Göra hästen fin inför tävling

N

Nora

Vad gör ni utseendemässigt med häst och utrustning innan ni ska tävla? Tvättar hästen? Smörjer grejjer? Bara ibland eller till varje tävling? Berätta allt! Från grundgörat veckan innan till finliret innan ni går in på banan. Och berätta vilken gren ni tävlar i också! :bump:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar knappt nåt alls, men iallafall :p
När jag tävlar (med egna pållen alltså) kan det vara liten hopp-clear round, klubbdressyr, eller olika islandsgrenar, framförallt på klubbnivå :p
På vintern är det bara nån dressyr eller hoppning, då borstar jag som vanligt (isbjörnspäls) och smörjer grejerna.
På sommaren kan det hända att det blir lite mer... Petigt ;)
Dagen innan är det storrengöring + vila, antingen med potatismjöl eller torrschampo, får se om det går att duscha honom i år :p Kvällen före smörjs grejerna. Sen på själva tävlingsdagen är han förhoppningsvis så ren att han inte måste skuras igen, så då blir det en rykt och så iväg :p
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Nora skrev:
Vad gör ni utseendemässigt med häst och utrustning innan ni ska tävla? Tvättar hästen? Smörjer grejjer? Bara ibland eller till varje tävling? Berätta allt! Från grundgörat veckan innan till finliret innan ni går in på banan. Och berätta vilken gren ni tävlar i också! :bump:

tävlar fälttävlan men även hopp å dressyr.

Veckan före tävling
planerar allt, skriver lista, ser till att allt finns, köper det som ev saknas
kollar upp startlistor, vägbeskrivningar osv

Dagen före:
smörjer allt läder, dock ej sadlarna (gillar inte å bli brun/svart i rumpan...:p)
tvättar hästen med schampo, lägger på tunt täcke som han får ha över natten, flätar ev manen
packar allt, direkt i bilen eller i IKEA-kassar

Samma dag:
Knoppar manen
Borstar av hästen
Packar in allt och åker

sen gör jag inte så mkt mer....klär förståss på hästen och rider fram innan jag går in på banan :D
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Dagen innan : Tvättar av/smörjer lite lätt på tränset. Sadel torkar jag ev av lite. Vill ju inte bli svart på rumpan dagen efter så.
Packar det mesta av det som ska med.

På sommaren brukar vi schampoonera henne så hon är ren och fin!

Samma dag: Borstar av hästen, packar om det är något jag inte packat dagen innan.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

tävlar i hoppning. Har typ som mål att smörja grejerna innan varje tävling, men tyvärr är verkligheten någon helt annan...

Annars är det väl tvätta svansen (har ponny med vit svans så det brukar vara ganska äcklig och behöva tvättas), klippa hovskägg och finlira lite i manen. Tvätta av om han är smutsig (typ kissfläck eller liknande). Allt detta dagen innan.

Sen på tävlingsdagen gör jag ytterst lite, borstar av honom innan han går in i transporten, inget mer. Han blir stressad på morgonen innan tävling och för allas skull försöker jag göra det så kort som möjligt. På tävlingsplatsen fixar jag honom bara om jag har massa extra tid (dvs om jag tagit ut honom för tidigt eller typ för att passa in vet. besiktining och det är för kort tid att ställa in honom igen tills jag ska rida).
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar i hoppning, regionalt på ridskoleponny.

Dagen innan tävling:
Eftersom det absolut värsta ponnyskrället vet är att stå och bli borstad (grymt känslig i pälsen) så får han bada innan varje tävling. Är han dammig (vilket han oftast är) så blir det med shampo, annars bara vatten. Schamponerar alltid svansen eftersom den oftast har en tendens till att vara mer grå än svart. :o

Sedan försöker jag smörja av all utrustning, se till att det är helt och så. Leta på nummerlapp, fixa in rätt nummer och så.

Kollar startlistor, vägbeskrivning och ev. uppstallning.



På tävlingsdagen:
Jag rör honom inte förrän vi är framme på tävlingsplatsen och jag ska börja rida fram. Han kan vara krånglig att lasta och därför är det bättre att någon annan gör allt så att mina nerver inte förstör dagen redan innan vi har kommit iväg. ;)
Hästskötaren borstar av honom och klär på honom det han behöver ha på sig. Sen klär hon på honom och fixar in honom i transporten. :)

På tävlingsplatsen går jag banan och till sekretariatet (hästen kvar i transporten). Kollar på några ekipage (beroende på hur många startande, vilket startnummer jag har osv.). Hästskötaren tar ut hästen, borstar av honom och visar för veterinären (jag är med och visar vacc.intyg då). ;)

Sedan brukar det vara dags att börja rida fram och jag har alltid samma framridning. Skritt, trav och galopp på volt, lite flytta för skänkeln och så byten. Sen hoppa fram, max fyra språng, annars blir han trött (eller överladdad). :angel:

Går in på banan och får ponnyn laddad till 1000. Rider runt i något som är ett försök till sansat tempo, kommer till en kombination, helt plötsligt blir ponnyn vääääldigt kort och vill inte hoppa kombination, tvingar honom fort och så är det över. Omhoppning och då går det undan... ;)

Kommer förhoppningsvis till prisutdelning, han får skritta lite innan och så efter den är det lunchdags. Åker vi transport så får han gå in i den och äta, åker vi bussen får han äta utanför så att inte dom andra hästarna i den ska bli så avundsjuka. :angel:

Sedan börjar det om med att gå banan, väntar i stället och kollar på fler än att veterinärbesiktigar.

Sedan efter sista prisutdelningen så brukar han få skritta av länge och linimenterar benen på honom och sedan transportskydden på. Åker hem. Brukar hinna gå ut i hagen en sväng när vi kommer hem också. :)
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Just nu tävlar jag ingenting alls. Men det kommer bli några små hopp tävlingar innan sommaren med nya hästen och till hösten både hopp och dressyr, antagligen.

Veckan innan
- Finslipar på ekipaget
- Tränar på det som går mindre bra, och kollar även så det som brukar gå bra fungerar som det ska.
- Även vila för hästen, för att spara krafter.

Två dagar innan
- Finslipning kolla så att allt är hundra.

Dagen innan
- Vila
- Smörjning av utrustning (görs iof varje dag efter ridning, men en extra putts dagen innan blir det alltid) tävlingstränset smörjs ju itne lika ofta :D
- Ordenklig borstning/ dusch
- Ev rycka manen lite,klippa svansen. Så det ser välvårdat ut.
- Byta shabrak, stigläder, stigbyglar, sadelgjord på sadeln.
- Borsta/tvätta skydden.
- Välja färgkombination på prylarna. :p
- Se till så transport täcket är rent och torrt.
Likaså tävlingstäcket.
- Packa ner det mesta så det bara är att lasta in.
- Mocka (NOGAAA NOGAA så hästen inte blir skitig om benen eller något..huvet kanske.. fläckar på ganashen brukar alltid dyka upp, fy fy.

Tävlingsdagen

- Upp tidigt till stallet, mocka göra ordning mat att ta med.
- Packa in i transporten.
- Rykta en sista gång.
- Promenera innan vi lastar för att lungna ner (nervvrak till hästar)
- packa in oss i bilen
:D

lite kort o gott. skulle kunna skrivit massvis,
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar både hoppning och dressyr.

Har en färdig packlista som blir lite modifierad beroende på årstid väder osv så jag vet i stort sett vad som ska med långt innan så jag försöker se till att täcken och sånt är någolunda rena.
Försöker också putsa sadeln ordentligt några dagar innan så att den används några gånger innnan så att jag inte blir svart i baken.
Kollar också att någon kompis kan agera hästskötare men jag har så snälla vänner så det brukar inte vara något problem ( :bow: :bow: ).

Dagen innan:
*Putsar träns och kollar att sadeln är ren.
*Byter schabrak, sadelgjord, stigläder, stigbyglar och plockar fram eventuella täcken.
*Tvättar hästen om jag ska starta tidigt nästa dag.
*Friserar hästen.
*Kollar att eventuella skor sitter ordentligt.
*Sätter på hästen alientäcket (ett tunnt, grönt smutsskyddartäcke med huva som hagkompisarna tycker är jätteläskigt) för att hästen inte ska smutsa ner sig (skimmel ;) ).
*Packar alla saker som ska med och fixar släpet.
*Kollar vägbeskrivning.
*Ser till att mina kläder är där dom ska och putsar stövlarna.

Tävlingsdagen:
*Om jag startar sent så försöker jag tvätta hästen då i stället för annars så lyckas han ALLTID skita ner sig :eek: .
*Knoppar man.
*Gör i ordning vatten och foder som ska med.
*Dubbelkollar att ingenting är glömt.
*Borstar och sätter på hästen transportskydd, svansskydd och täcke.
*Lastar (måste vara världens mest okomplicerade häst att lasta)och åker iväg :D.

Kommer förhoppningsvis fram i tid och startanmäler, olycklig häst får vänta med hästskötare i transporten. Om jag har tid så går jag runt lite med hästen så han får titta på saker. Borstar lite och börjar rida fram. Först lite okontrolerat busande och sen kan man börja koncentrera sig. Förhoppningsvis går det bra och vi får rida ärevarv. Pållen blir överlycklig över att publiken applåderar bara för honom och måste skutta ännu mer :p .

Oj det blev långt :angel:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tyvärr tävlar jag ju inte längre men när jag tävlade ponnyn i dressyr nationellt brukade det bli ungefär så här:

Dagen innan:
*Bada hela hästen i babyschampoo, tvätta svansen i tvättmedel (med blekmedel i), skrubba hovarna riktigt rena.
*Klippa hovskägg, skägg & öron.
*Fläta den blöta svansen.
*Rycka manen om jag inte gjort det tidigare.
*Smörja alla grejjer, både tvål och läder, på med massa med hårspray. (tvättar av dom efter tävlingsdagen också)
*Putsa alla metalldetaljer, bett stigbyglar m.m.
*Packa allting som ska med.

Samma dag:
*Tvätta av ev. fläckor som blivit under natten. (lyckas alltid bli någon) :p Och torkar huvudet med en fuktig svamp.
*Ryktar hela hästen noga.
*Flätar manen, klipper ev. baby hår. ;)
*Borstar svansen och flätar den igen.
*Skrubbar hovarna igen, smörjer på hovolja.

På tävlingsplatsen
*Borstar av hästen igen
*Löser upp flätan och borstar igenom den. (Om det inte är lerig framridning för då får flätan var i tills precis innan vi går in på banan)
*Oljar hovarna igen.
*Torkar återigen av huvudet med en fuktig svamp och smörjer in med babyolja runt ögon och näsborrar.
*Pälsglansar hästen.

Precis innan vi går in
*Pappa torkar av benen, mina stövlar.
*Borstar igenom svansen lite till.
*Ser till så all utrustning är som den ska.

Sen är det bara att rida så mycket tygeln håller! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag tävlar hoppning och fälttävlan.
Veckan innan:
Kollar startlistor, vägbeskrivning mm.
Är det ft harman ju bokat boende o sånt som också ska fixas.
Kollar så att jag har allt..

Dagen innan:

*Putsar smörjer hästen utr. (förutom sadeln) o mina stövlar o det..
*Packar IKEA påsen m tävlingschrabrak, träns, täcken, skydd mm.
*Chekar av så att jag fått med mig allt
*Lägger fram transportskydd o ev täcke "resegarderoben"
*Tvättar hästen (om det är varmt ute...)
*Knoppar (för det mesta) flätar svans, ryktar, pälsglans i svansen..
*Kollar att eventuella skor sitter ordentligt. (har hänt 2-3 ggr att min käre far fått slå på tappskor tom på morgonen då vi ska åka :eek:)
*Sätter på lämpligt täcke så hon inte ska skita ner sig under natten
*Ser till att mina kläder är rena, brukar oftast tvätta dom direkt efter tävling, så då är det bara att stryka tävlingsskjortan. och hänga fram resten.
*Lägger fram tävlingsmappen och nr lapp/ar
*tar ut pengar till start o ev vet.. avg.

Tävlingsdagen:

*Går in på tävlingens hemsida (om det finns) o kollar så det itne skett några ändringar i sista stund.
*Gör iordning fikakorg (om inte mamma är med..)
*Tankar bilen om det inte är gjort dagen innan
*Gör i ordning foder som ska med.
*Dubbelkollar att ingenting är glömt.
*Borstar och sätter på hästen tävlingsskydd (om det är hoppning o ej så långt) transportskydd, och täcke, lädergrimma.
*kopplat på släpet, kollar ljusen om vi har tid
*Lastar, ibland kan det ta sin lilla tid...

När vi kommer fram:
*öppnar o kollar så att hästen är OK
*kollar var sekritariatet är, starlistor, bana osv..
*lastar ur, går en liten sväng, klär av, ryktar o på med grejer..
*pappa går en sväng med henen medans jag byter om
*sen skrittar ja o rider fram osv..så flyter det på!
 
Senast ändrad:
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag svara själv också :) körning...

Dagen innan vi åker, alltså ibland två dagar före tävlingen börjar
*Smörjer selen
*Tvättar vagnen
*Vaxar vagnen (när jag har tid)
*Tvättar hästen om han är skitig
*Packar det mesta

Tävlingsdagen/dagarna
*Flätar/knoppar
*Borstar
*Byter själv om till finkläderna
*Putsar lite extra om det är spannkontroll

Och nu har jag fått lite skönhetstips från er med som jag ska tillämpa när tävlingssäsongen äntligen sätter igång :bump:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Brukar rykta och borsta hästen ordentligt, klipper manen, toppar svansen, smörjer sadel/träns, tvättar senskydd och ser till så jag har rent och fint schabrak och sadel underlägg...
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

dagen innan:
rider en sväng i skogen eller vila. Därefter smörjs alla grejer som går att smörja: träns,sadel,grimma,tvättar benskydd,sadelgjord och ser till att ett rent schabrak finns.
packar in allt i bilen,fixar transporten och maten till morgondagen.
Tvättar pållens ben och svans med schampoo. Är det fint väder och hon väldigt smutsig tvättas hela hon. Ska vi tävla dressyr flätar jag manen på kvällen.


Tävlingsdagen:

ser till så att alla saker är med + alla mina egna grejer och papper.
Borstar av henne,knoppar om det skas,flätar svansen,på med alla grejer.Lastar

Väl framme:
kollar till henne innan jag går och startanmäler.Kollar banan (hoppning) är det mycket tid kollar jag på några ekipage innan jag går och tar ut henne.Leder runt henne,borstar igenom en sista gång,på med alla saker och hoppar upp och rider fram. Efter ritten får hon vatten och lite godis leder runt henne eller lastar innan nästa klass.Är det slut lastar vi och ger henne hö i transporten.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Veckan innan
* Rider henne som vanligt små filar lite på det som inte går bra hoppar inget den veckan.
* Kollar att allt e helt på utrustningen
*kollar att tävling shabraket är rent och snyggt
* tar fram alla papper osv och kollar starlistan osv
*är nervös :crazy:

Dagen innan
*shamponerar henne
*ryktar henne någrant
* vila
* Flätar hennes man

Tävlingsdagen
* Har tävlingkläderna under ett par byxor och en tröja
* Knoppar henne hemma och ryktar henne igen
*sätter på henne trandsportskydden och trandsporttäcket
* lastar henne åker iväg
* Jag går banan mamma lämnar papprerna osv och klär på henne
* Värmer upp henne hoppar ca 6 gånger två gånger på varje hinder
* rider banan *förhoppningsvis prisutdelning*
* Startar två klasser under dagen, innan nästa klass för hon sitt lunch hö
* Skrittar av henne + att hon får massa av morötter och pussar
* Bortstar av henne sätter på henne allt och lastar kör iväg
* hinner alltid få gå en sväng i hagen när vi kommer glada hem hehe

Tror att ja ahr fått med allt e *osäker*
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Själva Hästen:

- Reder ut manen och knoppar den, rycker den om det behövs.
- Ryktar hela hästen blänkande.
- Kratsar och borstar nog av hovarna.
- Reder ut svansen med fingrarna (flätar ev) sprejar med glandssprej.
- Borstar resten av kroppen på hästen.

Utrustning:

- Smörjer ev sadel & träns
- Kollar så att allt e ok.
- Fixar skydd om det behövs


Ryttaren:

- Putsar skor & borstar av chaps
- Kollar så att allt finns
- Tvättar ridbyxor om det inte redan finns nytvättade
- Fixar till kavajen (lr dyl)

Jaa det var la allt.. Å sen åker vi iväg och tävlar ;)
hehe :banana:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Tävlar inte men om jag gjorde skulle de väl va typ såhär

tävlings veckan (7 dar med tävlingsdag)
eftersom jag är nojjig så skulle jag kolla allt varje dag antagligen. :rofl:
smörja varje lr varrannan dag utom dan innan tävlingsdagen.
borsta nogrannt

dan innan
borsta rykta noggrannt
vilodag kanske går lite med henne
trippelkollat allt :D
duschar
tvättar svansen, lindrar in den i 3 lager handduk

tävlingsdagen
vet inte hur hon e å lasta men hon e lugn på tävlingarna hemma
så jag skulle tvinga min kompis borsta som vanligt, hon skulle få göra
allt eftersom ja har nerverna på utsida då bokstavligen :angel:
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Blir lädret blankare av hårspray alltså?? Eller motsvarar det sadelklister?
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

lädret blir JÄTTE blankt! har på stövlarna å bossorna på sadeln, typ .. inte där man sitter..:P
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

Jag tävlar i dressyr.

Brukar några dagar innan ryka manen och frisera till den så att det inte är alldels nyryckt ifall nått skulle bli fel. Rider dressyr intensivt. Kollar upp så att allt finns eventullt handlar något om det skulle behövas.

Sen gör jag resten dagen innan.

Brukar rida dressyr en halvtimme och sen skritta ut en halvtimme

Badar och shamponerar in hela hästen.
Sprejar tonvis med glanssprej :angel:
Tjärar hovarna
Friserar till hovskägg och annat hår som ska friserars
Syr knoppar
Får stå med ren tvättat täcke under natten

Sen smörjer jag alla läder grejer utan sadel
Sätter på rent vitt schabrak
Plockar fram lindor,tävlingsgrimma, hönät, transportskydd m.m
Packar ner alla ( Bortstar,svampar , lindor, mathinkar, spö, hjälm och sådant) grejer i ikea påsar


Tävlingsdagen

Pillar ut eventullt spån i knoppar och svans
Bortsar av han
Smörjer in näsa och runt ögonen med barnolja
Borstar av hovarna
Lindar och tar på transport skydd och lastar

Sen har jag alltid svamp och borste under dagen om det behövs.

Sen när jag har lastar ut så blir det grundkoll så att allt är okej och klär på alla grejer. Sen är det framridning.
 
Sv: Göra hästen fin inför tävling

jag tävlar i hoppning och dressyr... Jag rider i ett vanligt shabrak men byter innan jag rider/åker till tävlingen. Jag ryktar, Rycker manen ca 3 dagar innan, använder pälsglans ordentligt i man och svans på tävlingsdagen. Och en dag innan tävlingen smörjer eller i alla fall putsar jag träns och sadel och sånt. Jag låter hästen stå med lindor innan tävlingen och så förbereder jag hemfärden noga så att man i princip bara behöver leda in hästen i stallet och börja pyssla när man kommer "hem". Jag brukar smörja med liniment någon träning innan och öva på dressyrprogrammet eller banan noga i förväg.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp