Göra nytt trädgårdsland

Ja

Det är ju verkligen ett otyg!

Det är vad jag kunnat läsa mig till och det har fungerat hos mig.

En skillnad på det du beskriver och hur jag gjort kanske är att rizomen störts och den ovanjordiska delen tagits ur funktion genom att vändas. Att ha kompost över utan att vända den låter lite som att göda kvickroten? Årstiden när mest kompostmaterial produceras och när det komposteras bäst är kvickroten aktiv och har ovanjordisk del.

SLU rekommenderar (vid storskalig odling) kombination av att vända ned rizomen djupare än dess komfortzon 0-7,5cm med plöjning och att därefter regelbundet klippa ned de ovanjordiska delarna som det enda effektiva glyfosatfria sättet att trötta ut den så mycket att den försvinner. Går att läsa mycket spännande via wikipedias referenser.
Ja jag rensar dom för hand ;) och gräver bort hela svålen och lägger den på "svålkomposten". De få bitar som envisas med att överleva rycker jag upp. Den jäkeln växer ju fortfarande, så nu på vintern så syns den väldigt bra bland allt annat halvförmultnat... Smidigt att rycka nu gäller bara att hinna ut iträdgården innan mörkret faller.
 
Om jorden är för våt går det inte att bearbeta den utan att den "geggar ihop" och du förstör jordstrukturen. Spadvända, eller plöja, går för det innebär väldigt lite bearbetning men knappast att fräsa utom möjligen om det är mullfattig sandjord men då krävs det lite mer av jordförbättring för att det ska bli bra trädgårdsjord.

När bönderna i trakten börjar vårbruket är lämplig tid att sätta igång.
Alltså småland är mullfattig sandgjord, här betyder vända jorden typ gräv av det översta lagret gräs ta sedan spettet och spetta till önskat djup. Fyll på med mull det du har och bygg sedan en mur runt landet av stenen du fått upp... Det var skillnad mot när man bodde i uppland och det var lerjord då var det väldigt viktigt när man grävde. Här spelar det noll roll, det är liksom sand och sten bara ändå.
 
Alltså småland är mullfattig sandgjord, här betyder vända jorden typ gräv av det översta lagret gräs ta sedan spettet och spetta till önskat djup. Fyll på med mull det du har och bygg sedan en mur runt landet av stenen du fått upp... Det var skillnad mot när man bodde i uppland och det var lerjord då var det väldigt viktigt när man grävde. Här spelar det noll roll, det är liksom sand och sten bara ändå.
Spetta till önskat djup om det inte jättestor sten i vägen ;)
Numer är det enbart upphöjda trädgårdsland som gäller hos mig :)
 
Spetta till önskat djup om det inte jättestor sten i vägen ;)
Numer är det enbart upphöjda trädgårdsland som gäller hos mig :)
Nej då blir man galen och startar någon jätteutgrävning som slutar med att hela tomten blir en jättekrater med en sten mitt i :arghh:. Sen kommer sambon ut och undrar vad i allsindar man håller på med och då måste man förklara att man faktiskt försöker plantera en vinbärsbuske :meh:.
 
IMG_3284.JPG

I anslutning till varje lite odlingsyta på tomten finns ett litet röse...
 
För att svara bör man veta vad du har för jordart? En lerjord ska med fördel grävas och vändas nu för att isen ska hjälpa aggregatstrukturen, men kör du med jordfräs kommer du bara kompaktera och få plogsulor. En sandjord kan nog fräsas.
 
Alltså småland är mullfattig sandgjord, här betyder vända jorden typ gräv av det översta lagret gräs ta sedan spettet och spetta till önskat djup. Fyll på med mull det du har och bygg sedan en mur runt landet av stenen du fått upp... Det var skillnad mot när man bodde i uppland och det var lerjord då var det väldigt viktigt när man grävde. Här spelar det noll roll, det är liksom sand och sten bara ändå.
Ganska idealisk odlingsjord egentligen 😉 leran är bäst på åkrarna bara typ.
 
Är det nu man riskerar stryk när man nämner att man bor på sandås med finkornig badstrandssand under matjordslagret :cautious:
Då skulle jag definitivt bygga bädd utan att gräva! Om du har problem med torka kanske lägga något fukthållande direkt över kartongen/nedersta lagret. Fårull om du kan få tag på 'fulull' gratis. Eller bygga halvhügelbädd med stockar/grenar som ett av de understa lagren.

Iochförsig skulle jag bygga utan att gräva om jag hade tung lera också, eller mycket sten. Mikrolivet kommer kunna flytta näringsämnen från leran upp i bädden/mullämnen ner i leran ändå och jag får mindre ryggskott.
 
Ganska idealisk odlingsjord egentligen 😉 leran är bäst på åkrarna bara typ.
Nja en viss mängd ler vill man ha i sin jord, annars håller den knappt någon fukt. Den småländska pinmon är knappast känd för att vara god odlingsjord :). Men man kan gräva i den när som helst på året om man vill se det hela positivt, den är lika horribel året om. Man skulle kunna tro att den var bra på att dränera men det är den inte heller.
 
Då skulle jag definitivt bygga bädd utan att gräva! Om du har problem med torka kanske lägga något fukthållande direkt över kartongen/nedersta lagret. Fårull om du kan få tag på 'fulull' gratis. Eller bygga halvhügelbädd med stockar/grenar som ett av de understa lagren.

Iochförsig skulle jag bygga utan att gräva om jag hade tung lera också, eller mycket sten. Mikrolivet kommer kunna flytta näringsämnen från leran upp i bädden/mullämnen ner i leran ändå och jag får mindre ryggskott.
Får du inte problem med att det blir torrt i bädden? Jag körde jättemycket upphöjda bäddar ett tag pga all jäkla sten men det blir för torrt.
 
Får du inte problem med att det blir torrt i bädden? Jag körde jättemycket upphöjda bäddar ett tag pga all jäkla sten men det blir för torrt.
Hittills inte, men jag har dem täckta. Hade du täckt?

I somras experimenterade jag med att tillsätta effektiva mikroorganismer (tex som bokashi, men också egengjorda). Bäddarna som fått mikroorganismer höll fukt otroligt mycket bättre än de som inte fått. Det tyckte jag var spännande!
 
Antagligen inte :D
Finns snigeldynamit men då ska man borra hål i stenen :crazy: vilket kan vara nästan lika jobbigt som att gräva upp den :cautious:
Jo, min sambo fick för sig att han skulle lägga värmeslingor i golvet i ett rum i källaren. Så betongplattanbillades upp och var hittar man väll där om inte...stora stenar såklart. Så efter mycket om och men kom han fram till att de nog skulle sprängas medelst snigeldynamit. Men hittills har bara en blivit lite kluven efter att fått både borrhål och dynamit i sig. Det är jobbigt att stå med den där borren :P. Jag vill bara cementera igen skiten.
 
Hittills inte, men jag har dem täckta. Hade du täckt?

I somras experimenterade jag med att tillsätta effektiva mikroorganismer (tex som bokashi, men också egengjorda). Bäddarna som fått mikroorganismer höll fukt otroligt mycket bättre än de som inte fått. Det tyckte jag var spännande!
Egengjorda det låter spännande berätta gärna mer
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 138
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 456
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 435
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp