Göda tunn fånghäst? Hur?

Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

På vilket sätt menar ni att der skulle hjälpa hästens hull om man röntgar hovarna? Min uppfattning, som jag har från utbildning, praktik och sen egen erfarenhet, är att röntgen av fånghovar i många fall är helt onödigt. Jag har för mig att det finns stöd för detta även från forskarhåll... Om man studerar hästen när den går kan man (erfaren hovslagare) med blotta ögat oftast göra en ganska bra avgöra hovbenets läge - ser det ut som att hästen går på högklackat (dubbelslående steg, trakten först) så här den högst sannolikt hovbensrotation. Om hovis verkar hoven så att det dubbelslående setet försvinner är man troligen nära sanningen om hovbenets nya läge. Är det dessutom länge sedan (> 1 år) hästen hade fång och hoven korrekt verkad sen dess, så syns förmodligen inget alls av någon rotation.

Lite så känner jag med. När han hade verkats då med en gång när han fick anfallet så gick han inte med dubbelslag längre och det syns inte på hovarna längre att han har haft fång.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag ser att jag räknat fel på hö´t i både sista och första inlägget som jag skrivit om hö mängden. De får 19 kg ihop och han äter snabbare än den andra hästen iallafall inomhus, så jag räknar med att han äter iallafall 11 kg själv. Jag ber om ursäkt att jag är snurrigare än vanligt.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

I linfrö finns Omega 6 som kan göra en EMS-häst känsligare för socker enkelt förklarat. Jag hade även tagit bort sojan då många EMS-hästar inte tål det enligt min erfarenhet. Kolla efter lucern utan melass och sojaolja.

Sen hade jag sköljt höet och ökat mängden.

Soja har han ätit så länge han har bott här och inte reagerat på det förut så det tror jag inte är problemet. När jag har provat ta bort linfrökakan så har han fått sämre päls, den har blivit mattare så jag tror att han behöver det som är däri om du ursäktar.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Är han avmaskad? Kollad även för blodmask? Är tänderna kollade?
Det går även att ta ut en mobilröntgen, om han är svårlastad. Då kan du kolla hovarna och se en ev. rotation. Det kostar ju mer, och det är väl inte alla veterinärer som har möjligheten att komma ut med en, men det finns. Prata med veterinären som kommer ut ang. det om du ändå vill kolla hovarna.

Du kan även lägga på täcke, så går inte all energi åt till att hålla värmen. Den energi kan istället bli fett, som han ju behöver.

Nej han är inte avmaskad då han är nollad på maskprov. Tänderna ska kollas på torsdag.

Täcke har han så fort han behöver det. Det är självklart för mig att lägga på en häst täcke när behovet finns.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Lite hö? Han får 12 kg och det är vad han äter. Han är bara 153 cm hög, alltså nästan ponny så det är ingen stor häst vi pratar om. Byter ut hö mot lucern gör jag inte men däremot har jag lagt till lucern. Det finns ingen andledning att byta ut för det handlar om så få Mj.

Min C-ponny äter mer än vintertid (sommar gräs såklart). Svårfödd ja, men nog går det i alltid.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Min C-ponny äter mer än vintertid (sommar gräs såklart). Svårfödd ja, men nog går det i alltid.
och det bevisar ju bara att hästar är individer - vissa kan äta nära nog hur mycket som helst medan andra inte gör det.

Jag har haft ett halvblod som jag inte fick i mer än 8 kg hö, fråga mig inte varför. Men han åt glatt av de lusernpellets han fick, vilket var en transportkrubba full varje kväll... Så det gick ingen nöd på honom ändå.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Min uppfattning, som jag har från utbildning, praktik och sen egen erfarenhet, är att röntgen av fånghovar i många fall är helt onödigt.

Jag måste säga att du är den första hovslagare (ex-hovslagare?) som jag hört säga det. Tycker att hovslagare brukar vilja se röntgenplåtar på fånghästar eftersom de "inte har röntgensyn". Men sedan håller jag med om att det säkerligen ÄR så att duktiga hovslagare oftast kan verka hästen korrekt UTAN röntgenbilder också. Men, som sagt, jag har aldrig hört någon hovslagare som uttalar sig om att det är onödigt. Min hovslagare (fd klinikhovis) ville absolut se plåtar när mina var sjuka för 3 år sedan.

Hovbenssänkning, är det lika "enkelt" att få kläm på som rotationer utan röntgenbilder? Kan man, som hovis, veta att hästen har en sänkning utan att se bilder? Och nu pratar jag alltså inte om så grava sänkningar att hovbenet nästan har gått igenom sulan.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

TinyWiny
Jag har exakt samma problem som du. Jag har en islandshäst som är IR och har varit alldeles för tunn, nu är han bara tunn :-/
Han hade fång senast december 2010 och redan då var han tunn, mars 2011 konstaterades höga insulinvärden med kommentaren tunn. De enda depåer han får, till skillnad från din häst då är över ögonen. Nu när kosten är lågsocker så har även dem försvunnit.
Den veterinär som då tog prover tog även för cushing, men det var det inte.
Hon sa att hon ibland får in ir-hästar som istället har svårt att hålla hullet. Ämnesomsättningen är ju påverkad och hon sa att vissa verkar få svårt med näringsupptaget istället. (det var en iaktagelse sa hon)

Jag har de senaste två åren kollat tänderna 3 ggr och det har varit lite tandproblem som åtgärdats, men han går inte upp för det. Nu fodras han och går på lite bete (stripbetas och kort övrig tid) då han nu tål det, troligen p g a att han har högre ämnesomsättning sommartid.(får vinterfång)
Två gånger om dagen tilläggsfodras han med totalt 7 kg torrt hösilage 2 kg lusern, 1 kg kwiikbeet, yeasacc (probiotika), 1 dl olja,
Nu ser man inte revbenen riktigt lika tydligt som innan i sommar men det är hemskt jobbigt men man kan inte göra mer än mata. Hästen är pigg och glad.

Jag kan bara säga att du kan prova att öka lusernen om du vet att den är melassfri och köp kwiikbeet som är melassfri betfor. Jag tycker den ökningen jag gjort med dessa två har hjälpt någon nu i slutet av sommaren men vi har en bit kvar till normalhull tycker jag.

Först provade jag att minska lusernen och öka kwiikbeet för att få högre energi men då tappade han igen, så lusernen är nödvändig här. Jag funderar t o m på att öka den och se.

Lycka till!
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Vad är ACTH-test och varför vill man inte göra det? Jag ska be veterinären ta de andra proverna.

ACTH är en hormon som produceras av hypofysen och som stimulerar binjurarna att producera kortisol. ACTH koncentrationen i blodet är högre hos cushingshästar än hos “normala” hästar.

Motståndet till ACTH-testet kommer framför allt från det klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala. Testet är standard för hund och katt men inte för häst. För häst är dexametasontestet standard. Detta test bör dock undvikas för hästar som har haft laminitis/fång eftersom testet i sig kan orsaka fånganfall. Ett problem med ACTH är att värdena kan variera. Just nu är t.ex. ACTH-värdena högre än normalt för alla hästar. Det finns en massa skrivit om detta men kontentan är att de flesta laboratorier runt om i världen gör ACTH-test även för hästar och det anses relativt säkert som bedömningsgrund. Ett annat problem är att blodprovet måste förvaras och hanteras korrekt.

Det konstiga är att det klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala tycks göra ACTH-test även för häst åtminstone för vissa utvalda veterinärer. Om du ändå ska ta blodprov och göra glukos- och insulinanalys skulle jag rekommendera dig att be din veterinär ta kontakt med SLU:s laboratoriet i Uppsala och diskutera saken. Vill laboratoriet i Uppsala inte göra testet kan man skicka provet utomlands.


(Övriga svar fetat i texten)


Han får ett paket bakjäst om dagen och har fått i många år.

Jag vet att SLU rekommenderar bakjäst men jag tror inte att bakjäst har någon större effekt. Vad jag vet så finns det ingen studie på bakjäst. Den studie man brukar hänvisa till är en studie av jästskulturen Saccharomyces cerevisiae strain 1026 och det är väl inte denna gren av saccharomyces cerevisiae som finns i vanlig bakjäst. Hästens grovtarm behöver ca. 200 miljarder organismer av olika slag för att fungera normalt. Det gäller att hitta en probiotika som tillför både rätt slag och ett tillräckligt antal organismer vilket inte alltid är lätt. Man kan behöva prova olika fabrikat. Den “normala” dosen hos en bra probiotika tillför ca. 50 miljader cfu och innehåller olika arter. För att tillföra 50 miljarder cfu måste du ge minst ett halvt kilo bakjäst!

"Jag ger ju linfrökaka, är det inte omega 3 i det?".

Tveksamt om linfrökaka innehåller någon omega-3. Dels har det mesta av oljan pressats ut (fetthalten i linfrökaka brukar ligga mellan 15-18%) och dessutom är omega-3 känsligt för både oxidering och värme. Även om linfrökakan är en restprodukt av kallpressning kommer produkten att påverkas av luftens syre.

Fettdepåerna har inte byggts på nu när han har tappat men de har heller inte försvunnit som man hade kunnat förvänta sig.

Då missförstod jag dig. Fettdepåerna bör dock minska om IR hålls under kontroll. Magnesium kan göra underverk och få fettdepåer att minska drastiskt. Detta förutsätter dock att IR hålls under kontroll. En sak som jag missade förra gången jag läste vad du skrivit är detta:

“Nu går han på gräs med munkorg ungefär 4-5 timmar varannan dag, går han varje dag så blir han varm i hovarna.”

Gräs kan innehålla höga halter socker vid vissa tidpunkter och med vissa betesbegränsare som t.ex. GreenGuard kan hästen få i sig tillräckliga mängder för att vålla problem för en känslig IR häst. GreenGuard är ingen lämplig betesbegränsare för en IR-häst. Den passar bäst för feta icke IR-hästar som behöver gå ner i vikt. Jag vet inte vilken betesbegränsare du använder men hinkmodellen med ett litet hål i botten passar bättre för en IR-häst. För känsliga hästar måste man t.o.m. ibland minska eller täppa igen hålet.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

TinyWiny
Jag har exakt samma problem som du. Jag har en islandshäst som är IR och har varit alldeles för tunn, nu är han bara tunn :-/
Han hade fång senast december 2010 och redan då var han tunn, mars 2011 konstaterades höga insulinvärden med kommentaren tunn. De enda depåer han får, till skillnad från din häst då är över ögonen. Nu när kosten är lågsocker så har även dem försvunnit.
Den veterinär som då tog prover tog även för cushing, men det var det inte.
Hon sa att hon ibland får in ir-hästar som istället har svårt att hålla hullet. Ämnesomsättningen är ju påverkad och hon sa att vissa verkar få svårt med näringsupptaget istället. (det var en iaktagelse sa hon)

Jag har de senaste två åren kollat tänderna 3 ggr och det har varit lite tandproblem som åtgärdats, men han går inte upp för det. Nu fodras han och går på lite bete (stripbetas och kort övrig tid) då han nu tål det, troligen p g a att han har högre ämnesomsättning sommartid.(får vinterfång)
Två gånger om dagen tilläggsfodras han med totalt 7 kg torrt hösilage 2 kg lusern, 1 kg kwiikbeet, yeasacc (probiotika), 1 dl olja,
Nu ser man inte revbenen riktigt lika tydligt som innan i sommar men det är hemskt jobbigt men man kan inte göra mer än mata. Hästen är pigg och glad.

Jag kan bara säga att du kan prova att öka lusernen om du vet att den är melassfri och köp kwiikbeet som är melassfri betfor. Jag tycker den ökningen jag gjort med dessa två har hjälpt någon nu i slutet av sommaren men vi har en bit kvar till normalhull tycker jag.

Först provade jag att minska lusernen och öka kwiikbeet för att få högre energi men då tappade han igen, så lusernen är nödvändig här. Jag funderar t o m på att öka den och se.

Lycka till!
Min var oxå lite för tunn, men sen betet- först med reducerare o nu utan är den fin.

jag går tillbaka till när den var överviktig. Sålänge den motionerades var den frisk.

Jag tränar flitigt för att kunna ha den på bete. Ev. vila får bli i vinter.
Även värmen gör att den heller inte äter mkt dagtid. Regniga dagar- konstant ätande

det jag oroar mig för är när den den blir riktigt gammal eller halt. Fast å andra sidan tror jag mig veta jag hur jag ska hantera det. Bete blir det då inte tal om.
Betforen är tagen ur bruk. den får lite havre de dagar den jobbar. Den gör mer nytta än skada- mer energi ur det lilla. Jag vet att det är provocerande, men det har funkat i 7 år. Linfrökaka o soja v.b.

Jag anser att hö kan innehålla bra mkt mer socker än vad stärkelseomvandlingen ger av en mindre havregiva..

Sålänge hästen mår bra o är frisk så ser jag hellre det tecknet än att revbenen kan skönjas. Tappar den mkt muskler o även fett i dessa o blir kantig o heller inte orkar prestera så tål den oxå mer energi..

Jag är helt 100 på att IR hästar behöver förbruka lagrad energi i sina muskler.
Min såg förr ut som en Belgian blue:grin:

Jag värmer upp/ varvar ner mer nu o håller den varm efter träning.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

TinyWiny
Jag har exakt samma problem som du. Jag har en islandshäst som är IR och har varit alldeles för tunn, nu är han bara tunn :-/
Han hade fång senast december 2010 och redan då var han tunn, mars 2011 konstaterades höga insulinvärden med kommentaren tunn. De enda depåer han får, till skillnad från din häst då är över ögonen. Nu när kosten är lågsocker så har även dem försvunnit.
Den veterinär som då tog prover tog även för cushing, men det var det inte.
Hon sa att hon ibland får in ir-hästar som istället har svårt att hålla hullet. Ämnesomsättningen är ju påverkad och hon sa att vissa verkar få svårt med näringsupptaget istället. (det var en iaktagelse sa hon)

Jag har de senaste två åren kollat tänderna 3 ggr och det har varit lite tandproblem som åtgärdats, men han går inte upp för det. Nu fodras han och går på lite bete (stripbetas och kort övrig tid) då han nu tål det, troligen p g a att han har högre ämnesomsättning sommartid.(får vinterfång)
Två gånger om dagen tilläggsfodras han med totalt 7 kg torrt hösilage 2 kg lusern, 1 kg kwiikbeet, yeasacc (probiotika), 1 dl olja,
Nu ser man inte revbenen riktigt lika tydligt som innan i sommar men det är hemskt jobbigt men man kan inte göra mer än mata. Hästen är pigg och glad.

Jag kan bara säga att du kan prova att öka lusernen om du vet att den är melassfri och köp kwiikbeet som är melassfri betfor. Jag tycker den ökningen jag gjort med dessa två har hjälpt någon nu i slutet av sommaren men vi har en bit kvar till normalhull tycker jag.

Först provade jag att minska lusernen och öka kwiikbeet för att få högre energi men då tappade han igen, så lusernen är nödvändig här. Jag funderar t o m på att öka den och se.

Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar :bow: "Skönt" att höra att jag inte är ensam om att ha en mager fånghäst även om jag verkligen beklagar att du har samma problem. Kanske att jag vågar öka på betet lite till iallafall. Går din med munkorg eller klarar han att gå utan? Olja ska jag lägga till men något betfor liknande vågar jag verkligen inte prova eftersom det nog var det som puttade honom över kanten förra gången. Det är ju ändå sockerbeta vi pratar om.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

ACTH är en hormon som produceras av hypofysen och som stimulerar binjurarna att producera kortisol. ACTH koncentrationen i blodet är högre hos cushingshästar än hos “normala” hästar.

Motståndet till ACTH-testet kommer framför allt från det klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala. Testet är standard för hund och katt men inte för häst. För häst är dexametasontestet standard. Detta test bör dock undvikas för hästar som har haft laminitis/fång eftersom testet i sig kan orsaka fånganfall. Ett problem med ACTH är att värdena kan variera. Just nu är t.ex. ACTH-värdena högre än normalt för alla hästar. Det finns en massa skrivit om detta men kontentan är att de flesta laboratorier runt om i världen gör ACTH-test även för hästar och det anses relativt säkert som bedömningsgrund. Ett annat problem är att blodprovet måste förvaras och hanteras korrekt.

Det konstiga är att det klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala tycks göra ACTH-test även för häst åtminstone för vissa utvalda veterinärer. Om du ändå ska ta blodprov och göra glukos- och insulinanalys skulle jag rekommendera dig att be din veterinär ta kontakt med SLU:s laboratoriet i Uppsala och diskutera saken. Vill laboratoriet i Uppsala inte göra testet kan man skicka provet utomlands.



Okej, tack. Då ska jag pratat med veterinären om detta

Han får ett paket bakjäst om dagen och har fått i många år.

Jag vet att SLU rekommenderar bakjäst men jag tror inte att bakjäst har någon större effekt. Vad jag vet så finns det ingen studie på bakjäst. Den studie man brukar hänvisa till är en studie av jästskulturen Saccharomyces cerevisiae strain 1026 och det är väl inte denna gren av saccharomyces cerevisiae som finns i vanlig bakjäst. Hästens grovtarm behöver ca. 200 miljarder organismer av olika slag för att fungera normalt. Det gäller att hitta en probiotika som tillför både rätt slag och ett tillräckligt antal organismer vilket inte alltid är lätt. Man kan behöva prova olika fabrikat. Den “normala” dosen hos en bra probiotika tillför ca. 50 miljader cfu och innehåller olika arter. För att tillföra 50 miljarder cfu måste du ge minst ett halvt kilo bakjäst!

Detta var något nytt för mig. Han har dock inga som helst mag eller tarm problem. Borde jag ändå i ditt tycke ge något annat?

"Jag ger ju linfrökaka, är det inte omega 3 i det?".

Tveksamt om linfrökaka innehåller någon omega-3. Dels har det mesta av oljan pressats ut (fetthalten i linfrökaka brukar ligga mellan 15-18%) och dessutom är omega-3 känsligt för både oxidering och värme. Även om linfrökakan är en restprodukt av kallpressning kommer produkten att påverkas av luftens syre.

Då får jag köpa linfröolja istället och ge honom.

Fettdepåerna har inte byggts på nu när han har tappat men de har heller inte försvunnit som man hade kunnat förvänta sig.

Då missförstod jag dig. Fettdepåerna bör dock minska om IR hålls under kontroll. Magnesium kan göra underverk och få fettdepåer att minska drastiskt. Detta förutsätter dock att IR hålls under kontroll. En sak som jag missade förra gången jag läste vad du skrivit är detta:

“Nu går han på gräs med munkorg ungefär 4-5 timmar varannan dag, går han varje dag så blir han varm i hovarna.”

Gräs kan innehålla höga halter socker vid vissa tidpunkter och med vissa betesbegränsare som t.ex. GreenGuard kan hästen få i sig tillräckliga mängder för att vålla problem för en känslig IR häst. GreenGuard är ingen lämplig betesbegränsare för en IR-häst. Den passar bäst för feta icke IR-hästar som behöver gå ner i vikt. Jag vet inte vilken betesbegränsare du använder men hinkmodellen med ett litet hål i botten passar bättre för en IR-häst. För känsliga hästar måste man t.o.m. ibland minska eller täppa igen hålet.

Han har hinkmodellen. Däremot har jag tvingats göra hålet lite större för han fick inte i sig något alls annars.

Jag räknade på magnesiumet och hans behov är 6 gram och han får 32,3 gram så det borde ju räcka då.
Järnet kan jag tyvärr inte analysera. Jag ska fråga bonden som vi delar brunn med om han möjligtvis vet hur mycket järn det är i vattnet. Det är det enda jag kan komma på som kan vara problemet isåfall.

Mina svar fetade utan "" runt
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Kwikbeet innehåller bara 5% socker så det är säkert till fånghästar. Brukar t o m rekommenderas som ersättning till en del av höet om det är högt i socker.
Öka lusernen istället för betet, och ge gärna yeasacc som också förbättrar matsmältningen. Min är inte heller dålig i magen men fler goda bakterier som tar hand om näringen åt hästen kan inte skada tänker jag.
Min häst går utan munkorg.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Jag har fång ponny men hon är inte svårfödd där i mot var våran förra islänning det pga fång, han gick ner och blev skinn och ben på vintern, vi gav han faktiskt fri tillgång på hö och sen fick han Hippo Basic det gick inte att hålla han i hull annars. Men det är så olika mellan alla fånghästar och ponnyer, min hon tål lite kraftfoder och betfor men inga stora mängder och hon äter hösilage numera då magen inte klarar hö som är för grovt men inga problem med hösilaget! Det är ett mysterium fång.. Kommer aldrig bli klok på det .. Fast vi haft två fångponnyer! 
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Kwikbeet innehåller bara 5% socker så det är säkert till fånghästar. Brukar t o m rekommenderas som ersättning till en del av höet om det är högt i socker.
Öka lusernen istället för betet, och ge gärna yeasacc som också förbättrar matsmältningen. Min är inte heller dålig i magen men fler goda bakterier som tar hand om näringen åt hästen kan inte skada tänker jag.
Min häst går utan munkorg.

Yeasacc ska jag titta på. Tack även för dina övriga råd :laugh:
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Nej fång är verkligen ingen enkel sjukdom och jag tror att orsaken till att en häst får fång är väldigt olika, många fler orsaker än vad vi vet idag. En fungerar helt fläckfritt på en sak medans en annan inte fungerar på det alls. Jag vet en som fick fång när han var tio på betet och han har senare kunnat gå på bete utan några problem. Nu är han 23 år och har kunnat gå på bete varenda sommar iallafall i tio år.
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Mina svar fetade utan "" runt

Detta var något nytt för mig. Han har dock inga som helst mag eller tarm problem. Borde jag ändå i ditt tycke ge något annat?”

Det har ingenting med sådana tarmproblem som gaser eller lös avföring att göra utan problemet med dåligt näringsupptag kan bero på att antalet mikroorganismer i hästens grovtarm är för få. Den probiotika som “raggsock” ger, dvs. Yea-sacc, är den som innehåller jästskulturen Saccharomyces cerevisiae strain 1026 och som användes i den franska studien som SLU hänvisar till.

Jag räknade på magnesiumet och hans behov är 6 gram och han får 32,3 gram så det borde ju räcka då.

Då är inte magnesiuminnehållet i foderstaten något problem. Hästen kan förmodligen inte tillgodogöra sig mer magnesium.


Järnet kan jag tyvärr inte analysera. Jag ska fråga bonden som vi delar brunn med om han möjligtvis vet hur mycket järn det är i vattnet. Det är det enda jag kan komma på som kan vara problemet isåfall.

En vattenanalys skulle hjälpa. I många fall har det visat sig att hästar med järnöverskott har haft höga halter järn i dricksvattnet.


Ett litet påpekande till mitt förra inlägg:

När det gäller ACTH-test för häst så gör man ingen stimulering som man gör för hund och katt utan man tar endast ett blodprov och mäter ACTH-koncentrationen.

En annan vanlig orsak till dåligt energiutnyttjande är att hästen har en stor parasitbörda. Jag nämnde inte detta förrut eftersom du skrev att hästen hade noll ägg på träckprov. Ett träckprov är dock inte helt tillförlitligt. Ägg från bandmask hittas oftas inte p.g.a. att ägg inte läggs kontinuerligt och dessutom är äggen små så dom missas ofta även om man skulle ha turen att ägg läggs precis när träckprov tas. Som situationen är med din häst skulle jag rekommendera avmaskning mot bandmask (Equimax vet eller dubbel dos Pyrantel).
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

Den veterinär som då tog prover tog även för cushing, men det var det inte.

Vet du vilket prov som gjordes? Förutom dexametasontestet och ACTH-testet förekommer även kortisoltest och urintest (kortisol:kreatin). Inget av de två sistnämnda är dock särskilt tillförlitliga.

Jag kan bara säga att du kan prova att öka lusernen om du vet att den är melassfri och köp kwiikbeet som är melassfri betfor. Jag tycker den ökningen jag gjort med dessa två har hjälpt någon nu i slutet av sommaren men vi har en bit kvar till normalhull tycker jag.


Jag förmodar att det är uppblött lusernpellets du ger. Pelleterade foder består av malda råvaror och malning ökar smältbarheten av fodret. Du skulle förmodligen ha sett samma förbättring oavsett vilket pelleterat foder du hade gett. Har man en IR-häst har man dock inte så många pelleterade foder att välja mellan eftersom de allra flesta innehåller spannmål med hög stärkelsehalt. Varken socker- eller stärkelsehalt anges vanligen i näringsdeklarationen av pelleterat foder. Ren lusern innehåller dock vanligtvis relativt små mängder socker och stärkelse så en mix av uppblött lusernpellets och betfiber kan säkert göra underverk för hästar som annars har svårt att tillgodogöra sig näringen i fodret. I USA är det vanligt att ge uppblötta hökuber till äldre hästar. Hökuber finns väl dock tyvärr endast till kaniner i vårt land.

Det finns dock en del problem med lusern som man bör vara medveten om:

* socker- och stärkelsehalten KAN vara högre än vad en IR-häst tål. Lusern är en baljväxt som lagrar energi i form av stärkelse istället för fruktan. Sockret i lusern innehåller också mer glukos (ca. 75%) än gräshö (ca. 50%) så sockret i lusern är farligare för en IR-häst än sockret i gräshö.

* lusernpellets (liksom all pelleterat foder) innehåller höga halter järn. Ett överskott av järn lagras i kroppen, är inflammationsdrivande, försämrar insulinkänsligheten och det finns en teori om att järn som lagras i hjärnan är det som orsakar cushings.

* Lusern innehåller en hög halt kalcium. Kalcium hämmar upptaget av magnesium i kroppen. Ger man stora mängder lusern utan att samtidigt även ge magnesium som tillskott kan detta leda till magnesiumbrist vilket förvärrar IR.

* det har visat sig att vissa IR-hästar inte tål lusern. Varför vet man dock inte. Det kan bero på någon av orsakerna som anges ovan (eller någon helt annan orsak).
 
Sv: Göda tunn fånghäst? Hur?

kl

Frågan är om han inte har cushings/PPID. Gammal häst som får fång mitt i vintern är så typisk. Min har aldrig haft lång päls, så det behöver de inte ha. Har du någon vettig veterinär så försök få ett ACTH prov. Annars diskutera provmedicinering med Prascend (pergolid).

Jag skulle också tagit bort hästen helt från gräset, varit extremt högt sockervärde i sommar pga kalla nätter. Även om den "bara" är IR så kan sockret i gräset driva sjukdomen. Något är fel så du får försöka ta bort alla tänkbara orsaker.

spaderäss; järn i hjärnan som orsak till cushings har jag aldrig hört om, kan du berätta mer om det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp