göra en siluett från ett foto, hur gör man?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle vilja göra en siluett (helsvart eller kontur) på en ponny utifrån ett foto. Är det någon som vet hur man gör, på ett så enkelt sätt som möjligt?
 
Jag skulle vilja göra en siluett (helsvart eller kontur) på en ponny utifrån ett foto. Är det någon som vet hur man gör, på ett så enkelt sätt som möjligt?

Inkscape eller photoshop kanske. Man markerar siluetten, fyller den och flyttar den. Vill du göra en bild med transparent bakgrund är det väl png format du vill spara den i.
 
Digitalt? vad för program har du till hands?
digitalt ja. Kan skramla igång Fireworks och Photoshop (äldre utgåva) i gamla datorn vid behov, annars om det finns något gratisprogram att använda?
Skriva ut? Måla av, scanna in?
Lite bökigt dock
Ska användas till en logga, så behöver vara snygg och högupplöst på något sätt...
Inkscape eller photoshop kanske. Man markerar siluetten, fyller den och flyttar den. Vill du göra en bild med transparent bakgrund är det väl png format du vill spara den i.
Hur menar du med att markera siluetten? Rita längs kanterna? Finns det något lättare sätt?
 
Hur menar du med att markera siluetten? Rita längs kanterna? Finns det något lättare sätt?
Om du ökar kontrasten, ev flera gånger efter varandra, så blir det enklare att markera. Det brukar finnas markeringspensel för finjustering.

Eftersom det är till en logga vill du få bort den eventuella pixligheten. Det kan du fixa genom att ladda upp din fördifa silhuett till en sida som vektoriserar dina bilder.
 
Hur menar du med att markera siluetten? Rita längs kanterna? Finns det något lättare sätt?
Photoshop har lasso och snabbvalsverktyg som förenklar att plocka ut siluetten, lite mekigare med Inkscape eftersom deras lasso är enklare men kan man lägga ett par timmar är det inget problem att plocka ut den. Du ritar inte för han utan klickar ut lassopunkter och kan sedan justera dem för att fånga siluetten så nära som möjligt.
I Photoshop hjälper mjukvaran till att markera genom enklare klick, men den plockar sällan objektet perfekt direkt utan man får justera fram och tillbaka. Youtube har mycket instruktionsfilmer från creators som kan hjälpa om man inte kan PS själv.
 
Om du vill göra ännu enklare för dig kan du använda word. Klipp in bilden sen väljer du redigera bild så kommer det upp olika svartvita alternativ. Sen kan du också retuschera bort allt utom bilden. Det är lite pilligt men kanske enklare om man inte från början kan photoshop.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 276
Senast: Gunnar
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 296
Senast: Jeps
·
Kultur Vet någon något bra ställe att få flaggor gjorda? från ett foto
Svar
5
· Visningar
435
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 972
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp