Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

L

LitenSnigel

Jag har en rätt ny häst, haft i 3 veckor ungefär. Han är "ren hopphäst" e Levantos II - Any Questions och 8 år gammal. Han har gått 120 nationellt. Den här hästen är superpositiv. Han gör skänkelvikningar, lite öppna, lite sluta och svarar på ett bra sätt för hjälperna. Mitt mål med den här hästen är att vi ska ta oss så långt det bara går i hoppningen, men jag skulle även vilja tävla åtminstone lättare klasser i dressyr. Rider för dressyrtränare och det känns som om att han blir starkare hela tiden i kroppen, vilket är trevligt. Det behövs ju för hoppningen också! I alla fall, vore kul att i detta lilla projekt få höra om andra som gjort rena hopphästar till "dressyrhästar också".... :D

Släng gärna in bilder, berätta hur ni gjort, om hästen hade tävlat i hoppning innan tala om vilka klasser, vad går den för ev. klasser idag?
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Hopphästar gör sig som regel ganska bra även som dressyrhästar, såvida att de har skapliga gångarter.
Även dr. hästar kan hoppa bra.

De är oxå ridna i bra galopptempo o har som regel en mkt större bjudning.
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Jag håller väl på med lite samma projekt, dock är min häst rätt mycket äldre :)
Har ett sto, 17 år (e. Warrigall - Hill's Double xx vilket ju iofs inte är någon utpräglad hoppstam). Förut har hon segrar upp till 1.10 men de senaste åren har hon mest gått som "rosettplockare" i 80-90 cm-klasser på klubbnivå då jag inte haft så stora möjligheter att träna.

Har alltid dressyrtränat henne parallellt och nu när jag flyttat henne så att hon står när en stor ridanläggning tänkte jag sparka igång dressyrkarriären på allvar, då jag tror det är bäst för hennes framtida hållbarhet att hoppa sällan och lågt. Har tränat dressyr "på allvar" sedan förra hösten, dock med ett uppehåll på 4 månader vid flytten.

Målet för oss är att rida träningstävlingar och ev. någon lokal LB till hösten (beroende på transportmöjligheter, har lite bilproblem).

Hon gör allt som ingår i Msv B förutom att bytena blir väldigt mycket "hoppbyten", men det finns mycket arbete kvar för att det ska bli något att visa upp på tävling.
Så det vi jobbar med nu är, förutom att stärka henne i kroppen (var sjuk förra våren och tappade väldigt mycket) är att få sakerna att se bra ut. Förut har jag mest ridit sluta för att det är nyttigt, men nu ligger fokus på att det ska vara rätt tvärning, rätt böjning osv. genom hela rörelsen. Samma sak en sån enkel grej som galoppfattningarna, att de ska vara raka och på rätt ställe...

Så mycket längre än så har vi väl inte kommit, men jag hoppas kunna återkomma med nån rapport till hösten :)
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Det är bara att kämpa på med dressyren, Curry som Susanne Palycha red svår dressyr på var en hopphäst från början, och att inte glömma Ulla Håkanssons gamla häst Ajax som hon tävlade svår hoppning på först och sedan var med i OS i dressyr,
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

min häst efter Little Q-Charlie boy xx, fick jag som 5 1/2 åring precis inriden.Han tävlade jag upp till 135 i hoppning och st georg i dressyr med segrar i båda grenarna på dom höjderna...på träning hoppade han 150, och kan allt i dressyr...piaff-passage-byten ner till varje-piruett mm!!!
f9735397.jpg


d0219b2e.jpg


94efce8d.jpg
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Min kompis köpte en jätte väl riden hoppponny för några år sen ..hade kvalat till SM och hade placeringar i typ varje start, fast kunde inte så mkt innom dressyren , men hon köpte honom som första häst och visste inte riktigt vad hon ville göra , men det hon då ville var att hoppa . Men för typ ett år sen började hon rida dressyr ordentliget elr va man säger . Och nu är det enbart dressyr hon tävlar med honom upp till LA men tränar betydligt högre ;) ( enså länge :D ) och det går jätte bra för dem :banana: det tog bara ett tag innan han fick "dressyr" musklerna ;) Men dom får jätte fina kommentarer osv. Och har fått en hel del placeringar ska förmodlingen kvala till SM i år :bump:
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

__Stilett__ skrev:
den hästen har ja sett på annonsidorna några ggr (me främst den sista bilden) ;)

mmm han va till salu för ett tag sedan, men blev sparkad så han fick vila ett halvår...sen satte jag igång han igen och nu har jag flyttat till scotland så han är pensionär(14 år) nu hemma på gården vid mamma och lever livet...lånade ut honom till min kompis när jag flyttade, men han trivdes inte och tappade en massa vikt och såg inte fin ut, så därför har jag inte vågat låna ut honom igen(lite svårt härifrån med...);) ;)
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

14 år och Pensionär????? :eek: måtte det bero på skadan!
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

hopphäst el dressyrhäst är väl ngt vi GÖR dem till!!? En "basic" häst kan med bra ryttare och utbildning klara sig bra både i hopp och dressyr. Det där extra hos hästen som behövs för att gå riktigt höga klasser tror jag att medelsvensson inte får behov av i sin ridning.
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Har ju mitt lilla äckel. e. Elmshorn - Krocket Gick 1,30 hoppning som 5-åring och årgångschampionaten. Spåddes en lysande framtid tills hon gick sönder.

Har hitills tävlat henne i LB men det hade varit kul att starta LA till sensommarn/hösten. Beroende lite på hur det går med betäckning m.m. Man vet ju aldrig heller, det är inte jag som äger henne.

Jag upplever henne som otroligt ridbar, främst i galoppen vilket jag tror kännetecknar hopphästar. De har ju ofta en mycket bra galopp. Nu betäcks hon ju med Aerline H, så tanken är ju att det ska komma ne liten fälttävlans häst. ;)

korrekt.jpg
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Rumpnissen skrev:
Har ju mitt lilla äckel. e. Elmshorn - Krocket Gick 1,30 hoppning som 5-åring och årgångschampionaten. Spåddes en lysande framtid tills hon gick sönder.

Har hitills tävlat henne i LB men det hade varit kul att starta LA till sensommarn/hösten. Beroende lite på hur det går med betäckning m.m. Man vet ju aldrig heller, det är inte jag som äger henne.

Jag upplever henne som otroligt ridbar, främst i galoppen vilket jag tror kännetecknar hopphästar. De har ju ofta en mycket bra galopp. Nu betäcks hon ju med Aerline H, så tanken är ju att det ska komma ne liten fälttävlans häst. ;)

korrekt.jpg
:banana: :banana: :banana: :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Får de verkligen hoppa 130cm som 5-åringar?
Förr fick de bara hoppa 120
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Yes, fem åringar får tävla som högt 1,30. Men hur smart det är finns det säkert delade åsikter om.
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Ponnyn jag rider tävlades innan, för ca tre år sen i hoppning. I början gick det bra, hon har placeringar upp till regional LA.. Men sen hände något, vad vet jag inte riktigt.. Nu har jag ridit henne i nästan två år, och i början var varken jag eller hon så bra, men efter mkt slit och hjälp från tränare och andra börjar hon nu gå riktigt fint. Dock har vi långt kvar, hon är en sån häst som är "född i nerförsbacke" :crazy: så hon har det lite tufft med att få in bakbenen. Så det är det vi jobbar med nu. Hon hoppar fortfarande låga hinder,men när man höjer "slår det slint"och hon ställer sig på bakbenen och vill inte mer :(
Fast nu har jag en positiv (oftast, kan vara Väldigt stoig ibland :p) pålle som gillar dressyren och livet överhuvudtaget.

Hon tävlas och tränas på LA nivå..

Bild på snyggingen :love: :d

luletcelle.jpg


celletrning.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Denna häst har gått upp till 1.20 hoppning som femåring.
Numera rids den bara på "marken" .. dock inte på nån superhög nivå men ändock ;)

sprttliten.jpg


mellantravliten.jpg


9bd07ee1.jpg


tvling2.jpg


vackerthuvudliten.jpg




Nirak
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Läcker häst!! :d

Nirak
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

hos min tränare i USA red jag en hingst som gått grand prix hoppning. när han var 17 skolades han om till dressyrhäst och kunde då tex inte göra rena byten.

när jag red honom var han 23 och var utbildad till svår dressyr. dock inte tävlad pga hans temprament.
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Den där hästen är riktigt läcker, ser hur fin ut som helst!

Det här var en trevlig tråd, fyll på bara! Jag blir lite extra inspirerad till att jobba på med markarbetet med min.. :D Vårt dressyrläger en vecka på Brolöten hos Chris & Emelie Brolin ska bli minst sagt intressant. ;)
 
Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar

Som ni säkert redan vet var juh Bella en ren hoppehäst innan jag köpte henne. Under min tid har vi startat 1,00m hoppning och tränat 1,30-1,40m. Men dressyren har dominerat mest, det är juh det jag vill hålla på med.

Hopp med förra ägaren.

hopp.jpg


Bella2_0006.jpg


Dressyr med mig.

kullavreta8.jpg


kullavreta3.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 744
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 805
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp