Göra om verkstad till stall

Emelie.ha

Trådstartare
Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå.

Jag har nyligen flyttat till en gård som har 4 hektar betesmark, och 3 hektar åkermark samt 1,5 hektar skog och en stor ridbana på 30x50 osv. Det enda som saknas är ett ordentligt stall (och ett ridhus, som jag planerar att bygga inom typ sådär 10 år 😅) Jag är dock lite sugen på att göra om en verkstad som finns på gården till stall. Verkstan är drygt 30 meter lång men ca 14 meter bred och har 5 meter i takhöjd och en bred dörr som är 3 meter hög. Tanken är att verkstan/stallet ska rymma minst 5 boxar för hästar mellan upp till 175cm (varav en ska vara fölningsbox) och gärna en skötselplats (alternativt får stallgången användas till det) samt en uppvärmd sadelkammare med toalett (avlopp och vatten finns indraget).
Har fått höra av grannar och folk runt omkring att byggnaden är för liten för denna idé. Vad tror ni? Är detta helt omöjligt så jag ska tänka om och göra byggnaden större när ekonomin tillåter det, isåfall hur mycket bredare/längre bör byggnaden vara tycker ni? Om ni anser byggnaden vara för liten för 5 boxar i dagsläget, hur många anser ni får plats som det ser ut idag? Tacksam för svar och reflektioner.
 
Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå.

Jag har nyligen flyttat till en gård som har 4 hektar betesmark, och 3 hektar åkermark samt 1,5 hektar skog och en stor ridbana på 30x50 osv. Det enda som saknas är ett ordentligt stall (och ett ridhus, som jag planerar att bygga inom typ sådär 10 år 😅) Jag är dock lite sugen på att göra om en verkstad som finns på gården till stall. Verkstan är drygt 30 meter lång men ca 14 meter bred och har 5 meter i takhöjd och en bred dörr som är 3 meter hög. Tanken är att verkstan/stallet ska rymma minst 5 boxar för hästar mellan upp till 175cm (varav en ska vara fölningsbox) och gärna en skötselplats (alternativt får stallgången användas till det) samt en uppvärmd sadelkammare med toalett (avlopp och vatten finns indraget).
Har fått höra av grannar och folk runt omkring att byggnaden är för liten för denna idé. Vad tror ni? Är detta helt omöjligt så jag ska tänka om och göra byggnaden större när ekonomin tillåter det, isåfall hur mycket bredare/längre bör byggnaden vara tycker ni? Om ni anser byggnaden vara för liten för 5 boxar i dagsläget, hur många anser ni får plats som det ser ut idag? Tacksam för svar och reflektioner.
Hur är det för litet för 5 boxar?
Har du 5 boxar längst ena långsidan så blir ju varje box 6m bred om du vill. Om boxarna är 3,5m djupa och stallgången 3,5 m så är det ju kavr 7m längs andra långsidan för sadelkammare, foderkammare, skötselplats mm
 
Byggnaden bör vara stor nog för så få boxar, vet inte vad dina grannar baserar sina åsikter på. Är de ens hästkunniga?
Mitt tips är—ha inte för grunda boxar (minst 4m djupa) och ta till måtter på fölboxen rejält. Gärna skall den vara min 5x5 m till stora hästar, ju större desto bättre blir det den dagen du måste ha sto+föl inne mycket eller rent av på boxvila. Med ett så brett stall hade jag gjort en uppbidningsspilta eller annan anordning för att binda upp dem på en lite smalare yta. Vår stallgång på 3 m är nästan för bred eftersom unghästarna lockas att sno runt 360 grader när man börjar binda dem på stallgången med fästen på vad sida. En spilta för rykt/dusch är guld värt men kanske inte lätt att få till om verkstaden inte har lämplig avloppsbrunn någonstans.
Uppvärmd sadelkammare och ett täckesrum/utrymme är väldigt bra att ha, och sadelkammaren bör vara lite extra tilltagen då an lätt underskattar hur mycket grejer man behöver förvara. Likaså är det skönt att ha ett foderrum för krubbfoder inomhus, och kanske även ett hörn där man kan ställa in en rulle grovfoder, om man nu inte har förvaringsplats/öppningsplats för dem alldeles bredvid stallet. Beroende på vad du skall ha för strö kan det vara smart att tänka på en plats för halm inomhus, eller ett tak/carport ute för att ställa pallar med spån, torv eller pellets.
 
Säger som andra: gott om plats.

Men jag hade kanske löst grovfoderförvaring på något sätt utanför (kanske under tak i anslutning till byggnaden?)
Jag har redan en höskulle där jag förvarar hö och kraftfoder (typ 20 meter ifrån denna byggnad) så känner därav inte att jag behöver en sådan del i stallet 😊
 
Byggnaden bör vara stor nog för så få boxar, vet inte vad dina grannar baserar sina åsikter på. Är de ens hästkunniga?
Mitt tips är—ha inte för grunda boxar (minst 4m djupa) och ta till måtter på fölboxen rejält. Gärna skall den vara min 5x5 m till stora hästar, ju större desto bättre blir det den dagen du måste ha sto+föl inne mycket eller rent av på boxvila. Med ett så brett stall hade jag gjort en uppbidningsspilta eller annan anordning för att binda upp dem på en lite smalare yta. Vår stallgång på 3 m är nästan för bred eftersom unghästarna lockas att sno runt 360 grader när man börjar binda dem på stallgången med fästen på vad sida. En spilta för rykt/dusch är guld värt men kanske inte lätt att få till om verkstaden inte har lämplig avloppsbrunn någonstans.
Uppvärmd sadelkammare och ett täckesrum/utrymme är väldigt bra att ha, och sadelkammaren bör vara lite extra tilltagen då an lätt underskattar hur mycket grejer man behöver förvara. Likaså är det skönt att ha ett foderrum för krubbfoder inomhus, och kanske även ett hörn där man kan ställa in en rulle grovfoder, om man nu inte har förvaringsplats/öppningsplats för dem alldeles bredvid stallet. Beroende på vad du skall ha för strö kan det vara smart att tänka på en plats för halm inomhus, eller ett tak/carport ute för att ställa pallar med spån, torv eller pellets.
Tack för tipsen. Längden på verkstan tycker de är bra men de tycker att verkstan är för smal och bör ha en bredd på minst typ 20 meter. Har redan en höskulle där jag förvarar hö, kraftfoder och spån så känner i dagsläget inte att jag behöver ha ett sådant utrymme i stallet.
 
Tack för tipsen. Längden på verkstan tycker de är bra men de tycker att verkstan är för smal och bör ha en bredd på minst typ 20 meter. Har redan en höskulle där jag förvarar hö, kraftfoder och spån så känner i dagsläget inte att jag behöver ha ett sådant utrymme i stallet.
20m? Tja det beror ju på hur många boxrader man vill ha eller mer än 10m bred stallgång att soppa.
 
Tack för tipsen. Längden på verkstan tycker de är bra men de tycker att verkstan är för smal och bör ha en bredd på minst typ 20 meter. Har redan en höskulle där jag förvarar hö, kraftfoder och spån så känner i dagsläget inte att jag behöver ha ett sådant utrymme i stallet.
För smal :confused:
Det kan jag inte tänka mig
Fattar verkligen inte hur de tänkte där
En tio meter bred stallgång vill man inte sopa
 
Som det låter på er så ska det absolut gå att göra minst 5 boxar och uppbindningsplats samt sadelkammare. Nu är jag svindålig på mått osv och fattar inte riktigt alla mått på Jordbruksverket. Men hur många boxar skulle ni uppskatta får plats där inne? Behöver ha minst 1 fölbox då jag just nu sysslar med avel och har ett avelssto jag ska fortsätta ta föl på och sen vill jag ha min uppvärmda sadelkammare gärna med toalett och minst en uppbindningsplats. Var ute och kontrollmätte nu precis och verkstans innermått är 14,15m bred och 29,75m lång, dörren in till verkstan sitter 5 meter från väggen på ena sidan och ca 9 meter på andra sidan. Hade ni rekommenderat att bygga boxarna på den långsida som har 9 meter från dörren eller andra sidan? Den sida som har 4 meter från dörren har flest fönster (6 st) och den andra sidan har bara 2, det 2 fönster på varje kortsida. En på varsin sida om dörren och mittemot dessa fönster på andra sidan. Det finns idag somsagt vatten och ett avlopp indraget då det funnits en toalett där inne tidigare som nu är borttagen och finns enbart ett handfat kvar där inne nu.
 
@Emelie.ha bäst är att börja skissa något sånär skalenligt :)
Jag gjorde så att jag skrev ut en ritning på mitt stall med yttermått, fönster, vatten osv inritat (sånt som fanns sedan innan) och sen skissade jag med blyerts :) suddade, gjorde om, skrev ut en ny och höll på tills jag blev nöjd.
 
Som det låter på er så ska det absolut gå att göra minst 5 boxar och uppbindningsplats samt sadelkammare. Nu är jag svindålig på mått osv och fattar inte riktigt alla mått på Jordbruksverket. Men hur många boxar skulle ni uppskatta får plats där inne? Behöver ha minst 1 fölbox då jag just nu sysslar med avel och har ett avelssto jag ska fortsätta ta föl på och sen vill jag ha min uppvärmda sadelkammare gärna med toalett och minst en uppbindningsplats. Var ute och kontrollmätte nu precis och verkstans innermått är 14,15m bred och 29,75m lång, dörren in till verkstan sitter 5 meter från väggen på ena sidan och ca 9 meter på andra sidan. Hade ni rekommenderat att bygga boxarna på den långsida som har 9 meter från dörren eller andra sidan? Den sida som har 4 meter från dörren har flest fönster (6 st) och den andra sidan har bara 2, det 2 fönster på varje kortsida. En på varsin sida om dörren och mittemot dessa fönster på andra sidan. Det finns idag somsagt vatten och ett avlopp indraget då det funnits en toalett där inne tidigare som nu är borttagen och finns enbart ett handfat kvar där inne nu.
Måtten på jordbruksverket är mini mått. Minsta ytan för en stor häst är väl en box på 3x3,5 m. Men det är MINSTA så större är att föredra.

Finns så mycket att ta hänsyn till så är svårt att ge hjälp såhär.
 
Ett tips är att mäta i stallet du står i nu, både box, gång och i sadelkammare för att få ett hum om måtten.
Ska finnas en bra bok på många bibliotek om avstånd mellan sadelhängare mm.

Finns avlopp för toa så hade jag personligen placerat toan där för att hålla nere kostnaderna för att dra avlopp till toan.
 
Tack för tipsen. Längden på verkstan tycker de är bra men de tycker att verkstan är för smal och bör ha en bredd på minst typ 20 meter. Har redan en höskulle där jag förvarar hö, kraftfoder och spån så känner i dagsläget inte att jag behöver ha ett sådant utrymme i stallet.
Men varför skulle man behöva 20 meters bredd, för fem boxar, om man har en så pass rejäl längd?

Har de som säger så beskrivet hur de tänker?

Byggnaden är 14 meter bred.

Om man gör fyra meter djupa boxar på varje sida om byggnaden, =8 meter så har man 14 meter - 8 meter=6 meter bred stallgång kvar.

Det är ju snarast en alltför bred stallgång, för att vara riktigt praktisk.

I den byggnaden, om jag hade den, så skulle jag allvarligt fundrat på modernare och fiffigare planlösningar:

Exempelvis att bygga boxar med ett foderbord/ätfronter i mitten, så att hästarna äter från en lättstädad yta, och så ha ingångar till boxarna från de breda stallgångarna längs ytterväggarna.

Och dessutom planera boxarna med helt öppningsbara boxväggar, så att det går att köra med maskiner (t.ex. minilastare) för att mocka ur bäddar eller köra in foder.

Och/eller kanske bygga en riktigt stor lösdriftsbox, med utgång till hage, där man kan hålla unghästar i grupp, men fodra inomhus!

https://www.ja.se/artikel/2228447/v...tent=Artikel-2228447&utm_campaign=210507-2458

Det finns ju massor med möjligheter i den byggnaden, som både ger riktigt god hästvälfärd, och att skapa arbetsbesparande lösningar
 
Ska finnas en bra bok på många bibliotek om avstånd mellan sadelhängare mm.
"Att bygga häststall" av Ventorp och Michanek tror jag du tänker på :)
Den går igenom det mesta, inklusive svårare saker som ventilation, hållbarhet på olika material och typ allt man behöver 😅

Ts: stall med fem boxar eller fler ska förprövas av länsstyrelsen. Kan verka krångligt men mycket värdefullt, framför allt om man inte är expert på allt.
 
"Att bygga häststall" av Ventorp och Michanek tror jag du tänker på :)
Den går igenom det mesta, inklusive svårare saker som ventilation, hållbarhet på olika material och typ allt man behöver 😅

Ts: stall med fem boxar eller fler ska förprövas av länsstyrelsen. Kan verka krångligt men mycket värdefullt, framför allt om man inte är expert på allt.
Tack, Ska kolla om jag kan hitta den boken! Jag har koll på att om man ska bygga mer än 4 boxar måste länstyrelsen godkänna detta. Men innan man ens tar ut de måste man ha en plan och ritning hur det ska se ut så de har något att godkänna eller inte. 😊
 
Som det låter på er så ska det absolut gå att göra minst 5 boxar och uppbindningsplats samt sadelkammare. Nu är jag svindålig på mått osv och fattar inte riktigt alla mått på Jordbruksverket. Men hur många boxar skulle ni uppskatta får plats där inne? Behöver ha minst 1 fölbox då jag just nu sysslar med avel och har ett avelssto jag ska fortsätta ta föl på och sen vill jag ha min uppvärmda sadelkammare gärna med toalett och minst en uppbindningsplats. Var ute och kontrollmätte nu precis och verkstans innermått är 14,15m bred och 29,75m lång, dörren in till verkstan sitter 5 meter från väggen på ena sidan och ca 9 meter på andra sidan. Hade ni rekommenderat att bygga boxarna på den långsida som har 9 meter från dörren eller andra sidan? Den sida som har 4 meter från dörren har flest fönster (6 st) och den andra sidan har bara 2, det 2 fönster på varje kortsida. En på varsin sida om dörren och mittemot dessa fönster på andra sidan. Det finns idag somsagt vatten och ett avlopp indraget då det funnits en toalett där inne tidigare som nu är borttagen och finns enbart ett handfat kvar där inne nu.

Jag hade gjort nåt sånt här. Fem fantastiska stora boxar längs ena sidan, på andra sidan en dubbel för fölbox, avvänjning i grupp etc. Två skötselspiltor och två "mindre" boxar (ändå stora).

Om du inte själv känner att du kan sätta dig in i stallbyggesplanering så hyr in någon :). Det är en hel del att ta i beaktning, bland annat brandsäkerhet och ventilation.
IMG_20221227_130744.jpg
 
Jag hade gjort nåt sånt här. Fem fantastiska stora boxar längs ena sidan, på andra sidan en dubbel för fölbox, avvänjning i grupp etc. Två skötselspiltor och två "mindre" boxar (ändå stora).

Om du inte själv känner att du kan sätta dig in i stallbyggesplanering så hyr in någon :). Det är en hel del att ta i beaktning, bland annat brandsäkerhet och ventilation.Visa bifogad fil 109238
Det fungerar ju, men det är ett väldigt traditionellt stall, att bygga för enkel och modern skötsel, med foderbord, möjlighet att köra med maskiner för utgödsling m.m. saknas.
 
Det fungerar ju, men det är ett väldigt traditionellt stall, att bygga för enkel och modern skötsel, med foderbord, möjlighet att köra med maskiner för utgödsling m.m. saknas.
Ja, men det är ju ett litet hemmastall för egna hästar. Och även om det vore verksamhet, så maskingödsling till fem boxar får man väl inte lönsamhet på?
 
Ja, men det är ju ett litet hemmastall för egna hästar. Och även om det vore verksamhet, så maskingödsling till fem boxar får man väl inte lönsamhet på?
Inte maskinell utgödsling (skrapor), men foderbord och ätfronter, det kör man lika gärna på med stor skottkärra, och så minimerar man foderspillet eftersom inget trampas ner.

Att ha helt öppningsbara boxväggar (skjutväggar eller svängbart) gör att man med planering dels kan öppna alla väggarna en gång eller två per år, hyra en minilastare och förenkla stallrengöringen, men också att man vid behov, om de öppningsbara väggarna är bra inplanerade, kan slå ihop två boxar till eller tre, till en stor gruppbox/sjukbox genom att flexibelt ta undan mellanväggar.
Öppningsbara mellanväggar kostar egentligen inte många kronor (några extra beslag bara) mer än fasta mellanväggar, det är mer av en planeringsfråga.

Man behöver också komma ihåg att se till att det finns lagom fall på golvet, till ett avlopp, för att förenkla högtryckstvätt av stallet en gång per år.

Jag skulle också reservera 10-12 kvm i en såpass stor byggnad, med tillgång till en traktorport, för att kunna ställa upp en balupprullare för stora rundbalar (om det är vanligaste baltypen i området), eller för att kunna ställa in några stycken fyrkantsbalar.

Det blir ju ingen skillnad egentligen om ska ha fyra-fem boxar, eller ett dussin. Att planera för att stallskötseln ska bli så enkel och arbetsbesparande som möjligt, ger ju mer tid till att "hålla på" med hästarna.

Med få boxar, så är man ofta mer eller mindre ensam om "stalltjänsten", och ju mer hjälp av praktiska lösningar och maskiner man kan få till, desto bättre.
Har man fyra-fem hästar och kanske lite avel, så blir en liten traktor eller liten lastmaskin nästan ett måste, både för balhantering, men också för att putsa beten, harva ridbana, köra ut vatten eller foder i hagarna (om man inte drar fram vattenledning) med mera.
Kan man då använda liten traktor/lastmaskin i samband med mockning eller utgödsling också, så blir det en fördel.

Nu har jag haft förmånen att få bygga (bygga om befintliga utrymmen) två gånger till stall.
Första bygget var väldigt traditionellt, andra bygget något "modernare", och skulle jag få en tredje chans, så skulle jag göra det ännu mer fiffigare, med ännu fler arbetsbesparande lösningar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 162
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp