Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

att ta bort en fult frisk häst är riktigt vidrigt,har man än gång tagit ansvar för att ge en häst ett bra hem mm så håller man det löftet man man tar inte bort familje medlemar lite hur som hällst:mad:men hästen ska ju inte hamna i ett dåligt hem men vill man så kan man lösa ett sådant problem det är bara att leta o höra sig för.hon skulle ju kunna vara sällskapshäst hoss någon?
lycka till :idea:o för ditt eget samvete avliva inte din egen häst:(
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tänk va lätt vissa folk får det att låta, att hitta ett bra hem åt sin/a hästar...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag satt ju i den sitsen för två år sen. Vår pappa blev svårt sjuk och
i stallet hade han en dräktig märr och en frisk fyraårig travare.
Jag letade i tre ¨månader efter en lösning. Jga tog hem fölstoet trots kass ekonomi och inget körkort mm. fyraåringen leasade jag
ut.
Frisk!!!! fyraåring kom hem tre månader senare på tre ben och slaktades av djurskyddsskäl två veckor senare.
det gick inte ens att avla på henne.
Leasingtagaren påstod att hästen linkade o vi bröt avtalet då hon inte ville ta ut vet.
Men att det var så illa.....
Nu står jag där igen. Jag har två år kvar på utbildningen inkl ett år examensarbete.
Jag har inget körkort, sambon är sjukskriven pga psykisk sjukdom, vi ahr en dotter på fem år, hästen måste ridas eftersom hon har totalt förändrat beteende och utan körkort kan jag inte byta stallplats jag måste kunna cykla dit. Nu orkar jag inte mer...
Jag måste prioritera, utan en sambo som ställer upp med barnvakt o annat så går det inte.
Stallägaren undrar ju med. Så jag tänkte slakta henne. 14 år, travare, ej riden annat än i skritt o trav, totalt hopplös just nu att ha ensam i stallet, vill inte vara själv i hage osv. Men stallägaren fick tag på en som var intresserad dock är jag tveksam. Hon vill ha henne för att hoppa enmeters banor med? O jag har inte ens löshoppat hästen. SKa ha henne ute på foder i tre månader ev så får vi se, men det känns så där.
pga intressentens yrke tycker alla att det måste vara kanon men om hon vill ha en hopphäst borde hon inte låna en "riktig" häst då?
Oddsen för att min skulle hoppa en meter från att knappt ta sig över ett dike känns långsökt men samtidigt. Hon lättar min börda ett tag. Känner jag efter tre månader att wow vad bra det blev så säljer jag men oj vad jag är nervös o orolig.....
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag anser inte att man måste göra ett livslång åtagande när man köper en häst.
Och om man sen av någon anledning inte vill eller kan ha kvar en osäljbar häst så är det vidrigare att skänka bort den till första bästa än att slakta/avliva!
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Du har så rätt så. De som säger så måste aldrig haft stora förändringar i livet och dessutom gott om pengar.
Min häst är värd nada som avelssto och ridhäst. hon är ju knappt ridbar och dessutom ligger åldern henne till last.
14 år är mkt för en Travare kanske inte för ett halvblod me för en som startat från 4 års ålder till 10 års ålder så är det mkt.
Hon gick dock ifrån banan oskadad så där är inget problem men hon anses för gammal
Av de många travare jag haft är det 2!!! som dugt som ridhästar.
Varav detta sto var ett för 4 år sen då hon betedde sig normalt.
Hon har helt enkelt inte klarat flytt, fölning, flytt, avvänjning och flytt igen fast tillbaka till det gamla stallet.
Om jag haft möjlighet att skicka henne tillbaka till mamma o pappa så hade jag gjort det. men de klarar inte att ta hand om hästar längre.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

*kl*

Nu har jag läst igenom alla hittills 17 sidor och jag måste säga att jag blir lite förvånad över hur vissa tänker. Vissa saker i livet, som ändrad ekonomi, kan man inte förutse 7 år innan man köper häst! Things happen people!
Och om man då står i valet och kvalet att avliva eller annonsera ut så tycker jag det är näst intill sjukt att vilja ge bort sin 20 + travare till helt okända människor. Om jag känner någon som jag vet att jag kan lita på och som kommer att ge min häst de bästa sista åren så skulle jag inte tveka att ge bort hästen- men totala främlingar som vill ha en gammal oskolad travare? Varför vill man ha det egentligen? Den ska ridas väldigt sparsamt, det är en typ av häst med ett visst knivigt temperament, den kostar mer än vad du får ut av den (en häst är dyr- speciellt när den inte kan användas som läromästare). De som köper sådana hästar brukar i regel vara de som känner hästarna ifråga och känslor är inblandade (ingen regel utan undantag dock, men de undantagen är få)- annars skulle jag bli väldigt misstänksam..
TS gör helt rätt anser jag, bättre att få somna in lycklig än att få leva de sista åren i plåga.. Sedan kvarstår faktumet att hästar är dyra djur och vissa omständigheter kräver prioriteringar.
En annan fråga som ingen ställer är hur TS känner för den andra hästen? Om hon tycker om båda lika mycket är det svårt att välja- ska man välja mellan den gamla tanten som haft sina många lyckliga år eller den hästen som är fullt brukbar och som fortfarande har hela livet framför sig?

Jag själv som hästägare kommer att slåss med klor och tänder för att se till att min donna somnar hos mig och lever så länge som jag förmår att ge henne. Eftersom hon är min första så ska hon få ett värdigt liv så länge hon orkar och jag säljer henne inte- hellre så försvinner de andra. Men jag prioriterar annorlunda och jag har inte riktigt de ambitionerna att träna och tävla om jag inte kan- TS prioriterar annorlunda och jag tycker det är starkt av henne att vilja ge sin häst den bästa gåvan som finns- att somna in med lyckligt liv som minne.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Lämna ut hästen på foder.Prova annonsera om det, du kanske ha tur.Det kan bli så att du ångrar dig om du säljer den och är den ute på foder så har du ändå kvar "kontrollen".Att avliva den känns ändå fel när den är frisk..men jag förstår din tanke med det också...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

:bow:Jag tycker att du ska själv känna efter.Hon har ju faktiskt blivit 23 år och haft ett bra liv. Jag har själv fått ta bort ett par hästar som inte blivit så gamla.Det är ju ett svårt beslut men om det varit jag så hade jag nog låtit henne somna in hemma.Risken finns ju annars att hon kommer på en slaktbil.:(
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Lämna ut hästen på foder.Prova annonsera om det, du kanske ha tur.Det kan bli så att du ångrar dig om du säljer den och är den ute på foder så har du ändå kvar "kontrollen".Att avliva den känns ändå fel när den är frisk..men jag förstår din tanke med det också...

MEN hästen har juh varit ute på foder redan & kom tillbaka i dåligt skick pga vantrivsel! Man utsätter inte en 23 årig häst för det igen, om man inte är EGOIST!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Aldrig i livet att det är det minsta ok att ta livet av en varelse pga sina egna egoistiska val. Skaffar du djur, barn eller vad som helst som lever så har du tagit på dig det ansvaret och ska anpassa ditt liv efter det. Det är ett val du gör när du skaffar ett djur eller annan levande varelse.

Oetiskt och hjärtlöst.

Dessutom finns det flera hem att hitta. Det kanske tar ett tag och kräver lite av dig, men detta är ngt du bör ha varit medveten om när du skaffade hästen.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Aldrig i livet att det är det minsta ok att ta livet av en varelse pga sina egna egoistiska val. Skaffar du djur, barn eller vad som helst som lever så har du tagit på dig det ansvaret och ska anpassa ditt liv efter det. Det är ett val du gör när du skaffar ett djur eller annan levande varelse.

Oetiskt och hjärtlöst.

Dessutom finns det flera hem att hitta. Det kanske tar ett tag och kräver lite av dig, men detta är ngt du bör ha varit medveten om när du skaffade hästen.

Jag tycker tvärt om - att det vore väldigt egoistiskt att sälja en så gammal häst med den stora risk det innebär att den kommer i dåliga händer... Jag tycker också att när man skaffar ett djur så tar man på sig ansvaret - och i detta ingår att fatta beslut om avlivning när detta är det bästa. Som i detta fall. Det är att ta ansvar att se till att en sådan här trotjänare får det värdiga slut som hon förtjänar!

Några skriver att det är hemskt att slakta en fullt frisk häst. Men alla kor, grisar och kalvar då?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag anser inte att man måste göra ett livslång åtagande när man köper en häst.
Och om man sen av någon anledning inte vill eller kan ha kvar en osäljbar häst så är det vidrigare att skänka bort den till första bästa än att slakta/avliva!
PL

Precis - i det där ansvaret ingår faktiskt att fatta beslut om avlivning!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker du gör rätt, du har många "anledningar" till det du gör och de är väldigt ansvarsfullt enligt mig att ta ett sådant här beslut...:bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Aldrig i livet att det är det minsta ok att ta livet av en varelse pga sina egna egoistiska val. Skaffar du djur, barn eller vad som helst som lever så har du tagit på dig det ansvaret och ska anpassa ditt liv efter det. Det är ett val du gör när du skaffar ett djur eller annan levande varelse.

Oetiskt och hjärtlöst.

Dessutom finns det flera hem att hitta. Det kanske tar ett tag och kräver lite av dig, men detta är ngt du bör ha varit medveten om när du skaffade hästen.


Jag vill här bara påminna om att det är inte pga slöhet eller snålhet jag väljer att ta bort hästen.
En avlivning på hemmaplan (vilket är det enda alternativet för mig, tänker inte avliva på klinik) kostar många tusenlappar. Jag kommer vara med till sista sekund och det är inte något jag ser fram emot, det kommer vara oerhört svårt att se livet försvinna ur min älsklings ögon.

Men det skulle vara tusen gånger svårare att se henne förfalla hos någon oansvarig hästägare. Den risken är jag inte beredd att ta, för min hästs skull.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

............................. Tycker du är stark som tar beslutet om avlivning hemma!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hoppas det gick bra med allt.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp