Göra egen slicksten

__sofia__

Trådstartare
Är det någon som har ett recept på att göra en egen slicksten? :)

Jag har tidigare haft en köpt slicksten med lakritssmak för när hovslagaren kommer så ena unghästen står mer stilla, men jag lyckades glömma den ute ett tag och den fylldes med vatten vilket gjorde att det slutade med att den blev med lakritssirap än slicksten :angel:

Men nu efter ett besök på kliniken så har ena hästen fått rehabövningar där det hade varit mycket bättre för mina fingrar att använda sig av slicksten än morotsbitar som jag använde idag (hästen är inte särskilt försiktiga när det gäller att ta saker ur folks händer). Jag försöker undvika att gå in i affärer så mycket som möjligt med tanke på corona, och kan oavsett inte åka och handla i så fall förrän tidigast på tisdag (stängt imorgon och fullt upp på måndag, och eventuell frakt från onlineköp tar troligtvis ännu längre tid). Mina fingrar, som jag gärna vill ha kvar på händerna, hade helst velat ha en annan lösning redan imorgon :p.

Det jag letar efter är alltså något som man kan lägga i en liten burk och som gärna tar ett antal sekunder för hästen att äta, så att hon måste hålla samma ställning i flera sekunder för att få i sig det goda (d.v.s. inte en morotsbit som ligger i en hink). Samtidigt ska det inte vara något som hästen kan fylla munnen med och sedan ta fram huvudet för att tugga (d.v.s. lusernen som jag har hemma och som hon också hade kunnat få). Några idéer?
 
Frys in äpplejuice ett par cm i botten på en burk lika stor som den du hade :idea:
Rivet äpple eller riven morot i vatten funkar också att frysa in, antar att man skulle kunna ha det i äppeljuice också för ännu smaskigare!

Min får det ibland på sommaren, när matte känner att de här glassväder :angel: Brukar bli lite pyssel :laugh:
Enligt min häst funkade det utmärkt med fryst äppeljuice :D Så tack för tipset, mina fingrar är evigt tacksamma :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp