Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft kompostmask i snart 4 år i min gödselhög. Det fungerar verkligen väldigt bra. De små gynnarna förökar sig med väldigt hastighet så när vi har kört bort högen så har det bara blivit kvar lite lite, men det har tagit fart direkt igen. Man kan ju se till att man tar undan en rejäl hög med mask för att vara på säkra sidan. Men en av gångerna var det bara lite "gödselskrap" kvar på plattan och då var jag lite orolig, men det tog fart igen.
Jag har dessutom haft höns som har försett sig med mask, men det har nog inte märkts.
När jag köpte mask fick jag en 2 liters påse med lite jord och mask. Jag trodde att jag blivit lurad, men detta att de förökar sig så snabbt gör att det inte är något problem.
Jag tror att de fick sig en knäck nu i den varma sommaren, men jag grävde lite i den häromdagen och då var det igång. Jag har haft möjlighet att låta högen ligga länge innan jag tömmer den och det gör nog att förutsättningarna har varit väldigt bra hos mig. Jag antar att ju oftare du tömmer högen desto svårare är det att få bra maximalt utnyttjande av maskarna. Sedan tror jag att det är bra att du bor i Skåne. Vi som bor i de sydligare delarna kan nog få hjälp av maskarna under en längre period av året.