God ryttare ska

om en häst får omkull för att du lättar i en tygel så sitter du antagligen och bär hästen! :crazy: :crazy:
En häst ska balansera upp sig själv och INTE stupa för att man som ryttare släpper stödet! Om den gör det så är man nog som ryttare väldigt fel ute..

Nirak
 
jo men om häste STUPAR för att man lättar i handen som Diderot sa så måste du väl ändå hålla med om att man bär hästen i handen?? :confused: :smirk:

Nirak
 
en god ryttare ska kunna samla hästen enbart med viktinverkan. DET är ridkonst!

att rida med tyglar och släppa efter lite då o då är ingen konst, men möjligtvis en liten början på den långa vägen till samling genom säte
 
Skillnad på stöd och att hänga i tygeln. Vill inte att min häst ska hänga på tygeln men kommer erbjuda ett jämnt stöd.

Att ibland bara släppa tror jag kan göra hästen osäker med resultatet att den börjar gå bakom hand och bli orolig i handen.



























Och det är ett stort bevis på att hästen inte bär sig själv, för man rider ju med sätet och inte med handen.
en häst som är osäker och tom släpper bettet om du släpper tygeln är inte en häst som är utbildad speciellt väl.
Visst skall man erbjuda kontakt med hästens mun men att den skall bete sig på detta viset om den inte får det är ju helt fel.

Klart den ska kunna bära sig själv men allvarligt talat, hur många av svensson-hästarna kan det?

Inte nån , vågar jag påstå! :crazy:
 
vet en häst som kan gå omkull,
kan bero på att ryttaren i de fallen bär hästen? Jag har inte kunskap om att uttala mig om den saken.
Ägaren (c-tränare) sa att man skulle rida hästen med mycket stöd. Den enda gång som jag fick till det med den hästen red inte jag med mycket stöd. Tycker inte om att ha mycket i handen, har lätt att få glappa tyglar...
 
vad grundar du den åsikten på, att inga hästar bär sig själv? :crazy: :confused:

Nirak
 
går hästen omkull för att man lättar i handen så bär man hästen..ja! :crazy: Ingen hit! ;)

Nirak
 
Det beror ju lite på vad man vill med svängen också eller hur? En del som svarar att hästen ska kunna bära sig oavsett osv tar för givet att det pratas om dressyrridning. Det framgår inte av orginalinlägget. Pratar vi hoppning och snäva svängar så kan du inte lätta på ytter för då hinner du helt enkelt inte få med ytterbogen och svängen blir för lång.
 
jo visst finns det gott om hästar som inte bär sig själva, MEN hur kan du med säkerhet säga att INGEN bär sig själv? Har du sett och ridit alla Sveriges hästar eller? :confused:

Nirak
 
:smirk:
Tycker bara att det är något konstigt att gå ut med ett sådant uttalande om man inte har grund för sina åsikter. Vore annars om du sagt att MÅNGA hästar inte bär sig själv..
Duktigt att du hunnit med att både se och rida alla Sveriges hästar. Men har du inte missat att inspektera mina? ;)

Nirak
 
NEj men jag HAR varit hos dig , jag låg i buskarna och spionerade häromdagen , tänk jag är en bättre privatdektetiv än jag trodde :D
Sedan när du hade åkt därifrån så tjuvred jag ALLA dina hästar :devil:

Hur jag hinner med?? Det är mitt jobb! Jag har blivit anställd av "Svenskahästarbärsigintesällskapet" Så jag är auktioriserad och är befogad JUST för att uttala mig om sådanthär :angel:
 
roligt! :smirk:
Men om ingen häst bär sig korrekt så föreslår jag att du genast loggar ur från Bukefalos och sätter dig och tränar din häst! :devil:

Nirak
 
Jag har redan ridit klart idag! och mina hästar är inte svenska förutom en, och det är inte jag heller för den delen utan jag är faktiskt norsk!!
 
okej, och det förklarar varför de kan bära sig med andra ord? ;)

Nirak
 
Hästen ska jöh söka sig framåt nedåt när man lättar. Man ska inte behöva använda tyglarna för O "få ner" hästen på tygeln. Mn jag har aldrig hört att man ska släppa på ytter utan däremot på inne. Ytter ska man ha kontakt med munnen hela tiden Mn inte krampaktigt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp