Göra om skräprum till skrivrum

bettysmatte

Trådstartare
Jag har inget extrarum i huset som kan bli mitt skrivrum. Men i stallbyggnaden finns två isolerade gästrum, varav det ena används som sadelkammare/kattrum/skräprum just nu. Jag är lite allergisk mot panel. Tänker att det borde gå hyfsat lätt att bara vitmåla panelen i taket, men hur göra med väggarna?
20200522_121925.jpg
Kan man spackla skarvarna och sedan tapetsera över?
 
Jag har inget extrarum i huset som kan bli mitt skrivrum. Men i stallbyggnaden finns två isolerade gästrum, varav det ena används som sadelkammare/kattrum/skräprum just nu. Jag är lite allergisk mot panel. Tänker att det borde gå hyfsat lätt att bara vitmåla panelen i taket, men hur göra med väggarna? Visa bifogad fil 51223Kan man spackla skarvarna och sedan tapetsera över?

Jag hade nog gipsat med skivor istället, om jag ville ha tapet. Känns som ett ganska omfattande projekt att spackla allt det och kanske rör sig panelen med väder/fuktförhållanden över året? Då finns väl risk att både spackel och tapet spricker 🤔
 
Jag har inget extrarum i huset som kan bli mitt skrivrum. Men i stallbyggnaden finns två isolerade gästrum, varav det ena används som sadelkammare/kattrum/skräprum just nu. Jag är lite allergisk mot panel. Tänker att det borde gå hyfsat lätt att bara vitmåla panelen i taket, men hur göra med väggarna? Visa bifogad fil 51223Kan man spackla skarvarna och sedan tapetsera över?
Vitmåla taket och låt väggarna vara om du inte vill dra på dig ett stort projekt. För som @Nenii skriver så är det bäst att sätta gips först om du vill tapetsera.
Men väggarna ser whitewash'ade ut? Det är en ok bakgrund (tycker jag) och vill du gömma vägg så är nog stora eller många roliga tavlor det bästa, eller en väggmatta.

Du ska ju skriva bok nu, inte renovera :angel:
 
Jag hade nog gipsat med skivor istället, om jag ville ha tapet. Känns som ett ganska omfattande projekt att spackla allt det och kanske rör sig panelen med väder/fuktförhållanden över året? Då finns väl risk att både spackel och tapet spricker 🤔
Vitmåla taket och låt väggarna vara om du inte vill dra på dig ett stort projekt. För som @Nenii skriver så är det bäst att sätta gips först om du vill tapetsera.
Men väggarna ser whitewash'ade ut? Det är en ok bakgrund (tycker jag) och vill du gömma vägg så är nog stora eller många roliga tavlor det bästa, eller en väggmatta.

Du ska ju skriva bok nu, inte renovera :angel:
Jag tror att det blir renoveringsgips på väggarna, och sedan någon fin tapet ovanpå. Helt rätt @Scata att jag ska skriva bok i första hand, men jag vill ha ett litet mysigt kryp-in där jag kan längta efter att stänga in mig själv och skriva. Och då MÅSTE panelen bort........ :nailbiting: :wtf::D
 
En annan idé, som är brutalt mycket snabbare att åstadkomma.

Jag stod där ute en stund och begrundade alla utanpåliggande elkablar, som ju måste plockas bort om jag ska kunna gipsa, och började fundera på hur det skulle bli om man i stället vitmålade tak och taklist, och sedan målade väggpanelen med en snygg TÄCKANDE väggfärg? Kanske en vacker ljusgrön nyans, t.ex.? Sedan plockar man bort hemska taklampan, sätter upp några snygga gardiner, loppisfyndar en snygg spegel, kanske några ljuslampetter, osv. En fönsterbräda vid fönstret så man kan ha krukväxter och en fönsterlampa (och något som katten kan sitta på...... ;) ).

(Om någon undrar så fungerar rummet just nu som kattrum åt lyxstallkatt, sadelkammare, och lite allmänt skräprum......)
 
En annan idé, som är brutalt mycket snabbare att åstadkomma.

Jag stod där ute en stund och begrundade alla utanpåliggande elkablar, som ju måste plockas bort om jag ska kunna gipsa, och började fundera på hur det skulle bli om man i stället vitmålade tak och taklist, och sedan målade väggpanelen med en snygg TÄCKANDE väggfärg? Kanske en vacker ljusgrön nyans, t.ex.? Sedan plockar man bort hemska taklampan, sätter upp några snygga gardiner, loppisfyndar en snygg spegel, kanske några ljuslampetter, osv. En fönsterbräda vid fönstret så man kan ha krukväxter och en fönsterlampa (och något som katten kan sitta på...... ;) ).

(Om någon undrar så fungerar rummet just nu som kattrum åt lyxstallkatt, sadelkammare, och lite allmänt skräprum......)
Jag (som själv inte hade funderat på att ta bort panelen) skulle aldrig haft ett helt rum panelat utan att ha den ordentligt målad. Angående det finns inga alternativ.

Ett förslag att snabbt få mindre av panel i rummet är att köpa ett gäng meter av något trevligt tyg och hänga upp som en fondvägg.
Då kanske du kan stå ut med den målade panelen som blir kvar, och ser jag rätt så försvinner en del av andra långväggen bakom garderober?
 
Jag (som själv inte hade funderat på att ta bort panelen) skulle aldrig haft ett helt rum panelat utan att ha den ordentligt målad. Angående det finns inga alternativ.

Ett förslag att snabbt få mindre av panel i rummet är att köpa ett gäng meter av något trevligt tyg och hänga upp som en fondvägg.
Då kanske du kan stå ut med den målade panelen som blir kvar, och ser jag rätt så försvinner en del av andra långväggen bakom garderober?
Jag har funderat över natten och jag tror absolut att jag kan stå ut med panelen, bara jag får den ordentligt målad. Det gör mig inget att väggarna är lite ojämna, som panel ju är, men jag kan bara inte föreställa mig att jag ska sitta där inne och trivas i den färgen som rummet är nu. Om man står nära så ser man att lasyren - eller vad det nu är - dessutom är slarvigt målad. Det har runnit på några ställen, bland annat ovanför fönstret. Panelen är dessutom väldigt oproffsigt skarvad (mitt på väggen - gör man så?) på ett antal ställen, men jag tror inte att det kommer att synas jättemycket om jag får målat över med en färg som täcker ordentligt.
 
och ser jag rätt så försvinner en del av andra långväggen bakom garderober?
Inte garderober, det är trådbackar och ett litet bord som står där med saker i/på. Närmast dörren (kameran) står en hög, small IKEA-bokhylla. Jag måste tänka ut hur jag ska få det till att se snyggare ut också. För jag tror att jag måste ha förvaring av hästsaker där inne även efter jag har fixat färdigt. Kanske att jag kan investera i några snygga pappförvaringslådor från IKEA t.ex.? Får fundera.
 
Den här kommentaren har jag funderat lite på. Inte hade du väl sagt till någon som funderade på att fixa till köket, att "Du ska väl laga mat, inte renovera?" ;)

Lite samma sak. Allt blir roligare i en fin miljö :) !
Såklart att det alltid är roligare att göra saker i fin miljö.
Det jag menade med den meningen, därav blinksmijly, är att det är så lätt att ta på sig så mycket saker att göra så att huvudfokus inte får den tid som den behöver och att orken tryter för, i det här fallet, båda sakerna. Men jag vet inte vad du satt för tidplan på boken, om du ens har någon?
Att jämföra med matlagning tycker jag haltar...
Tanken var på dig att inte göra "för mycket" samtidigt, inget ont i det.
 
Såklart att det alltid är roligare att göra saker i fin miljö.
Det jag menade med den meningen, därav blinksmijly, är att det är så lätt att ta på sig så mycket saker att göra så att huvudfokus inte får den tid som den behöver och att orken tryter för, i det här fallet, båda sakerna. Men jag vet inte vad du satt för tidplan på boken, om du ens har någon?
Att jämföra med matlagning tycker jag haltar...
Tanken var på dig att inte göra "för mycket" samtidigt, inget ont i det.
Jag tänker att det här rummet ska bli mitt skrivarrum, både i nuläget och inför ev framtida böcker. Men också att det kan vara ett fint rum där jag kanske sitter och läser, funderar, eller umgås med katten, eller något helt annat. Vi har inte många rum i huset, och jag saknar lite ett helt ostört rum som bara är mitt :) ! Därför vill jag också att det ska vara fint och mysigt inrett - enligt min smak..... Ett rum man blir inspirerad av när man går in och sätter sig där.......

Fast varför haltar jämförelsen med matlagning egentligen? De flesta kök går att laga mat i precis som de är, men ändå är köket något som de flesta börjar med att renovera när de flyttar in i ett nytt hus.
 
Jag tänker att det här rummet ska bli mitt skrivarrum, både i nuläget och inför ev framtida böcker. Men också att det kan vara ett fint rum där jag kanske sitter och läser, funderar, eller umgås med katten, eller något helt annat. Vi har inte många rum i huset, och jag saknar lite ett helt ostört rum som bara är mitt :) ! Därför vill jag också att det ska vara fint och mysigt inrett - enligt min smak..... Ett rum man blir inspirerad av när man går in och sätter sig där.......

Fast varför haltar jämförelsen med matlagning egentligen? De flesta kök går att laga mat i precis som de är, men ändå är köket något som de flesta börjar med att renovera när de flyttar in i ett nytt hus.
Du startade en tråd med en fråga, du får olika svar. Varför ställde du frågan om du inte vill ha svar? Och vad är det här för försvarstal? Det är inget som jag har bett om iallafall.

Jag tycker att liknelsen haltar därför att jag inte är en "renoveringsidiot" som renoverar om det inte behövs, sen om "de flesta" gör det - so what? 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
647
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 336
Senast: Ajda
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
1 996
Senast: dotzie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp