Goda argument för att övertyga mannen att ha häst hemma?😁

Jag skulle nog inte reda ut att ha hästarna hemma utan sambons hjälp. Han kör traktor, ger vissa givor och bygger grejer som behövs. Hjälper stolpa hagar, flytta hästar osv. Han är ovärderlig men gillar också att hjälpa till! Och är sjukt duktig på att bygga grejer som behövs! :)
 
Det beror ju också på vad ni i dagsläget använder tilltänkt stall och hagmarker till. Är ändrat användningsområde något som påverkar sambon?
Kommer ni att behöva göra investeringar som att köpa traktor/fyrhjuling eller göra iordning stallet? Köp av ny häst? Är det i så fall något du kan stå för själv eller påverkar det gemensam ekonomi?
Om det inte påverkar honom tidsmässigt, ekonomiskt eller att det krävs arbete av honom borde du inte behöva stora argument. Men bor man ihop är det ju trevligt att diskutera igenom och vara överens ändå.
 
Jag tror att vi är rätt så några stycken här som drivit runt gård med hästar utan att ha någon sambo.

Fundera över hur du skulle lösa det om du bodde själv. Skulle du inte klara det kanske du inte ska ha hästen hemma. Det finns inga garantier för att du inte kommer att stå där själv med gård och hästar.

Jag har ett brett skyddsnät bland hästkunniga vänner. Det innebär att jag kan få hjälp vid ev sjukdom utan att endast en person ska behöva dra runt min gård och mina djur.
Jag har lärt mig efterhand det jag behöver kunna. Det finns maskiner att hyra för att göra mindre arbeten som är tunga och tidsödande att göra för hand.


Fundera över hur du skulle lägga upp det för smidigaste möjliga underhåll. Kolla runt på hur andra löst det som har sina hästar hemma.

Jag skulle inte lägga något ansvar på en eventuell sambo.
 
Jag tror att vi är rätt så några stycken här som drivit runt gård med hästar utan att ha någon sambo.

Det är nog också många (åtm bekräftas det IRL hos mig) som har en sambo som låtit sig övertalas och att detta är ett trist inslag i det gemensamma livet. Där hästarna och hästlivet blivit en sak man egentligen inte är överens om och som orsakar frustration. Tycker @TinyWiny alltid skriver mycket bra om detta!
 
Du kanske måste det men det innebär inte att alla måste det. Mina djur, mitt ansvar, jag löser det. Min sambo hjälper till när årets hö kommer vilket vi avtalade från början. Ett fåtal gånger de gånger jag har blivit opererad har han också hjälpt till med mockning (det har blivit en handfull gånger under alla år han har behövt mocka). Mitt stall är inrättat efter att kunna fixas trots sjukdom. Det är långtifrån tungrott. Skulle jag köpa häst till min sambo hade han nog undrat om jag hade fått en knäpp. Så märkligt och konstigt att tvinga på någon annan sitt intresse. Han vill inte ha några djur alls så i vårt fall hade det varit rent elakt att göra så. Däremot vet han att med mig kommer djur precis som jag vet att det kommer diverse annat med honom men ingen tvingar det som är viktigt för en själv på den andre.
Tja, vad kan jag säga, jag skulle inte kunna ha häst utan familjen med på tåget. De kostar ju pengar också. Jag har nog nästlat i varför han vill ha häst och tycker att jamen både det ena och det andra och vad vill han men jag tror han älskar mig och vi har varit ihop länge. Han älskar hästarna också, det är häftigt att fara fram i skogen även när vi kör och han känner sig lite viktig tycker att det ger honom lite status. Tror jag, karlar är konstiga ibland. Han betalar för sin häst, standard inridningsmånadsgift av den lägre graden inkl skoningoch veterinär och full skötsel plus att han bär hö vid behov. Han är faktiskt duktig också, välbalanserad men lite slarvig. Sadlar sitter alltid perfekt, där har han fått någon slags perfektionistattityd.

Vi tycker ju hästar är roligt och varför skulle inte han tycka hästar är roligt?
 
Senast ändrad:
TS skriver att sambon vill resa, TS själv är lika gärna hemma. Det låter som risk för konflikt: sambon vill gärna att de åker på en tvåveckors-resa, men TS har svårt att ordna hjälp/har inte råd eftersom hen lägger alla sina pengar på hästarna.

Sambon vill göra X eller Y. TS kan inte pga något med hästarna/stallet. Kanske något som hen måste ha hjälp med.

Sambon vill att de lägger X-tusen kronor på något till hemmet, TS har inte råd pga oväntade utgifter för hästarna.

Ska man ha eget stall måste alla vara överens. Man får inte glömma att hästar är extremt tids- och pengaslukande. Såvida inte båda har god ekonomi och sambon har ett eget allt uppslukande intresse och båda är nöjda med att huvudsakligen leva parallella liv, då kan det fungera.
 
Jag tror det är vanligt på landsbygden med folk som har häst i verkligheten och inte typ tävlar. Jag bara tror så. Jag tittade på ”grabben vid graven bredvid ” med underbare Micke Nyquist , vi saknar dig i livet. Nog tror jag den karaktären gärna byggt bana åt sin kärlek. En granne har en gubbe som byggt bana och stall åt henne. Mötte några på fölvisning där gubben stolt visade upp sitt grimskaft han hade konstruerat någon liten finurlighet. De är inte hästmänniskor och alla är inte bönder utan har fina arbeten men de är positivt aktiva utan att ta över. TS du kanske ska byta gubbe?
 
Jag tror det är vanligt på landsbygden med folk som har häst i verkligheten och inte typ tävlar. Jag bara tror så. Jag tittade på ”grabben vid graven bredvid ” med underbare Micke Nyquist , vi saknar dig i livet. Nog tror jag den karaktären gärna byggt bana åt sin kärlek. En granne har en gubbe som byggt bana och stall åt henne. Mötte några på fölvisning där gubben stolt visade upp sitt grimskaft han hade konstruerat någon liten finurlighet. De är inte hästmänniskor och alla är inte bönder utan har fina arbeten men de är positivt aktiva utan att ta över. TS du kanske ska byta gubbe?
Har häst i verkligheten?
 
Jag tror det är vanligt på landsbygden med folk som har häst i verkligheten och inte typ tävlar. Jag bara tror så. Jag tittade på ”grabben vid graven bredvid ” med underbare Micke Nyquist , vi saknar dig i livet. Nog tror jag den karaktären gärna byggt bana åt sin kärlek. En granne har en gubbe som byggt bana och stall åt henne. Mötte några på fölvisning där gubben stolt visade upp sitt grimskaft han hade konstruerat någon liten finurlighet. De är inte hästmänniskor och alla är inte bönder utan har fina arbeten men de är positivt aktiva utan att ta över. TS du kanske ska byta gubbe?
Jag hade redan häst när jag blev sambo, den bekostades helt och hållet av mig. När det efter några år blev att vi skaffade hus var fortfarande mina hästar mitt eget ekonomiska och praktiska ansvar, han betalade för sina egna hobbyer och vid separationen så är hästarna fortsatt mitt eget ansvar.

Jag har häst i verkligheten, jag får hyra, leja, staka hage, laga vindskydd, köpa hem foder och sköter fortfarande allt själv med ett heltidsjobb som jag måste hinna med och även underhåll av huset och fixa med ved,värme och stor trädgård. Jag har aldrig velat vara beroende av någon annan för att kunna ha häst, det är mitt ansvar.
 
Jag hade nog inte vågat ha häst hemma om sambon var emot. Varje gång saker kom imellan nåt då, eller jag skulle behöva hans hjälp, så skulle det stressa mig enormt om jag visste att han inte ville detta.

Prata istället med honom och fråga vad som gör att han inte tkr att det är en bra ide. Om ni kan samtala om era rädslor, förväntningar och tankar så kanske ni kan mötas. Kandke är hans oro obefogad, kanske inte? Kanske kan ni gardera er mot dem problemen på ngt sätt? Kanske kan det då vara värt att testa en vinter och se hur det är?
 
@nattvarg håller med @Yrja .

För mig är det viktigt att vid samliv vara överrens sen att det blir ditt ansvar i grunden är ju självklart.

Ni kanske kan enas om att ge det en tid där du kan ha din häst hemma mer än sommartid (inkl då sällskapshäst) för att se hur det funkar dvs sambon ser att det inte kräver så mycket samtidigt som det är viktigt för dig ?
 
Eget stall är så oerhört skönt men man kan aldrig åka bort mer än över dagen.
Är det betesperioden så ser farfar till våra men när de är installade så får vi så snällt stanna hemma (men det gör mig inget för jag är helst hemma)

Friheten med eget slår allt.
Ingen annan att anpassa sig efter, inga konstiga regler, inga korta hagvistelser i små fyrkanter.
Ja listan kan göras lång.

Det enda jag ev saknar kan vara ridsällskap men allt annat överväger det
 
Nu tyckerjag ni har dumma argument.

Har man stall hemma så måste man ha familjen med sig för emellanåt blir man sjuk och emellanåt är det ton med hö som ska bäras och vägar som ska skottas.

@nattvarg familjen måste vilja. Jag lyckades inte få barnen fortsätta ridamen de kan rida men de tycker om hästarna och bär hö och ger mat när jag är borta. Gubben började på ridläger med mig och vill ha häst hemma och rider och hjälper till. Ridläger är en bra början eller typ hästsemester med ridning. Skaffa en häst till honom men som du håller i trim, dvs rider.

Håller med!
Mannen på verkas helt klart om hästen är hemma i eget stall!
Blir man sjukfår mannen hjälpa till med in o utsläpp fodringar o mockning.

Det är svårare att spontan åka bort och man har fodringstider att passa och hästar som skall tas ut till hage och in i stall.
Dubbelt så dyrt med två hästar. Mer hö, mer strö, mer gödsel ska förvaras, dubbet pris för vaccinationer, dubbel kostnad för hovslagare osv

Nu finns ju timer av olika slag som kan öppna grind till del av hage med hö och som kan släppa ner hönät i boxen osv

Man behöver inte ha traktor o fyrhjuling osv för att ha häst hemma.

Så skönt att inte vara inhyrd men man har ingen större frihet och allt måste planeras.
 
Går det att ordna lösdrift och ha inaccorderad som hjälper till så blir man mycket mindre låst mot 2 egna på box.

Sen är ju ett eget stall inget som man måste fortsätta med. Blir det för tungt eller att ni känner er för låsta i hästens rutiner så är det ju bara att stalla upp igen.
 
Bor ni med grannar som har hästar så kolla med dem om ni kan hjälpas åt?
Hade bra samarbete med en granne som fixade mina hästar när jag var borta och jag tog hennes.
Sedan får man göra det så lättroddat som möjligt, lösdrift/ bädd i boxen.
Få fodergivor men större, fritillgång på halm där emellan så kan det lösa sig en vecka eller två. Vatten som är självuppfyllande.
Fixa det själv bör du kunna göra.
Satsa på det sen är det en bonus om han kan tänka sig att hjälpa till någon gång? Tänker att stallkamrater har du kanske som kan hjälpa med lavning av hö mot att du hjälper de o.s.v.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 218
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp