Göra kontorsstol av sadel

macan

Trådstartare
Jag måste hitta ett sätt att kunna sitta mer ergonomiskt nu när jag bara jobbar hemifrån. Jag bor trångt och har inte plats för någon riktig arbetsstol tex då jag sitter oftast i soffan eller sängen.. Men så började jag att fundera på om jag på något sätt kan "bygga om" min supersköna dressyrsadel, som numera bara samlar damm, till arbetsstol. Är det någon som gjort något liknande eller har idéer/tips hur man kan göra? Jag behöver ju någon form av underrede, gärna höj-och sänkbart och med hjul, och så måste sadeln kunna läggas på något som inte förstör den undertill när den belastas.
 
Kan du köpa en sadelstol och sedan fästa din dressyrsadel?
Jag köpte nyligen en på Jysk för typ 300 kr. Höj och sänkbar, men hjulen var dåliga så jag köpte hjul för gamingstolar på nätet och bytte dom.
Nu rullar den supersmidigt och tyst över både golv och mattor.
 
Kan du köpa en sadelstol och sedan fästa din dressyrsadel?
Jag köpte nyligen en på Jysk för typ 300 kr. Höj och sänkbar, men hjulen var dåliga så jag köpte hjul för gamingstolar på nätet och bytte dom.
Nu rullar den supersmidigt och tyst över både golv och mattor.
Men gud vilket tips! Tack!
Kostar 400 nu, men ändå, en sådan ska jag kika på! Super att alternera med när man studerar hemifrån och mest sitter still.
 
Men gud vilket tips! Tack!
Kostar 400 nu, men ändå, en sådan ska jag kika på! Super att alternera med när man studerar hemifrån och mest sitter still.
Jag använder den när jag trimmar mina hundar, mycket skönare att sitta längre stunder på en sådan än vanlig stol. Plus att höj/sänkfunktionen är guld värd.
Tror min var nedsatt i pris när jag köpte den, så då gjorde det inte så mycket när jag behövde köpa bättre hjul till den :)
 
Kan du köpa en sadelstol och sedan fästa din dressyrsadel?
Jag köpte nyligen en på Jysk för typ 300 kr. Höj och sänkbar, men hjulen var dåliga så jag köpte hjul för gamingstolar på nätet och bytte dom.
Nu rullar den supersmidigt och tyst över både golv och mattor.
Jag hade faktiskt kikat lite på just den på nätet när jag kom att tänka på min egen sadel. Är den konstruerad så att man relativt enkelt skulle kunna ta bort sitsen och fästa något annat där? Idealt vore ju om man kan sticka ner ett rör i "stolpen" och så fäster man någon sadelhängare på röret. Jag skulle älska trädelen på denna, den ser snäll ut mot undersidan av sadeln:
https://marietorpridsport.se/produkt/qvesarum-sadelhangare-malin/
Undrar om den är svår att snickra ihop själv..? Hjultipset är kanonbra!
 
Jag hade faktiskt kikat lite på just den på nätet när jag kom att tänka på min egen sadel. Är den konstruerad så att man relativt enkelt skulle kunna ta bort sitsen och fästa något annat där? Idealt vore ju om man kan sticka ner ett rör i "stolpen" och så fäster man någon sadelhängare på röret. Jag skulle älska trädelen på denna, den ser snäll ut mot undersidan av sadeln:
https://marietorpridsport.se/produkt/qvesarum-sadelhangare-malin/
Undrar om den är svår att snickra ihop själv..? Hjultipset är kanonbra!
Är inte problemet främst att "fylla upp" sadeln inuti så den får ta upp vikt som den är avsedd att göra och inte bära hela vikten enbart i kanalen?
 
Är inte problemet främst att "fylla upp" sadeln inuti så den får ta upp vikt som den är avsedd att göra och inte bära hela vikten enbart i kanalen?
Good point! Jo, inser också efter ditt påpekande att en sådan sadelhängare blir fel att använda om sadeln ska må bra. Men den behöver ff ligga på något som går att fästa i "stolpen". Något som liknar en hästrygg mer för att bli stadig även i sidled.
 
Good point! Jo, inser också efter ditt påpekande att en sådan sadelhängare blir fel att använda om sadeln ska må bra. Men den behöver ff ligga på något som går att fästa i "stolpen". Något som liknar en hästrygg mer för att bli stadig även i sidled.
Jag tänkte att man kanske kunde ha kvar sitsen och lägga sadeln ovanpå, så att sitsen motsvarar ”ryggen”. Kanske att man behöver polstra lite under dock.
 
Jag tänkte att man kanske kunde ha kvar sitsen och lägga sadeln ovanpå, så att sitsen motsvarar ”ryggen”. Kanske att man behöver polstra lite under dock.
Får nästan testa det, den kanske ligger tillräckligt stilla. Såg att långt ifrån alla Jysk har stolen så det blir lite åkande för att få fått på en men jag hoppas det blir värt det. Spännande sommarprojekt!
 
Hej! Jag är inne på samma linje med min underbara dressyrsadel. Är nyfiken att höra hur det gick för er och gärna om ni har någon bild på hur det blev? Har ni alltså lagt dressyrsadeln ovanpå stolens sadel, eller har ni byggt om den med annat underrede?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 742
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att försöka få ett grepp om situationen och var skon klämmer på mig med mitt förhållande, så har jag under 1½ månad nu skrivit...
Svar
11
· Visningar
1 500
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 227
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp