God ryttare ska

Sv: God ryttare ska

En god ryttare ska för mig kunna rida sin häst i en bra form utan att behöva "bära"den i tyglarna och behöva driva i varje steg.Hästen skall kunna balansera hela sig själv utan ryttarens hjälper...då tycker jag att en ryttare har lyckats med utbildningen på sin häst.

En bra ryttare ska också inse sina egna och hästarna den rider begränsingar och utgå från det.....

Mina tankar om det hela
 
Sv: God ryttare ska

jo precis..hästen ska bära sig själv..när man lyckats med det kan man ju ge efter på båda tyglarna för att få hästen att söka sig framåt/nedåt och strecha ut ryggen. variera hög och låg form, bra gymnastik! ..vid samling håller man stöd och gör halvhalter på ytter, men när man strechar ut överlinjen på hästen så utövar man "cykelstyre"..har jag lärt mig..
 
Sv: God ryttare ska

Jag har lärt mig att jag aldrig får släppa på ytter. Eftergift visst. Men aldrig släppa eller lägga fram ytter. Däremot inner får jag knappt ens ta i enligt min tränare.

/Loobah

hur gör du överstrykningar då? eller du kanske inte använder dig av sådana..
 
Sv: God ryttare ska

Man för fram båda händerna och stryker längs mankammen.

Förekommer mycket i tysk utbildning, för att kontrollera att hästen bär sig själv och inte är beroende av att någon håller den i munnen.

Smart "uppfinning"! :)
 
Sv: God ryttare ska

Jaha, vad bra.. då har jag ett "namn" för det!! (Bra å snappa upp facktermer) :bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
695
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 390
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp