Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt?

Fabian var inne för några veckor sen på Solvalla och veterinären kom då fram till att han hade kotledsinflamation på v.fram. Fabian visade tydligt vid böjprov av just v.fram att det gjorde ont och sen haltade han när han travade iväg(vet dock inte vilken grad av hälta han hade). Vid böjprov av h.fram så sa Fabbe inte så mycket och jag vet inte om han haltade när han travade, det visste jag inte när v.fram kollades heller då jag koncentrerade mej på att få Fabian att springa på ordentligt men enligt vad veterinären bedömde det hela så antar jag att han haltade vid trav i v.fram efter böjprov.

Innan vi började med böjprov så röntgades han i hovarna för att se så allt stog rätt till med hovbrosk osv och allt var ok.

Efter konstaterad kotledsinflamation så röntgades även v.fram dels pga en bula han hade/har strax över hoven och dels för att se så inga förändringar skett i leden. Allt såg fint ut och bulan syntes inte på röntgen.

Så han fick tuppkam och cortison insprutat i leden och fick sen äta metacam i 10 dagar. 2,5 veckor senare åkte vi in för Å.B och Fabbe böjdes då av annan veterinär som konstaterade att han var bra i leden. Han visade inget obehag vid böjprov men var 0.5 grader halt och vi fick ordinerat hagvistelse med sina kompisar i två veckor som sjukgymnastik. Igår har det gått en vecka sen dess.

Men nu till själva oron jag har. Det är så att på höger fram så är han gallig över kotleden men inte i v.fram, kan detta bero på att han är sprutad i v.fram så att det därför inte finns några gallor?
I vanliga fall så är han lite gallig till o från i båda fram men brukar vara helt ren i benen vid regnigt väder.
Jag tycker att han går bättre nu än innan behandlingen(han vågar lixom gå) men på nått vis tycker jag det ser ut som om att nått hindrar honom från att trampa på fullt ut, kanske en minimal skillnad mot förut när han var fräsch plus att han är lite trött av sej(kanske det spelar in???)
Men kan det vara så att veterinären kan ha missat kotleden på h.fram bara för att han hade så ont i v.fram?

Förra gången(3 år sen) var jag på en annan klinik och då bedövade dom honom i lederna och höll på och han blev behandlad i bägge fram och fick desutom 2 st behandlingar innan han friskförklarades.

Det vore ju jätte bra om han bara har vrickat sej i v.fram eller alt att han fått sin bula (som nu faktist blivit mindre sen vi tog bort hans boxdörr som han tidigare bankat rätt rejält i) pga hyss i boxen och det ledde till inflamation.

Kan tillägga att ingen i stallet eller hovslagaren tyckte att han var halt innan vi åkte in, utan det var nått som jag kände när jag satt på att han inte riktigt var som vanligt.

Så frågan är om jag ska följa min magkännsla och ta ut en veterinär som även sprutar leder på plats eller åka in till kliniken igen, nått utav det känns det som om att jag måste göra trots att jag inte suttit på honom än och kännt hur han känns. Vad hade du gjort?
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Inte spruta led på plats, tillbaka till kliniken i så fall. Röntagde ni höger fram över kotan också?

Det kan vara så att han från början hade ont i höger fram, avlastade genom att lägga mer vikt på vänster fram (tex, det är även vanligt med diagonal överbelastning) så när du kom till kliniken var problemet större på vänster sida och "nästan bra" på höger.

Sen behandlas vänster sida = den blir frisk. Och då dyker problemet upp på höger igen.

Det KAN vara så. Men behöver inte vara det.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Tycker nog det är mer hygieniskt på klinik än i ett stall. (Även om nu skillnaden inte är enorm).
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Det var väl det jag oxå tänkte på, hygienen. Men det vette f*n om den inte är likvärdig på bägge ställena om man är utomhus när sprutan ges för i övrigt så tvättas och rakas väl benet på samma vis som på klinik före man sprutar och se lindas det väl lika bra efteråt oxå.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Jag hade litat på min magkänsla och kört tillbaka hästen till kliniken igen. Skall
man göra en vettig utredning så kanske det måste tas fler plåtar eller ultraljudas någonstans. Att spruta med cortison "bara för säkerhets skull", skulle
jag inte göra eftersom man kan få en del oönskade effekter av det medlet.
Hoppas att det löser sig!

Fast när jag tänker efter lite så är det nog bara om man ger cortison oralt som dom kan få
fång o div andra problem? Eller, någon??
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Jo det är oralt som kan ge fång.

Men det finns andra medel än kortison att spruta i leder ;)
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt?
Inte just kotledsinflammation kanske, men väl annat.







Men nu till själva oron jag har. Det är så att på höger fram så är han gallig över kotleden men inte i v.fram, kan detta bero på att han är sprutad i v.fram så att det därför inte finns några gallor?
Ja, det låter som en mcyket trolig orsak. Efter beh. är de oftast gallfria och fina. Sen hur länge det håller i sig är en annan sak.

Men kan det vara så att veterinären kan ha missat kotleden på h.fram bara för att han hade så ont i v.fram?
Jag skulle inte tro att han missat den så. Men väl att nu när hästen är bra på det andra benet så kommer andra fel fram. Oftast är det så att när man blivit av med ett problem så kommer nästa. Främst med kotledsinflammtioner efter som de ofta är sekundära. Dvs - grundfelet sitter någon annan stans. Det låter mycket troligt i denna hästs fall. Ofta är det en lång spiral innan man hittar "rätt".

Vad hade du gjort?

Om jag kände på mig att hästen inte var bra så hade jag åkt in igen. Bättre kolla en gång för mycket.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Vi var inne på en klinik som missade att min häst hade en senskada tre gånger, så visst, de kan vara slarviga och göra missar.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Tack för alla svar.

Grejjen är ju den att jag inte har kunnat sitta på honom för att känna mej för utan tycker bara att jag ser nått egentligen obefintligt när han går, nått som säkert bara jag själv ser.

Kan tillägga att jag haft ute kiropraktor dagen innan vi åkte till kliniken för hältutredningen och han sa att han var jätte fin o "felfri" i kroppen. Det var någon som nämnde nått om att felet oftast inte ligger där man tror.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Ja, weterinärer kan göra misstag. På din beskriwning skulle jag dock inte tro att det är så i det här fallet, men du bör ändå ta kontakt med kliniken igen och dubbelkolla. Känns det inte bra så lita på din magkänsla!

När en led blir frisk och belastningsförhållandena ändras så kan nya inflammationer uppstå. Så kan det wara i det här fallet. Wet man warför hästen får kotledsinflammation/er? Det är ju sällan primärt utan brukar bero på nåt; tokig benställning, taskigt underlag i paddocken, knäledsinflammation eller så.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Kan tillägga att jag haft ute kiropraktor dagen innan vi åkte till kliniken för hältutredningen och han sa att han var jätte fin o "felfri" i kroppen. Det var någon som nämnde nått om att felet oftast inte ligger där man tror.

Då skulle jag nog undra ännu mer. Med tanke på att kiropraktorn säger så och det visar sig hos vetten att hästen inte alls är felfri... Då skulle jag inte ta mycket för kiropraktorns ord.
Dock behöver inte felen komma från rygg/länd/kors utan kan mycket väl komma från något annat ben.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Då skulle jag nog undra ännu mer. Med tanke på att kiropraktorn säger så och det visar sig hos vetten att hästen inte alls är felfri... Då skulle jag inte ta mycket för kiropraktorns ord.
Dock behöver inte felen komma från rygg/länd/kors utan kan mycket väl komma från något annat ben.

Anledningen till att jag just tog ut kiropraktorn innan veterinärbesöket var att jag ville börja felsöka i skelett och muskler, upptäcka om han var sne eller liknande.
Men kiropraktorn trodde att det kom nerifrån någonstans tex hovben, dock så var ju det fel. Tilläggas kan oxå att det var en känd kiropraktor som säkert många känner till H*kan L*ndell.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Ja, weterinärer kan göra misstag. På din beskriwning skulle jag dock inte tro att det är så i det här fallet, men du bör ändå ta kontakt med kliniken igen och dubbelkolla. Känns det inte bra så lita på din magkänsla!

När en led blir frisk och belastningsförhållandena ändras så kan nya inflammationer uppstå. Så kan det wara i det här fallet. Wet man warför hästen får kotledsinflammation/er? Det är ju sällan primärt utan brukar bero på nåt; tokig benställning, taskigt underlag i paddocken, knäledsinflammation eller så.

Fabbe hade ju kotldesinflamation för 3 år sen och då ransakade jag mej själv, träningen, underlaget och utrustningen. Och jag har väl ändrat på det mesta trots att jag inte direkt kunde hitta några fel i det vi gjorde och använde oss av. I vilket fall så har vi ratat bana/ridhus i princip helt(varit där ca 1 gång/vecka för ett dressyrpass) och utnyttjat naturen så mycket som möjligt. Jag rider inte på böjda spår i onödan och jag jobbar verkligen för att han inte ska gå på bogarna, vi longerar inte längre och har lagt bort hoppningen helt o hållet. Vi kör och tömkör mer än förut, är noga med att varriera arbetet och underlaget och anpassa gångart efter just underlag(detta har jag alltid gjort men är extra petig sen han fick sin första kotledsinflamation). Han får inte ha tunga ryttare på ryggen ens korta stunder. Han lindas alltid med back on track vid träning för stöd och uppmjukning. Han får tillskott för lederna(glucovet).
Jag har verkligen vänt ut och in på mej själv för att han ska hålla. Haft ute kiropraktor och tandläkare kontinuerligt för att se så allt står rätt till så han inte skulle falla tillbaka och få inflamation igen.

Veterinären trode på att han vrickat sej i hagen och såg inte alls nått samband med förra kotledsinflammationen, men man vet ju aldrig.

Fabbe bankar i sin boxdörr och har alltid gjort, men dom två första åren efter första friskförklaringen så har han knappt stått inne och har då alltså inte haft nått att banka i, men nu det senaste året har han stått på box och det har gått bra, bara bankat vid matdax, men för någon månad sen så har han blivit värre och för typ 2 veckor sen så sparkade han så hårt att dörren gick sönder, så nu har han inte någon dörr längre utan får gå ut som han vill i en liten hage(står i utebox). Till detta hör oxå att han har som en svullnad på v.fram över hoven, han ömmar inte och den är inte varm, men mycket troligt är att den kommer från hans bankningar. Jag vet inte om det är troligt att hästar är höger eller vänster "hänta" som vi människor men Fabbe verkar vara vänsterhänt med tanke på att det är just vänster hov han har skurit upp på ett badkar när han var 3. Så kanske det är den hoven han undersöker med samt tar till i första hand vid tex bankingarna. Jag vet inte om det kan bidra med en inflamation? För denna inflamation verkade ju vara mycket mer lindrig än den tidigare han hade samt att det bara är på ett ben(enligt veterinären iaf.....)
Gud vad jag babblar men jag vet inte vad mer jag kan göra för att han ska hålla om det beror på träningen, underlaget och allt det där så jag hoppas ju självklart att det inte beror på just det.

Knälederna har dom kollat förut utan se nått, men kollades inte denna gång.
Benställningen är det inget fel på men han är en tung häst i sej och har väl kroppen emot sej lite grann:
EndagpSolvalla070.jpg
[/IMG]
Niklasreddenlngarundan0906091611.jpg
[/IMG]
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Kan bara säga att jag haft samma kiropraktor. Han såg inte heller ngt fel, men envis så tog jag ut vet... Han var halt på alla fyra. Han lär ju ha varit mer blind en mig...:o
Tog ut ny kiropraktor efter behandlingar av Metacam, butta och kortisonsprutor. Hon hittade felet som troligen låg i andra ryggkotan mellan bogen. Nu är min super! H* är bra på rumpor, inte annat om jag förstått rätt...
Vi tog ut gårdsvet som gav kortison eftersom kliniken sa att det var ingen idé eftersom han hade lös benbit plus pålagringar båda fram. Ville inte ge upp och sprutade med annan veterinär istället. Går nu igenom böjprov, rör sig bra men behöver löpande stretch o massage....Jag tycker du skall spruta båda lederna igen, varför inte gårdsveterinär...? Samt kolla med en annan kiropraktor. Jag kan PM dig om min om du vill. Hon hittade rätt direkt! :laugh:
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

PM:a gärna:)
När du skriver gårdsveterinär, menar du då en veterinär som kommer ut, böjer och sen sprutar om det behövs?
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Anledningen till att jag just tog ut kiropraktorn innan veterinärbesöket var att jag ville börja felsöka i skelett och muskler, upptäcka om han var sne eller liknande.
Men kiropraktorn trodde att det kom nerifrån någonstans tex hovben, dock så var ju det fel. Tilläggas kan oxå att det var en känd kiropraktor som säkert många känner till H*kan L*ndell.

Ok. Då förstod jag dig fel. Jag förstod det som att kiropraktorn menade att hästen var helt felfri och att det inte var något fel på den.
Tilläggas bör kanske att den nämnde kiron har ett specialområde som omfattar SI-leden. Det är väl nästan allt vad jag förstått. Dock vet jag inte säkert eftersom jag inte anlitat honom. Jag har dock hans bok och den är väldigt intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Allmän fråga; ska inte en kiropraktor/ET/liknande avstå att behandla en häst innan vet. har kollat på den om så är fallet? Alltså FÅR dom verkligen behandla etc? Det trodde inte jag.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Det vet jag inte men jag frågade kiropraktorn om det var dumt att ta det i den ordning som det nu blev, han först o vet sen, men han sa att han skulle kolla på Fabbe iaf, men hittade som tur var inget.
 
Sv: Gör veterinärer missar ibland eller nojjar jag i onödan?

Det var pga hans specialområde jag tog ut honom. Fabbe har nämligen blivit tillrättad i just SI-lederna förut, men nu hittades inget. Och han gick ju självklart igenom resten av kroppen oxå. Men tidigare kiropraktor som rättat till honom i SI-lederna har inte heller hittat nått mer än just SI-lederna utan sa som H*kan att han var fin och "felfri" i övrigt.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 682
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp