Godis med bett i munnen?

RebeccaAlfred

Trådstartare
Jag funderar på vad som är bäst att ge när hästen har bett i munnen? Ser proffsryttare ge sockerbitar. Vad tror ni om det? Min häst är ny i stallet och blir väldigt nervös och spänd när jag ska upp i sadeln (vilket tar en väldig tid alla ggr innan ridning kan startas). Hade därför velat lugna hästen med mer än ord och klappar vilket inte verkar ge särskilt mycket.

Alla tips är enormt uppskattade!💜
 
Jag tänker att det inte spelar någon roll riktigt när det är så lite som en godisbit. Socker blir ju inget som kan fastna, de riktiga godisbitarna är lättast att ha i fickan en längre tid och morot är väl mest "naturligt" om man tänker på sockerhalt.

Något hästen gillar som funkar för dig att ha med funkar bra.
 
Jag ger morötter, oftast hela. När hästen vant sig vid bett har mina aldrig haft problem med att äta med bett i munnen.
 
Jag funderar på vad som är bäst att ge när hästen har bett i munnen? Ser proffsryttare ge sockerbitar. Vad tror ni om det? Min häst är ny i stallet och blir väldigt nervös och spänd när jag ska upp i sadeln (vilket tar en väldig tid alla ggr innan ridning kan startas). Hade därför velat lugna hästen med mer än ord och klappar vilket inte verkar ge särskilt mycket.

Alla tips är enormt uppskattade!💜
Socker eller en näve havre, min kan inte
äta morot med bett i munnen, eller jo om jag tuggat sönder den lite först.
 
Jag använder positiv förstärkning, dvs jag belönar med godis när hästen gör rätt, även under ridning, så det blir mycket godis under en ridtur. Inga problem med någon godissort. Har i och för sig inte nosgrimma, har man det och har spänt den hårt så kan det förstås bli svårt.
Samtliga hästar i stallet får godis vid uppsittning, en bit på höger sida och en bit på vänster sida, alla står helt stilla vid uppsittning, tom så de nästan vägrar gå om de inte får sina godisbitar först.
 
Jag använder positiv förstärkning, dvs jag belönar med godis när hästen gör rätt, även under ridning, så det blir mycket godis under en ridtur. Inga problem med någon godissort. Har i och för sig inte nosgrimma, har man det och har spänt den hårt så kan det förstås bli svårt.
Samtliga hästar i stallet får godis vid uppsittning, en bit på höger sida och en bit på vänster sida, alla står helt stilla vid uppsittning, tom så de nästan vägrar gå om de inte får sina godisbitar först.
Min häst vägrar äta hästgodis :meh: Dom andra i stallet äter väldigt gärna godiset, men hon tycker inte det smakar. Får väl bli morotsbitar, men ville också ha något jag kunna ge med bett i munnen utan att det stör henne. Inte sugen på att ge socker pga. tänderna.
 
Min häst vägrar äta hästgodis :meh: Dom andra i stallet äter väldigt gärna godiset, men hon tycker inte det smakar. Får väl bli morotsbitar, men ville också ha något jag kunna ge med bett i munnen utan att det stör henne. Inte sugen på att ge socker pga. tänderna.
Min häst vägrar åxå hästgodis. Socker går inte heller hem. Bara morötter och äpplen. Hennes mamma var likadan.
Gör morotsslantar. Det brukar vara lättuggat även med bett.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp