Göra hästen fin inför tävling

Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar hoppning - regional/nationell.

Dagen innan
*Rider markarbete i paddocken och gör lite lösgörande övningar.
*Putsar allt. Även sadeln då min inte färgar av sig :)
*Packar in alla grejor i sadelskåpet.
*Badar hästen, flätar svansen.
*Gängar upp och sätter i blindbroddar om det är på gräs.
*Täcke på hästen och lindor på bakbenen (han har vita strumpor).
*Plockar fram ridbyxor och skjorta. Även överdragskläder.
*Lägger nycklarna till sadelskåpet i bilen så att jag inte lyckas glömma dem!

Tävlingsdagen
*Drar ut sadelskåpet i transporten.
*Blötlägger betfor och tar med lunchen och beforen.
*Lastar hästen.

När vi kommer dit
*Öppnar till honom så att han kan se ut.
*Går och kollar hur långt de har kommit, betalar vet avg.
*Lastar ut. Borstar av honom, tar upp flätan.
*Brodar om det behövs.
*På med alla grejor och rid.

Mellan klasserna får han äta/dricka betfor. Häller i mycket vatten för han är lite kinkig med att dricka på tävlingsplats om han inte står i box.

Efter sista klassen så borstar jag honom, borstar av grejorna om de är leriga. På med linement på hästen och sen bär det av hemåt.

Det tror jag nog var allt. Gud vad mycket det blir näs man listar upp allt :O
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

kl*

Hoppning msv a-nivå med ponny.

Dagen innan
Hur jag rider varierar men oftast känner jag igenom honom lite i alla gångarter så att han är mjuk och fin (ca 30 min). Efter det duschar jag hästen med linimentschampo. Har i lite pälsglans i svansen och flätar även svansen när den är blöt. Om jag ska knoppa brukar jag göra det nu annars klipper jag bara till manen lite. Brukar inte behöva klippa t.ex. öron och hovskägg dagen innan då jag håller efter dem hela tiden. Smörjer in hovarna hovolja och lindar alla fyra ben och på med täcke sen får hästen gå in i boxen. Sedan putsar jag allt läder samt smörjer mina skydd med läderbalsam (funkar super!). När jag är klar med det packar jag in allt i sadelskåpet. En vattendunk och en höpåse packar jag in i transporten. Om jag ska på meeting så packar jag givetvis med en massa annat. Sedan ger jag hästen mat och nattar (brukar alltid bli klar sent så då passar det bra).

Tävlingsdagen
Ger hästen hö och sitt kraftfoder. Drar ut sadelskåpet till transporten och lägger på lite fräscht spån. Sedan brukar jag borsta av honom lite och byta täcke. Om han inte har ätit upp höt brukar jag lägga det i en påse så han får äta på vägen dit. Sedan på med boots och lasta hästen.

När vi kommer dit
Kollar så allt är OK med hästen. Kan dock inte ha öppet då han sparkar och så om man öppnar. Så jag brukar gå och kolla hur de ligger till och sedan ta ut honom. Vet-besiktar och oftast är det läge att göra iordning sen. Tävlar och ställer in honom sen igen, han får lite betfor mellan klasserna. Efter dagen (om den inte har varit alltför lång) får han hö igen. Är det väldigt mycket starter och mkt väntan brukar han få lite hö emellan klasserna också.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

jag tävlar ridskolehäst ;) men jag brukar göra såhär:

Dagen innan: ryktar, putsar all utrustning, tvättar svans och benen. flätar, flätar svansen.

Tävlings dagen: knoppar, flätar om vissa flätor, ryktar, fins putsar skorna och tränset

Det är väl det mesta :) lycka till!
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar lätt hoppning på ponny.

Dagen innan brukar jag bara rida en kort stund med lite lydighetsövningar och se att han lyssnar ordentligt och sen köra igenom galoppen. Han är ganska het så då är det bra om man galopperar lite extra dagen innan. Efteråt schamponerar jag hela honom förutom ansiktet. Där tar jag bara med en blöt svamp. Sen klipper jag manen och gör flätorna i manen som ska bli knoppar. Brukar gå med honom tills han blir torr, sen sätter jag på ett täcke, och nu på sommaren går han utomhus på natten. Utrustningen Smörjer jag innan jag lägger den i IKEA-kassar. Brukar ge honom havrekross innan, och så tar jag med hö och betfor.

Tävlingsdagen

Tar av täcket, borstar av honom och sen på med nytt täcke. Gör knoppar av flätorna jag gjorde dagen innan och flätar sen svansen. Penslar hovarna med hovolja och sen är det på med träns utan tyglar, en lädergrimma och transportskydden. Klar!

Fick några tips också när jag läste vad ni andra skrivit. Ska tävla på söndag så ska pröva.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar hoppning och dressyr ( Lättare nivå än sålänge)

Dagen innan
*Rider oftast ut i skogen och känner igenom honom i alla gångarter.
*Putsar allt. Även sadeln då min inte färgar av sig
*Packar in alla grejor i Transporten.
*Brukar inte bada hästen p.g.a att han lätt blir förskyld men ryktar igenom ordentligt och flätar svansen.
*Täcke ibland, nu på sommaren är det ju väldigt varmt om kvällarna
*Plockar fram ridbyxor och skjorta. Även överdragskläder.
*Gör iordning allt till hästen och nattar honom.

Tävlingsdagen
*Kollar så allt är med
*Blötlägger betfor och tar med lunchen och beforen.
*Lastar hästen.

När vi kommer dit
*.Hittar parkering och ställer oss på vald plats och sedan går vi och betalar alla avgifter och öppnar dörren så han får se sig runt omkring tar sedan av honom alla skydd och transporttäcket och putsar lite extra på honom :) sedan börjar jag skritta med honom och värmer sedan upp
.

Mellan klasserna får han äta/dricka betfor. Och hö om det är låångt mellan klasserna.

Efter sista klassen så borstar jag honom, borstar av grejorna om de är leriga. På med linement på hästen och sen bär det av hemåt.

:D
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

(Jag tävlar inte själv, men har hjälpt andra och ska börja)

Dagen innan

Rider igenom hästen, helst ut i skogen. Sen duscha hela hästen + man och svans. Flätar svansen och lägger på ett fleecetäcke. Om så behövs knoppar jag manen. Sen smörjer jag sadel och träns, tvättar bettet och sist stövlarna. Sen innan jag åker hem packar jag alla grejjer i en IKEA-påse och massa HÖ.

Tävlingsdagen

Bär ut alla saker till transporten, Borstar av hästen, lägger på ett bomullstäcke att ha i transporten om det är kallt. Tar ut svansflätan kollar knopparna, tar på transportskydden och sen lastar jag.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Dagen innan
*känner om gas och broms funkar som den ska.
*putsar chaps skor sadel träns
*packar allt , tar med det till stallet.
*dusha hästen eller ryktar noga. friserar man och svans också
*kollar startlista och beräknar starttid osv
*plockar fram och ser att allt är helt


Tävlingsdagen
*packar in saker i bilen
*lastar , på me täcka och skydd
*borstar av

När vi kommer dit
*kollar att allt ärsom det ska
*går bana
*betalar avgifter
*rider fram

säkert glömt nåt :D
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Dagen innan bada hela hästen och se till att alla grejer är rena och smörjade. Tävlingsdagen ge en ordentlig rykt och knoppa både man och pannlugg. På med grejer och även smörja med lite glansmedel på grejerna när dom är på. Spruta en "svish" med pälsglans över halv och rumpa på båda sidor som man kan borsta in lite. Hovglans på hovarna, barnolja på mule, ögon, ben och i öronen om hästen ej har luva.

Det är nog det jag kan komma på. Och det är inom hoppning =)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

kl*

Tävlingsdagen:
- rider hästen, gymnastiserar, kollar gas och broms.
- tvättar hästen grundligt
- rycker man och klipper svans vid behov
- flätar svansen och tar i lite cowboy magic
- smörjer upp tävlingsgrejerna
- lägger iordning allt som ska med i en I**A påse
- lägger på hästen ett tunt innetäcke så han/hon inte blir smutsig

Tävlingsdagen:
- borstar nogrannt
- ev. kalkar vita tecken
- knoppar
- smörjer hovar
- lägger på vaselin på mulen

Har säkert missat en del med detta är vad jag gör med hästen, sen packas ju transport, mat osv med såklart ;)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

kl

Tävlar western (trail, pleasure) på Nationell nivå.

Dagen innan:
* putsar av sadel och träns
* putsar silvret på tränset, sadeln och stigbyglarna
* Borstar rent skydd osv
* tvättar hästens svans och man, ibland hela hästen. Massor av vitschampoo!
* lackar hovarna med svart lack ibland.
* några liter glansspray i svans och man
* Klipper bridlepath, öron, hovskägg och trimmar svansen.
* packar allt i bilden, sadlar och rubbet! Har en färdig packlista att bocka av. Kanonbra!

Hästen sover med lindade bakben, täcke, manen flätad i 4 flätor, svansen inpackar i plastpåse, svanspåse, benlinda och svansskydd. Ja. Det är nödvändigt eftersom hon bajsar mot väggen :devil:

Tävlingsdagen:
* kollar att allt sitter kvar efter natten.
* På tävlingsplatsen tas alla flätor ut, svansen borstas, även hästen och eventuella bajsfläckar avlägsnas med torrschampoo. Manen borstas och flätas eventuellt i ardennerfläta, om det hinns och orkas.
* innan klassen torkas näsborrar och ögon av med en servett, borstas av lite fort och rättar till manen!

Tävlingspiffad!:
27640088.jpg

27640085.jpg
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag tävlar hoppning med ponny på LC nivå typ.

Jag brukar köra en träning några dagar innan och sen ha vila eller bara skrittar ut dagen innan och vad gäller utrustning putsar jag allt kvällen innan och borstar av hjälmen och tar ett rent shabrak och padd mm. Sen lägger jag alla hästans grejer i en IKEA kasse och mina kläder hänger jag fram på garderoben. Så brukar jag fixa maten och så kvällen innan oxå.
Vad gäller hästen så om det inte är kallt brukar jag dusa och tvätta med grönsåpa. Sen går jag med hästen tills den torkar. Om jag inte dushar den tvättar jag svansen och ryktar den ORDENTLIGT och tar pälsglans i svansen och manen. Jag flätar alltid svansen (inbakad och sen hela) på kvällen och lägger på ett fleecetäcke eller tjockare beroende på temperatur så att inte hästen får fläckar på natten. Jag lägger alltid upp foder för tävlingsdagen på kvällen innan oxå.
På morgonen då på tävlingsdagen så ryktar jag av häset lite och tar pälsglans på kroppen och sen byter jag täcke och oljar hovarna. Beroende på vilken häst det är så lindar jag benen oxå. Sen gör jag en ny fläta i svansen och kollar så att allt är med sen är det bara att lasta, ta en macka och åka. :)

Jag tror jag fick med allt nu iaf. :rofl:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag har tävlings travare och så här ser mitt inför tävling schema

2dagar innan;
Smörjer alla utrustning

Dagen innan

sätter på selunderlägg
packar ner allt i selpåsen, ikea-kassar
Kollar att allt finns i hovslagar lådan
Tvättar sulkyn
kollar transporten
lägger in en höpåse
Packar allt som ska med in i bilen
Lägger fram transportbandagen, täcket, tävlingsgrimman och skaftet
Tanka bilen

Tävlingsdagen

Ryktar hästen
Flätar pannlugen ev även svansen så att det inte blir igen trasslad
Lastar hästen oftast så tävlar travarna ju p åkvällen så hästen brukar ha fått gå i hagen innan
Tar en valium och hoppas på det bästa;) *skämtar*
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag har tävlings travare och så här ser mitt inför tävling schema

2dagar innan;
Smörjer alla utrustning

Dagen innan

sätter på selunderlägg
packar ner allt i selpåsen, ikea-kassar
Kollar att allt finns i hovslagar lådan
Tvättar sulkyn
kollar transporten
lägger in en höpåse
Packar allt som ska med in i bilen
Lägger fram transportbandagen, täcket, tävlingsgrimman och skaftet
Tanka bilen

Tävlingsdagen

Ryktar hästen
Flätar pannlugen ev även svansen så att det inte blir igen trasslad
Lastar hästen oftast så tävlar travarna ju p åkvällen så hästen brukar ha fått gå i hagen innan
Tar en valium och hoppas på det bästa;) *skämtar*

Sen klipper jag nacken, runt kronraden ev hovskägg, öron mm alltid 2dgr innan aldrig att en sax kommer i närheten av min häst 24timmar innan start:eek:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Dagen innan brukar jag schamponera hästen, iaf på sommarhalvåret.. är det vår eller höst så borstar jag igenom hästen noga, tills all damm är borta och hästen ser "glänsande" ut .. Manen och svansen borstar jag noga med pälsglans, sen brukar jag göra en inbakad fläta i svansen.. och tar ur den på tävlingsmorgonen, då är svansen vågig och fin! Ibland smörjer jag in hovarna med fett också (om jag inte ska ha boots på tävlingen)

Sadel och träns putsar jag noga dagen innan och byter till tävlings schabraket.

Sedan får hästen sova inne med täcke på natten.. och jag packar och gör iordning allt dagen innan.. så är det bara att sätta på transport skydd, lasta hästen, packa in allt i bilen och åka på själva tävlingsdagen.

Jag tävlar islandshäst ^^, och oftast blir det fyrgång och tölt för min del. Men nu har jag en egen häst! dock bara fyra år och får inte tävla först nästa sesong.. och han kommer det bli femgång och pass på! kommer bli super spännande då jag aldrig tävlat femgång och passgrenar förut.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
3
· Visningar
396
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp