Gödselplatta bredvid trävägg

__sofia__

Trådstartare
Jag har en plan för sommaren att bygga en gödselplatta, och sitter och funderar lite nu på hur det ska göras. Planen är att ha en "standard" betongplatta med tre väggar som är cirka 1 meter höga.

Problemet är att gödselplattan bäst placeras så att en av de tre väggarna är direkt intill en av garagets ytterväggar i trä. Hur löser man det så att plattan blir tät samtidigt som det går att sköta garagets fasad?
 
Problemet är att gödselplattan bäst placeras så att en av de tre väggarna är direkt intill en av garagets ytterväggar i trä. Hur löser man det så att plattan blir tät samtidigt som det går att sköta garagets fasad?
Utan att veta mer om förutsättningarna så hade jag nog spontant velat placera plattans mur ett stycke, kanske en meter, ifrån garageväggen.
 
Utan att veta mer om förutsättningarna så hade jag nog spontant velat placera plattans mur ett stycke, kanske en meter, ifrån garageväggen.
Precis så har vi då vi har gödselplattan på baksidan av stallet. Är drygt en meter, kanske lite mer till å med mellan väggen och muren. Lite extra tilltaget så att inte snön från taket ska rasa ner på gödselhögen om vintern.
 
Hade det varit plats för det så hade det definitivt varit optimalt, men som det är nu är den maximala bredden som jag kan använda bredvid garaget cirka 3.20-3.40. Jag hade velat få plats med en 3 meters sida där (plattan kommer bli cirka 12-15 kubikmeter totalt), och då kommer plattan verkligen att hamna direkt intill träväggen med maximalt någon decimeter mellan.
 
Måste plattan ha vägg mot garaget? Jag skulle nog dra mig in i det längsta för att bygga för fasaden.
Jag vet inte - går det att göra plattan tät så att det inte är risk för läckage utan att bygga en tredje sida? Dvs. hur gör man där kortsideväggen på gödselplattan möter träväggen? Och om man har träväggen som sida, hur ser man till så att den inte tar skada av gödslet?
 
Jag vet inte - går det att göra plattan tät så att det inte är risk för läckage utan att bygga en tredje sida? Dvs. hur gör man där kortsideväggen på gödselplattan möter träväggen? Och om man har träväggen som sida, hur ser man till så att den inte tar skada av gödslet?
Man får nog reducera mängden på plattan, precis som man gör för att inte hamna utanför den saknade fjärde väggen. Det är väl strängt taget bara neråt som plattan måste vara tät, tänker jag.
 
Jag har en plan för sommaren att bygga en gödselplatta, och sitter och funderar lite nu på hur det ska göras. Planen är att ha en "standard" betongplatta med tre väggar som är cirka 1 meter höga.

Problemet är att gödselplattan bäst placeras så att en av de tre väggarna är direkt intill en av garagets ytterväggar i trä. Hur löser man det så att plattan blir tät samtidigt som det går att sköta garagets fasad?
Den del av träfasaden som täcks av betongväggen behöver kanske inte underhållas?
 
Hade det varit plats för det så hade det definitivt varit optimalt, men som det är nu är den maximala bredden som jag kan använda bredvid garaget cirka 3.20-3.40. Jag hade velat få plats med en 3 meters sida där (plattan kommer bli cirka 12-15 kubikmeter totalt), och då kommer plattan verkligen att hamna direkt intill träväggen med maximalt någon decimeter mellan.
Om du höjer väggen ett eller två varv till (om du t ex. murat med leca) kan du minska arean på llattan och ändå få plats med den mängd gödsel du vill. Högre vägg ger större möjlighet att stapla gödseln högre.

Längsmed den öppna sidan gjuter du en liten klack/tröskel så minskar du risken för eventuellt gödselvatten att rinna ut från plattan (iof inte så vanligt med hästgödsel eftersom det är så torrt, men ändå).
 
Är det garage med riktiga tjocka väggar, typ isolerat? Eller enkel trävägg?
Om det senare hade jag övervägt att kapa väggen och mura upp gödselplattans sida som ny garagevägg där. Givetvis under förutsättning att den görs helt tät/med lutningen ut från väggen.
 
Sätt upp nån stoplkonstuktion en bit från väggen med tak och järn att sätta plank i. Med tak kan det ibland vara acceptabelt med grusbädd eller liknande under gödselhögen såvida där inte blir lakvatten. Hör med kommunen. Beror på markförhållande, vattentäkter mm.

Men få bort gödseln från husen, om så bara någon meter eller hellre två!
 
Om du höjer väggen ett eller två varv till (om du t ex. murat med leca) kan du minska arean på llattan och ändå få plats med den mängd gödsel du vill. Högre vägg ger större möjlighet att stapla gödseln högre.

Längsmed den öppna sidan gjuter du en liten klack/tröskel så minskar du risken för eventuellt gödselvatten att rinna ut från plattan (iof inte så vanligt med hästgödsel eftersom det är så torrt, men ändå).
Problemet är väl hur smalt man kan göra det för att det ska vara möjligt att köra in och tömma med en traktor :/

Tröskeln lät smart :up:
 
Är det garage med riktiga tjocka väggar, typ isolerat? Eller enkel trävägg?
Om det senare hade jag övervägt att kapa väggen och mura upp gödselplattans sida som ny garagevägg där. Givetvis under förutsättning att den görs helt tät/med lutningen ut från väggen.
Det är isolerade väggar, dvs. inte enkelväggar
 
Sätt upp nån stoplkonstuktion en bit från väggen med tak och järn att sätta plank i. Med tak kan det ibland vara acceptabelt med grusbädd eller liknande under gödselhögen såvida där inte blir lakvatten. Hör med kommunen. Beror på markförhållande, vattentäkter mm.

Men få bort gödseln från husen, om så bara någon meter eller hellre två!

Rent tekniskt är det inte något krav i det här området att ha en gödselplatta för det här antalet hästar, men jag hade behövt ett mer funktionellt system för att ta hand om och bli av med gödseln och då verkar det smidigast att ha en ordentlig gödselplatta.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ett system är att lägga som räls i botten att kana en skopa på. Anlägga resten med dränering under till separat brunn är ett sett att kunna visa på hur lite lakvatten där blir, och för all del göra nåt åt det om det blir. När det blir småskaliga anläggningar skenar inte kostnaden bara för det.
 
Problemet är väl hur smalt man kan göra det för att det ska vara möjligt att köra in och tömma med en traktor :/

Tröskeln lät smart :up:
Ca 3 meters bredd brukar behövas om ni ska ha vanlig traktorskopa. Och ordentligt armerad bakvägg som man kan trycka skopan mot sedan :) Du skulle kunna fråga den som ska tömma om hur brett hen behöver(om ni inte har egna maskiner till det).
 
@_sofia_
Du behöver skydda väggen från gödslet . En betongvägg som är högre och löper längsmed träväggen behövs , det tar ingen plats i sak och övriga kanten på gödselplattan behöver ju bara vara en liten upphöjning .
Betongväggen mot träbyggnaden går ju att bygga på ett sätt som gör att fasaden på byggnaden i bottnen håller utan problem.

Kontakta en professionell ang hur ni ska bygga så får du konkreta enkla lösningar 👍
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 117
Senast: alazzi
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 175
Senast: Liten
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp