Göra hästen fin inför tävling

Sv: Göra hästen fin inför tävling

Ok, kanske värt att prova då någon gång när man vill anstränga sig lite extra. :)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar hopnning:

Veckan innan:
Ser till att ha en riktigt genomarbetad och loss o lydig häst under veckan. Brukar hoppa på torsdagen eller fredagen om tävlingen är på söndagen.

Dagen innan:
Putsar allt läder utan sadeln, putsar alla metallgrejer om jag har tid.
Rengör hästan hyfsat grundligt.
Packar

Dagen D:
Knoppar, tar bort nattens skit, ibland babyolja runt ögon nos, rengör och oljar hovarna, lindar.
Kollar så jag inte glömt nåt.

Låter som att jag är värsta dressyrryttaren, men jag tkr fan det ska se prydligt ut....
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag tävlar dressyr och såhär gör jag...

Veckan innan:
Eftersom jag tävlar en ridskolehäst så kan jag ju inte lägga upp ridningen på något speciellt sätt veckan innan. Jag brukar försöka rida lite extra och en privatlektion dagarna innan. Sen kollar jag upp startlistor såklart. Och fixar vägbeskrivning om jag inte hittar.

Dagen innan:
Smörjer sadel och träns.
Tvättar lindor, schabrak, sadelpadd, sadelgjord etc.
Schamponerar hästen, ryktar, knoppar manen, flätar svansen, oljar hovarna, klipper allt hår som är oönskat (vilket är ganska mycket...haha typ hovskägg, sidorna av svansroten, öronen, nacken).
Packar iordning allting i sadelkammaren så det bara är att lyfta ut i bilen på morgonen.
Fixar hönät i trailern.

Tävlingsdagen:
Ger hästen kraftfoder.
Medans hästen äter packar jag in allt i bilen.
Borstar av hästen, byter täcke, lindar benen och svansen, sätter på transportskydd.
Lastar och åker iväg!
Sen precis innan jag ska in på banan, av med lindorna, borsta bort dreggel på frambenen, putsa av stövlarna.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Vad alla verkar tvätta och bada hästen ?? :confused: Jag tvättar svansen och benen (upp till och med has/knä) om det behövs. Ryktar som vanligt dagen innan. Hästen glänser och är ren o fin.
Jag knoppar bara inför dressyr, vilket inte är så ofta längre.
Putsar lädergrejerna om det behövs, sätter rent schabrak på sadeln, ser till att skydden är rena de brukar få åka en tur i tvättmaskinen om de är för skitiga annars får det vara.

Sen packar jag in grejerna i transporten enligt min packalista, jag har en färdig för varje gren :)

På tävlingsdagen får hästen frukost, transportskydden åker på, eventuellt byte av täcke eller så åker det av. Lastning när hästen ätit färdigt och avborstning på tävlingsplatsen innan första start.

Ser till att hästen är ren o fin jämt istället för att fixa extra inför varje tävling, veckan innan brukar jag lägga upp träningen så den matchar hästen inför tävlingsdagen/dagarna.
Man behöver inte krånla till det så mkt ;) :)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Om man har en häst som kommer in från hagen i form av en levande lerpöl vareviga dag så schamponeras det flitigt, så många timmar orkar man inte rykta! haha
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag tvättar oftast hästen (så länge det inte är för kallt i luften) sen smörjs allt i läderväg. Finputsen blir pälsglans, barnolja osv på hästen. Till lädret- bilsätesrengöring :devil: . Det ger mkt mer glans åt stövlarna och tränset.
Jag tar även en liten evighet på mig att knoppa (helst på tävlingsmorgonen, knoppar om vid flerdagars) men det beror mest på att det är halvt omöjligt att få knopparna fina i hennes man :mad:.

Veckan innan kollar jag upp startlistor osv.
Jag brukar även massera pållen lite extra kvällen innan tävling och på tävlingsmorgonen, är också noga med att värma upp mig själv... oftast med en promenad på ca. en halvt timme, med häst.
Grenen är dressyr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra hästen fin inför tävling

*lånar knapp*

En fråga till alla!

Jag ska tävla den 1:a undrar om ni tycker jag ska knoppa dagen innan eller samma dag som tävlingen är? om man flätar dagen innan, är det inte ganska stor risk att dom blir fula under natten då?

tacksam för svar:)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Gör du det snabbt är det lika bra att göra samma dag. Annars kan du göra flätor dan innan och konoppa det samma dag så borde det funka! Lycka till på tävlingen! gren?
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Det beror ju på om hästen brukar klia på dem eller inte. Om jag hade en häst som jag visste kliade så skulle jag definitivt knoppa på morgonen på tävlingsdagen. Men nu vet jag att han inte rör knopparna på natten, så då gör jag dem helst dan innan! :)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Det har jag gjort i 7 år nu ... Man behöver inte precis rykta i timmar om man ryktar varje dag :smirk: låt säga att jag står 20 min / dag under tävlingssäsong inte så mkt precis.
Lär dig och rykta på rätt sätt bara ;) mkt bättre resultat en glansigare häst med inte så luftig päls.
Ett tips när man ryktar är att man tar en svamp och fuktar hästen lite innan så att allt dammet inte virvlar runt och sätter sig på hästen igen, utan att det stannar i skrapan.

Badar hela hästen med schamponering gör jag max 1gång/ månad, dumt att göra oftare.
och varför inte hålla hästen ren o fin även om man inte tävlar :confused: hur kul är det med att byta schabrak efter att ha använt det 1gång och det är alldeles brunt under av smuts, och hur trevligt är det eg för hästen när vi sätter på dem än det ena än det andra varje dag, med tanke på skav o så. Går hästen bara i hagen så gör väl inte skiten så mkt men med utrustning och svett blir det inte alltid så kul.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag har det för att det blir blankt. Använder Finesse gröna (heter det så?) Då ser det nästan ut som lack. :)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jaquie skrev:
*lånar knapp*

En fråga till alla!

Jag ska tävla den 1:a undrar om ni tycker jag ska knoppa dagen innan eller samma dag som tävlingen är? om man flätar dagen innan, är det inte ganska stor risk att dom blir fula under natten då?

tacksam för svar:)

Jag brukar knoppa kvällen innan om vi ska upp hiskeligt tidigt följande morgon, men jag brukar fästa en nylonstrumpa över knopparna som skydd mot spån och "tufs" om de rullar sig.
Funkar jättebra!
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Kan man andvända milt människo shampoo till hästen??
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jodå, bara det inte är för kemikaliskt eller irriterar, prova först på en liten del av hästen och se om den tål det. Människoschampoo är oftast billigare än hästschampoo också ;D
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Mina rutiner:

*Då jag har total ryktmani så är min pålle alltid välryktad. Jag har som regel att det ska ta emot när man drar rycktborsten över hästen, ska kännas som om pälsen är lite fet, då är hästen ren! Om borsten glider utan motstånd så är det ofta sand eller mycket stöv/dam i pälsen.

Dagen innan: (om tävlingen inte är på em. så att jag kan göra allt samma dag)
*Tar en gummiskapa och masserar hela hästen för att peela bort stöv och få bort så mycket löspäls som möjligt.
*Badar pållen och schampoonerar från topp till tå. Medans schampoot sitter i så borstar jag igenom man och svansrot (försiktigt såklart!) för att få bort så mycket mjäll som möjligt. Masserar och tvättar extra noga mankammen, svansrot och de vita bakbenen.
*Tar en fuktig svamp och gnuggar noga över hela huvudet då pållen vägrar bli duschad i ansiktet. (vilken överraskning :angel: )
*Sprejar massor av pälsplans i svansen medans den är blöt men inte så blöt att det rinner av svansen igen.
*Klipper hovskägg, kronrand, tofsar i öronen, i nacken och under huvudet.
*Kammar och delar upp manen i ca 10 tofsar. Flätar och syr sedan upp knopparna. Sprayar med hårspray om jag tycker det behövs.
*Flätar hela svansen.
*Smörjer in hovarna med olja.
*På med benlindor bak och täcke över natten.
*Putsar allt läder, rengör bett och stigbyglar, tvättar täcken och annan utrustning som ska med.
*Gör iordning transporten. Lägger in spån osv.

Dagen till ära
*Ferro brukar få så pass mycket hö att han har kvar på morgonen, så han får kraftfoder och lite nytt hö men vi brukar inte låta honom få en längre frukost hemma innan avfärd.
*Packar in grejerna i bilen.
*Ser över knoppar och rycktar en extra gång. Flätar om svansen. Smörjer in mule och runt ögon med barnolja.
*På med resskydden och iväg. :idea:

Har säkert glömt något steg men det är väll ung. så jag gör.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Nu äre ju så att jag hoppar in från travsidan ;) Men inför en tävling så ser jag till att ha allt packat dagen före, är hästen skitig får den även bada dagen före eller tas in tidigare och badas under samma tävlingsdag beroende på när tävling äger rum på själva tävlingsdagen.

All utrustning ska vara nytvättat, rent och nysmörjt. Under tävlingsdagen tar jag in hästen lite tidigare, borstar hästen ren, lindar 4 vita bandage på benen, smörjer in hovarna med rapsolja, flätar hästens pannlugg och sätter en matchande rosett.

Hästen ska även vara nyklippt i nacken (ca 10-15 cm) långt. Håren i kronranden klipps jämna och även öronen blir friserade. Hästen får på sig en snygg, nysmord tävlingsgrimma och ev. ett tunt täcke beroende på väder.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag packar allt jag ska ha dagen innan men tar in allt som är av läder och gör rent och smörjer. Bär ut allt till bilen, ej lädret sedan borstar, ev. tvättar beroende vilken färg hästen har, knoppar manen om jag orkar (tävlar hoppning så det är ju inget måste) Sen morgonen därpå sätter jag på mig tävlingskläder och drar på ett par skitbyxor över dom vita och går ut med läder grejerna till bilen plus kavajen. Sen borstar jag hästen en gång till överallt och fyller upp vatten i en 10-liters dunk och fyller en IKEA-påse med hö. Sen sätter jag på benskydd (som är rentvättade) och transportskydd sen bär det iväg. På tävlingsplatsen sätter jag på allt som man ska sen rider jag :P
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

KL
spraya vanlig hårspray på hästens benskydd om de är av plast. Gör det på mina eskadron som är lite matta och repiga (gamla), då blir dom jätte fina och så går det bort med vatten.
gjort det massa gånger, har aldrig hänt ngt annat än att dom blir sååå blanka ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp