Göda tunn fånghäst? Hur?

Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Någon som vet någon annan produkt som är likvärdig med yea-sacc? Jag har väldigt svårt att få tag på det för det finns ingen åf här utan jag får beställa isåfall och då tar det minst en vecka innan jag har det här hemma och jag behöver det nu, helst igår.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Någon som vet någon annan produkt som är likvärdig med yea-sacc? Jag har väldigt svårt att få tag på det för det finns ingen åf här utan jag får beställa isåfall och då tar det minst en vecka innan jag har det här hemma och jag behöver det nu, helst igår.

Glöm ovanstående fråga. Jag har fått tag på det så att jag får det imorgon :)
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag ger uppblött lusernpellets och jag ökade sakta för att se att han tålde det och det gör han. Man måste ju ge något foder om hästen är tunn och det gäller ju i högsta grad ts här om hästen är så tunn.

Du kanske missförstod mig. Jag tycker du gör helt rätt. Uppblött pelleterad foder och betfiber är utmärkt för hästar som har svårt att tillgodogöra sig näringen i vanligt grovfoder. Om en IR-häst klarar av att äta lusernpellets så är det ju bra. Tyvärr finns det IR-hästar som inte klarar detta.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

spaderäss; järn i hjärnan som orsak till cushings har jag aldrig hört om, kan du berätta mer om det?

Det är en teori som Dr. Eleanor Kellon har. Hon diskuterar sambandet järn och PPID i sin kurs om Chusings och IR:

http://www.drkellon.com/home.html

Kursmaterialet är copyright skyddat så jag kan tyvärr inte kopiera något från det.

Det finns dock inga bevis i form av studier av just detta samband. Däremot finns det en rad indicier som pekar mot att det kan finnas ett samband.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Pergolid Prascend brukar finnas hemma på Djurapoteket i Eskilstuna. Om Veterinären har licens så är det bara att ringa dit beställa så skickas det på ett par dagar. Jag beställde till min Cushinghäst förra veckan och det kom på posten snabbt.

Om det är svårt att få ett ACTH prov taget och analyserat så kan nog veterinären med gott samvete provbehandla med dessa symptom...

Min häst, som numera också är svårare att hålla i ett gott hull, äter förutom Hö ( försöker alltid få tag i ett hö med ett socker på mindre än 12 % ) Speedibeet samt Spillers " fångfoder" High Fiber Cubes och Happy Hoof. Det tål hon bra och håller sig fin på.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Ok, tack. Då kan jag börja ge honom det nu innan jag har fått medicinen.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Ja jag får se hur snabbt det kommer.
Jo hon menar att det absolut är värt att provbehandla.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Vet du vilket prov som gjordes? Förutom dexametasontestet och ACTH-testet förekommer även kortisoltest och urintest (kortisol:kreatin). Inget av de två sistnämnda är dock särskilt tillförlitliga.




Jag förmodar att det är uppblött lusernpellets du ger. Pelleterade foder består av malda råvaror och malning ökar smältbarheten av fodret. Du skulle förmodligen ha sett samma förbättring oavsett vilket pelleterat foder du hade gett. Har man en IR-häst har man dock inte så många pelleterade foder att välja mellan eftersom de allra flesta innehåller spannmål med hög stärkelsehalt. Varken socker- eller stärkelsehalt anges vanligen i näringsdeklarationen av pelleterat foder. Ren lusern innehåller dock vanligtvis relativt små mängder socker och stärkelse så en mix av uppblött lusernpellets och betfiber kan säkert göra underverk för hästar som annars har svårt att tillgodogöra sig näringen i fodret. I USA är det vanligt att ge uppblötta hökuber till äldre hästar. Hökuber finns väl dock tyvärr endast till kaniner i vårt land.

Det finns dock en del problem med lusern som man bör vara medveten om:

* socker- och stärkelsehalten KAN vara högre än vad en IR-häst tål. Lusern är en baljväxt som lagrar energi i form av stärkelse istället för fruktan. Sockret i lusern innehåller också mer glukos (ca. 75%) än gräshö (ca. 50%) så sockret i lusern är farligare för en IR-häst än sockret i gräshö.

* lusernpellets (liksom all pelleterat foder) innehåller höga halter järn. Ett överskott av järn lagras i kroppen, är inflammationsdrivande, försämrar insulinkänsligheten och det finns en teori om att järn som lagras i hjärnan är det som orsakar cushings.

* Lusern innehåller en hög halt kalcium. Kalcium hämmar upptaget av magnesium i kroppen. Ger man stora mängder lusern utan att samtidigt även ge magnesium som tillskott kan detta leda till magnesiumbrist vilket förvärrar IR.

* det har visat sig att vissa IR-hästar inte tål lusern. Varför vet man dock inte. Det kan bero på någon av orsakerna som anges ovan (eller någon helt annan orsak).

Kan du möjligtvis hänvisa till nån artikel som behandlar detta med järn och insulin på häst?
Har lovat att försöka hitta något och vidarebefodra till min veterinär som inte hört talas om sambandet.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Du har fått en massa konstiga svar och jag orkar inte läsa allt dravel i tråden.
Risken är därför att jag upprepar något som redan står.

Men Olja och Lusern är bra mat för fånghästar, IR-hästar och hästar med andra metabola problem.
Det gäller att hålla nere mängden stärkelse.
Med ditt hö så skulle jag ge bara lusern och saltsten med selen i.
Bort med allt annat.
Ju mindre trasslig foderstat dess bättre på dessa hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 491
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp