Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

MadicDomino

Trådstartare
Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker 50% Silkesterrier 10% Tax 20%) börjar bli till åren.

Glada humöret och lekfullheten är kvar, men han fryser otroligt lätt och har svårt att hitta en bra sovposition.

Frysproblemet har vi löst med regntäcke som är fleecefodrat! Är det ännu kallare och blåsigt har han ett lite mer fodrat. Grabben har dock rejäl päls (Cockerns längd, shitzuns tjocklek!), brukade klippa han en sista gång i november när han var yngre, med att vi har ganska milda men blåsiga vintrar i Skåne och han brukar klara sig på detta.
Denna gången har jag inte klippt han sen oktober/september och försökt inte karda bort underullen i pälsen! Försöker torka han så gott man kan när man kommer in och ev. mysa in han i en filt. Detta har funkat än så länge! Han har normalt hull, (kanske 0,5 kg för mycket !) kastrerad sedan 5 års ålder och fin pälskvalité.

Dock har vi problem med liggplatserna just nu. Det syns på han att han inte tycker det är bekvämt att ligga på golvet, han vrider och vänder sig + är allmänt besvärad. :mad:

Han har två korgar i vår lägenhet på 50 kvm. En i vardagsrummet och en i sovrummet. Båda två är stora korgar (han gillar inte ligga trångt), som är mjuka och går att bädda med fleecefilt och en mindre kudde. (han gillar att bädda!) Eftersom han fryser står ena korgen mot ett element som alltid är lite ljummet och det andra står mot en vägg. Han har alltid gillat sina korgar, TILLS SENASTE 8 MÅNADERNA. Han ligger på dem i max 15 min, sen ligger han på golvet igen och är besvärad. Jag har provat lägga i mina kläder och örngott i korgarna, men det duger i 2 dagar, sen är vi inne i samma fas igen. Jag provat ha de skitiga, rena och mittimellan. MEN NEJ. Jag har även försökt ignorera han och även sagt till han att gå till korgen istället. Men icke!
Vår säng duger i max 1 h, sen är det för varmt. :grin:

Morgonmyset varar dock lite längre! Vi hade tänkt skaffa oss en lägre och större säng (just nu slås vi + hunden om 120 cm!) nu när vi snart flyttar, blir det inte lika jobbigt att hoppa upp i sängen för han. :angel: Vår säng är rätt hög faktiskt.

Någon som har en bra lösning på min fjönthund som inte förstår sitt bästa? :angel: Han är annars hur rörlig som helst, fick beröm av veterinären för fin rörlighet och knappt någon tandsten. :idea: Han motioneras fortfarande hyfsat mycket, 3 lydnadspass i veckan, 1h´s lång promenad om dagen (där han både får leka av sig med leksaker och vi gör lite lydnadsövningar!) + 3st 15 min ala kissarundor. Vissa dagar åker vi på lång tur i skogen, lägger spår, kastar boll och sniffar i skogen ! :D Är det sommar åker vi till stranden och badar! Visst vissa dagar går vi längre, han vill ju fortfarande röra på sig så känns inte det är dags ännu att trappa ner!

Eller några tips för göra hans varda lättare? Funderar på anmäla oss till simning på djursjukhuset, han älskar att simma och bada så. :D Bra motion också! Och ev. en massagekurs lägre fram på våren. Vill ha han frisk och kry i flera år till!

Slänger med en bild på min charmprinsen!

421862_10150576924449277_729664276_8428293_54339645_n.jpg

Gud vad vit han är om nosen nu såg jag, gah, ångest. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Jag har en schäfertik som är blev 8 år i höstas, hon fick dessutom problem med sina höfter för ett år sedan.

Hon går på rehab pga höfterna, hon går på en löpband i vatten 10 ggr per år + att vi promenderar ofta i vattenbrynet på sommaren.
Precis som din har hon blivit frusen och har täcken när hon är ute + att hon har ett back-on-track nättäcke på nätterna.
Hennes promenader är begränsade till max en timme åt gången men vi har valt att inte begränsa hennes lek något.
Hon har en bia-bädd med dubbla fällar i så hon ligger som prinsessan på ärten.
Hon får även massage även om vi slarvar väldigt mycket med det.

Hur ni skall lösa problemet med att han inte vill ligga i sina bäddar vet jag inte riktigt men de åtgärder vi gör har fungerat jättebra på våran tjej. Förra våren trodde jag att det var kört men nu är det helt annorlunda.
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Har inga storverk att komma med,men jag kan varmt rekomendera en "säng" som heter Beanbag. Googla så kommer du hitta din egen variant som säkert passar:laugh:
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Visst är det kul med gamla och pigga hundar :D Och så länge han vill röra sig och vara aktiv finns det ju INGEN som helst anledning att inte låta honom vara just detta. Ålder är ingen sjukdom och det är bara puckat att dra ner på mängden motion "bara för sakens skull".

När det gäller liggplatserna så kanske du kan köpa en till bädd att ha någonstans? Biabäddar brukar ju vara uppskattade, så en sådan eller något liknande kanske vore något?

Sedan tycker jag att du ska försöka banta honom lite. 0,5kg är mycket, framförallt på en liten hund och ingen hund mår bra av övervikt. Han kommer med största sannolikhet leva ett piggare och längre liv och kanske lättare hitta bekväma sovställningar osv om han får vara i normalhull eller åt det lite smala hållet.


Själv har jag en 11årig tik, hon är fortfarande med på långa promenader, springer och busar, är med på träningar, är med mig ut och joggar, tränar tricks och lydnad osv. Detta trots artros i en tass och en mängd knölar. Jag har ärligt talat inte haft en tanke på att minska mängden motion på henne, helt enkelt för att hon älskar att röra på sig och blir asjobbig(!) om hon inte får göra detta :D

Såhär såg min tant ut i söndags :love:
40883_1329053397.jpg
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Grattis till en pigg gamling!

Min egen ESS tik blev nästan 15 år, och var pigg som en unghund tills hon blev 12, sedan började hon få lite ålderskrämpor, och det började med hörselproblem. På slutet var hon helt döv, och räddningen där var att jag hade övat in handtecken för viktiga grundkommandon, som hit, sitt och stanna när hon var yngre. Kommandona satt lyckligtvis i, så det gick fortfarande bra att kommunicera med henne, eftersom hon alltid hållit god ögonkontakt.

Det är en av de saker du skulle kunna göra, medan han fortfarande hör bra, om du inte redan har gjort det, (han har ju typiska spanielöron, så troligen kommer han också att få hörselproblem framöver, det följer med örontypen).

Jag tror att den gamla hunden mår bättre och håller sig friskare om den får röra sig så mycket som möjligt så länge den inte har ont någonstans, så där gör du helt rätt.

En tanke som slog mig när det gäller hundbäddarna, i kombination att du sa att du inte har klippt honom denna vinter, är att han kanske helt enkelt blir för varm inomhus efter ett tag, och söker svalka på golvet. Pröva att flytta bort sängen från elementet, och kanske ta bort fleecefilten och lägg den på golvet istället, så han ligger mjukare där?

Det där med att inte kunna hoppa upp i sängen längre känner jag också igen. Jag satte faktiskt dit en enkel trappa åt min hund under hennes sista tid, eftersom närkontakten var så viktig för henne.
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

*kl*

Har försökt banta han. Har faktiskt fått ner han 2,5 kg, men detta 0,5kg vägrar att försvinna. Trots vi har kämpat med detta sista 0,5 kg i snart 1 år.
Trots ett hyfsat magert foder som hans mage klarar av (Tål ej gris & för mycket spanmål, åt tidigare Royal canin Light, nu Carrier Lamm & ris, han har faktiskt fått mycket finare hud och mindre exem av Carrier! :banana: ), minskad mängd på fodret, magra ben och mycket motion. Men vågen står still. Vill ju inte svälta han direkt.. :grin:

Dock tyckte veterinären att det inte var något att bry sig om vi årskollen, vill inte det halv kilot försvinna och han fortsätter röra på sig så får det va. Han har trots allt ändå blivit 2,5 kg! :p Känner man dock igenom han så känns han ganska lagom i hullet.

Beanbag kan vara något att kolla på! Biabädden hatar han. Har köpt massa bäddar åt denna hund och fått sälja eller ge bort. :devil: Funderar på om man skulle offra ett täcke och låta han ligga på det. Blir ju mjukt, varmt och bäddbart. :idea: Får se om jag hittar något bra billigt täcke på jysk idag. :D
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Vi har hyfsat svalt inomhus ( jag och sambon är varma av oss), kanske 18 -20 grader.

Har provat flytta bort från elementet (samt ena bädden står inte vid ett element!) & ta bort korgarna, bara ha fleece, ha utan fleece. ICKE. :mad: Jag tror faktiskt han inte är för varm inomhus, då han gärna bäddar upp sig i soffan med filt och kuddar & oss för värme. Men vi har en liten soffa och no offens mot min favorit vovve, men man orkar inte slås om soffan, kuddarna och ha han liggande över mig . :angel:

Men kanske skulle försöka ta bort lite underhår på han, för att prova. Men då kanske han fryser mer när han är ute. Han gillar inte alls overaller, så det är inget alternativ, han blir en stelpinne och vägrar gå. :angel:

Skumgummimadrasser! Är de inte rätt svala? Han gillar när han slipper hörn / vara omringad på sina bäddar. Borde bli ganska mjukt och svalt. Värt att prova!
 
Senast ändrad:
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Vad anser ni om cykla med äldre hundar? Denna grabb älskar att springa, men känns inte riktigt lämpligt att köra full speed som i yngre åren. :angel: Dock var det säkert 2 år sedan vi cykla sist.

Lätt jogging/trav tempo på 2 km borde väl ändå vara lagom för min kortbenta hund? :D
Faktiskt min första gamla hund, vår ena tidigare fick avliva tidigt på sjukdom och andra gavs bort till ett hem som passade han bättre. Främmande värld. :o
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Nio år är ingen ålder för en liten hund. Vid den åldern hade min förra hund sex till sju år kvar att leva. Det fanns inte på kartan att tänka på min hund som en "äldre hund" när hon var nio.

Du skriver att ni går på årskontroller hos veterinären (Super! :bow:) och så länge inget indikerar att han skulle ha problem med t.ex artros så kan du absolut cykla med honom. Börja lite försiktigt bara! En aktivitet som är jättebra är annars simning! I bassäng eller ute när vattentemperaturen tillåter det.

Fysisk och psykisk aktivering är det bästa receptet för att hålla hunden ung länge.
 
Fråga om rehab i vatten

Tänk om det fanns simhallar som hade öppet för hundar en dag i veckan!
(Haha, total utopi, jag vet)... :)

Men det blir väl väldigt dyrt med rehab i bassäng, eller täcker veterinärvårdsförsäkringen även detta? Hur mycket kostar det per timme?

(Jag undrar, därför att min svåger har en 12-årig ESS med ryggproblem, som går på smärtstillande dagligen. Simning eller löpband i vatten är inget de har reflekterat över hittills, men det kanske kunde vara något).
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Vad jag vet så kan man boka in sig i en grupp på Malmö djursjukhus. Har inte kollat upp priserna än! Jag återkommer :D
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Jag skulle vara lite försiktig med simmning på en hund med ryggproblem, för att hålla huvudet över vatten ytan skapar det spänningar i rygg muskulatuern, har man dessutom en hund som älskar att bada kan rörelserna bli okontrollerade, en vatten trask därimot där rörelserna är kontrollerade och man kan bestämma hastighet och motstånd för att bygga mag muskulaturen och stabilisera ryggen tror jag på. Blir lite frustrerad i bland på veterinär kliniker som rekomenderar bad till höger och vänster som en absolut lösning på nästan all rehablitering.
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

jag har en schäfer/bc som fyller 13 år nu i maj....han äter smärtlindrande/antiinflammatorisk med som heter Norocarp och det har han gjort i ca 2 år nu....sen har jag gjort i ordning en bädd med två dubbelvikta bäddmadrassser och ett BoT ländtäcke på där och han ligger nästan alltid där...på nätterna kan han gå mellan mattan i vardrummet och bädden några ggr.
Om din hund byter plats flera ggr och ändå har mjuka bäddar så är det ju ett val hunden gör själv tycker jag då ( Om hunden själv får välja :) )

Annars kan du kanske ge honom nypon, grönläppad mussla, glukosaminer el liknande som hjälp till leder osv..om du inte vill gå in på receptbelagda prep.
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Just nu ligger han i sin korg! WOHO! :banana:
Dock är han nyrastad och blöt, så han vill ha värme. :angel:

Glukosamin finns i hans foder just nu! Vet dock inte i vilken koncentrering dock.
Är väldigt försiktig med tillskott till han. Som ex. fick han galet med utslag och hudproblem med Plackoff'. Hua, tog lång tid att bli av med det. :cry:

Finns det något preparat som bibehåller hans rörlighet som inte innehåller något som Plackoff'en innehåller? Är öppen förslag! Lite därför jag bytade foder, detta fodret innehåller inte lika många myskoämnen som Royal canin.
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Glucosamin i foder är mest ett försäljningstrix, det är för låga halter för att ha någon effekt på hundens leder. Glucosamin finns att köpa på apoteket eller i lösvikt i i hund/hästaffärer.
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Har tänkt lite så med foder. Låter mycket flashigare! Har funderat på köpa en burk för hästar och blanda med något mumsigt. :D

Dock verkar folk väldigt oens om Glucosamin's effekter. Vissa säger att ger man hunden eller människan det, finns det en risk att man slutar producera ämnet i kroppen? Andra säger att det inte funkar. Och andra säger att det är det bästa som finns! Finns det någon som använt detta på sin gamling och märkt skillnad?
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Min förra fick Seraquin när hon fick artros i karpalleden som 13-åring. Jag märkte god skillnad, men man måste ge det ett par veckor innan det ger resultat. Hon var dock inget stel i övriga kroppen, utan det var lokaliserat endast till karpalleden.

Somliga påstår att glukosamin får bättre effekt om det ges tillsammans med Omega-3 (t.ex. laxolja).
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Frågan är då. Han har ju fått beröm för smidighet i lederna på årskollen och är mycket rörlig. Enda problemet är att han tycker det är lite jobbigt att hoppa upp i våra mycket höga säng och ligga på hårda golv.

Skall man vänta med behandlingen eller förebygga? Detta är verkligen en djungel. :grin:
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Jag gav en blandning av Glukosamin och Kondroitin från Jipotimas till mina seniorer, Fähunden hade spondylos o bakkärran krånglade, Rexen, en blandning mellan Terv o BC hade uppenbara problem med höfterna o blev mycket bättre med blandningen (omplacering, ej HD röntgad, kom till mig som 8 åring).
 
Sv: Göra saker och ting bättre för den äldre hunden!

Finns det någon som använt detta på sin gamling och märkt skillnad?

Yes.
När min tant fick problem av sin artros i tån visade det sig genom att hon började halta. Hon haltade inte hela tiden, utan lite någon gång ibland, men efter ett tag kom dessa stunder oftare och oftare. När det var som värst (då haltade hon ungefär varannan dag i två veckor, var bra ett litet tag, började halta igen osv) så valde jag att börja ge glucosamin. Sen dess har hon haltat två dagar vid ett tillfälle, och det var 1½ år sen jag började med glucosamin. Jag provade även att dra ner på mängden glucosamin vid ett tillfälle, för att se om det gick att ge henne mindre, men då började hon gå orent nästan direkt.

Kort sagt: tack vare glucosamin har jag fått som en ny hund och jag är otroligt glad för att jag provade det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 401
Senast: Dino
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 944
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 625
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp