Göra säkerhetsgrimma av befintlig grimma?

Leeelot

Trådstartare
Måste ha grimma ute i hagen i stallet jag står i... Gillar det inte, anser det är en säkerhetsrisk. Satte då en hårsnodd i ringen för o sätta knäpphaken i den, men det godtas ej. Är det någon som sitter inne på ett smart sätt att göra befintlig grimma till en säkerhetsgrimma? (Vet det finns att köpa, men har liksom en hel del grimmor redan)
 
En riktigt billig lädergrimma, dom brukar ha så dåliga sömmar och spännen att dom går sönder för minsta lilla
 
Säger också lädergrimma gärna något mera okänt märke de går sönder direkt 😅 min fd ponny lyckades ha sönder en genom att bara backa lite så kedjorna spändes så vips brast den.
 
En rejälare nyckelring att sätta haken i fungerar men jag skulle inte vilja leda en häst någon längre bit med en sådan lösning utan att sätta om haken till den riktiga ringen. Annars hade jag valt en riktig säkerhetsgrimma faktiskt. De jag har är inte enbart säkrare om hästen fastnar utan också väldigt mycket lättare än en vanlig grimma vilket iallafall jag ser som positivt för hästens skull.
 
Måste ha grimma ute i hagen i stallet jag står i... Gillar det inte, anser det är en säkerhetsrisk. Satte då en hårsnodd i ringen för o sätta knäpphaken i den, men det godtas ej. Är det någon som sitter inne på ett smart sätt att göra befintlig grimma till en säkerhetsgrimma? (Vet det finns att köpa, men har liksom en hel del grimmor redan)

en vanlig grimma från tex hööks tål inte mycket tryck utan smäller sönder i sömmar och spännen snabbt. Hade en häst som kastade sig så har testat..
 
Jag sätter på en enkel tyggrimma som är just enkel. Inget dubbelsytt, inget fodrat, inget kraftigt. Så för hagen brukar jag köpa det enklaste otåligaste från typ Börjes eller liknande.
 
Har du en ordentlig symaskin så kan man köpa plastspännen (typ fixlock) som öppnar sig vid olika kilos belastning. Tänk cykelhjälm med rött eller grönt spänne.
 
Jag har dock haft en riktigt billig grimma som jag som yrkesman kan se är av dålig kvalitet när det gäller sömnad och material (Priset 29:- visar också på skitkvalitet) som inte gick sönder när min häst fastnade i den. Som tur var den lite för stor så den gled över öronen men det måste ha tagit några minuter.
 
Jag har dock haft en riktigt billig grimma som jag som yrkesman kan se är av dålig kvalitet när det gäller sömnad och material (Priset 29:- visar också på skitkvalitet) som inte gick sönder när min häst fastnade i den. Som tur var den lite för stor så den gled över öronen men det måste ha tagit några minuter.

Troligen var samma problem, att den var för stor, anledningen till att hästen fastnade också?
 
Tack för alla svar! Hade en lädergrimma med tunn nosrem (hade varit dubbel innan, men gick o ta bort en av lagren sas), så tog den. Den tror jag går sönder lätt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 772
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 313
Senast: ameo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp