Gödselränna?

diamonia

Trådstartare
Är det någon som använder sig av sån, alltså i ett stall med boxar? Pratade med en lantbrukare och han var förvånad över hur hästmänniskor springer fram och tillbaka med sina skottkärror när det finns system som förenklar arbetet.
 
Sv: Gödselränna?

vi hästmänniskor har väl en tendens att vara lite petigare med hästarna, dadda lite med dem, än vad som görs med korna... men egentligen, varför inte?? han har ju rätt..
 
Sv: Gödselränna?

Skall kolla upp hur det funkar inför mitt stallbygge. Är det inte någon som använder något liknande idag?
 
Sv: Gödselränna?

Jag jobbade för en hästhandlare i några år(för många år sedan ;) ) och han hade vanliga luckor i golvet som man öppnade och slängde gödslen i. Precis som i många ladugårdar. Ett suveränt system som sparar många steg, och många onda ryggar...
 
Sv: Gödselränna?

diamonia skrev:
Är det någon som använder sig av sån, alltså i ett stall med boxar? Pratade med en lantbrukare och han var förvånad över hur hästmänniskor springer fram och tillbaka med sina skottkärror när det finns system som förenklar arbetet.

Gymnasiet i Önnestad har. Fungerar halvdant. Stoppar mycket. Enligt uppgift så är hästgödsen för torr så det blir för trögt.

Vi har hemma till suggorna och där har det också tendens att bli för torrt ibland och då är det bra mycket torrare med hästgödseln. Enligt gubben så är det ju nästan ren halm :angel:

Men visst borde man kunna lösa det vettigt. Bra mycket enklare än dagens vanliga Ekeby.
 
Sv: Gödselränna?

hos en av mina fd körlärare på gymnasiet var spiltgolvet en liten bit högre än golvet bakom. och bakom spiltorna sluttade golvet lite neråt fram mot spiltorna så det blev nästan som ett litet dike. svårt att förklara men... det var lätt att mocka de gånger man behövde det :) bara att skyffla ut!

på ett ställe där jag praktiserade kunde man öppna en lucka i golvet o peta ner skiten där, precis som ancan sa. man kunde nog mocka 35 spiltor i det stallet på mindre än en timme :D
 

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
572
Senast: Lexa
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 402
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp