Gödselhantering - container?

R

Raderad medlem 142449

Bygger stall för fyra hästar och ska försöka klura ut vilken storlek på container som behövs. Vad har ni och hur ofta töms den?

Vad ställs för krav på containerns täthet? Blir miljökontoret kinkiga om det finns läckage?

Dessa frågor verkar vara väldigt svåra att få svar på. Många mindre stall verkar helt sakna gödselhantering men det är väl ändå inte okej, eller?
 
Har du kollat Jordbruksverkets tabeller för gödsel? De använde jag när vi byggde plattan.

Tror containern måste vara tät, annars försvinner själva poängen om att undvika näringsläckage.

Förr fanns undantag i vissa områden, om man hade under ett visst antal hästar. Vet inte om det är så fortfarande?
 
Bygger stall för fyra hästar och ska försöka klura ut vilken storlek på container som behövs. Vad har ni och hur ofta töms den?

Vad ställs för krav på containerns täthet? Blir miljökontoret kinkiga om det finns läckage?

Dessa frågor verkar vara väldigt svåra att få svar på. Många mindre stall verkar helt sakna gödselhantering men det är väl ändå inte okej, eller?
Nej inte okej att inte ha godkänd gödselhantering, har själv platta och tar tillvara näringen på egen mark och odling.
 
Har du kollat Jordbruksverkets tabeller för gödsel? De använde jag när vi byggde plattan.

Tror containern måste vara tät, annars försvinner själva poängen om att undvika näringsläckage.

Förr fanns undantag i vissa områden, om man hade under ett visst antal hästar. Vet inte om det är så fortfarande?

Tack för svar!

har försökt hitta tabellerna som du syftar på men hittar ingenting? Inget där det framgår antal kubik per häst iallafall?
 
Tillägg; jag landade på ca 35 m2 för 4-5 hästar,minns inte exakt.

Nackdelen med container som gjorde att vi ändå valde platta är att det krävs mer special-grejer för att tömma plus att det behövdes bättre väg fram och hårdgjord yta att ställa den på.
 
Tillägg; jag landade på ca 35 m2 för 4-5 hästar,minns inte exakt.

Nackdelen med container som gjorde att vi ändå valde platta är att det krävs mer special-grejer för att tömma plus att det behövdes bättre väg fram och hårdgjord yta att ställa den på.

Var gör ni av gödslet då?
 
Bonde hämtar, men har teoretiskt egen areal att sprida på. Använder lite till odlingar och sånt också :)

Vi har inga sådana möjligheter så det måste köras iväg till typ återvinningscentral. Vi har bra möjligheter att få hjälp med transport till schyst pris också.

Kunde tyvärr inte öppna kalkylen med Open Office heller, så jag får nog gissa mig fram gällande volymen 🙈
 
Hur många hästar gäller det? Annars tänker jag att med container är det väl bara att köpa ett mått som passar och tömma när den är full :idea:
Så länge man kan tömma året runt liksom och inte är beroende av spridningstider.
 
Hur många hästar gäller det? Annars tänker jag att med container är det väl bara att köpa ett mått som passar och tömma när den är full :idea:
Så länge man kan tömma året runt liksom och inte är beroende av spridningstider.

Det gäller 4 hästar. Nu har vi bestämt att vi börjar med att hyra en liten på 10-15 kubik och tömmer när den blir full, och sedan köper vi en större container när vi vet vad vi har för behov.
 
Det gäller 4 hästar. Nu har vi bestämt att vi börjar med att hyra en liten på 10-15 kubik och tömmer när den blir full, och sedan köper vi en större container när vi vet vad vi har för behov.
Jag har två stora och två små hästar. Tömmer en 10-kubikare ca 2 gånger om året. Här står det ganska bra om gödselhantering. Containtern ska vara tät, ja.
 
En ridskola jag hade min häst på hade en container, kan inte riktigt säga vilket mått den hade, de hade även Starke Arvid att tömma i den och själva containern tömdes en gång per vecka (kom en lastbil och hämtade och lämnade en ny tom container). Då var det många hästar närmare 50-talet om jag gissar på rak arm.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 414
Senast: Linda_A
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 127
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 706
Senast: LiviaFilippa
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp