T

Tican

Hur, när, var och varför ger du din häst godis? Och vad för sorts godis?

Jag brukar ge ungefär en morot, äpple eller några såna här "örtgodisar" varje dag. :d Oftast när jag tar in henne, eller efter jag ridit. Tycker om att se min pålla få nåt gott.. :p

Det här med belöning fattar jag inte riktigt. Vaddå, ska man ta med sig ett äpple när man är ute å rider å ge till hästen när den är duktig?! Men t ex att ge när hästen blivit sprutad eller nåt är mer normalt tycker jag.
 
Min brukar få när vi är klara med ett träningspass eller så, han får dock inte det var dag,men om han varit duktig så kan han få en godis :)
 
det blir mest morötter, men även äpplen och knäcke. :d
ges oftast när hon skall från hagen & när man har ridit klart.
men visst händer det att hon får en extra bit då och då :angel: ;)
 
Brukar ge en morot i stallet efter ridturen. Han får även morötter som mutor när vi tränar trix :D
 
Har som vana att inte ge pållen godis. Har lärt mig att om du ger bort det godaste du har jämt, så är du ingen rikigt ledare. Men de finns ju olika åsikter om det. Dessutom blir det så tiggigt. :smirk:
Fast han får varje kväll i krubban tillsammans med övrigt foder en morot, äpple eller något annat smaskigt :d
 
Morötter och äpplen i krubban tillsammans med kvällsmaten. Jag matar inte hästarna ur hand, ser sällan något positivt i att agera så.

Däremot vet jag en tjej som ständigt proppar i sin häst de mest mystiska grejer hon kommer åt... morötter, äpplen, apelsiner, bananer, persikor, aprikoser, alla typer av meloner, jordgubbar, glass, kakor... behöver nog inte säga mer.
 
De får morötter och äpplen i krubban på kvällen.

Sen kan jag ge morötter som belöning och lite avledning t.ex. första gången vi klippte unghästen.

Ger inte godis då jag är ute och rider :D då får de en klapp eller ett berömmande ord istället.
 
Mina hästar får morötter efter varje arbetspass, det uppskattar de och ser det som belöning.

Min ena häst räcker med att jag under arbetspasset berömmer henne med kel och smek, men min unghäst får lite gott under passet då hon tycker det blir roligare att jobba..men man ska tänka på att det är stor skillnasd att muta en häst och berömma när hästen varit duktig.

Och man ska tänka på att helst inte ge godis från handen till en häst som då gärna nafsar i fickorna, eller som nafsar efter ens händer.
Men annars tycker jag att hästar ska få lite gott när de jobbar så bra som de gör, och som de anstränger sig för vår del...duktiga hästar!

ha det!
 
då är det ju ingen vits med att ge godis om man inte får ge det själv lixom! :o :D
 
stoppar i min isis det mesta åxå.. hennes favoriter är kanelbulle å hallonsaft! :D hon kan faktiskt halsa ur pet-flaskor.. ;)
 
Pellets i fickan... Ger godis i belönande syfte vid träning och inlärning av nyheter.

Jag ger inte godis för att hästen är gullig eller för att hästen skall få något gott i krubban. Där får den mat, inte godis.

En belöning i form av en pellets eller ett par korn havre när man tränar ger ingen bortskämd häst. De lär sig att skilja och jag har då aldrig haft några tiggisar.

MVH/
 
Jag ger morötter, äpplen eller apelsiner som godis ibland.
Fast även uppblandat i maten.

Ger inte som belöning utan mer som godis bara.
 
han får när jag tagit in honom från hagen och efter att jag ridit. Oftast får han morötter (ibland mariekex som han älskar :))
 
Tyvärr är jag en sån som ger hästgodis både i tid och otid.
Har faktiskt med mig godis även när jag rider ute.
Vet att det är fel men vadå? :bow:
 
då är det ju ingen vits med att ge godis om man inte får ge det själv lixom! :o :D

Så vad menar du? Att ge godis i krubban räknas inte eller?
Det kanske är meningen att man ska muta hästen med godiset ur handen, för det är precis det man gör.

Varför överhuvudtaget lära hästen att din hand = godis? Sen när han inte kommer få godis kommer han fortfarande bita dig i handen.

Ha kul, du, och lycka till med att få bort alla tråkiga ovanor som handmatning kan leda till.
 
Han får bara äpplen och morötter.
- När jag hämtat honom från hagen.
- När han skött sig bra ( oftast :D )
- Innan jag tar ut honom i hagen.
 
min pålle får godis varje dag :o :D(morötter o äpplen)
ger när jag tar in honom
när veterinären sprutar honom
eller hovis verkar/skor honom
sen får han alltid "godis" i natt kraften
han får även gott efter att han varit duktig tex vid ridning,träningar,lastning,longering,löshoppning mm,
som belöning/mutor :angel: ;)
mvh/Arabizar
 
kan slänga in nått i krubban när hon står o tittar på mej o verkligen försöker med tankeöverföring "ge mej nått gott, ge mej nått gott" :smirk: har jag ett äpple med mej så får hon d. men sällan som belöning
 

Liknande trådar

L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 259
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: skiesabove
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp