Göra nytt trädgårdsland

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska skapa ett nytt trädgårdsland, på en just nu gräs- och ogräsbevuxen yta.
När nuvarande land grävdes upp i gräsmattan vet jag att det gjordes på senhösten, med vanlig spade och att det skulle bara grävas och "vändas" för att det skulle bli lättare att få bort gräsrötterna efter vintern.

Men...
Måste man göra som ovanstående?
Eller kan man köra ett varv med jordfräsen? Nu eller till våren? (vi har fortfarande plusgrader här, ingen tjäle som krånglar till det)
Eller hur gör man på bästa sätt?
 
Endera så gräver man, och/eller kör jordfräsen, och så blandar man jorden med hästskit och halm, och så är det bara att odla. Lite kvickrot och andra rotogräs får man kvar, och får jobba bort.

Ett annat sätt att skapa ett land, är att lägga ett lager tidningspapper mot marken, vattna papperat, och lägga ut rader med potatis, och så täcka med hästskit och halm. Istället för att kupa poatisen, så kan man täcka med gräsklipp eller mer hästskitblandning. Finns det mycket halm, så är det svårt att kupa, halmen fungerar som en seg spaghetti ungefär. Man får oftast ingen superskörd med potatis, och det kommer in en del knäpparlarver, men potatisen bearbetar jorden neråt och bryter ner halmen/hästskiten, så resultatet blir utmärkt odlingsjord. Det återstår föga rotogräs, de kvävs ihjäl.

Till året därpå, så har man ett fungerande land med upphöjd bädd, bara att vända om.

Jag lägger på rejält med hästskit -halm -torv blandning på både trädgårdsland och i odlingslådorna under vintern, gör en enkel vändning med grep på hösten när allt är skördat.

På våren så kör jag en snabb vända med jordfräsen.
 
Jag hr kört jordfräsen genom grästorvorna och krattat bort rötterna. Samt fyllt på med rejäla mängder brunnen hästskit. Det har blivit bra land.

Dock brukar det (i alla fall för mig) ta ett par år innan jorden blir sådär härligt lucker.
Jag fyller på med hästskit varje vår och täcker med löv ibland om höstarna (dvs när jag orkar) Fräser över med jordfräsen varje vår, så det blir mjukt och luckert. Det sägs att man ska sabba för maskarna genom att fräsa men jag har massor av mask i alla fall?

Jag har sandjord med mull.
 
Jag ska skapa ett nytt trädgårdsland, på en just nu gräs- och ogräsbevuxen yta.
När nuvarande land grävdes upp i gräsmattan vet jag att det gjordes på senhösten, med vanlig spade och att det skulle bara grävas och "vändas" för att det skulle bli lättare att få bort gräsrötterna efter vintern.

Men...
Måste man göra som ovanstående?
Eller kan man köra ett varv med jordfräsen? Nu eller till våren? (vi har fortfarande plusgrader här, ingen tjäle som krånglar till det)
Eller hur gör man på bästa sätt?
Du kan väl inte köra med jordfräsen mitt i vintern, jorden måste reda sig. Jag hade väntat till våren och som skrivits ovan satsat på rejält med hästgödsel, är den välbrunnen får du fin struktur på jorden nästan med en gång. Sen kan det bli problem med knäpparlarver de första åren men det får man räkna med och det varierar från plats till plats.
 
Du kan väl inte köra med jordfräsen mitt i vintern, jorden måste reda sig.
Min trötta hjärna 😴 förstår inte riktigt. 🤔
Varför kan man inte köra med jordfräsen nu? Och på vilket sett reder jorden till sig?

Min tanke är att det förmodligen är lättare att ta sig ner i jorden nu när den är ordentligt genomregnad, än framåt våren när gräset börjar skjuta fart igen...
 
Min trötta hjärna 😴 förstår inte riktigt. 🤔
Varför kan man inte köra med jordfräsen nu? Och på vilket sett reder jorden till sig?

Min tanke är att det förmodligen är lättare att ta sig ner i jorden nu när den är ordentligt genomregnad, än framåt våren när gräset börjar skjuta fart igen...
Om jorden är för våt går det inte att bearbeta den utan att den "geggar ihop" och du förstör jordstrukturen. Spadvända, eller plöja, går för det innebär väldigt lite bearbetning men knappast att fräsa utom möjligen om det är mullfattig sandjord men då krävs det lite mer av jordförbättring för att det ska bli bra trädgårdsjord.

När bönderna i trakten börjar vårbruket är lämplig tid att sätta igång.
 
Senast ändrad:
Förra året la jag mina första bäddar. Jag tog djupströbädden (halm) från lösdriften och la på markduk under. Gjorde små gropar där jag planterade squash förra året, och i år potatis som jag täckte med gammalt hösilage.

I år försökte jag utan något under. Blev en hel del mer ogräs att rensa, men blev bra ändå!

Inspireras också av täckodlingen. Håller ogräset borta och fukten i jorden 😊
 
Förra året la jag mina första bäddar. Jag tog djupströbädden (halm) från lösdriften och la på markduk under. Gjorde små gropar där jag planterade squash förra året, och i år potatis som jag täckte med gammalt hösilage.

I år försökte jag utan något under. Blev en hel del mer ogräs att rensa, men blev bra ändå!

Inspireras också av täckodlingen. Håller ogräset borta och fukten i jorden 😊
Vad hade du under där det blev ogräs? Jag ska köra täckodling på gräsmatta, tänkte täcka med kartong först, sedan gammalt hösilage och sist halm + gödsel. Det ska ju göra det svårare att få ogräs om man gör det på gräsmatta. (Vilket o- originellt ord, gräs- matta.)
 
La det direkt på gräset. Var väl egentligen inte så mycket ogräs, men gräset växte igenom.

Gjorde en högre låda med pallkragar och halm i bottnen. Blev svårt att hålla fuktigt nog. Provade också samma metod i en gammal stubbe. Där bor nu 2 snokar😅

Har inte provat med kartong.
 
Har ni inte kvickrot i era gräsmattor? Jag gräver upp och skakar ur alla grästorvor och sedan åker de bort till grästorvekomposten (jorden därifrån används till att fylla i hål i gräsmattan). Vi har väldiga mängder kvickrot i gräsmattan och de rötterna växer ju igenom allt. Skulle jag bara vända på torvorna eller fräsa igenom dom hade det ju blivit en gräsmatta på nytt. Det är illa nog med de småbitar som blir kvar nu tycker jag :P.
 
Detta med täckodling har jag funderat på men misstänker att det är svårt att få igång? Torkar det inte innan det satt sig?
Och hur gör man med sånt som direktsås - det funkar väl inte?
 
Detta med täckodling har jag funderat på men misstänker att det är svårt att få igång? Torkar det inte innan det satt sig?
Och hur gör man med sånt som direktsås - det funkar väl inte?
Då får du antingen lägga plant eller så jord du sår i eller sätta plantor. I övrigt är det bara att lägga gräs och annat skrufs runt plantan medan den växer = täckodling.
 
La det direkt på gräset. Var väl egentligen inte så mycket ogräs, men gräset växte igenom.

Gjorde en högre låda med pallkragar och halm i bottnen. Blev svårt att hålla fuktigt nog. Provade också samma metod i en gammal stubbe. Där bor nu 2 snokar😅

Har inte provat med kartong.
Då var det en dålig markduk du använde, det var inte så att du råkade köpa täckduk, odlingsväv eller något istället för markduk?
 
Har ni inte kvickrot i era gräsmattor? Jag gräver upp och skakar ur alla grästorvor och sedan åker de bort till grästorvekomposten (jorden därifrån används till att fylla i hål i gräsmattan). Vi har väldiga mängder kvickrot i gräsmattan och de rötterna växer ju igenom allt. Skulle jag bara vända på torvorna eller fräsa igenom dom hade det ju blivit en gräsmatta på nytt. Det är illa nog med de småbitar som blir kvar nu tycker jag :P.
Kvickrotens rizom (spaghetthirötterna) överlever inte djupare än 15-20cm ner i jorden. Jag har dubbeldjupgrävt och vänt grässvålen neråt, fyllt med organiskt material som en lasagnebädd och lagt tillbaka den urgrävda jorden överst så att kvickroten är ca 25 cm under ytan. Kvickroten har inte kommit upp. Men det blir viktigt att skära bort svålen också runt bädden, och att så in något annat eller täcka marken där. Annars kommer kvickroten tillbaka från sidorna.

Att fräsa där det finns kvickrot hade jag aldrig vågat.:nailbiting: Känns som att be om besvär.
 
Detta med täckodling har jag funderat på men misstänker att det är svårt att få igång? Torkar det inte innan det satt sig?
Och hur gör man med sånt som direktsås - det funkar väl inte?
Om du bygger bädden nu/på hösten så hinner nedbrytningen ganska långt innan våren och materialet får mycket fukt höst/vår.

I fjol gjorde jag ett land av bara silage ovanpå gräsmatta och odlade potatis. Den blev mer skorvangripen än den jag odlade i jord och det tror jag var torkan.

Som @monster1 sa kan du använda jord uppepå. Att forma ’krukor’ eller ’rännor’ i materialet och fylla med jord att så i funkar ganska bra med lite smart val av gröda. Solrosor och annat högt och tungt kan välta. Såpass höga grejer som bondböna har funkat bra för mig. Purjo har funkat men blivit ganska liten.
 
Alltså, täckodling låter väldigt lockande, men är nog inte idealiskt just i detta fallet eftersom det finns lite större rötter (slånbärsbuskar som brett ut sig :meh:) som behöver grävas bort.
Om jorden är för våt går det inte att bearbeta den utan att den "geggar ihop" och du förstör jordstrukturen. Spadvända, eller plöja, går för det innebär väldigt lite bearbetning men knappast att fräsa utom möjligen om det är mullfattig sandjord men då krävs det lite mer av jordförbättring för att det ska bli bra trädgårdsjord.

När bönderna i trakten börjar vårbruket är lämplig tid att sätta igång.
Fast så blött är det inte, vi bor på en grusås där torka är ett större problem än att jorden geggar ihop...
 
Kvickrotens rizom (spaghetthirötterna) överlever inte djupare än 15-20cm ner i jorden. Jag har dubbeldjupgrävt och vänt grässvålen neråt, fyllt med organiskt material som en lasagnebädd och lagt tillbaka den urgrävda jorden överst så att kvickroten är ca 25 cm under ytan. Kvickroten har inte kommit upp. Men det blir viktigt att skära bort svålen också runt bädden, och att så in något annat eller täcka marken där. Annars kommer kvickroten tillbaka från sidorna.

Att fräsa där det finns kvickrot hade jag aldrig vågat.:nailbiting: Känns som att be om besvär.
Är det så, min kvickrot tar sig upp genom komposten alltså en kökskompostbehållare som står ovanpå gräset och fylls med kompost ändå kommer det upp kvickrot i den :crazy:.
 
Ja
Är det så, min kvickrot tar sig upp genom komposten alltså en kökskompostbehållare som står ovanpå gräset och fylls med kompost ändå kommer det upp kvickrot i den :crazy:.
Det är ju verkligen ett otyg!

Det är vad jag kunnat läsa mig till och det har fungerat hos mig.

En skillnad på det du beskriver och hur jag gjort kanske är att rizomen störts och den ovanjordiska delen tagits ur funktion genom att vändas. Att ha kompost över utan att vända den låter lite som att göda kvickroten? Årstiden när mest kompostmaterial produceras och när det komposteras bäst är kvickroten aktiv och har ovanjordisk del.

SLU rekommenderar (vid storskalig odling) kombination av att vända ned rizomen djupare än dess komfortzon 0-7,5cm med plöjning och att därefter regelbundet klippa ned de ovanjordiska delarna som det enda effektiva glyfosatfria sättet att trötta ut den så mycket att den försvinner. Går att läsa mycket spännande via wikipedias referenser.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 136
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 053
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 454
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 383
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp