göra eget pälsglans?

BulletForMyValentine

Trådstartare
hej
bara undrar en sak.
kan man göra eget pälsglans?:confused:

skulle va bra om nån på buke har nått bra tips på hemmagjort pälsglans då min pålle har tjock tjock man o svans:bump:
och de går åt så himla mkt pälslans när man ska reda ut både man, pannlugg o svans:crazy:

tacksam för svar!

// B

visste inte var ja skulle lägga tråden så flytta den gärna
 
Senast ändrad:
Sv: göra eget pälsglans?

Varför krångla med och göra eget när det finns färdigt o köpa? Kan ju knappast gå åt en hel flaska till man, svans och pannlugg?? Annars kan ju lite barnolja vara ett billigare alternativ? Red ut svans, man och lugg varje dag så bör det hålla sig "otovigt".
 
Sv: göra eget pälsglans?

Köp TIB så behöver du inte göra egen, den håller sig flera dagar :)
 
Sv: göra eget pälsglans?

Varför krångla med och göra eget när det finns färdigt o köpa? Kan ju knappast gå åt en hel flaska till man, svans och pannlugg?? Annars kan ju lite barnolja vara ett billigare alternativ? Red ut svans, man och lugg varje dag så bör det hålla sig "otovigt".

Ja, varför krångla med det? Svaret är att jag inte har pengar o tid att rusa iväg till närmaste ridsportbutik så fort pälsglanset e slut.

Nej inte på en gång men en flaska håller max 3-4 ggr innan de e slut. Hästen (shettis) har mkt mkt tjock man, lugg o svans.

Nej, det kan jag inte då jag inte är hemma på veckodagarna, bor på internatskola 20 mil hemifrån.
Jag reder oftast ut man o pannlugg väl på varje helg och om jag hinner tar jag svansen oxå.
Jag vill inte slita mer på manen då den redan är väldigt sliten och då går de åt en hel del pälsglans.
 
Sv: göra eget pälsglans?

Testa att späda ut vanligt balsam med vatten kanske?

:idea::idea::)

mm bra ide ska prova de när ja har tid

tack för svaret:bow:

// B
 
Sv: göra eget pälsglans?

Min häst har massor av svans, man,pannlugg då han är en tinker. Hans svans tenderar även att bli dreads vilket är lagom kul att reda ut.
Jag läste i en ridsportstidning för massa år sen att man kunde ta oparfymerat sköljmedel och späda ut med vatten, kanske en dl till en liter vatten. Måste säga att det funkar skitbra, inte blir det halt heller som det gärna kan bli av pälsglans. Så prova, jag brukar ibland även ta med doft. Man tager vad man haver.
Lycka till!!
 
Sv: göra eget pälsglans?

Någon annan tipsade om pälsglanset TIB. Jag skriver under på det. Väldigt effektiv och snål, håller i flera dagar och man får en stor flaska billigt.
 
Sv: göra eget pälsglans?

Kan du inte fläta upp lugg, man och svans på veckorna, så slits det inte
måste ju vara det billigaste och minst tidskrävande...
 
Sv: göra eget pälsglans?

Har inge tips på eget mer än det som redan nämnts. Men det ända som har funkat på min hästs långa man är Cowboy magic gelen...ruskigt bra!!!
 
Sv: göra eget pälsglans?

"Jag läste i en ridsportstidning för massa år sen att man kunde ta oparfymerat sköljmedel och späda ut med vatten, kanske en dl till en liter vatten. Måste säga att det funkar skitbra, inte blir det halt heller som det gärna kan bli av pälsglans. Så prova, jag brukar ibland även ta med doft. Man tager vad man haver."

Det vet jag används på flera ställen i Spanien och har själv använt det på ett ställe där jag jobbade. Det köptes även in med en massa olika dofter så det luktade allt möjligt ibland. Jag tycker att det fungerar helt okej.
 
Sv: göra eget pälsglans?

Nej inte på en gång men en flaska håller max 3-4 ggr innan de e slut. Hästen (shettis) har mkt mkt tjock man, lugg o svans.
Men då måste du ha en sällsynt värdelös sorts pälsglans. Jag har haft min flaska sedan februari och den är inte slut än. Till en häst med tjock svans + lång man samt en liten ponny med jättetjock man och normal svans. Det finns sorter som sitter i flera dagar och då blir det drygt.
Ett annat alternativ som är billigt men tar tid är att reda ut hästens tagel med fingrarna. Tar tid men sliter inte.
Om du har svårt att komma till en butik så beställ via postorder istället.
Nej, det kan jag inte då jag inte är hemma på veckodagarna, bor på
 
Sv: göra eget pälsglans?

Jag brukar använda vanligt "leave in"- barnbalsam till farsans ardennerhästars gigant-manar med för att unvika dreads på dem. Funkar fint!
 
Sv: göra eget pälsglans?

Men då måste du ha en sällsynt värdelös sorts pälsglans. Jag har haft min flaska sedan februari och den är inte slut än. Till en häst med tjock svans + lång man samt en liten ponny med jättetjock man och normal svans. Det finns sorter som sitter i flera dagar och då blir det drygt.
Ett annat alternativ som är billigt men tar tid är att reda ut hästens tagel med fingrarna. Tar tid men sliter inte.
Om du har svårt att komma till en butik så beställ via postorder istället.
Nej, det kan jag inte då jag inte är hemma på veckodagarna, bor på

ja har firefox men ska prova de som ni har förslått
 
Produkter för glans, för både människohår och päls, brukar väldigt ofta innehålla mineraloljor och silikon, se nedan. Läs innehållsförteckningarna på era produkter, för både människa, häst och miljö! Naturligtvis är dess ämnen väldigt populära då de både är billiga att framställa liksom att de ger en väldig glans. Om än helt kosmetisk. Utöver dessa ämnen innehåller produkterna förstås dessutom flera andra ämnen som man helst borde välja bort. Man kan ju enkelt välja oljor och annat framställda naturen, som då också kan brytas ner av densamma och av levande ”organismer” som människor och djur.

(Barnängens barnolja innehåller endast två ingredienser, Paraffinum Liquidum samt Cetyl Alcohol.)

Mineralolja används som mjukgörare och utvinns ur råolja som även används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen. Det är billigare att framställa än vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls, varken mineraler,fettsyror eller vitaminer. Mineralolja absorberas inte naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på hudens yta vilket medför att den rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och torkar ut huden. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar som t ex: Mineral oil, paraffinum liquidum, vaselin, paraffin, oleum petrolen, oleum vaselini och paraffinum.

Silikoner används som mjukgörare både i hud- och hårprodukter. Många silikoner är inte vattenlösliga vilket gör att de är oerhört svåra att tvätta bort från både hud och hår. De täpper till porer och torkar ut huden samt är svåra för naturen att bryta ned. Silikon känns igen genom attingredienserna
slutar på -cone eller -xane (ex. Cyclomethicone, Dimethicone och Cyclopentasiloxane).
 
Sv: göra eget pälsglans?

Testa att späda ut vanligt balsam med vatten kanske?


:idea::idea::)

mm bra ide ska prova de när ja har tid

tack för svaret:bow:

// B
Produkter för glans, för både människohår och päls, brukar väldigt ofta innehålla mineraloljor och silikon, se nedan. Läs innehållsförteckningarna på era produkter, för både människa, häst och miljö! Naturligtvis är dess ämnen väldigt populära då de både är billiga att framställa liksom att de ger en väldig glans. Helt kosmetisk. Utöver dessa ämnen innehåller produkterna förstås dessutom flera andra ämnen som man helst borde välja bort. Man kan ju enkelt välja oljor och annat framställda naturen, som då också kan brytas ner av densamma och av levande ”organismer” som människor och djur.

(Barnängens barnolja innehåller endast två ingredienser, Paraffinum Liquidum samt Cetyl Alcohol.)

Mineralolja används som mjukgörare och utvinns ur råolja som även används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen. Det är billigare att framställa än vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls, varken mineraler,fettsyror eller vitaminer. Mineralolja absorberas inte naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på hudens yta vilket medför att den rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och torkar ut huden. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar som t ex: Mineral oil, paraffinum liquidum, vaselin, paraffin, oleum petrolen, oleum vaselini och paraffinum.

Silikoner används som mjukgörare både i hud- och hårprodukter. Många silikoner är inte vattenlösliga vilket gör att de är oerhört svåra att tvätta bort från både hud och hår. De täpper till porer och torkar ut huden samt är svåra för naturen att bryta ned. Silikon känns igen genom attingredienserna
slutar på -cone eller -xane (ex. Cyclomethicone, Dimethicone och Cyclopentasiloxane).
 
Produkter för glans, för både människohår och päls, brukar väldigt ofta innehålla mineraloljor och silikon, se nedan. Läs innehållsförteckningarna på era produkter, för både människa, häst och miljö! Naturligtvis är dess ämnen väldigt populära då de både är billiga att framställa liksom att de ger en väldig glans. Helt kosmetisk. Utöver dessa ämnen innehåller produkterna förstås dessutom flera andra ämnen som man helst borde välja bort. Man kan ju enkelt välja oljor och annat framställda naturen, som då också kan brytas ner av densamma och av levande ”organismer” som människor och djur.

(Barnängens barnolja innehåller endast två ingredienser, Paraffinum Liquidum samt Cetyl Alcohol.)

Mineralolja används som mjukgörare och utvinns ur råolja som även används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen. Det är billigare att framställa än vegetabiliska oljor men innehåller ingen näring alls, varken mineraler,fettsyror eller vitaminer. Mineralolja absorberas inte naturligt av huden utan lägger sig som en hinna på hudens yta vilket medför att den rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och torkar ut huden. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar som t ex: Mineral oil, paraffinum liquidum, vaselin, paraffin, oleum petrolen, oleum vaselini och paraffinum.

Silikoner används som mjukgörare både i hud- och hårprodukter. Många silikoner är inte vattenlösliga vilket gör att de är oerhört svåra att tvätta bort från både hud och hår. De täpper till porer och torkar ut huden samt är svåra för naturen att bryta ned. Silikon känns igen genom attingredienserna
slutar på -cone eller -xane (ex. Cyclomethicone, Dimethicone och Cyclopentasiloxane).
Tråden är 10 år gammal...
 
hej
bara undrar en sak.
kan man göra eget pälsglans?:confused:

skulle va bra om nån på buke har nått bra tips på hemmagjort pälsglans då min pålle har tjock tjock man o svans:bump:
och de går åt så himla mkt pälslans när man ska reda ut både man, pannlugg o svans:crazy:

tacksam för svar!

// B

visste inte var ja skulle lägga tråden så flytta den gärna
Jag tar lite tea tree schampo, pärlglans balsam, aloe vera och vatten funkar superbra testade själv och kommer att fortsätta med det❤️🐎🐎
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, köpte ett eksemtäcke till pållen ifjol, men det blev inte använt mer än nån gång då det sitter som det gör. Mössan ska ju fästas...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 576
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp