Godis i skolan?

DarkInNight

Trådstartare
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
 
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet

Vet inte hur det är idag men jag kom ihåg när jag själv var liten plutt, då fick man inte ta med sig godis och om man gjorde det så skulle man ta med sig så att det räckte åt alla andra också. Vi blev dock bjudna på godis ibland av lärarna.🙂
 
Nä, inget godis i skolan, frukt och riskakor är okej.
Nån gång per år så blir de bjudna på nån glass eller kaka. Ibland har vi fått lov att skicka med nån bulle till fika.
Knappt 1 gång per termin, går i 2an.
 
Skulle aldrig inträffa på vår skola. Man ska skicka med barnet frukt varje dag och nåde den som glömt och kommer med ett par digestivekex, då får man inte äta dem. Vid varje utflykt där fika ska tas med understryker skolan att det är Nyttigt fika som gäller. När jag gick i lågstadiet var fika hemifrån en näve jättens kex, ett par ballerinakakor och en festis. Jag hade inte blivit upprörd om mitt barn fick något liknande enstaka gånger på tex utflykt.
 
Samma som @Fille för mitt barn som går i förskoleklass. De får inte ta med till skolan men har vi enstaka tillfällen fått inskolan eller på fritids. Han har fått en skumtomtar vid jul och de fick en klubba när de haft innebandyturnering på fritids en gång.
 
Inget godis alls är tillåtet. Däremot hade dom fruktstund varje dag och de barn som gick på fritids (samma lokal som skolan) fick ofta baka och det åt dom sen tillsammans.
 
På vår förskola är det nyttig fika som gäller om dom är på utflykt. Alltså smörgås/frukt.
Vatten att dricka. Har man glömt skicka med ordnar dom så ingen blir utan.
Men dom bakar pepparkakor till jul och och fikade på prinsesstårta när förskolan hade 15års jubileum.
 
Så skönt att läsa era svar, då är det inte jag som överreagerar.

I dotterns klass förekommer det både godis, snacks och fika (tårta mm) frekvent.

Själv anser jag att onyttigheter inte hör till skolan. Någon gång ibland för att fira något riktigt speciellt, men inte många många gånger per termin...
 
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
På mitt barns skola tror jag inte barnen får ta med godis, men det förekommer fika, godis, snacks etc. frekvent. Tror tex mellanmålet en dag i veckan är fikabetonat. Utöver det verkar de (tillsammans med engagerade klassföräldrar..) hitta massor av tillfällen till sötsaker. Inget som stör mig alls faktiskt. Ser inte hur det skulle kunna vara ett stort problem?
 
Jag är lärare på låg och mellan. Barnen får inte ha med godis men ibland bjuder vi på någon godisbit, tex vid alla hjärtans dag eller någon skumtomte till jul.

Så här är det på mitt barns skola. Undantag när de skriver nationellt prov. Då får de ta med sig t.ex. kexchoklad och liknande.
 
Så här är det på mitt barns skola. Undantag när de skriver nationellt prov. Då får de ta med sig t.ex. kexchoklad och liknande.
Ja, de som gör NP i åk 6 brukar få ta med sig något sött. Det är nog en gammal tradition på många skolor. Jag gjorde NP i början av 2000-talet, då i åk5 och fick även då ta med något sött till proven.
 
Så skönt att läsa era svar, då är det inte jag som överreagerar.

I dotterns klass förekommer det både godis, snacks och fika (tårta mm) frekvent.

Själv anser jag att onyttigheter inte hör till skolan. Någon gång ibland för att fira något riktigt speciellt, men inte många många gånger per termin...
Så konstigt! Liksom, varför?

Jag tycker det blir så svårt då man blir inlärd till att allt ska firas med gott. Jag vet liksom inte riktigt själv hur jag ska fira utan att äta gott.
 
På mitt barns skola tror jag inte barnen får ta med godis, men det förekommer fika, godis, snacks etc. frekvent. Tror tex mellanmålet en dag i veckan är fikabetonat. Utöver det verkar de (tillsammans med engagerade klassföräldrar..) hitta massor av tillfällen till sötsaker. Inget som stör mig alls faktiskt. Ser inte hur det skulle kunna vara ett stort problem?
Jag kan ändå se problemet. Alltså, någon gång ibland tycker jag inte är någon fara. Men barn, överlag, får idag i sig alldeles för mycket socker. Vilket i sig inte är något positivt för hälsan. Så jag kan förstå att man blir irriterad om det förekommer frekvent. Jag känner ibland lite samma irritation mot sonens förskola. Varje födelsedag firas med glass, gör de smoothie till mellanmålet är det glass i, firar de någon högtid så är det glass eller någon (visserligen liten) godisbit. När han gick på småbarnsavdelning firade de födelsedagar med fint skuren frukt av olika slag istället, det tyckte jag kändes bättre.
Jag är dock inte tillräckligt irriterad för att ta upp det till diskussion, då de gör många andra bra saker, tex är ute väldigt mycket i den mån väder tillåter (de hade nog varit ute mer om torkskåp hade hunnit torka upp kläderna snabbare efter en blöt förmiddag).
 
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
Ja (nu mellanstadiet men som tidigare då) läraren bjöd på godis och eleverna kunde om det var disco tex eller ngn fest få ta med sig en begränsad mängd godis (begränsad som i tex ni får ta med en liten chipspåse och en läsk eller X bitar godis)

Deras lärare (tre olika så långt) bjöd och bjuder helt enkelt på lite godis då och då men inte så ofta, kanske någon/ett par gånger per termin, tycker jag är en rimlig omfattning.

Men barnet hävdade alltid att parallellklassen fick mycket mer godis och ofta (dvs lät som varje vecka i alla fall) för de var bråkiga och kom hem och berättade varje gång de fått (denna klass har brutits upp och finns inte längre). (vet dock inte hur sant detta är :), jag hävdade att det var synd om dem som fick godis och han kunde vara glad att han fick mer sällan :) )
 
Senast ändrad:
Så konstigt! Liksom, varför?

Jag tycker det blir så svårt då man blir inlärd till att allt ska firas med gott. Jag vet liksom inte riktigt själv hur jag ska fira utan att äta gott.
För riktigt små förskolebarn så är det väl också rekommenderat tex en halv kanelbulle i veckan och tre glas saft. Om då förskolan varje vecka ger en kanelbulle och två glas saft så har ju mormor bara ett glas saft kvar att ge på hela ransonen ändå.

Men på lite större och en gång i månaden eller så tycker jag inte det är ngt.
 
För riktigt små förskolebarn så är det väl också rekommenderat tex en halv kanelbulle i veckan och tre glas saft. Om då förskolan varje vecka ger en kanelbulle och två glas saft så har ju mormor bara ett glas saft kvar att ge på hela ransonen ändå.

Men på lite större och en gång i månaden eller så tycker jag inte det är ngt.
Haha, kul rekommendation, jag har aldrig hört liknande, men självklart vet jag att man ska hålla ner på socker.. jag är ingen sockervurmare, men tänker ändå att de mängder de får i skola/förskola ändå är relativt små. Och då tycker jag ändå att mina barn får något varje/varannan vecka men tycker att mängderna är små.. får de glass får de typiskt en piggelin, nåt kex här och där och nån liten bit kaka.
För egen del tycker jag det är mer problematiskt med svärmor (som fram till nyligen..) hämtade dem en dag i veckan och gav dem jätteglass, saft och chokladpuffar varje gång..
 
Haha, kul rekommendation, jag har aldrig hört liknande, men självklart vet jag att man ska hålla ner på socker.. jag är ingen sockervurmare, men tänker ändå att de mängder de får i skola/förskola ändå är relativt små. Och då tycker jag ändå att mina barn får något varje/varannan vecka men tycker att mängderna är små.. får de glass får de typiskt en piggelin, nåt kex här och där och nån liten bit kaka.
För egen del tycker jag det är mer problematiskt med svärmor (som fram till nyligen..) hämtade dem en dag i veckan och gav dem jätteglass, saft och chokladpuffar varje gång..
https://www.folkhalsoguiden.se/glob...halsoguiden/material/det-lilla-extra-2019.pdf

Här är rekommendationen.

Det är ju inte "hålla ned på socker" utan på läsk, glass, chips, bullar, godis, torkad frukt och nötter.
Jag tror nog att det kan stämma faktiskt, inte för att någon bryr sig.
(och jag blev ganska förvånad över hur lite det är)

Men skolan ska dock bry sig och följa näringsrekommendationer så de ska rimligen inte kunna ge mer än hälften av det där till ett barn under en vecka, för att inte ha tagit sig rätten att ge hela portionen framför föräldrarna.

Det blir ju ändå en ganska stor mängd för en vuxen sedan, bara det att man inte brukar tänka på att barnen inte kan äta lika mycket.

Tvååring:

MAX UNDER VECKA FÖRSLAG 2 små glas saft (= 2,5 dl) ½ bulle eller 2 små glas äppeldryck (= 2,5 dl) 1 liten chokladbit (28 g) 2 isglassar (= 110 g) eller 1 stort glas chokladdryck (= 2 dl) ½ wienerbröd, 40 g russin
 
Senast ändrad:
Haha, kul rekommendation, jag har aldrig hört liknande, men självklart vet jag att man ska hålla ner på socker.. jag är ingen sockervurmare, men tänker ändå att de mängder de får i skola/förskola ändå är relativt små. Och då tycker jag ändå att mina barn får något varje/varannan vecka men tycker att mängderna är små.. får de glass får de typiskt en piggelin, nåt kex här och där och nån liten bit kaka.
För egen del tycker jag det är mer problematiskt med svärmor (som fram till nyligen..) hämtade dem en dag i veckan och gav dem jätteglass, saft och chokladpuffar varje gång..

Riktigt små förskolebarn är ju 1-2 år, så inte förskolebarn i allmänhet.

På vårt bvc sitter en affisch med rekommendationer för olika åldrar och vad det motsvarar. Och det är definitivt något liknande det där.
 
Så konstigt! Liksom, varför?

Jag tycker det blir så svårt då man blir inlärd till att allt ska firas med gott. Jag vet liksom inte riktigt själv hur jag ska fira utan att äta gott.
Jag vet inte varför . Jag förstår liksom inte vad det ska vara bra för och har lite svårt att bemöta det. Barnet är ju glatt som får så mycket gott.

Som någon skrev är väl en skumtomte ok , jag skulle inte ha något emot om klassen fick varsin skumkanin för att fira att nationella proven är avklarade och att de ska gå på påsklov.
Men det känns inte okej att bjuda på tårta, godis, fikabröd så frekvent, flera gånger i månaden.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 468
Senast: Soapbubble
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: mily
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 436
Senast: Eurydome
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp