ideal Harness maratonsele (den finns ju i ardenner/shiresize...) - vad tycker ni om den och kan det vara en lämplig sele för det jag vill använda den till?

SVAR: det är en rejäl sele utan krusiduller. Snabbkoppling är guld värt då den passar till alla sorters skaklar och är snabb att få av o på.

Vad är det egentligen för skillnad på maratonselen och en vanlig bröstsele? Vad skiljer en giggsele från en bröstsele? Jag har försökt läsa på och förstå men får inte ihop skillnaderna riktigt.

SVAR: Börjes deluxe sele är en sk giggsele. Där löper de två skakelöglorna fritt genom däckeln, och är då till för att, när man kör med tvåhjuligt, kompensera om ena hjulet kör på ojämnt underlag, då blir trycket på ryggen jämnt eftersom skakelhållarna följer marknivån till viss del.

3. Om jag vill låta göra nya skacklar, viss borde det vara att föredra att få skacklar i metall då? Framför trä alltså?

4. Har ni några bra tips om var jag kan få fatt i en BRA sele i stor storlek utan att behöva lägga ut allt för enorma summor? Som sagt var, jag kör ju inte i tävlingssyfte eller så men ändå rätt så ofta och jag är väldigt mån om att min häst skall ha bra och väl passande utrustning - körningen skall ju vara rolig för oss båda! Däremot är jag tyvärr inte förmögen :cool:

SVAR: prisvärda bra selar är just idealselarna från börjes, eller ergoselen från equilex.se Willabselen är mycket mycket fin den med, men kostar ca 6000:- på Selar.se finns det lite olika selar, och bäst är om du ringer eller mejlar gunilla där för bästa råd om vad du ska köpa. De har en rätt ok sele för under 5000:- där.
Jag tycker du ska undvika selar med tilbury tugs som skakelkoppling. De kan bli livsfarliga vid olycka eller fel skakeltyp.
Undvik även pfiffs billiga selar under 4000:- De passar sig till ponnyer, men inte till stor häst. De är mycket klent byggda.
jag är inte heller förmögen alls, man får spara och ha tålamod för att kunna köpa det rätta till sin häst.
Jag tror du får flera svar under kvällen, detta var mina tankegångar.
jag tävlar lätt klass i körning med en nordsvensk kille.
 
Sv: God råd mottages...

Åh vad glad jag blev över ett svar - och ett uttömmande och vettigt dessutom :bow:

Det var väl det jag visste att jag kunde få hjälp på bukefalos!

Sedan känns det ju skönt när du bekräftar det jag tänkt - jag är ju som sagt inte så erfaren på detta område... har bara "hobbykört" i ett knappt år och mest bara jobbat med det allra mest grundläggande vad gäller körning, att få hästen att stå stilla, gå framåt, vända (kunde foderhästen redan klockrent i och för sig men jag har jobbat lite med min egen på det området och det börjar bli riktigt fina vändningar i skritt i alla fall) samt fattningar och tempoväxlingar. Så jag känner att just i utrustningsbiten har jag dålig koll! Men jag har ju läst en massa här som gjort att jag ändå tyckte att jag hade en uppfattning... men som jag inte vågade lita på.

Det viktigaste är ju att det är bra för min underbara häst - vad som är finast bryr jag mig inte så mycket om. Han gillar ju att trava med vagn - galopp har vi bara provat en gång men det verkade han gilla då med. Dock ville jag inte be honom galoppera när jag inte hade koll på att vi har rätt grejor.

Det blir nog metallskacklar, jag känner också att det känns säkrare och om man beställer svartlackerade bryter de inte av så mycket från trillan. Den är ju redan "förstörd" genom att den har bildäck i alla fall...
 

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 894
Senast: Digbil
·
Körning Köpte ju sele och vagn till min häst. Remmsele och rockard på bilaxel. Glad i hågen började jag köra, varannan dag ca 30 min i skritt...
2
Svar
33
· Visningar
2 534
Senast: vinkelina
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp