Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

LindgrenV

Trådstartare
Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel.

Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från föräldrarna, då jag går i gymnasie på annan ort.

Jag har en ponny, mamma har en stor unghäst. För ett år sedan flyttade vi hästarna till ett stall nära mig för att jag skulle ta hand om dom. Efter en månad blev båda sjuka på samma dag, veterinären konstaterade fång. Stallägaren höjde hyran i samband med hästarnas sjukdom (förmodligen för att hon ville bli av med oss, det var öppet hus en vecka senare och man vill ju inte visa upp ett stall med sjuka hästar...). Vi var därför tvungna att akut hitta ny stallplats, vilket vi gjorde. Ett stall som ligger ca en mil från mammas hus, mot mitt hål. Så ett par mil ifrån mig.

Bussen dit tog en och en halv timme enkelväg, + 45 min promenad. Alltså 3 timmar buss och 1,5 timme promenad för att ta sig till och från stallet en dag. Inte hållbart i längden, men något alternativ fanns inte. Mamma fick därför börja ta hand om hästarna.

Sedan ställde den idiotiska länstrafiken in bussarna helt den sträckan, så för att ta sig till stallet måste jag åka till grannstaden, byta buss och åka tillbaka. En enkelresa på 2,5 mil + den vanliga promenaden. Alternativt åka buss i en timme och 20 minuter och få skjuts fram och tillbaka. Som ni förstår har jag inget körkort. Och resandesituationen är inte hållbar.

Musten rann ur mig, ponnyn är inte ridbar och har så inte varit sedan hon blev sjuk förra våren.

Unghästen blev frisk inom nån månad, ung och stark liksom. Till hösten flyttade vi henne till en kompis som började utbilda henne som en del i sitt projektarbete, vi fick tillbaka henne i November igen. Det är inte min häst och således inte mitt ansvar.

Men ponnyn är min, även på pappret. Alltså mitt ansvar. Men jag kan i princip inget göra, vilket familjen och de i stallet inte riktigt förstår. Det fungerar inte att åka till ett stall som ligger 6 mil bort eller vad det är. 12 mil tur och retur. När jag väl är där hinner jag inte göra något, bara ta hand om stallsysslor och kanske borsta lite. Eftersom resvägen är så lång.

"Men du kan ju åka till mamma och sova där". Men det funkar inte heller, jag har katter hemma som inte mår bra av att vara ensamma.

Alltså är situationen att ta sig till stallet där hon står nu inte möjlig. Och det har jag ENORMT dåligt samvete över. Men det är ingen som förstår.

Jag orkar inte dra upp alla detaljer. Men så här ser det ut nu;

Jag letade stallplats nära mig, som jag betalar själv och vid flytt dit tar jag över allt ansvar för ponnyn. Allt. Hittade ett stall som verkar idealiskt, och har därför bokat upp mig på stallplats där. Hittade stallet i mitten på januari, ville flytta henne till första februari men fick inte för mamma. Kompromissade och flytt är bestämd till första mars.

Ponnyn är sjuk. En flytt är en stor risk. STOR risk. Och det är jag väl medveten om, det snurrar i mina tankar varje dag. Det KAN vara hennes död - men också hennes väg att bli frisk.

För som det ser ut nu, så är det ingen som har tid och möjlighet att lägga ned det som krävs för att hon ska bli bättre. Hon har ett bra stall, som är optimalt, och en flytt är en risk. Men möjligheten att ge det sista, lägga ned det som krävs, finns inte om hon står kvar.

Flytten är en risk, stallet verkar bra. I och med flytt har jag tid och möjlighet att lägga ned all min lediga tid på att få henne frisk. Skulle hon inte bli bättre så är jag medveten om att sista utvägen är farväl.

Sjukdomsbilden är komplicerad, ett svårt pussel att ta sig ur. Men jag har inte haft möjlighet att försöka. Därför vill jag göra det, göra det sista försöket.

Eftersom jag har planen att flytta henne försöker jag hålla ut så länge som möjligt. Jag VET att hon är sjuk, jag VET det. Jag ÄLSKAR min häst, över allt annat. Och jag är förberedd för att ta över och lägga ned all kraft jag har på att rädda henne. Men just nu, de sista två veckorna innan flytten, KAN jag inte göra någonting. Så vad gör jag? Jag är tyst. Jag frågar inte hur hon mår, för jag vet att hon är sjuk. Jag vill inte höra det. Inte när jag inte kan göra någonting för stunden. Jag bryter ihop, gång på gång. Dåligt samvete och ångest för att jag älskar henne så mycket men inte kan göra något. Jag vet att det jag gör är att förneka. Men jag gör det för min skull - jag hjälper ingen med att må dåligt över att hon mår dåligt. Och vad lönar det sig att fråga hur hon mår? Jag vet att hon är sjuk. Och hon vet ju ändå inte om att jag frågar och bryr mig på det sättet, så vad är det för mening?

Så eftersom jag inte frågar är "de där borta" helt övertygade om att jag inte bryr mig alls. Och kan inte förstå hur jag kommer klara av att ta hand om henne sen. De är förbannade, för att de tror att jag inte bryr mig. Och för att jag inte hjälper till mer när mamma är skadad. Men jag har inget körkort, jag är beroende av bussar, jag har ett liv här borta som inte är anpassat till livet där borta - och jag kan inte förändra allt för att hjälpa mamma, även om jag vill. Det funkar inte just nu helt enkelt.

Jag försöker säga att jag bryr mig, men de förstår inte. Vilket de säger också. Att de inte förstår hur jag kan göra det - för jag visar det ju inte.

Hade jag kunnat hade jag placerat dom i min hjärna så att dom får se.


Men nu är jag förtvivlad. Vad fan ska jag göra? Hur ska jag hålla ut de här sista veckorna? Är jag elak, egoistisk och dum i huvudet? Gör jag något dumt? Mamma säger att flytten kommer att bli hennes död. Jag är medveten om det. Jag är medveten om att det kan vara hennes sista resa. Men hon kommer inte bli bättre av att stå kvar heller, och det kommer i sin tur leda till hennes död.

Vad hade ni gjort?

Och kom snälla inte och säg "skjut hästjäveln", för ni vet ingenting om sjukdomsbilden och det löser inte problemet just nu. Och ett farväl finns med i tankarna, så det är inte så att jag är blind för problemet och tänker låta henne lida för min egen skull.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Klart du ska flytta, då finns ju en chans iaf till skillnad från nu.
Måste du till stallet varje dag i dagsläget?:eek:
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Hur pass sjuk är hon? Är det fång fortfarande?


Tror du att hästen kan bli frisk där den är nu? Varför är det större chans att den blir frisk hemma?

Jag hade troligtvis flyttat hästen närmare mig. Så att jag skulle kunna ta hand om den. Jag skulle inte stå ut med att inte ha min sjuka häst hos mig, såvida det inte var en mycket större chans att hästen blev helt frisk en "bit ifrån mig".
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Visa dem ditt inlägg så förstår de nog bättre varför du inte frågar om henne. Hoppas hästen blir bättre i och med flytten!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Ja det tänker jag med, det finns liksom en liten chans med flytt även om flytten i sig kan påverka negativt.

Nej, jag skäms för att säga det men jag åker inte alls just nu. Eller jo, ikväll åker jag till mamma så att jag kan morgonfodra i morgon. Sen hon bröt revbenen har lillebrorsan som bor hemma fått hjälpa till.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Mamma tror att flytten kommer göra henne sjukare, och det är ju sant att det ligger nåt i det. Men hon kommer bli sämre av att stå kvar också. SPECIELLT nu när mamma knappt ens kan sköta stallsysslorna.

Hon behöver motion och rehabilitering för att bli frisk. Hon har fång, men också kronisk bronkit, EMS, övervikt och lite andra "småsaker".

För att bli av med fången, övervikten och få bukt på emsen behöver hon bra rutiner med motion. Nu går hon bara i hage (med stora hästar dessutom, i nya stallet kommer hon gå med en shettis och en fjording). Bronkiten har hon alltid haft och den hålls "stabil" med lösdrift, örter och MOTION.

Så det finns en chans att hon blir frisk av flytten, det finns inte någon chans att hon blir helt frisk av att stå kvar - hon blir förhoppningsvis bara inte sjukare. Och det känns inte ett dugg humant.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Funderar faktiskt på att modifiera det lite och dumpa ut det på bloggen så att alla kan läsa det, och förstå.

Men ni förstår? Är jag egoistisk eller är det realistiskt?
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Förlåt om jag missat det, men jag förstår inte varför flytten skulle innebära en så stor risk att hon blir så dålig att hon måste avlivas?

Av det du skrivit här tycker jag inte alls att du gör fel.
Jag hade inte orkat med en transportsträcka på 3-4 timmar tur och retur till hästen varje dag. Tycker personligen 30 minuter enkel resa är MAX!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

För att flytten kan slita på henne och trigga fången, med förändringar osv. Man bör ju vara försiktig med det när de är sjuka. Men just nu ser jag faktiskt ingen anledning att INTE flytta henne och då är det VÄLDIGT jobbigt att höra tjatet "det kommer bli hennes död" varje gång hon och flytten kommer på tal.. Det tär väldigt mycket, speciellt när man är medveten om att hon håller på att glida ur händerna på en...
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Hur många finns det inte som mer eller mindre "dumpar" sina ponnyer när de börjar plugga/inte kan tävla längre pga åldern/inte längre bor hemma och har föräldrar som sköter det mesta osv?

Du står med en icke ridbar ponny, som du Ändå vill lägga ned en massa tid och pengar på. Att sedan göra det enklare för sig att faktiskt kunna lägga ned all den energi och tid som krävs, hur kan det vara fel?

Försök att förtränga det som folk i omgivningen tycker och stå ut de veckorna det handlar om, alternativt som du sa lägga ut texten och hoppas på förståelse. Men sedan, när du väl får "hem" ponnyn, då lär ju din omgivning förstå bättre :)

Och lycka till!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Tack :bow:

Ja alltså, jag tycker ju att jag bryr mig, som helt själv försöker fixa i ordning så att jag kan ta över allt ansvar så att de inte ens behöver se henne igen. För jag älskar ju hästen. Men de ser det som att jag skiter i hästen och är därför arga - då börjar man tvivla otroligt mycket på sig själv. Men ni verkar ju alla förstå, så det känns lite bättre. Ska försöka lösa de närmaste två veckorna så bra jag kan så att jag inte ska gå ned mig allt för mycket innan flytten. Behöver all styrka jag har för att lyckas med detta!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Usch vad ledsen jag blir av att läsa ditt inlägg :(

Min dotters häst hade också fång, IR och han fick sedan också cushing och eftersom hon hade flyttat hemifrån så var han mitt ansvar fram till sin död. Jag ville inte att hon skulle sälja honom (då hade han bara haft ett fånganfall) utan jag ville ha honom kvar och det var hon ju givetvis tacksam för.
Din mamma måste ju också ha bestämt att du skulle ha din häst kvar när du flyttade hemifrån? Isåfall är det ju också hennes ansvar.

Du går väl fortfarande i gymnasiet och då är det i mina ögon din mamma som ska ta huvudansvaret för dina djur även om du råkar ha fyllt arton. Du har ju inte någon inkomst utan är beroende av henne ekonomiskt. Jag tycker inte alls att det är rätt att du ska behöva betala allt själv.

Jag tycker att du gör rätt i att flytta din häst närmare dig och jag förstår verkligen att du inte kan sitta på en buss hela dagarna. Du har ju skolan att sköta. Min dotter hade iallafall inte haft tid att åka buss tio mil om dagen ens om det var en direkt buss när hon gick på gymnasiet. Visst skötte hon hästen men då har vi stallet hemma och alltså ingen resväg. Det var ju inte varje dag som hon hann rida iallafall. Skolan måste ju gå före ridningen hur tråkigt det än är.

Visst, din häst kanske blir sämre av flytten men ser du till att blanda grovfodret i minst två veckor och börjar ge henne något för magen (bakjäst, yea-sacc eller liknande) redan nu så ska jag hålla tummarna för er hårt att hon inte blir sämre iallafall utan att det vänder och hon blir bättre.
Sedan hoppas jag att din mamma hjälper dig med kostnaderna för du ska ju inte behöva slita ihjäl dig för att kunna ha häst när det är hon som har tagit beslutet ifrån början.

Jag tycker ändå att du kan fråga hur hon mår (både din mamma och hästen) även om du får det svaret som du vet att du kommer få. Jag och min dotter pratade mycket om det för hon drog sig också för att fråga för hon visste ju. Det kändes faktiskt ändå bättre för mig när hon frågade för då kände jag att hon brydde sig även om jag egentligen visste att hon gjorde. Jag behövde få det bekräftat ibland. Det kanske din mamma också behöver?

Jag håller tummarna för er hårt att ni får en bättre utgång än vad vi fick.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Hästar transporteras till kliniker i akut fång och får sedan stå där en period, den förändringen skulle i så fall ta död på många fler hästar än de som är i din hästs situation.
Känner/tänker jag.

Jag skulle ha flyttat hem till mamma och förberett flytt, sen tagit mitt pick och pack mot den eventuella framtiden med hästen.

Men sen är jag lite störd och blir väldigt ofta missuppfattad och ej förstådd.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

För att flytten kan slita på henne och trigga fången, med förändringar osv. Man bör ju vara försiktig med det när de är sjuka. Men just nu ser jag faktiskt ingen anledning att INTE flytta henne och då är det VÄLDIGT jobbigt att höra tjatet "det kommer bli hennes död" varje gång hon och flytten kommer på tal.. Det tär väldigt mycket, speciellt när man är medveten om att hon håller på att glida ur händerna på en...


Tycker du ska sluta lyssna på dem som säger så. Risken är väl större att det blir hennes död om hon står kvar...tjock och omotionerad.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Jag hade flyttat henne. Det låter som om hon kommer att få det bättre efter en flytt. Se till att vara nogrann med grovfodret!
Du kanske kan be din mamma ge henne t.ex. bakjäst för att börja vänja henne vid det redan nu?
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Jag lever på studiebidrag, underhållsstöd och underhåll från pappa, mormor betalar hyran för min lägenhet. Det kommer bli knappt, men det kommer att gå att lägga 2000:- månad om jag är noga med min egen matbudget (stallhyran i nya stallet är 1300:- med grovfoder och mat på vinterhalvåret, 900:- på höst och vår, 500:- på sommaren). Har även sparat födelsedagspengarna i två år nu så jag har en buffert för oförutsedda utgifter. Så jag kommer ha råd att betala stallhyra, örterna (hon får örter för ems och bronkiten), försäkring och hovvårdare (jag har även gått en utbildning så jag får underhållsverka mellan verkningarna).

För att det ska hålla ihop hänger det väl på att jag får jobb snabbt till sommaren...

Jag vill betala henne själv, för då har jag också 100% ansvar. Stallägaren i stallet som de stod i när sjukan bröt ut förra året drog igång en jävla härva, jag satt på en praktikplats 15 mil från stallet när de blev sjuka. Fick ett samtal, sedan brakade helvetet lös och jag fick inte en syl i vädret för "jag har (hade) inte juridisk rätt att bestämma över min häst" (eftersom jag var under arton). Den skiten vill jag inte hamna i igen, därför vill jag klippa beroendeställningarna så snabbt som möjligt gällande mina djur. Det är en sak att man själv är skyldig till sina egna djurs sjukdom - men när någon annan är skyldig och sen ser till at jag inte kan påverka så går jag under.

Det största problemet just nu är väl att jag måste hitta nån som kan köra henne - mamma kan inte med sina revben. Och grovfodret är också ett problem jag måste lösa, de får på storbal nu (inte optimalt kanske med en fånghäst, i nya kommer det vara reglerat eftersom alla ponnyerna har samma förutsättningar, dvs lätt för att lägga på sig), där får de också på bal, men i små (inplastade) balar i stället för storbal.

Bakjäst måste jag kolla upp mer!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Ja jag har frågat ett par gånger, tyvärr tolkar jag svaren ganska anklagande, att jag inte gör mer, så därför undviker jag gärna att fråga...
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Ja precis, jag försöker tänka på det. Jag VET ju att det inte kan bli bättre av att inte flytta. Hon är en väldigt tänkande häst - får hon inte motion måste hon åtminstone ha psykisk stimulans och det får hon inte heller. Hon blir ju deprimerad och stel som det är nu...
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Har du något bra tips på hur man ska lösa det med grovfodret?

Ett alternativ är att köpa någon bal av nya stallet och introducera hemma, eftersom de är mindre i storlek. Problemet där är att det blir extrajobb för mamma och stallägaren, och de har det tungt som det är just nu iom mammas skada. Därför är det nästan uteslutet. Bakjäst borde dock inte vara nåt problem, hon får ju redan örter så det är ju bara att lägga till en ingrediens till.

Andra alternativet är att köpa med en bal till nya stallet - problemet där är att de är stora och dyra, en bal går inte åt tillräckligt snabbt för att den ska hålla sig fräsch eftersom hästarna är "småätare".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 548
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 901
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp