God ryttare ska

OK! Jag ändrar mig då ! :bow:

Dom flesta hästar bär sig inte korrekt idetta landet!
(Förutom mina och Niraks då)! ;)
 
Och min ;)
Ärligt talat så finns det många hästar som bär sig själv som jag har tittat på så var har du tittat?
 
Håller med dig. Jag har också lärt mig och gör det, lättar på INNER.
 
Fast "egentligen" ska ju hästen när den är riktigt välskolad behöva det, utan bära sig alldeles själv. Brukar köra med att stryka hästen över halsen i ex galoppökningar för att känna att hästen finns kvar där jag lämnade den ;)
 
Det vore mer intressant om du nämner en enda häst som du har sett (känd) som bär sig korrekt?
Inte ens Rusty världens bästa dressyrhäst gör ju det eller ens någon elithäst!

Ni kan ju inte missat debatten i ridsport ivåras där dom tyska domarna slog larm om ihopdragna hästar med Rusty som exempel :angel:
 
Hemma hos mig kanske... :o För bära sig själv - det är det SISTA min häst gör. Han kommer nog balansera på lina innan han lär sig bära sig själv - iaf som det känns idag. *suck* :(
 
Klart man ska kunna släppa yttertygeln och innertygeln med, för den delen. ;) Det beror på vad jag gör.

Ibland kan jag lätta på innertygeln och rida mer på ytter. Beror på om jag rider hästens svaga eller starka sida.
Eller om jag samlar eller gör vissa övningar.
Ibland kan jag rida helt på innertygeln, ex för att böja igenom en stel halsmuskel på en volt.
Ibland rider jag helt utan stöd på någon tygeln.
Hästen får balansera upp sig själv i både trav och galopp utan att jag håller alls i någon tygeln.

Jag tycker inte att man kan säga så statiskt vad man ska och inte ska göra.
Beror på situationen, hästen och hästens utbildningsgrad.
Målet är att kunna rida hästen med så lika stöd som möjligt på båda tyglarna och det stödet ska vara lätt.
 
Vad hette det, sa du? Hoppning?! Vad är det? Är det någon variant av fång?! :)
 
jag har lärt mig att man ska kunna släppa på båda och hästen skall gå i samma form som innan!
 
Ska vi ändra uttalandet från "god ryttare skall alltid kunna släppa på ytter" till "välutbildad häst ska ej behöva stöd på ytter"?

Alla nöjda? ;)
 
Hörrududu! Nästa gång Mini rider din häst ska hon hoppa honom. Han kommer att tycka att det är så kul att du sedan MÅSTE börja hoppträna. :devil:Fegis. :devil:


Men visst är det märkligt att ni resonerar dressyr (nästan)allihop? Det pratades om att svänga och eftergift på yttertygeln. Och genast pratar ni om hur hästen bär sig, söka sig framåt, neråt osv. Om en hopphäst söker sig framåt, neråt i en omhoppningssväng så vill jag då inte sitta på!! Men alla är väl lite "hemmablinda" och utgår från sin egen typ av ridning.
 
Nej jag förstår vad du menar..Men det finns vissa ryttare som tyvärr håller sin häst på tygeln med yttertygeln!Och ja jag är dressyr tant :D
Där av mitt inlägg ovan..
Men visst har du rätt ;)Men en häst i balans bör ju klara en omhoppnings sväng med hjälp av ryttarens inverkan med säte inte handen...Eller är jag helt ute och cyklar då :crazy:
 
"Framåt-nedåt" före ett hinder/mellan hindren, brukar ju resultera i ett stopp eller åtminstonde ett nedslag...

Likaså om hästen har nacken i "dressyrposition" utan ngt som helst stöd i handen.
Då hoppar den ju med spänd rygg, vilket ju gör att ryggen inte välvs, den kan ju tom sänkas. Även det blir ju gärna ett nedslag...

Jag ser med spänning fram emot svar från ngn annan än just vi "inbitna hoppnissar"!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 267
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp