Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sophia_

Trådstartare
Jag har två hästar varav den ena är ett 23-årigt travarsto som jag haft i 7 år.
Tanken har funnits där ett längre tag men nu har jag bestämt mig till att flytta till en större stad och bara ha en häst kvar.
Då den andra hästen är min tävlingshäst blir det naturligt att det är stoet jag måste göra mig av med, trots att mitt hjärta gråter av bara tanken.

Men nu till frågan. Jag känner väldigt starkt att jag absolut inte vill sälja henne, utan avlivar henne då hellre. Det är inget fel på henne, hon rids fortfarande normalt och är mycket pigg och fräsch för sin ålder. Men jag anar att det blir svårt att hitta ett bra och kärleksfullt hem åt en sådan gammal häst. Därför resonerar jag så att då är det bättre att jag tar bort henne på hemmaplan. Då vet jag att hon är en glad häst till sina sista timmar, att hon haft det bra och framförallt att hon får en smärtfri och icke-traumatisk död. Den här hästen har betytt väldigt, väldigt mycket för mig och jag kommer alltid att känna ett oerhört ansvar för henne. Om jag säljer henne billigt kommer jag alltid oroa mig över hur hon har det och känna skuld för att jag överlåtit hennes välmående i någon annans händer.

Är jag rakt igenom egoistisk som tänker så här? Är det ett "brott" att ta bort en frisk och välmående häst? :confused:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vilket hemskt beslut, ville bara säga att jag absolut tycker du gör rätt.

Vem vet hur hon mår och vad hon känner om du säljer henne ? Äldre hästar vill som mäniskor ha en stabilitet, att byta ägare och hem då man kommer till åren.
mest för hästens skull hade jag nog hellre valt att ta bort den hemma, hästar med högt värde på vet man att dom tas hand om, men en äldre billigare häst...
vad har man egentligen för garanti på att någon bryr sig om henne sen, tänk om hon blir sjuk eller får det jobbigt på något sätt ?

Jag tycker du ska ta bort henne hemma.... så du vet att hon slutar lyckligt, för hennes skull!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Även om det känns jättetungt, så tror jag att du funderar rätt. Skulle du sälja kommer du knappast få särskilt bra betalt, och därmed riskerar du att hon hamnar på en så kallad slaktbil ned till kontinenten där de betalar bra för köttet.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Svårt det där.
Hellre avlivning än ett dåligt hem, som tyvärr hände gammelhästen jag sålde.
Men jag tycker även hästar är ett stort ansvar som man bör ha klart för sig när man skaffar dem.
Man kan inte avliva alla hästar man blir leds på, det är inte rätt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.

Jag förstår hur du tänker och det är detta som är mitt dilemma.
Men om man tänker ett steg längre - var ska hästen annars ta vägen? Var hittar man någon som kan garantera ett gott hem åt en gammal, inte speciellt högt utbildad häst som kanske ändå inte har mer än ett par år kvar?
Tar jag som störst ansvar när jag försäkrar mig om att hästens sista år är lyckliga, eller när jag gör allt för att den ska få leva så länge som möjligt men utan att veta hur den får leva?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Svårt det där.
Hellre avlivning än ett dåligt hem, som tyvärr hände gammelhästen jag sålde.
Men jag tycker även hästar är ett stort ansvar som man bör ha klart för sig när man skaffar dem.
Man kan inte avliva alla hästar man blir leds på, det är inte rätt.

Jag är absolut inte less på hästen. Absolut, absolut inte. Hade jag haft möjligheten att behålla båda två hade jag gjort det, det valet gjorde jag för 1,5 år sen då jag köpte häst nr 2. Men situationer förändras och det gör det nog för alla. Jag är skyldig den här hästen det bästa jag kan ge henne, men nu har jag inte möjligheten längre att behålla henne. Situationen hade ju varit densamma om jag varit tvungen att sälja båda.
Men som jag skrev ovan, när tar jag störst ansvar?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker att du resonerar helt rätt! :bow: Skulle jag vara i din sits skulle jag göra likadant.

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Får man inte tag i ett bra hem är det bättre med avlivning.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.



Hästen är nu 23 år, tycker du då att det är rätt att sälja henne!? Som jag har sagt många gånger tidigare, det finns värre saker man kan göra sin häst än att avliva den!

Tycker inte att detta är något som Ts verkar göra lättvindligt! Och man kan inte ha ett facit för hur framtiden ser ut varken vad det gäller djur eller annat. Det är stor skillnad på vad TS berättar om sin situation och att skaffa djur som man tar bort efter ett tag....skaffar nya djur som man tar bort efter ett tag....o.s.v!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hästen är nu 23 år, tycker du då att det är rätt att sälja henne!? Som jag har sagt många gånger tidigare, det finns värre saker man kan göra sin häst än att avliva den!

Tycker inte att detta är något som Ts verkar göra lättvindligt! Och man kan inte ha ett facit för hur framtiden ser ut varken vad det gäller djur eller annat. Det är stor skillnad på vad TS berättar om sin situation och att skaffa djur som man tar bort efter ett tag....skaffar nya djur som man tar bort efter ett tag....o.s.v!

Kicki :)

Tack! :bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker du tänker helt och hållet rätt. Visst kan man tycka att man skulle tänka på att en häst blir gammal osv. och att man är skyldig att ge den ett hem, men hur många människor i denna värld har möjlighet att styra sitt liv helt och hållet själv från början till slut? Den som tror att det är så har nog ingen större egen erfarenhet av livets olika faser och svängar. Allt påverkar man inte själv. Ibland måste man göra otrevliga val, och då är det viktigt att känna att man i alla fall gjort det bästa man kunnat av den tid som varit.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).

Det är just detta med att ordna det på bästa sätt för hästen som är det svåra - för säljer man en gammal häst billigt är risken betydligt större att den kommer till fel hem än om man säljer en yngre, dyr häst.
Till saken hör att jag hyrde ut henne på foder i samband med att jag köpte häst nr 2, men efter två månader hos fodervärden hade hon tappat allt vad muskler och hull heter (finns nog en gammal tråd om detta här på buke) vilket resulterade i att jag fick slänga allt vad jag hade för händer för att åka 30 mil och hämta hem hästen.
Jag är fullt medveten om vilket ansvar jag har som hästägare och det är just det ansvaret jag försöker leva upp till när jag överväger att ta ett beslut som trots allt kommer vara svårast för mig själv.

Nu låter det kanske som att jag redan har bestämt mig, vilket jag inte har då jag fortfarande räknar på om jag kommer ha råd att behålla båda hästarna (och leva fattig som en kyrkråtta, men det har man ju vant sig vid vid det här laget) och det kommer givetvis vara mitt första alternativ. Men går inte det måste jag hitta en lösning på problemet - och problemet här är inte "vart jag ska göra av hästen nu när jag inte vill ha den längre", utan vad jag ska göra för min häst för att hon ska få det så bra som möjligt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du tänker helt rätt. Med risk för att låta oerhört kall så menar jag att en död häst inte mår dåligt! Jag tycker att du tänker väldigt ansvarsfullt, en 23 år gammal häst säljer man inte! Det är det som är det svåra med att vara djurägare, man måste även kunna ta svåra beslut och göra det som är bäst för djuret!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.

Livet ser annorlunda ut för oss alla. Man kan aldrig gardera sig mot vad som kommer hända i framtiden. För ts är det ett väldigt svårt och tungt beslut att ta och jag ger henne all heder för att hon har styrkan att tänka med hjärnan och inte med hjärtat! Vilket alternativ tycker du är bäst? Sälja eller ge bort en 23 år gammal häst och inte ha en susning om vad som händer med den eller behålla båda hästarna och då få leva på existensminimum? Kanske inte ens ha råd med veterinär om det skulle hända något oförutsett? DET tycker inte jag är ett alternativ och ts säger att om hon kunde skulle hon ha behållt båda hästarna men det går inte!

Hästen ifråga är 23 år gammal och har förhoppningsvis haft ett väldigt bra liv, vari ligger det hemska med att låta ett djur få avsluta sina dagar medan det mår bra? Många väntar tills hästarna har mått dåligt under en längre tid, ofta pga själviska skäl.

Nej, jag tycker ts resonerar helt rätt! Visst tar man på sig ett ansvar när man skaffar djur, men vi vet aldrig vad som händer i livet och en del av det ansvaret är att göra det som är bäst för djuret utifrån den verklighet man befinner sig i, inte att försaka sig själv och sitt eget välmående för ett djurs skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

:bow::bow::bow:Jag beundrar dig, och önskar att flera gjorde samma val istället för att annonsera ut sina gamla hästar till en "framtid dom inte vet ngt om":eek:


"från en som gjort detsamma" - och som inte ångrat sig en minut över det beslutet...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker du tänker helt rätt, visst hon kan ju komma till ett bra hem men riskerna finns ju alltid att de går snett. som de gjorde med fodervärden. skulle inte sälja min gamle häst, när den dagen kommer ska han få somna in där han har hört hemma i många år i lugn och ro.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det du gör är att betrakta som ett ansvarsfullt beslut rakt igenom, tacka av din gamla märr och låt henne somna in "hemma" utan dåligt samvete. Sorgen och saknaden finns ändå,kram till dig i ditt svåra beslut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp