Göra eget träns

lillan222

Trådstartare
Hej, jag hade tänkt försöka mig på att göra ett eget träns. Dels för jag tycker att det skulle vara kul att göra och att jag vill ha ett lite snyggare träns till min kille men även som ett projekt som jag kan använda mig i skolan utav :D

Jag har dock några funderingar och det är först och främst ifall man skall ha riktigt läder och ifall det då ska vara fettad eller överfettad ( vet inte skillnaden) eller om man kan ha fejkläder?
Vilket är skonsammaste mot hästen och vilken har den bästa kvalitén osv?

Är även lite osäker på tjockleken som lädret ska vara i.
Ifall ni vet någon bra hemsida som man kan köpa ifrån så är jag intresserad utav det med :)

Jag hade tänkt ett träns i stilen som på bilden nedan, ngn som har gjort liknade och har några tips?
Antar att det blir väldigt pilligt Cx

Träns.jpg
 
Om du aldrig hantverkat i läder förut så tror jag att det kan bli jobbigt att börja med ett helt träns tyvärr. Det är pilligt och tidskrävande.

Jag har gått i samma tankar men har inte tid tyvärr. Om mitt projekt någonsin får liv så blir det i Tärnsjöläder :love:

Till scouternas hantverk har vi köpt från tjäderläder, vet inte om det finns kvar eller om de har produkter lämpliga för hästutrustning.

Till själva remmarna behövs en rejäl rem som inte töjer sig (absolut inte bukläder). Ger du dig på att fodra tränset också behövs en mjukare läderkvalitet till det och eventuellt neopren/memoryfoam eller dylikt.

Tänk på att du behöver massa prylar också såsom syl och lädernål samt rötbeständig tråd, segelmakarhandske eller dylikt är nog också trevligt osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 969
Senast: Mabuse
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 298
Senast: Lager
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 424
Senast: monster1
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 588
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp