Gör jag fel? Rumsrenhet..

Ceta

Trådstartare
Min pumivalp Sparven är nu 10,5 vecka. När han kom hem kissade han både ute och inne, helt enkelt där han var när han var kissenödig ;) Nu märker jag att han kan hålla sig längre, på gott och ont, och att han inte längre vill kissa utomhus. Istället kissar han så snart vi kommer in (oftast på ”anvisad plats” på puppy pads i badrummet). Jag vill givetvis att han helst ska kissa ute, men tänker att utet just nu är lite för spännande och otryggt, och att han därför hellre kissar inne? Gör jag fel om jag har lite is i magen och helt enkelt fortsätter som jag gör och att tror att det blir naturligare att kissa ute när han blir med trygg där?

Fick tips att helt enkelt stanna ute till han kissar, men kan inte vara utomhus i flera timmar varje gång han kissar, pga jobb och livet och så.. (Igår var vi ute en dryg timme, sen bilen och sen ute en kvart igen. Inget kiss på totalt 4 timmar, men så snart vi kom in kissade han. Tycker inte det tyder på att det skulle hjälpa att vara ute längre?)

Jag vet att det kan ta många månader att få en valp rumsren, och har inte bråttom i det, vill bara höra lite vad ni tänker så jag inte gör att det tar två extra månader om jag gör som min instinkt säger 😅
 
Min pumivalp Sparven är nu 10,5 vecka. När han kom hem kissade han både ute och inne, helt enkelt där han var när han var kissenödig ;) Nu märker jag att han kan hålla sig längre, på gott och ont, och att han inte längre vill kissa utomhus. Istället kissar han så snart vi kommer in (oftast på ”anvisad plats” på puppy pads i badrummet). Jag vill givetvis att han helst ska kissa ute, men tänker att utet just nu är lite för spännande och otryggt, och att han därför hellre kissar inne? Gör jag fel om jag har lite is i magen och helt enkelt fortsätter som jag gör och att tror att det blir naturligare att kissa ute när han blir med trygg där?

Fick tips att helt enkelt stanna ute till han kissar, men kan inte vara utomhus i flera timmar varje gång han kissar, pga jobb och livet och så.. (Igår var vi ute en dryg timme, sen bilen och sen ute en kvart igen. Inget kiss på totalt 4 timmar, men så snart vi kom in kissade han. Tycker inte det tyder på att det skulle hjälpa att vara ute längre?)

Jag vet att det kan ta många månader att få en valp rumsren, och har inte bråttom i det, vill bara höra lite vad ni tänker så jag inte gör att det tar två extra månader om jag gör som min instinkt säger 😅
Gå ut efter maten, leken, sovtiden och gå till samma plats varje gång? Inte lämna honom utan uppsikt inne så du hinner reagera och gå ut? Även om han hinner börja kissa inne så ta upp och plocka ut honom direkt så han får kissa klart ute?

Det gäller att vara konsekvent när det gäller rumsrenhet och att vara envis. Vad gör du när ni är ute? Jag har alltid stått mer eller mindre på samma gräsplätt och varit supertråkig tills vovve kissat och sen kan man göra annat.
 
Gå ut efter maten, leken, sovtiden och gå till samma plats varje gång? Inte lämna honom utan uppsikt inne så du hinner reagera och gå ut? Även om han hinner börja kissa inne så ta upp och plocka ut honom direkt så han får kissa klart ute?

Det gäller att vara konsekvent när det gäller rumsrenhet och att vara envis. Vad gör du när ni är ute? Jag har alltid stått mer eller mindre på samma gräsplätt och varit supertråkig tills vovve kissat och sen kan man göra annat.
Tyvärr är det inte så lätt, måste ha sele på honom, samt ta med min vuxna hund ut (med sele). Försökte lämna henne inne en gång men då skällde hon konstant :( Lyfte ut härom dagen när han skulle kissa, men han kissade ändå först när vi kom in.

Han blir ju helt klart distraherad av att de är två ute, han vill hellre leka! Men hur jag ska göra det tråkigt vet jag inte?

Ska åka till sommarstugan ett par dagar nu, där har jag bättre förutsättningar med inhägnad trädgård och ingen trappa att bära ner för. Hoppas på att det kan få det att lossna lite mer..
 
Jag är inte så himla noga med det där, väldigt få vuxna hundar vill kissa inne så det brukar lösa sig när tiden är mogen.
Jag tar ut dom ofta som valpar men tycker inte heller det är hela världen med olyckor inomhus första halvåret.
Skulle aldrig gå upp mitt i natten och i ottan eller stå ute i timmar med en valp som vissa gör :)
Men är han trygg med att kissa på padsen så ta ut dom kanske?
Själv skulle jag inte använda pads och tidningar i rumsrenhetsträning upplever att det bara försvårar träningen, jag tar bort alla mattor så dom bara har golvet att välja på :)
 
Jag är inte så himla noga med det där, väldigt få vuxna hundar vill kissa inne så det brukar lösa sig när tiden är mogen.
Jag tar ut dom ofta som valpar men tycker inte heller det är hela världen med olyckor inomhus första halvåret.
Skulle aldrig gå upp mitt i natten och i ottan eller stå ute i timmar med en valp som vissa gör :)
Tack, det är lite så jag tänker med, att när han väl inser att man kan kissa ute (igen) så får man ju berömma det så de inser att det är bättre än inne :p
 
Jag har väldigt liten erfarenhet, våra hundar lärde sig "direkt". Men prova lägga ut en puppy pad utomhus?
Har det i tanken med :D hoppas han inser att utet funkar att kissa i nu när vi kommer ha lite bättre förutsättningar i några dagar. Annars får jag testa att ta med den ut :)

Säger även ”kissa” ett par gånger varje gång han kissar i badrummet, för att förhoppningsvis kunna ta med det som påminnelse ute :)
 
Tyvärr är det inte så lätt, måste ha sele på honom, samt ta med min vuxna hund ut (med sele). Försökte lämna henne inne en gång men då skällde hon konstant :( Lyfte ut härom dagen när han skulle kissa, men han kissade ändå först när vi kom in.

Han blir ju helt klart distraherad av att de är två ute, han vill hellre leka! Men hur jag ska göra det tråkigt vet jag inte?

Ska åka till sommarstugan ett par dagar nu, där har jag bättre förutsättningar med inhägnad trädgård och ingen trappa att bära ner för. Hoppas på att det kan få det att lossna lite mer..
Då är det nog det som är en stor del av problemet, att vara tråkig är man om man bara står och väntar och inte distraherar den med något annat. Det är ett väldigt jobb med valp första tiden, det är ut och in hela tiden för att inte olyckor ska hända. Du får nog försöka hitta en rutin för valpen helt enkelt. Måste hunden tex ha sele för att bara gå ut på gräsmattan?
 
Senast ändrad:
Min pumivalp Sparven är nu 10,5 vecka. När han kom hem kissade han både ute och inne, helt enkelt där han var när han var kissenödig ;) Nu märker jag att han kan hålla sig längre, på gott och ont, och att han inte längre vill kissa utomhus. Istället kissar han så snart vi kommer in (oftast på ”anvisad plats” på puppy pads i badrummet). Jag vill givetvis att han helst ska kissa ute, men tänker att utet just nu är lite för spännande och otryggt, och att han därför hellre kissar inne? Gör jag fel om jag har lite is i magen och helt enkelt fortsätter som jag gör och att tror att det blir naturligare att kissa ute när han blir med trygg där?

Fick tips att helt enkelt stanna ute till han kissar, men kan inte vara utomhus i flera timmar varje gång han kissar, pga jobb och livet och så.. (Igår var vi ute en dryg timme, sen bilen och sen ute en kvart igen. Inget kiss på totalt 4 timmar, men så snart vi kom in kissade han. Tycker inte det tyder på att det skulle hjälpa att vara ute längre?)

Jag vet att det kan ta många månader att få en valp rumsren, och har inte bråttom i det, vill bara höra lite vad ni tänker så jag inte gör att det tar två extra månader om jag gör som min instinkt säger 😅

Jag hade puppy pads till min senaste kull för första gången eftersom många uppfödare lovordade dem, hur lätt det blev med städning etc. Jag kommer inte göra om det. Dessa valpar har varit mycket svårare att få rumsrena än mina tidigare kullar. De vill kissa på mjuka saker och letar upp mattor och bäddar och vill hellre kissa inne än ute. Tidigare kullar har varit snabba med att bli rumsrena när de flyttat.

Mitt förslag är att du tar med dig puppy paden ut och ta bort den som är inne för att allra först lära valpen att det är ute man kissar.
 
Tack, det är lite så jag tänker med, att när han väl inser att man kan kissa ute (igen) så får man ju berömma det så de inser att det är bättre än inne :p
Sånt kommer inte alltid automatiskt, det är inte självklart att alla hunder blir rumsrena utan konsekvent träning. Sen blir vissa rumsrena fortare än andra men träning och tålamod behövs. Det är inte kul att ha en äldre valp som är tillfreds med att kissa inne då den gjort det sen liten. Tränar man det däremot så väljer dom snabbt att kissa ute hellre än inne.

Men det är ju ett val man gör också, jag hade blivit tokig på att inte kunna lita på att hunden är rumsren som äldre valp medans vissa kanske inte tycker det gör så mycket. Tänker när man ska bort, ut i affärer och ut på stan. Kanske gå in i caféer osv, då är det ganska så skönt att veta att hunden kan kissa innan den går in.
 
[...]

Säger även ”kissa” ett par gånger varje gång han kissar i badrummet, för att förhoppningsvis kunna ta med det som påminnelse ute :)
Om jag inte hann få ut valpen när den börjat kissa inomhus skulle jag bara ignorera att det hände, ta ut valpen direkt efter och sedan torka upp. Detta för att inte bekräfta för att det är ok att kissa inomhus. Valpen ska naturligtvis inte bestraffas för det, men den ska inte heller få något positivt eller alls uppmärksammas för att den kissar inne. Kissar gör man ute.
 
Håller med @Myrten om att alltid hysta ut valpen även om den hunnit börja kissa inne, alltid avsluta ute (men såklart neutralt och inte argt på något sätt). I övrigt: begränsa utrymmet som valpen har att "larva omkring på" när du inte kan vara som en hök på honom. Valpar kissar inte gärna nära sin sovplats etc. Och så skulle jag faktiskt lämna vuxna hunden inne även om hon skäller, när det gäller att bara snabbt få ut valpis. Skippa sele osv och bara på med ett mjukt halsband, ta valpen under armen och ut. Skällandet som vuxna hunden har för sig när hon blir själv kan du ta tag i när valpis är äldre och fattar att kisseriet ska ske ute. Släng åt vuxna hunden ett smaskigt ben eller en näve godis eller nåt precis när du går så köper du kanske dig själv några minuters tystnad, och grannarna får faktiskt förstå läget med en valp i huset (så länge det inte är på nätterna eller så). Och på natten, begränsa utrymmet han har att röra sig på där han sover. Jag har aldrig gått ut med valpar på natten om de inte uppenbart var dåliga i magen eller liknande - på natten sover en, punkt. Men en sen kissrunda och en tidig kissrunda på morgonen är ju helt okej.
 
Håller med om allt @inverterad skriver och lägger till: jag förstår att det kan vara svårt med en skällande vuxen hund om du bor i lägenhet, TS. Problemet måste ju hanteras, men kanske inte samtidigt som rumsrenhetsträningen. Måste du ta med din vuxna hund, köp ett retrieverkoppel och släng på henne. Valpen kan väl ha halsband på så går allt snabbare. Om ni ska gå promenad och du vill ha selar kan du sätta på dem när ni väl har kommit ut.
 
Vad är det för ras? Vissa är ju mer benägna att kissa inne.

Min yngsta fyller tre i sommar och kissar inne ett par gånger i veckan fortfarande. Urstörigt. Min äldsta blev 100% rumsren först som treåring eller så. Dittills kissade hon på nya eller fluffiga mattor.
 
Tack, det är lite så jag tänker med, att när han väl inser att man kan kissa ute (igen) så får man ju berömma det så de inser att det är bättre än inne :p

Jag hade inte vågat tänka så! Men så har jag bekanta som fått ta bort sin hund för att den aldrig blev rumsren och till sist kunde de inte leva med att ha en fullvuxen hund som gör sina behov inomhus dagligen.

Jag skulle aldrig uppmuntrat en valp att kissa inomhus! Aldrig! Ute är det som gäller. Jag hade inte skällt på en valp gör sina behov inomhus men jag hade definitivt inte underlättat för den heller. Rent krasst, så borde du nog stanna ute tills valpen kissar ute och du då kan berömma den så att den förstår att det är där du vill att den ska kissa. Hur ska den veta det annars?

Kan du sätta din vuxna hund i bilen medan du går med valpen så att valpen kan få lugn och ro i början när den ska lära sig kissa ute? Eller om nån granne gillar hundar så kanske din vuxna hund vara hos grannen medan du går ut med valpen? Om grannen är hemma just då så klart.
 
Då är det nog det som är en stor del av problemet, att vara tråkig är man om man bara står och väntar och inte distraherar den med något annat. Det är ett väldigt jobb med valp första tiden, det är ut och in hela tiden för att inte olyckor ska hända. Du får nog försöka hitta en rutin för valpen helt enkelt. Måste hunden tex ha sele för att bara gå ut på gräsmattan?
Ja, då gräsmattan är invid parkeringen och mitt emellan infart och utfart till området jag bor i.
 
Tack för alla tips. Jag kommer inte utsätta min vuxna hund för ångesten det ger henne att lämna henne så som ni beskriver, men får nog överväga att ha selarna på hela tiden dagtid för att göra det enklare, samt begränsa platsen :)
 
Tack för alla tips. Jag kommer inte utsätta min vuxna hund för ångesten det ger henne att lämna henne så som ni beskriver, men får nog överväga att ha selarna på hela tiden dagtid för att göra det enklare, samt begränsa platsen :)

Samtidigt måste du ju ge din valp den bästa möjliga chansen att förstå vad som är rätt. Och om din vuxna hund distraherar så måste du ju göra nåt åt det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
671
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 545
Senast: cewe
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp