Gödsla åkrarna med hästgödsel

Calippo

Trådstartare
Vi behöver som många andra gödsla våra åkrar Om vi använder hästgödsel till åkrarna där hästarna skall beta i sommar, hur blir det då med parasitangreppen? Tyvärr har vi inte så mycket mark att vi kan växelbeta med andra djur, utan vi använder åkrarna enbart till hästbete.

Bettan
 
Vet inte hur det blir med parasitangreppen men en del hästar gillar inte riktigt att äta gräs från mark som gödslats med hästgödsel sägs det, och det stämde i alla fall in på min ponny då hon gick i en hage i vilken det låg ett överväxt potatisland som tidigare gödslats med hästgödsel. Det gräset lät hon bli trots att resten av hagen var renbetad..
 
Gödsla med handelsgödsel, kväve, fosfor och kalium. Finns att köpa på tex lantmännen, heter NPK med hög kaliumhalt.
 
Varför ett med hög kaliumhalt, jag har lärt mig att det inte är bra med hö med hög kaliumhalt för hästen.
Finns det någon annan gödsel med låg kaliumhalt?
 
Vi har EU-bidrag för ekologisk odling, vilket betyder att vi i såfall måste köpa ekologiskt godkänt gödsel, som jag tror är rätt så dyrt. Dessutom är ju "naturlig gödsel" väldigt effektivt. Hästarna hälsa går dock först, så finns risken att vi "odlar" parasiter så får vi ju köpa ekologisk gödsel.

Bettan
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för parasiter, de hinner dö. Jag antar att du ska slå vall innan du släpper hästarna att beta där? Det beror ju också lite på hur väl bränd gödsel är och hur tjockt lager du lägger på. Jorden måste ju hinna ta hand om det också s.a.s.

L
 
Det är inte lämpligt att gödsla betesvallen med hästarnas egen gödsel. Det kan man göra när den skall plöjas och sås om.

Har du ingen grannbonde som du kan "byta skit" med. Så du kan få lite ekologisk kodynga istället ;) om du måste gödsla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
900
Senast: sjoberga
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp