godis ofta

hejkompisar

Trådstartare
jag är en tjej på 14 år som äter godis ofta, nästan varje dag vissa veckor. inte flera hekto men kanske några godisbitar eller nån chokladkaka. jag har idrott tre ggr i veckan och har även andra idrotter jag gör på fritiden. sen är jag också ute på promenader då och då. är det farligt för min hälsa att äta godis lika ofta som jag gör nu? är typ underviktig och har svårt att gå upp i vikt så det är väl inte så stor risk att jag blir tjock? borstar tänderna varje dag.
 
jag är en tjej på 14 år som äter godis ofta, nästan varje dag vissa veckor. inte flera hekto men kanske några godisbitar eller nån chokladkaka. jag har idrott tre ggr i veckan och har även andra idrotter jag gör på fritiden. sen är jag också ute på promenader då och då. är det farligt för min hälsa att äta godis lika ofta som jag gör nu? är typ underviktig och har svårt att gå upp i vikt så det är väl inte så stor risk att jag blir tjock? borstar tänderna varje dag.
Det är inte bra för tänderna att äta mycket godis och varje dag även om du borstar dem :) bakterier som orsakar karies gillar sött och blir fler av mer godis.

https://www.1177.se/skane/liv--halsa/tandhalsa/bra-mat-och-dryck-for-tanderna/
 
jag är en tjej på 14 år som äter godis ofta, nästan varje dag vissa veckor. inte flera hekto men kanske några godisbitar eller nån chokladkaka. jag har idrott tre ggr i veckan och har även andra idrotter jag gör på fritiden. sen är jag också ute på promenader då och då. är det farligt för min hälsa att äta godis lika ofta som jag gör nu? är typ underviktig och har svårt att gå upp i vikt så det är väl inte så stor risk att jag blir tjock? borstar tänderna varje dag.
Det finns betydligt värre saker i livet än att äta godis varje dag :). Mår du bra av det skulle jag inte sluta. Men årlig kontroll hos tandläkaren såklart.
 
Viktigaste är att du i övrigt äter näringsrikt mat, dvs att du inte äter godis istället för mat. Så att du äter ordentligt i övrigt är viktigast. Sen har ju godis en hel del socker och det är beroendeframkallande så du vänjer ju kroppen på det och den kommer då vilja ha mer av det. Sen gällande tänderna så blir det viktigare att borsta tänderna helst direkt efter att du har ätit godis.
 
jag är en tjej på 14 år som äter godis ofta, nästan varje dag vissa veckor. inte flera hekto men kanske några godisbitar eller nån chokladkaka. jag har idrott tre ggr i veckan och har även andra idrotter jag gör på fritiden. sen är jag också ute på promenader då och då. är det farligt för min hälsa att äta godis lika ofta som jag gör nu? är typ underviktig och har svårt att gå upp i vikt så det är väl inte så stor risk att jag blir tjock? borstar tänderna varje dag.
Eftersom du är på gränsen mot underviktig är det viktigt att du äter "riktig mat" också så du får i dig de byggstenar din kropp behöver som proteiner, vitaminer, mineraler och långsamma kolhydrater. Så du inte använder godiset som en ersättning för mat. För tänderna är det viktigaste att man har perioder av vila mellan det att man äter något så de hinner reparera småskador. 3h mellan måltider brukar vara en rekommendation.
 
Huruvida sockerberoende finns eller inte är det olika åsikter om hos forskare och andra inom medicinen. Så jag tycker inte att man ska skriva om det som något självklart. Sen är jag den första att säga att jag har ett matmissbruk/hetsätning men jag tycker inte man ska se det som självklart att man får problem med socker om man äter godis.

Sen snälla buke tycker jag vi alla ska vara försiktiga när vi svarar en ung tonåring som är underviktig och frågar om hen kommer bli tjock av lite godis. :(
Blir rätt ledsen över folks svar och att folk inte är mer försiktiga och omtänksamma.
 
Huruvida sockerberoende finns eller inte är det olika åsikter om hos forskare och andra inom medicinen. Så jag tycker inte att man ska skriva om det som något självklart. Sen är jag den första att säga att jag har ett matmissbruk/hetsätning men jag tycker inte man ska se det som självklart att man får problem med socker om man äter godis.

Sen snälla buke tycker jag vi alla ska vara försiktiga när vi svarar en ung tonåring som är underviktig och frågar om hen kommer bli tjock av lite godis. :(
Blir rätt ledsen över folks svar och att folk inte är mer försiktiga och omtänksamma.

Verkligen.
Blir galen på hälsohysterin med allt tjat om vad som är nyttigt och inte nyttigt, skammande av mat, pekpinnar åt alla håll. Allt är så jäkla farligt, blir helt matt.
Vit flugsvamp är farligt, socker är inte farligt.
 
Med tanke på vad som är vanligt att äta till frukost, mellis etc idag (sockrade flingor, marmelad/sylt på allt, sockrad yoghurt osv som dessutom kompletteras med lite läsk, energidryck eller vad det kan vara) på väg till eller från aktiviteter eller vad det kan vara tror jag inte du behöver oroa dig för att din godiskonsumtion är något som, när man räknar på det, är något som skiljer från många andras konsumtion av socker. Det finns ju säkert saker som är mer näringsriktigt men som någon påpekade: det viktiga är ju att du får i dig bra mat också. När jag gick i högstadiet smakade lunchen skit vilket gjorde att det blev en påse snacks i stället allt för ofta. Visst, vi överlevde men energin i kropp och knopp var väl lite bristande pga detta skulle jag väl säga. Vi hade definitivt haft bättre studieresultat och fysisk ork om vi hade ätit riktig lunch och då hade ju godiset vi åt inte spelat någon större roll.

Med det sagt: någon godisbit hit eller dit som det verkar röra sig om för dig hade jag inte brytt mig om så länge resten av kosten innehåller de ämnen man behöver för att kroppen ska orka fungera och att inte hälsan tar stryk. Hade du varit mitt barn/tonåring kanske jag hade sagt att jag önskar att du äter mat/mellis innan du äter en hel chokladkaka/godispåse bara för att inte riskera att målet hoppas över men i övrigt hade jag inte ojat mig.
 
Ser inga jätteproblematiska eller ej omtänksamma svar, snarare tvärtom men kanske några är raderade?
Jag var tonåringen som åt mycket godis när jag borde ätit mat eller matiga mellanmål för godis var enklare att bara köpa med sig till stallet. Det var inte alltid bra för att orka en hel eftermiddag eller för min låga månadspeng ;) Hälsomässigt? Då var det betydligt bättre att äta något än att inte.
Att äta lite godis som TS gör tycker jag inte verkar problematiskt om tänderna håller sig fina. Godis är gott!
 
Viktigaste är att du i övrigt äter näringsrikt mat, dvs att du inte äter godis istället för mat. Så att du äter ordentligt i övrigt är viktigast. Sen har ju godis en hel del socker och det är beroendeframkallande så du vänjer ju kroppen på det och den kommer då vilja ha mer av det. Sen gällande tänderna så blir det viktigare att borsta tänderna helst direkt efter att du har ätit godis.
Socker är inte beroendeframkallande. Man kan fastna i vanor som gör att man vill fortsätta äta vissa saker men det är inte samma sak som att det är beroendeframkallande.
 
Socker är inte beroendeframkallande. Man kan fastna i vanor som gör att man vill fortsätta äta vissa saker men det är inte samma sak som att det är beroendeframkallande.
https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-016-1229-6/

Results​

We find little evidence to support sugar addiction in humans, and findings from the animal literature suggest that addiction-like behaviours, such as bingeing, occur only in the context of intermittent access to sugar. These behaviours likely arise from intermittent access to sweet tasting or highly palatable foods, not the neurochemical effects of sugar.
 
Socker är inte beroendeframkallande. Man kan fastna i vanor som gör att man vill fortsätta äta vissa saker men det är inte samma sak som att det är beroendeframkallande.
Beroendeframkallande var fel ord men socker triggar ju belöningssystemet i hjärnan, vilket väl gör det lättare att man äter än mer godis. Åtminstone är det vad jag har fått lära mig (och även själv erfarit). Men ja, beroende är fel ord. :)

Mitt viktigaste budskap till TS var dock att inte missa att äta vanlig mat i övrigt.
 
Ser inga jätteproblematiska eller ej omtänksamma svar, snarare tvärtom men kanske några är raderade?
Jag var tonåringen som åt mycket godis när jag borde ätit mat eller matiga mellanmål för godis var enklare att bara köpa med sig till stallet. Det var inte alltid bra för att orka en hel eftermiddag eller för min låga månadspeng ;) Hälsomässigt? Då var det betydligt bättre att äta något än att inte.
Att äta lite godis som TS gör tycker jag inte verkar problematiskt om tänderna håller sig fina. Godis är gott!

Jag ser inte heller några väldigt problematiska svar. Se efter tänderna, ät godis, men försök se till att äta mat också.
Jag tänker att det nog har att göra med vad man själv har för bakgrund, kunskap etc.
Nu känner jag inte TS så jag svarar rent allmänt.
När en smal tonåring är rädd för att gå upp i vikt av några godisbitar, berättar hur mkt man rör sig etc. så är det för mig viktigt att man inte oroar hen mer eftersom jag vet var det kan leda. De ska inte behöva oroa sig för beroende eller såna saker. Tonåringar möts redan av så mkt info om att de tär viktigt att vara smal, vara på olika sätt etc så jag önskar att vi vuxna är försiktiga med att lägga på mer sånt. Speciellt sen TS redan är orolig för att bli tjock trots träning och låg vikt.
 
Jag tänker att det nog har att göra med vad man själv har för bakgrund, kunskap etc.
Nu känner jag inte TS så jag svarar rent allmänt.
När en smal tonåring är rädd för att gå upp i vikt av några godisbitar, berättar hur mkt man rör sig etc. så är det för mig viktigt att man inte oroar hen mer eftersom jag vet var det kan leda. De ska inte behöva oroa sig för beroende eller såna saker. Tonåringar möts redan av så mkt info om att de tär viktigt att vara smal, vara på olika sätt etc så jag önskar att vi vuxna är försiktiga med att lägga på mer sånt.
Jag håller absolut med dig i detta men jag ser verkligen inte någon som brister i omtänksamhet och försiktighet. Ser ofta sånt på andra ställen och även här ibland men nu fick jag inte alls den uppfattningen:) Verkar själv varit i väldigt liknande sits som TS, hade varit ok med att få kommentarer om att vara noga med tänderna. Sen med alla teorier om beroende och nyanser i ev sådan diskussion är inte värt att gå in på i denna tråd tänker jag. Blev bara lite ställd över vad folk läste in :)
 
Jag håller absolut med dig i detta men jag ser verkligen inte någon som brister i omtänksamhet och försiktighet. Ser ofta sånt på andra ställen och även här ibland men nu fick jag inte alls den uppfattningen:) Verkar själv varit i väldigt liknande sits som TS, hade varit ok med att få kommentarer om att vara noga med tänderna. Sen med alla teorier om beroende och nyanser i ev sådan diskussion är inte värt att gå in på i denna tråd tänker jag. Blev bara lite ställd över vad folk läste in :)
Ja vi är helt helt enkelt olika och ser det på olika sätt. :)
 
Ja vi är helt helt enkelt olika och ser det på olika sätt. :)
Vi gör alla vårat bästa i svaren också så att lägga till negativt och beklämmande där det inte finns blir ju också ett problem i sig :) Jag hade blivit ledsen om jag skrivit ett omtänksamt svar och någon tyckte att några av svaren var fel men inte bemötte felaktigheter i svaren utan skrev som du skrev, garanterat tagit åt mig och undrat då det är enormt långt från vad jag vill säga... Ok om det är tydligt drypande fettfobi och andra negativa saker i kommentarerna men här ser jag inte.

Jaja. Släpper det.
 
Vi gör alla vårat bästa i svaren också så att lägga till negativt och beklämmande där det inte finns blir ju också ett problem i sig :) Jag hade blivit ledsen om jag skrivit ett omtänksamt svar och någon tyckte att några av svaren var fel men inte bemötte felaktigheter i svaren utan skrev som du skrev, garanterat tagit åt mig och undrat då det är enormt långt från vad jag vill säga... Ok om det är tydligt drypande fettfobi och andra negativa saker i kommentarerna men här ser jag inte.

Jaja. Släpper det.
ok och jag blev också ledsen av svaren som folk skrev...
Det är ju så det är med kommunikation. Man tycker själv man är omtänksam och andra uppfattar det inte så... Det är ju därför kommunikation är svårt. Man kanske själv tycker man är trevlig och omtänksam men andra uppfattar inlägget som triggande.
Mitt syfte var att be folk vara försiktiga när man pratar om vikt och mat speciellt till tonåringar då jag vet vilket elände det kan leda till.
Vi svarar ju alla utifrån vår erfarenhet och vi tolkar andras svar utifrån vår erfarenhet.

Men jag tror vi ska släppa det så det inte tar över tråden.. Så jag svarar inte mer i tråden så jag inte bidrar till det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 475
Senast: Mabuse
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 000
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp