Göra barbacka-ridning mer bekvämt?

Hur mycket säkrare sitter man med en enkel barbackapad jämfört med helt barbacka? Jag tänker en pad utan stigbyglar (känns inte rätt att ha det när det bara är en pad). Jag rider en del barbacka och vill sitta lite säkrare om hästen hoppar till eller nåt. Bekväm är hästen redan. Otroligt bekväm! Det är lite mer säkerhet jag är ute efter. Jag tänker mig en som har ett handtag så man har nåt att hålla sig om det skulle behövas.
Du kan ju hänga på en rem runt halsen annars så du har ett extra "handtag" utöver manen.
 
Hur mycket säkrare sitter man med en enkel barbackapad jämfört med helt barbacka? Jag tänker en pad utan stigbyglar (känns inte rätt att ha det när det bara är en pad). Jag rider en del barbacka och vill sitta lite säkrare om hästen hoppar till eller nåt. Bekväm är hästen redan. Otroligt bekväm! Det är lite mer säkerhet jag är ute efter. Jag tänker mig en som har ett handtag så man har nåt att hålla sig om det skulle behövas.

Personligen sitter jag mycket säkrare med en barbacka padd jämfört med utan, man glider inte alls på samma sätt. Rider jag barbacka på riktigt glider jag ju typ av i traven :rofl: men med padden både travar och galopperar jag, red även in min unghäst med den så skulle säga att man sitter ganska säkert :D Denna på bilden som jag har, har ett handtag där fram. Eftersom den inte är speciellt tryck avlastande brukar jag även ha en vanlig fårskinnspadd under.

DSC_0649.JPG
 
Trodde jag också tills jag satt upp på en häst med extrem manke, fruktansvärt obekvämt. Vissa hästar har helt enkelt inte mankar och ryggar för att ryttaren ska sitta bekvämt barbacka.
Så är det med - men kombinera detta med en mindre lyckad sits så blir det etter värre!
 
Trodde jag också tills jag satt upp på en häst med extrem manke, fruktansvärt obekvämt. Vissa hästar har helt enkelt inte mankar och ryggar för att ryttaren ska sitta bekvämt barbacka.

Helt klart. Alla har ju olika sadelläge och är olika musklade. Manke/tornutskott och överbyggdhet är ju inget som går att påverka även om en väl utbildad häst såklart är bekvämare än en mindre utbildad (alltså inte bara i mer muskler utan hur de lyfter och välver ffa sadläge/manke).

Jag tycker det är sjukt coolt hur stor skillnad man känner bara på en aktiv/inaktiv resp spänd rygg när man sitter där uppe. Det gör man ju även o sadel visserligen men ändå är det något speciell ju närmre man kommer. Jag har ju dock en häst som snarare är högre fram än bak och har en rätt bekväm rygg men helt klart ger en padd mig en bättre chans till en mer avspänd och bättre sits.
 
Hur mycket säkrare sitter man med en enkel barbackapad jämfört med helt barbacka? Jag tänker en pad utan stigbyglar (känns inte rätt att ha det när det bara är en pad). Jag rider en del barbacka och vill sitta lite säkrare om hästen hoppar till eller nåt. Bekväm är hästen redan. Otroligt bekväm! Det är lite mer säkerhet jag är ute efter. Jag tänker mig en som har ett handtag så man har nåt att hålla sig om det skulle behövas.

Mkt säkrare, lite beroende på pad då.
Rider mkt m barbackapad, har christ i fårskinn och en mockaklädd, och tycker jag har rätt skaplig balans (alla gångarter ute) men utan pad känner jag mig inte alls säker.
 
Cykelbyxa med vaddering tycker jag funkar bra både fram och bak! 😜
Man känner fortfarande hur man sitter och hästen rör sig men man blir inte lika öm så det skulle jag tipsa om.
 
Vad tror ni om det här? Jag vill ha mer fäste när jag rider barbacka. Sitta säkrare. Jag såg att det finns schabrak med anti slip på ovansidan. Skulle man kunna ha ett sånt och så en gjord av nåt slag? Kanske en tömkörningsgjord eller liknande. Sitter det lika säkert med en elastisk maggjord avsedd för täcke? Skulle tömkörningsgjorden vara alldeles för ivägen när man rider?
 
Vad tror ni om det här? Jag vill ha mer fäste när jag rider barbacka. Sitta säkrare. Jag såg att det finns schabrak med anti slip på ovansidan. Skulle man kunna ha ett sånt och så en gjord av nåt slag? Kanske en tömkörningsgjord eller liknande. Sitter det lika säkert med en elastisk maggjord avsedd för täcke? Skulle tömkörningsgjorden vara alldeles för ivägen när man rider?

Se mitt inlägg längre upp, det är så jag kör :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur klarar hästmänniskor av att sälja sina hästar? Många vänner som tävlar byter hästar som trosor nästan, de tävlar dem och när de inte...
Svar
5
· Visningar
1 943
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 759
Senast: Trix
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 276
Senast: Korven
·
Dressyr För att låta ramtråden fortsätta handla om ram så startar jag en gramantråd så det inte spårar ur där. Detta är menat att vara gramanens...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
28 974
Senast: Apocalypse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp