Gör jag fel? Rumsrenhet..

Jag skulle nog gjort som du gör ett par veckor till och se om det blir bättre, eftersom valpen är såpass liten än :).
 
Tack för alla tips. Jag kommer inte utsätta min vuxna hund för ångesten det ger henne att lämna henne så som ni beskriver, men får nog överväga att ha selarna på hela tiden dagtid för att göra det enklare, samt begränsa platsen :)
Du nämner det inte, så därför stryker jag under vikten av att du inte bekräftar valpen när han kissar inomhus.

I din rubrik frågar du om du gör fel och i detta fall, menar jag att du (efter din beskrivning) faktiskt gör fel. Ignorera när valpen kissar inomhus. Ge honom inte en "kattlåda" i badrummet där det är ok att kissa. Alla är olika, men rimligen kommer det att försvåra och fördröja rumsrenhetsträningen.
 
Du nämner det inte, så därför stryker jag under vikten av att du inte bekräftar valpen när han kissar inomhus.

I din rubrik frågar du om du gör fel och i detta fall, menar jag att du (efter din beskrivning) faktiskt gör fel. Ignorera när valpen kissar inomhus. Ge honom inte en "kattlåda" i badrummet där det är ok att kissa. Alla är olika, men rimligen kommer det att försvåra och fördröja rumsrenhetsträningen.

Håller helt med.
 
Om den vuxna hunden innebär ett hinder för valpen kan den ju inte följa med ut. Det blir ju en helt orimlig ekvation för valpen att lösa. Antingen får den vuxna stanna inne eller så får den vara helt passiv för här krävs ju en enorm tråkighet för att komma till ro och kissa.

Mina vuxna konvalcenter får samma taktik, de blir ju uppspelta när de väl får komma ut. Då gäller det att först promenera lite, sedan stå som en stenstod och titta rätt upp i himlen till dess behoven är avklarade. DÅ blir det superroligt och jätteskojigt och bus och beröm. Men icke och aldrig före behoven. Gärna på samma plats varje gång. Sedan gör en det roliga, för att avsluta på behovsplatsen igen.

Rutiner är A och O för att komma vidare. Så hunden förstår vad som förväntas av den.
 
Jag har en nioveckors valp som förmodligen hade varit helt rumsren om jag hade orkat ta ut henne så ofta som behövs. Sedan hon var ca fem veckor så har hon fått gå ut efter varje måltid, så sedan dess så har hon inte bajsat inne alls. Inne så kissar hon på tidning och så länge det är snö och jag måste klä på mig och sedan balansera på blankis (vår gårdsplan ser ut som en nyspolad lutande skridskobana), så får hon komma ut 4-5 gånger om dagen. Med tiden kommer hon kunna hålla sig och då hon helst vill göra sina behov ute (chowvalpar är fantastiska i att direkt förstå att utomhus är den bästa toan), så kommer hon snabbt bli helt rumsren när det blir enklare att gå ut.
 
Har du möjlighet att träna den vuxna på att vara ensam när du lämnar med valpen? Dvs när det inte är akut att få ut valpen, och kanske till och med börja med att bara gå med valpen in i ett annat rum, eller till och med om du kan ha en vän där som är med den vuxna, bara för att lära henne vid att du kan göra saker med valpen utan henne?

Jag tror, som flera andra skrivit, att du kan behöva gå ut ensam med valpen för att valpen inte ska förvänta sig något roligt direkt varje gång. Sen skulle jag också ta bort puppy paden. Att kissa på golv brukar de tycka blir obehagligt pga att det skvätter, så att se till att gräset blir bästa alternativet är inte fel. Vill du absolut ha något inne rekommenderar jag också att lägga den vid ytterdörren. Men bäst är nog att vara utan om valpen föredrar den framför att göra behoven utomhus.
 
Tack för alla tips. Jag kommer inte utsätta min vuxna hund för ångesten det ger henne att lämna henne så som ni beskriver, men får nog överväga att ha selarna på hela tiden dagtid för att göra det enklare, samt begränsa platsen :)
Bara en undran, vad för tips hade du önskat att du fick? Eller vilka hade du kunnat tänka dig att ta till dig? Sålänge din vuxna hund är med och distraherar valpen så blir det väldigt svårt för valpen att göra rätt.

Har den vuxna hunden alltid varit så svår att lämna ensam? Kanske det är så att om du går tex ut med valpen en gång i timman/halvtimman så kanske din vuxna hund vänjer sig och stressar ner när den inser att den faktiskt inte måste vara involverad hela tiden och följa med? För jag kan tänka mig att det även är stressigt för den vuxna hunden att hela tiden springa ut så ofta som valpen behöver.

Om den vuxna börjat med separationsångesten sen valpen kommit, kanske kan du dela lite på valp och vuxen inne ibland så dom inte blir för tajta och kan lämna varandra? Eller umgås enbart med valpen och säga till den vuxna att den faktiskt får vänta på sin tur ibland. Ge både valp och vuxen egentid.
Ja, då gräsmattan är invid parkeringen och mitt emellan infart och utfart till området jag bor i.
Men måste sele på för det? Eller är det rymningsbenägen hund som tar sig ur halsband?
 
Svarar alla:
Jag har av princip alltid sele på mina hundar. Både valpen och den vuxna hunden är busiga och mycket rörliga, så jag tänker inte ha halsband på dem av risk att skada dem.

Det var inga problem att lämna Humla innan Sparven kom. Jag särar på dem med jämna mellanrum, och tror inte det är något problem för henne att vara ensam hemma om valpen är hos mina föräldrar eller liknande.

Tittade lite noggrannare i förmiddags när jag var ute. Gjorde som ni sa och stannade på samma plats och försökte vänta ut. Den vuxna hunden sitter då stilla och väntar, så tror inte hon är så stort störningsmoment som jag var rädd för :)

Är nu i stugan ett par dagar och hoppas att det gör det lite enklare när jag har inhägnad trädgård och inte måste krångla med koppel och jacka.

Som många påstår så fick jag inte riktigt tipsen jag önskade (hade hoppats på att kunna få medhåll och hoppas på det bästa ;) ) men jag har tagit till mig av mycket av det ni skriver och kommer ändra på det jag tror behövs för att få bättre förutsättningar.

Svårast är att ha ögon i nacken när man måste pyssla med annat dock. Valpen han kissa inne två gånger på kort tid medan jag packade upp i stugan. Får träna på att bli bättre på det!
 
Ber om ursäkt att jag inte svarar alla individuellt, är tacksam för era svar och förstår att ni vill mig och hundarna väl :) Min konflikträdda hjärna går dock bananas av att jag uppenbarligen har gjort helt fel, så klarar inte av att bemöta allt.

Tack för alla tips :bow:
 
Svarar alla:
Jag har av princip alltid sele på mina hundar. Både valpen och den vuxna hunden är busiga och mycket rörliga, så jag tänker inte ha halsband på dem av risk att skada dem.

Det var inga problem att lämna Humla innan Sparven kom. Jag särar på dem med jämna mellanrum, och tror inte det är något problem för henne att vara ensam hemma om valpen är hos mina föräldrar eller liknande.

Tittade lite noggrannare i förmiddags när jag var ute. Gjorde som ni sa och stannade på samma plats och försökte vänta ut. Den vuxna hunden sitter då stilla och väntar, så tror inte hon är så stort störningsmoment som jag var rädd för :)

Är nu i stugan ett par dagar och hoppas att det gör det lite enklare när jag har inhägnad trädgård och inte måste krångla med koppel och jacka.

Som många påstår så fick jag inte riktigt tipsen jag önskade (hade hoppats på att kunna få medhåll och hoppas på det bästa ;) ) men jag har tagit till mig av mycket av det ni skriver och kommer ändra på det jag tror behövs för att få bättre förutsättningar.

Svårast är att ha ögon i nacken när man måste pyssla med annat dock. Valpen han kissa inne två gånger på kort tid medan jag packade upp i stugan. Får träna på att bli bättre på det!
Jag brukar ställa en klocka på till exempel 30 minuter (vid en åttaveckors valp). Sover den så väcker jag inte den. Och så givetvis alltid efter, mat, sovande eller lek. Tycker det är lätt att missa annars.
 
Ber om ursäkt att jag inte svarar alla individuellt, är tacksam för era svar och förstår att ni vill mig och hundarna väl :) Min konflikträdda hjärna går dock bananas av att jag uppenbarligen har gjort helt fel, så klarar inte av att bemöta allt.

Tack för alla tips :bow:
Det är din första valp, du kommer göra fel. Vänta bara tills han blir unghund och sätter ditt tålamod på prov på riktigt. :D Vad som är rätt för en valp behöver nödvändigtvis inte vara rätt för en annan, och man kommer alltid få en massa olika råd från olika personer. Lyssna på råden, men sålla ut de som verkar bäst för dig och din valp, och var aldrig rädd för att följa magkänslan.
 
Jag är inte så himla noga med det där, väldigt få vuxna hundar vill kissa inne så det brukar lösa sig när tiden är mogen.
Jag tar ut dom ofta som valpar men tycker inte heller det är hela världen med olyckor inomhus första halvåret.
Skulle aldrig gå upp mitt i natten och i ottan eller stå ute i timmar med en valp som vissa gör :)
Men är han trygg med att kissa på padsen så ta ut dom kanske?
Själv skulle jag inte använda pads och tidningar i rumsrenhetsträning upplever att det bara försvårar träningen, jag tar bort alla mattor så dom bara har golvet att välja på :)
Jag är tvärtom - jag behåller mattor på och lägger ut pads :D det går väldigt kort tid tycker ja innan dom bara går till padsen (har 1 eller max 2 - en vid varje ytterdörr). Min ras är sen i rumsrenhet över lag, så därför tycker jag detta är toppen. Jag har inte märkt någon som helst skillnad i tid när det gäller att inte ha pads eller ha pads, mina blir rumsrena vid ungefär samma tid ändå :) I min ras oftast runt 6 månaders ålder och de märks när dom mer och mer visar vid dörren att dom behöver gå ut och mindre och mindre använder padsen.
Detta innebär givetvis inte att man ska sluta ha koll, men jag personligen kan slappna av mer och duscha, diska osv och göra allt utan att vara rädd för att parketten ska pajja :p
 
Lär man valpen att det är okej att kissa på puppy pads förstår väl inte hunden att det är fel att göra sina behov inomhus så länge man gör det på puppy pads?

Det bästa nu är väl kanske att ta ut puppy pads och lära hunden att kissa på den utomhus?

Om ni bara ska snabbt ut och in kanske du kan ha retrieverkoppel på den vuxna hunden? går snabbt att sätta på och ska ni bara ut och stå och vänta på valpen så spelar det ju ingen roll om ni har retrieverkoppel eller sele på den vuxna hunden.
 
Svarar alla:
Jag har av princip alltid sele på mina hundar. Både valpen och den vuxna hunden är busiga och mycket rörliga, så jag tänker inte ha halsband på dem av risk att skada dem.

Det var inga problem att lämna Humla innan Sparven kom. Jag särar på dem med jämna mellanrum, och tror inte det är något problem för henne att vara ensam hemma om valpen är hos mina föräldrar eller liknande.

Tittade lite noggrannare i förmiddags när jag var ute. Gjorde som ni sa och stannade på samma plats och försökte vänta ut. Den vuxna hunden sitter då stilla och väntar, så tror inte hon är så stort störningsmoment som jag var rädd för :)

Är nu i stugan ett par dagar och hoppas att det gör det lite enklare när jag har inhägnad trädgård och inte måste krångla med koppel och jacka.

Som många påstår så fick jag inte riktigt tipsen jag önskade (hade hoppats på att kunna få medhåll och hoppas på det bästa ;) ) men jag har tagit till mig av mycket av det ni skriver och kommer ändra på det jag tror behövs för att få bättre förutsättningar.

Svårast är att ha ögon i nacken när man måste pyssla med annat dock. Valpen han kissa inne två gånger på kort tid medan jag packade upp i stugan. Får träna på att bli bättre på det!
Fast nu är det inte meningen att ni ska busa när ni går ut.
Ni ska gå ut, stå still och ha tråkigt och gå in, då kommer inte halsband skada.

Och det är många som har halsband på valpar idag, och på 80-talet och 90-talet hade majoriteten enbart halsband, och dessa hundar klarade sig bra från valp till vuxen trots att dem hade halsband.

Så att envisas med att krångla med sele, och försvåra rumsrenhetsträningen, enbart för att man är rädd att ta på halsband när man bara ska gå ut på gräsmattan, stå still tills valpen gör sina behov och gå in är en överdriven rädsla.
 
När vi bodde i lägenhet med valp så hade valpen halsband eller sele på sig jämt dagtid. Då gick det snabbt att fiska upp valpen och gå ut så fort vi misstänkte nödighet. Kliv i skor vid dörren och en jacka för oss. Man har liksom inte flera minuter på sig, knappt ens en minut från att de blir nödiga tills att de kissar eller bajsar när de är så små. Att "klä på" ytterligare en hund är inte idealt när man har så bråttom. Jag hade slängt till den ett gott tuggben eller liknande.

Den första valp vi hade var en vintervalp och tog helt klart längre tid på sig för att förstå att det var ute man skulle kissa och bajsa än de som var födda vår/sommar. Ibland stod vi ute i 40 minuter eller mer och väntade på att valpen skulle kissa med "vintervalpen". De andra två kissade alltid omgående en när de kom ut.

Tålamod tillsammans med att valpen växter och mognar så löser det sig förhoppningsvis inom några månader. Varmare väder hjälper nog också till!
 
Svarar alla:
Jag har av princip alltid sele på mina hundar. Både valpen och den vuxna hunden är busiga och mycket rörliga, så jag tänker inte ha halsband på dem av risk att skada dem.

Det var inga problem att lämna Humla innan Sparven kom. Jag särar på dem med jämna mellanrum, och tror inte det är något problem för henne att vara ensam hemma om valpen är hos mina föräldrar eller liknande.

Tittade lite noggrannare i förmiddags när jag var ute. Gjorde som ni sa och stannade på samma plats och försökte vänta ut. Den vuxna hunden sitter då stilla och väntar, så tror inte hon är så stort störningsmoment som jag var rädd för :)

Är nu i stugan ett par dagar och hoppas att det gör det lite enklare när jag har inhägnad trädgård och inte måste krångla med koppel och jacka.

Som många påstår så fick jag inte riktigt tipsen jag önskade (hade hoppats på att kunna få medhåll och hoppas på det bästa ;) ) men jag har tagit till mig av mycket av det ni skriver och kommer ändra på det jag tror behövs för att få bättre förutsättningar.

Svårast är att ha ögon i nacken när man måste pyssla med annat dock. Valpen han kissa inne två gånger på kort tid medan jag packade upp i stugan. Får träna på att bli bättre på det!

Principer, det är något man kan ha tills man får en hund som ger blanka fan i dem. Då gör man bäst i att kasta principerna i soptunnan och göra det som funkar för hunden.
 
Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att du inte kan lämna den vuxna hunden hemma nu några minuter när du kunde det för nån vecka sen innan valpen kom?
Varför skulle hon plötsligt få ångest nu om hon inte haft det tidigare?
Vi har en 14 veckors valp och jag märker ju jättestor skillnad på om han går ut själv eller om jag tar med sällskap. De får inte busa i koppel och vi är ute rejält länge med sällskap men ändå är det som om han glömmer av att göra sina behov jämfört med om han får gå ut själv.
 
Jag är tvärtom - jag behåller mattor på och lägger ut pads :D det går väldigt kort tid tycker ja innan dom bara går till padsen (har 1 eller max 2 - en vid varje ytterdörr). Min ras är sen i rumsrenhet över lag, så därför tycker jag detta är toppen. Jag har inte märkt någon som helst skillnad i tid när det gäller att inte ha pads eller ha pads, mina blir rumsrena vid ungefär samma tid ändå :) I min ras oftast runt 6 månaders ålder och de märks när dom mer och mer visar vid dörren att dom behöver gå ut och mindre och mindre använder padsen.
Detta innebär givetvis inte att man ska sluta ha koll, men jag personligen kan slappna av mer och duscha, diska osv och göra allt utan att vara rädd för att parketten ska pajja :p
Jag tänker väl där att det är skillnad om valparna gör sina behov ute också, så man kan ha pads inne som komplement och ”extra säkerhet” när man själv är ouppmärksam/långsam/sover. Men om valpen väljer padsen istället för att göra något ute så finns ju risken att det är ett beteende som sätter sig och en matta inne ligger närmre tillhands för hunden istället för utomhus när det inte finns pads tillgängliga.
 
Bara en fråga i största allmänhet. Vad är det som gör att en viss ras skulle behöva längre tid på sig än andra raser att bli rumsren? Låter konstigt i mina öron.

Angående puppy-pads förstår jag över huvud taget inte vitsen. Ska man få valpen rumsren får man lära sig se tecknen på när valpen är nödig. Alternativet att kissa "bekvämt" någonstans inomhus ska inte finnas. Det blir en del rännande ut och in under några dagar tills man lärt sig se tecknen och att valpen till och med kanske börjar säga till själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 264
Senast: cewe
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 024
Senast: Pilot
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp