Göra om kalhygge till hästgård?

Saga98

Trådstartare
Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus men tyvärr finns det ingen mark till. Däremot äger bonden vid oss cirka 100 hektar mark som vi har tänkt fråga om vi får köpa 2-3 hektar mark av så jag kan uppfylla min dröm med att ha hästarna hemma. Nu till min fråga, marken som är vid oss är främst skog och massor av skog. En del av marken vid oss är kalhygge vilket även ligger perfekt till för att skapa min drömgård. Nu till min fråga, har någon av er gjort om kalhygge till duglig mark för en hästgård? Skogen är kalhygge med massa sly, pinnar och stubbar. Det är inte planterad någon ny skog.

Planen är att bygga stall, paddock och fina relativt lerfria hagar. Självklart förstår vi att det kommer bli dyrt och tidskrävande, det är vi medvetna om. Men så länge det finns en chans att det går kommer vi köra ;) Tycker är svårt att få fram en bild på vad kalhygge är värd idag. Om någon av er har köpt kalhygge, vad fick ni betala per hektar? Vi bor i mellan/norra Sverige. Är det några speciella regler man måste följa när man ska göra om skog?


Mvh
 
Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus men tyvärr finns det ingen mark till. Däremot äger bonden vid oss cirka 100 hektar mark som vi har tänkt fråga om vi får köpa 2-3 hektar mark av så jag kan uppfylla min dröm med att ha hästarna hemma. Nu till min fråga, marken som är vid oss är främst skog och massor av skog. En del av marken vid oss är kalhygge vilket även ligger perfekt till för att skapa min drömgård. Nu till min fråga, har någon av er gjort om kalhygge till duglig mark för en hästgård? Skogen är kalhygge med massa sly, pinnar och stubbar. Det är inte planterad någon ny skog.

Planen är att bygga stall, paddock och fina relativt lerfria hagar. Självklart förstår vi att det kommer bli dyrt och tidskrävande, det är vi medvetna om. Men så länge det finns en chans att det går kommer vi köra ;) Tycker är svårt att få fram en bild på vad kalhygge är värd idag. Om någon av er har köpt kalhygge, vad fick ni betala per hektar? Vi bor i mellan/norra Sverige. Är det några speciella regler man måste följa när man ska göra om skog?


Mvh
För det första. Det är inte alls säkert att ni får stycka marken på det sättet ni vill. Att bara köpa loss några hektar från en skogsfastighet är inte alltid tillåtet (oavsett om markägaren vill det också) Här har myndigheterna en del att säga till om. Sedan kan det finnas begränsningar när det gäller att göra om skog till betesmark. Så mitt tips är att ta kontakt med markägaren först förstås, men även läsa på vad som gäller avseende styckning av mark och ändrad användning av mark i det län där ni bor.
 
För det första. Det är inte alls säkert att ni får stycka marken på det sättet ni vill. Att bara köpa loss några hektar från en skogsfastighet är inte alltid tillåtet (oavsett om markägaren vill det också) Här har myndigheterna en del att säga till om. Sedan kan det finnas begränsningar när det gäller att göra om skog till betesmark. Så mitt tips är att ta kontakt med markägaren först förstås, men även läsa på vad som gäller avseende styckning av mark och ändrad användning av mark i det län där ni bor.
Absolut, har förstått att det är en del regler som gäller när det handlar om skog. Grannen har nämligen köpt mark av bonden förut och de förra ägarna av huset skulle köpa mark av bonden också men sen fick de förändringar i livet och var tvungna att flytta. Därför jag vet att det inte kommer vara några problem, men absolut jag ska kolla upp det innan med kommunen så jag vet exakt vad som gäller.
 
Absolut, har förstått att det är en del regler som gäller när det handlar om skog. Grannen har nämligen köpt mark av bonden förut och de förra ägarna av huset skulle köpa mark av bonden också men sen fick de förändringar i livet och var tvungna att flytta. Därför jag vet att det inte kommer vara några problem, men absolut jag ska kolla upp det innan med kommunen så jag vet exakt vad som gäller.
Och länsstyrelsen.
 
och om det är ett hygge som blivit markberett är det ju mark som kanske inte är så roligt som potentiell hagmark, även för ett skogsbete.
Det kan ju även vara planterat eller ska planteras, bara att det inte syns ännu.
 
Om det är lerfritt eller inte beror på jordarten och även hur väldränerad marken är, vilket hänger ihop med jordarten.
Kolla på SGUs kartvisare så kan du se vilken jordart det är just där.

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html

Fast man kan alltid göra lerfria hagar - frågan är bara hur mkt det kommer kosta. :angel:

Till TS - ja, du måste kontakta kommunen som pkt 1 - det är långt ifrån säkert att det du önskar kommer vara tillåtet. Sedan kan du med fördel kontakta en entrepenör för att få någon form av prisöverslag, jag gissar att det snabbt kommer på 1 mill + för stall, paddock och hagar. Men det går ju att göra lite i taget så klart.
 
Fast man kan alltid göra lerfria hagar - frågan är bara hur mkt det kommer kosta. :angel:

Till TS - ja, du måste kontakta kommunen som pkt 1 - det är långt ifrån säkert att det du önskar kommer vara tillåtet. Sedan kan du med fördel kontakta en entrepenör för att få någon form av prisöverslag, jag gissar att det snabbt kommer på 1 mill + för stall, paddock och hagar. Men det går ju att göra lite i taget så klart.
Absolut, man kan alltid bygga det lerfritt, men jordartskartan ger ju även en hint om vad det skulle kosta :).

Det blir ju dyrare att gör det lerfritt om det är lerig morän/ler/gyttjelera över hela det området som TS vill ha som hage och beroende på hagstorlek såklart.
 
Vilken häftig karta! Låt mig gissa, Glacial Lera hör till det som är absolut "värst" att ha i hagarna?
Yes det stämmer, eller postglacial lera, men även gyttjelera är mindre kul. Sedan beror det ju på hur tjocka de olika jordartslagren är och vad som ligger under. Finns det ett lager av sand någon meter under leran är det förmodligen bättre än om det är 5 meter lera och sedan urberg. Det påverkar ju dräneringen.
Vi har gyttjelera hos oss, men hagarna är stooora med stora gräsytor och det är bara längst fram det blir lerigt egentligen och leran blir aldrig djup utan hästarna sjunker ner kanske 5 cm när det är som värst, dvs aldrig över hovarna.
 
Inte samma sak men vi har gjort skog (dock huvudsakligen lövträdskog) till betesmark för får samt tallskog till skogsbete, eller vi håller på, det är MYCKET jobb 😅 och ett långsiktigt projekt då endel av det hela även är att låta naturen jobba åt en.

Går såklart att anlita företag som kommer och rensar och gräver upp/fräser alla stubbar och rötter, då går det snabbare men det är DYRT.

Krävs endel tillstånd för att få omvandla produktiv skogsmark till annan typ av mark. Annars får man snäll på fingrarna av myndigheterna för att man inte bla återplanterar.




Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus men tyvärr finns det ingen mark till. Däremot äger bonden vid oss cirka 100 hektar mark som vi har tänkt fråga om vi får köpa 2-3 hektar mark av så jag kan uppfylla min dröm med att ha hästarna hemma. Nu till min fråga, marken som är vid oss är främst skog och massor av skog. En del av marken vid oss är kalhygge vilket även ligger perfekt till för att skapa min drömgård. Nu till min fråga, har någon av er gjort om kalhygge till duglig mark för en hästgård? Skogen är kalhygge med massa sly, pinnar och stubbar. Det är inte planterad någon ny skog.

Planen är att bygga stall, paddock och fina relativt lerfria hagar. Självklart förstår vi att det kommer bli dyrt och tidskrävande, det är vi medvetna om. Men så länge det finns en chans att det går kommer vi köra ;) Tycker är svårt att få fram en bild på vad kalhygge är värd idag. Om någon av er har köpt kalhygge, vad fick ni betala per hektar? Vi bor i mellan/norra Sverige. Är det några speciella regler man måste följa när man ska göra om skog?


Mvh
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 903
Senast: Raderad medlem 142449
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 765
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej allihopa! Jag tänkte fråga er kloka här och disskutera endel frågor som jag har angående betesbidrag, behöver massa hjälp vill lära...
Svar
17
· Visningar
6 023
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp