Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Kan du inte fråga stallägaren på det "gamla" stället om du får köpa med dig lite hö/silage och helt enkelt packa och väga i ikea kassar? Så när ni kör hästen tar du med det fast i andra spiltan på transporten.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Ursäkta men vilka jävla kärringar du har omkring dig!

Det är inte rimligt att du ska gå i skolan, prestera bra betyg, ha flera timmars resväg till stallet osv.

Jag tycker du gör det enda rätta att flytta hästen till dig, självklart ska du ta hand om din ponny men inte på bekostnad att du ska gå under.

Vad gäller fodret så är det ju jättebra om du kan ge ponnyn lite bakjäst eller ngt av alla andra tarmpreparat som finns för att göra det enklare för ponnyn med foderbyte och flytt.
Kan du inte köpa småbalar från det nya stallet och ta med till det gamla om det är enklare än tvärt om?

Hoppas det löser sig, jag hejar på dig :) Å du tar inte alls livet av din ponny!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Kl,
Eftersom ponnyn inte ska äta så mycket så kan du väll få en 20 fullpackade höpåsar att räcka för invänjning? (Kan nog bli en 200kg av det).

Hoppas du kan hitta ngn som har transport och kan köra er, men du har inga planer på att ta körkort själv heller? Hade aldrig klarat av att bo själv med häst utan tillgång till bil :/ blir ju sjukt mycket enklare att ta sig till veterinären och flytta hästen, och framför allt befrielsen när man själv kan köra runt till ridsport affärer är oslagbart :rofl:.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Det var en väldigt bra idé! Att jag inte tänkte på det :idea:
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Vet faktiskt inte om småbalarna är enklare egentligen, för det är så många hästar och de går ju på lösdrift - risken är stor att det snarare är de andra som käkar upp maten. Och nån möjlighet att ta in och extrafodra finns inte just nu eftersom alla redan har häcken fulla där ute iom mammas skada.

De är negativa till flytt, men mest sura över att jag inte åker ut och hjälper till mer i stallet hon står i nu. Fixade dock stallet i morse och ska ta ett pass på torsdag också.

Funderar på bakjäst - men bidrar inte det till ökad mängd candida? (med tanke på fången)
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Jag håller på att ta körkort just nu, övningskör en gång i veckan på körskolan!

Transport har vi sen 2010, så det är inte problemet. Problemet är att det inte finns någon som kan köra, eftersom mamma inte får köra bil.

Just nu fungerar buss ganska bra dock, eller ja, inte i nuvarande stallet men i nästa stall ;) Och vi har ju Hööks i stan :banana: Sen slipper jag ju också köpa och köra hem de stora fodren - dvs grovfoder och strö. Örterna beställs hem i halvkiloförpackningar, så de är ju inte svåra att ta på bussen :D
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Har iofs bara läst snabbt, men angående fången så blir hon antagligen inte sämre av att flytta, inte av transporten iaf!

Mitt sto hade fång förra våren, och jag pratade med ansvarig hovslagare på Strömsholm angående risken med transport. Enligt honom påverkade inte transporten särskilt mycket, såvida det inte är i det akuta stadiet, vilket jag inte uppfattar det som här.

Visst ska du flytta hästen, entagligen mår både hästen OCH du mycket bättre av det.
Du ska se att det ordnar sig då, och skulle det inte gå vägen så lär det inte komma an på transporten!

Lycka till;)
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Men finns det verkligen ingen som kan köra? Det borde ju alltid finnas någon! Har du inga vänner/släktingar/bekanta/grannar som har körkort och som kan hjälpa till? Du måste ju få henne närmare så hon får det hon behöver. Som det är nu mår ju alla piss! Inte minst hästen... Och du.

I värsta fall får väl jag åka ner till Nyköping... För det är där ni bor va?

Jag förstår inte vad som tar sån tid om du redan har en stallplats närmare dit hon kan flytta omgående. Jag menar det finns alltid folk som hjälper om man frågar!

Prio 1: hästen ska få det bättre -> bli frisk. Kräver flytt -> du tar allt ansvar.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Håller tummarna att det löser sig för dig. Kanske om du skriver var du bor, så kanske vi här kan hjälpa dig.

Självklart ska du flytta hästen!!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Funderar på bakjäst - men bidrar inte det till ökad mängd candida? (med tanke på fången)

Du kan ju gå in och läsa i alla de fångtrådar som finns men kort sammanfattat så gör bakjästen att magen fungerar bättre och det är ju av största vikt när de är fångbenägna.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Tror att de är oroliga över förändringen iom flytten, inte själva transporten dit :)

Tack så mycket!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Tack så mycket!

Jag försöker lösa det! Om det inte skulle gå vägen i hemmakretsarna så finns det förhoppningsvis kanske någon på skolan som kan ställa upp, går ju på ett naturbruksgymnasium så i princip alla har ju körvana av djur...
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Tack :bow:

Jag hoppas det löser sig hemmavid. Håller tummarna för att mamma mår så pass bra om två veckor att hon kan köra!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Vilken historia! Önskar er lycka till, hur gammal är hästen? Åldern kan också påverka flytten en del om hästen är gammal dvs.
Läste att du gav örter för bronkit, vilka örter ger du? Jag har också en ponny med bronkit, skulle vara intressant att veta :)
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Hon är 16, så hon börjar ju bli till åren :(

Hon får lakritsrothack och lindblom när hon är hostig :)
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Som många tidigare skrivit så tror även jag på att du gör rätt.
Som det verkar kommer hästen att få det bättre hos dig och även om det är en risk att transportera hästen så hade jag tagit den risken utan att blinka. Hästen kommer troligtvis inte bli bättre av att stå kvar där den är nu? kanske snarare sakta sämre...

Som någon också skrev så transporteras sjuka djur till kliniker hela tiden.. :)
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Fast 16 år är väl ändå inte jätte gammalt eller? Vet en häst som avled efter flytt pga nedsatt immunförsvar, men den hästen var betydligt äldre.
Jag hade satsat om jag var du! ;D Önskar dig verkligen STORT lycka till! Och tack för medicintipset :)
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Japp! Hon fick ju butta den första veckan efter fånganfallet (och boxvila), men det var ju en ren katastrof. Boxvilan gjorde bronkiten värre än någonsin, trots väldigt välventilerat stall (tänk er två boxar i ett stall stort som ett ridhus med två boxar och en lösdrift som tar upp en tredjedel av "lokalen" med cementgolv och tre stora, öppna portar). Buttan är ju skit också eftersom den stör hela mag- och tarmbalansen. Så med flytten (förra året) satte vi faktiskt ut henne i hagen (stor skogshage) och bytte buttan mot djävulsklo, lite bära eller brista men skulle hon stå på box med butta så hade bronkiten faktiskt tagit kol på henne.

Och det var det bästa vi gjort, det blev genast MYCKET bättre. Men hon är ju fortfarande "fångkänslig" även om hon inte har akut fång just nu.

Tror också flytten kan bli bra! Tack så mycket!
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Sant!

Ja, jag tror det med. Bara för att hon inte blir bättre betyder det ju inte att hon inte blir sämre.
 
Sv: Gör jag fel? Bryr jag mig inte? Är jag elak?

Har mycket liten förståelse för folk i din omgivning måste jag säga. Vem sjutton kan ägna 3-4 timmar per dag bara för att ta sig till stallet? Det är ju helt jäkla orimligt. Jag hade aldrig haft tid och ork till det. En gång i veckan klarar man det kanske, men absolut inte varje dag.

Jag ser bara ett alternativ som det nu ser ut och det är att du går vidare med din plan och flyttar ponnyn till stallet närmare dig. Så fort du kan ta körkort blir det ännu enklare. Risken med en flytt kan knappast vara större än att låta ponnyn fortsätta ha det som hon har det. Jag hade gärna hjälpt dig om jag hade kunnat men befinner mig i Skåne, så det lär bli svårt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp