God ryttare ska

T

Tysken

alltid kunna släppa på ytter.. Sade en människa till mig!!
Vad tycker ni om det?? Jag har alltid lärt mig att man ska balansera upp hästen på ytter.. O Det är inner man ska kunna lätta på.. Elr båda samtidigt! Hur tycker ni det är?
 
Lätta på inner säger jag med. Hur ska hästen kunna lita på handen och våga ta stöd om det kan försvinna när som helst, kanske precis när den behöver det som mest?
 
Trodde att det var meningen att hästen skulle balansera upp sig själv... :smirk:
 
Där jag befinner mig just nu, lever jag efter sanningen efter att hästen är "blind" då den är på hjälperna och att den behöver en inramning av ryttarens sits och mjuka hand. För mig i dagsläget skulle det kännas oartigt att släppa stödet på yttertygel. Men jag kanske ändrar mig om 50 år, då jag förhoppningsvis kommit lite längre i utbildningen. I dagsläget är det dock inget jag strävar efter - att lätta på ytter. Att lätta på inner är en annan femma.
 
Jag har då alltid fått höra att man ska ha en stadig ytter... Den får inte glappa, men man ska ju heller inte vara stum i den handen.
 
stöd i båda eller ingen är det som gäller för mig, just nu stöd i båda men förhoppningsvis ska man vell kunna släppa på båda så småningom...
 
enlig vad jag har förstått av Craig P Stevens ska man kunna rida med stöd på bara en tygel, ytter eller inner, så följdaktilgen borde en bra ryttare kunna ge efter ("släppa långsamt") på ytter. Att "släppa" låter brutalt, vissa hästar går omkull om de först får stöd och sedan tappar stödet plötsligt.
 
jag har lärt mig att man skal kunne rida hästen enbart på yttertygeln på en volt - att man abslout inte får låta yttertygeln hänga!! Låter konstigt.....
 
jag tycker att man främst ska kunna lätta i inner, men att hästen ska kunna bära sig helt själv också, dvs utan stöd alls i handen.
 
Det är väl där de olika "grenarna" i ridning delar sig.
När jag rider är det ultimata ett LÄTT stöd i tygeln från hästens sida. Jag eftersträvar INTE att rida på hängande tygel, även om jag vill kunna lätta på båda tyglarna ngn sekund, UTAN att hästen är "50 meter lång", byter gångart eller ngt liknande.
 
Jag vill påstå att man skall kunna rida en häst utan stöd alls och den skall kunna bära sig iallafall, kan den inte det så bär den sig inte heller. Man skall inte behöva balansera upp en häst med hjälp av tyglarna! Faller den framåt om man släpper tyglarna , ja då hänger den bara i handen och bär sig knappast korrekt!
I tyskland (Bundechampionaten) finns det ett moment där ryttarna måste släppa tyglarna i alla gångarter så att domarna kan kontrollera att hästarna bär sig själva!
Urbra!! och något för dom svenska unghästtävlingarna att ta efter.
Jag är så trött på att se alla indragna hästhalsar i unghästchampionaten :mad:
 
Skillnad på stöd och att hänga i tygeln. Vill inte att min häst ska hänga på tygeln men kommer erbjuda ett jämnt stöd.

Att ibland bara släppa tror jag kan göra hästen osäker med resultatet att den börjar gå bakom hand och bli orolig i handen.

Klart den ska kunna bära sig själv men allvarligt talat, hur många av svensson-hästarna kan det?
 
Tycker det låter konstigt. Släppa inner måste det väl vara?
Tycker det känns lite som om man överger hästen (pss som när man hoppar och slänger fram handen precis i avsprånget).
 
God ryttare ska väl inte behöva massa sånt trams för att kunna rida hästen, hästen ska gå och samlas endast genom sätet. DET är ridkonst!

Det är ingen konst att rida m tyglar o stöd o ev. släppa litegrann då o då, folk måste ju utvecklas så dom blir lika grymma som riddarna var förr!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 267
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp