Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

:bow: :bow: Bockelibock!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Dessutom så är det tanken på att en människa avlivar en UNG och FRISK häst och ägaren har satt sig själv på en hög pedistal och tror att "om inte jag klarar det så gör ingen annan det heller" som gör att jag mår illa!
Ägaren vill inte att någon annan skall lyckas bättre än vad hon/han gjort och väljer därför att avliva.

DET är sjukt om något!

:bow::bow:
Håller fullständigt med!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har inte sagt att det skulle framgå TYDLIGT! En häst som denna som är 21 år motsvarar en ålder som jag anser att hästen ska tas bort i stället för att bollas omkring, står i tidigare inlägg! Eller måste du ha en åldersangivelse som gäller på timmen!?

Sedan så har jag skrivit att hästen bör få sluta med FLAGGAN i topp!!
Och när blev det förbjudet att läggas sig i!? :confused:

Vem har pratat om att avliva yngre hästar och femåriga hundar!? :confused: Håll dig till gamla hästar, för det är det som vi pratar om!

Du förnekar dig aldrig... I inlägg 252 skriver du "vad jag själv tycker har TYDLIGT framgått i alla mina tidigare inlägg..." Du börjar tala mer o mer mot dig själv nu när man ställer dig mot väggen. Inte heller denna gång fick vi svar på min fråga till dig. Nu börjar du kanske bli pressad. Men du ska inte skriva att det tydligt framgår när det inte gör det och du dessutom på en direkt uppmaning vägrar att svara!

Dessutom har du fått TS häst till 21 år nu istället för 23 som den egentligen är. Det är ju som bekant inte förbjudet att lägga sig i men anledningen till den kritiken var att det blev bara rörigt, snurrigt, virrigt när du försökte tolka vad Syrran skrivit och som kanske inte heller var rätt tolkat. Försök förstå!

Har du svårt för liknelser och paralleller? Så fort ngn liknar en händelse vid något annat så kommer du med en urdum motfråga, typ -Vem har pratat om...?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du läser verkligen Invinciblestables inlägg som fan läser bibeln.
PL

Förklara för mig exakt vad du syftar på tack! Jag förstår vad som menas med denna metafor men anser inte att den stämmer alls i detta fall.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Skulle ha uttryckt mig "tydligare" där, håller med. Skulle ha skrivit att jag ansåg att det framgick tydligt" sedan om du inte ansåg det är ju inte så mycket att göra åt. Och TS häst, är efter allt detta skrivande inte konstigt om man råkar skriva 21 istf. 23!? Och i praktiken spelar det ingen roll vad gäller sakfrågan på de 2 åren!

Tycker inte att man behöver liknande paraleller eller liknelser, dom tillför inte enligt min mening ett dugg!

Om du nu tycker att jag ställer dumma motfrågor och är allmänt jobbig, varför lägga ner energi!? Att du har svårt att hålla isär vad som är vad och tycker att det blir virrigt är ju inget som jag kan i nuläget avhjälpa. Som jag skrivit tidigare så går diskussionen nu på tomgång och du verkar bara desperat att försöka hävda din ståndpunkt och få sista ordet. Tror att vi alla nu har förstått den så då finns det ju inte så mycket att tillägga.

Kicki :) Som nu lägger denna diskussion På "hyllan"!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hej hej! Orkade inte läsa igenom hela diskussionen med alla inlägg hit och dit, men jag tänkte bara berätta om en häst som var 23 år när den såldes för 2500 kr till en tjej som inte haft egen häst på 10 år. Den tjejen var jag, och vi fick fem underbara år tillsammans! Jag är så otroligt glad att jag fick äga en sån underbar gammal goding, som hade så mycket kvar att ge! Vi red endast skogsturer och han fick bestämma mycket själv hur han ville ha det, inklusive boende som på slutet var lösdrift.

Om du ännu inte fattat beslut, ge det en chans att hitta någon till din älskling. Om du inte känner att det är 100 % rätt ny ägare, kan du "behålla" henne, men som sagt, det kan finnas någon där ute som kan ge din häst några fina år till i en lugn trygg miljö.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du förnekar dig aldrig... I inlägg 252 skriver du "vad jag själv tycker har TYDLIGT framgått i alla mina tidigare inlägg..." Du börjar tala mer o mer mot dig själv nu när man ställer dig mot väggen. Inte heller denna gång fick vi svar på min fråga till dig. Nu börjar du kanske bli pressad. Men du ska inte skriva att det tydligt framgår när det inte gör det och du dessutom på en direkt uppmaning vägrar att svara!

Dessutom har du fått TS häst till 21 år nu istället för 23 som den egentligen är. Det är ju som bekant inte förbjudet att lägga sig i men anledningen till den kritiken var att det blev bara rörigt, snurrigt, virrigt när du försökte tolka vad Syrran skrivit och som kanske inte heller var rätt tolkat. Försök förstå!

Har du svårt för liknelser och paralleller? Så fort ngn liknar en händelse vid något annat så kommer du med en urdum motfråga, typ -Vem har pratat om...?

Vad ger dig rätten att kräva att folk ska skriva så att just Du förstår? Varför ska folk svara på frågor som just DU ställer?
Detta är ett forum, där man tar och plockar lite av varje samt lägger sig i där man själv vill. Är det något som är oklart och man vill ha mer förklaringar kan man ju fråga väluppfostrat och på så sätt få större chans till en bra konversation, du verkar mest bara vilja jäklas lite!?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Förklara för mig exakt vad du syftar på tack! Jag förstår vad som menas med denna metafor men anser inte att den stämmer alls i detta fall.

Ha lite distans till dig själv och bjud på den istället... livet blir roligare om man kan le åt sina egna tabbar. :banana:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker inte att man behöver liknande paraleller eller liknelser, dom tillför inte enligt min mening ett dugg!

Om du nu tycker att jag ställer dumma motfrågor och är allmänt jobbig, varför lägga ner energi!? Som jag skrivit tidigare så går diskussionen nu på tomgång och du verkar bara desperat att försöka hävda din ståndpunkt och få sista ordet. Tror att vi alla nu har förstått den så då finns det ju inte så mycket att tillägga.

Kicki :) Som nu lägger denna diskussion På "hyllan"!

Många andra anser uppenbarligen det värdefullt att dra paralleller för att folk ska förstå, tänka till eller börja fundera i nya banor. Respektera det tack! Att jag lägger ner energi på att svara på dina frågor är väl upp till mig...

Få se om du lägger diskussionen på hyllan, det återstår att se. Jag tillämpar bara din egen metod denna gång, få se om det lyckas.

Slutligen konstaterar jag att vi inte fick något svar av dig utan bara en massa tjafs.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vad ger dig rätten att kräva att folk ska skriva så att just Du förstår?
Är det något som är oklart och man vill ha mer förklaringar kan man ju fråga väluppfostrat och på så sätt få större chans till en bra konversation, du verkar mest bara vilja jäklas lite!?

Tror att du missuppfattade mig. Jag ville att In... skulle försöka förstå mig. Hon och jag hade ställt samma fråga till varandra. Hon har inte svarat på min men jag har svarat på hennes. Hur kan du få det till att det är jag som inte frågar henne på ett väluppfostrat sätt? Hon ironiserar ständigt över mig men inte tvärtom. Är inte ute efter att jäklas! Men rätt ska vara rätt och båda vill förstås hävda sin ståndpunkt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hej hej! Orkade inte läsa igenom hela diskussionen med alla inlägg hit och dit, men jag tänkte bara berätta om en häst som var 23 år när den såldes för 2500 kr till en tjej som inte haft egen häst på 10 år. Den tjejen var jag, och vi fick fem underbara år tillsammans! Jag är så otroligt glad att jag fick äga en sån underbar gammal goding, som hade så mycket kvar att ge! Vi red endast skogsturer och han fick bestämma mycket själv hur han ville ha det, inklusive boende som på slutet var lösdrift.

Om du ännu inte fattat beslut, ge det en chans att hitta någon till din älskling. Om du inte känner att det är 100 % rätt ny ägare, kan du "behålla" henne, men som sagt, det kan finnas någon där ute som kan ge din häst några fina år till i en lugn trygg miljö.

Orkade inte läsa hela tråden sen jag skrev i den sist, men blev lite rörd när jag läste detta.
Vilken tur att du gav denna hästen fem lyckliga år till!!:bow::)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).

Om alla resonerade som du gör skulle nog ingen våga skaffa varken häst, hund, katt eller något annat som kräver tid och ansvar :confused: Livet förändras och även om man tänker igenom noggrannt innan man skaffar häst, så finns det inga garantier för att förutsättningarna är desamma efter några år.

Jag tycker TS resonerar helt rätt, även om det är ett fruktansvärt beslut att fatta. Jag fick en klump i magen av att bara läsa första inlägget :cry:

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vilken tur att du gav denna hästen fem lyckliga år till!!:bow::)

Fast det vet du ju inte, om hästen uppfattade de sista fem åren som lyckliga.
Det står ju ingenstans om hur hästen blev skött de sista ljuva åren. Det finns rätt många som anser att de sköter sin häst bra men utomstående kanske inte tycker detsamma och det kanske också finns brister som gör att man, även i efterhand, skulle välja/ ångrar att man inte valde avlivning i stället.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hej jag tycker att du tar helt rätt beslut. Du tar verkligen ansvar för hästen och inte skickar den vidare.
Jag har tagit samma beslut och visst saknar jag honom. Det var inget lätt eller billigt beslut. Många tårar och 5000:- för att avliva.

Avliva är inte ett lätt beslut men jag tror det är det bästa för hästen!:bow::bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hej hej! Egentligen är ju inte 23 en jätte ålder. Men de finns ju risker med att byta ägare på en såpass gamal häst de e ju inte helt säkert de fungerar, problem som hälta och så kan ju uppstå när hästen rids annorlunda, och med tanke på hur länge den vart hos dej är den ju van vid dej. Det är en sak om ngn som känner hästen och du litar på vill ta över hästen som sällskap eller så, då blir ju läget annorlunda. men jag tycker inte du ska sälja hästen till en vilt främande människa, hästen har ju trots allt inte jätte många år kvar, och förtjänar att sluta sitt liv lycklig tycker jag :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

skulle bara tillägga att din häst verkar ju uppenbarligen lycklig hos dej! Tycker alltså du ska avliva den så hästen får sluta sina dagar i tygghet! :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag undrar en sak efter att ha läst hela tråden, får man lägga ut en länk till en sida med en bildsvit på en avlivning som är så hemsk och fantastisk att jag gråter bara jag tänker på den?
Fotografen är en bekant till mig och jag måste säga att hon har fångat saker på ett helt fantastiskt sätt.

Hon har tagit kort på stoet ifråga (minna inte hur gammal hon var men över 20 iaf) och hon ser fantastisk ut på det kortet. Välmusklad, blank och välvårdad, ser ut som en häst i sin bästa ålder.
Nu minns jag inte heller exakt anledning till avlivning, men korten är så oerhört fängslande (och sorgliga)
Kan tillägga attt det är överhuvudtaget inget blod, inget våld eller liknande, utan verkligen "bara" en häst som somnar in.
De ville sin vän väl och gav den detta vackra avslut, som kanske kan hjälpa ngn annan i sitt tuffa beslut.

Det behöver inte vara våldsamt och blodigt, utan kan vara ett avsked i största förstroende där livet avtackas.

Nu gråter jag bara för det....

Om det inte är ok att lägga ut länken och ngn ändå vill se, så Pma mig så ska jag skicka en länk.

Mvh Emily
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

*kl*

Jag har varit i samma sits som du och jag valde att avliva.

Gör det du tycker blir bäst för detär ändå du som känner hästen!

//
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

:smirk:Hur vet du det, du känner ju inte hästarna i fråga? En undran bara!
Ursäkta hamnade på fel plats.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Denna fråga har jag funderat över många gånger. Min hjärna hade sagt 8-åringen, mitt hjärta hade valt 23-åringen.

:smirk:En undran bara, hur vet du det? Du känner ju inte hästarna i fråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 479
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp