Göra barbacka-ridning mer bekvämt?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Skulle vilja rida mer barbacka på H.H då jag "kommer ner runt" honom på ett helt annat sätt än med sadel, och han därtill är trevlig barbacka helt enkelt. Bara det att han har en 8 cm hög, relativt spetsig "puckel" även kallad "manke". :cool: Han är med andra ord inte så skön att sitta barbacka på. Alls. Eller ja, hans enorma båldjup är ju en härlig soffa, men just manken är...eh...milt uttryckt otrevlig och leder till skav på "vissa" ställen. :angel:
Vad ska man göra för att minimera skaven, och göra barbacka-ridningen mer bekvämt? Ska jag tänka på att försöka sitta på något visst sätt? Vadderade trosor? :cool:
 
Nu är det ju jäkligt kallt, typ -18/20, då har jag ridit i innetäcke. Gillar inte att det begränsar rörelserna, men slår man ut det över ett år så är det nog försumbart. :D
IMG_20190124_142740_017.jpg
 
Jag lägger fårskinspadd eller renskin mellan mig och hästen, en täckesgjord gör att det ligger mer still.
Inbillar mig att det även är skönare för hästen.

Att jag aldrig tänkt på det! :eek:
Har inga tjockare schabrak då H.H har fårskinnspadd under sadeln och Mia RS/dylika ligger bäst, men vanliga schabrak är värdelösa... Skulle kanske införskaffa ett fårskinn då! :D
 
Jag har en enkel padd från Pioneer jag uppskattar mycket: https://www.taur.se/produkter/sadlar/barbacka/pioneer-ridpad-barbacka-i-air-mesh-ull-brun.html Den gör inte min häst bredare att sitta på utan jag upplever att jag kan ha en så hyfsad lodrät sits man nog kan få utan riktig sadel. Och jag vill inte ha något ivägen för skänklarna, den hade kunnat vara lite kortare på sidorna tom för min del.

Denna: https://www.taur.se/produkter/sadlar/barbacka/nyhet-taur-pad-supreme-ntl-softplus-svart.html är en kopia på den barbackapadd jag först ville köpa. Inget ivägen bara lite mindre halkigt och skydd mot ryggraden. Men kom över den översta billigt begagnat så därav blev det den.

Båda har legat väldigt stadigt i sidled, jag rider dock med förbygel för allt vill åka bak på min häst. Har vanlig sadelgjord och även om jag drar den relativt hårt så är det inte hårt över ryggraden från den spända gjorden.
 
Förr red jag med schabrak och fårskinnspadd :) Idag har jag en barbacka sadel från Christ i fårskinn (Iberica).
Har inga problem med att rida dressyrpass med Iberican, men minns inte att jag gjorde mer än skrittade ut när jag bara hade schabrak och fårskinn.
 
Jag har alltid ridit betydligt mer barbacka än med sadel. Förut hade jag Barefoot rideon-pad physio. Satt bra och var rejäl, man satt stadigt i den. Funkade super på mina lite smalare connemaror men på min nuvarande fjording blev det alldeles för brett att sitta på 😣
Köpte då en Taur supremepadd som är lite mer uppbyggd i mitten och det funkade mycket bättre 😃👍
 
Brukar använda mig av schabrak och en kör/longergjord av simplaste modell (med öglorna bortskruvade).

Föredrar denna gjord framför täckesgjord då den dels sitter stadigare och för att den något förhöjda fronten gör att det är något svårare att åka fram och landa på manken :) Ska jag jobba lite mer slänger jag gärna på en liten padd också, för ökad sittkomfort.

8649E1BA-95B4-4DCF-973B-B9F3A8830DAA.jpeg
 
Barbacka padd :) har en väldigt enkel från naturhästen som funkar väldigt bra.

Hur mycket säkrare sitter man med en enkel barbackapad jämfört med helt barbacka? Jag tänker en pad utan stigbyglar (känns inte rätt att ha det när det bara är en pad). Jag rider en del barbacka och vill sitta lite säkrare om hästen hoppar till eller nåt. Bekväm är hästen redan. Otroligt bekväm! Det är lite mer säkerhet jag är ute efter. Jag tänker mig en som har ett handtag så man har nåt att hålla sig om det skulle behövas.
 
Jag hade schabrak och fårskinnspadd +tömmkörnings gjord när jag red min fux barbacka. Gjorden var bra att klamra sig fast i när det skumpade för mycket eller gick för fort åt fel håll :p
 
Handlar med om hur man sitter med. Många ryttare får lätt lite för mycket svankrygg vilket i sin tur gör att det gärna blir mera tendens till stolsits osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur klarar hästmänniskor av att sälja sina hästar? Många vänner som tävlar byter hästar som trosor nästan, de tävlar dem och när de inte...
Svar
5
· Visningar
1 943
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 759
Senast: Trix
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 276
Senast: Korven
·
Dressyr För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
28 975
Senast: Apocalypse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp