Göra sig tung eller rida med lätt sits?

F

FredrikH

Det har säkert disskuterats förrut men ja har inte hittat något som passar.....

vad gör det för skillnad för hästen om man rider med lätt sits eller om man gör sig tung i sadeln? båda metoderna är ju för att skona ryggen på hästen (när man rider i trav d.v.s)

är det farligare för hästen om man gör sig tung? högre skaderisk altså...

funkar d bara att göra sig tung med wesernsadel eller går d me vanliga sadlar oxå?

lite funderingar bara, kom gärna med synpunkter..


MVH / Fredrik
 
Sv: Göra sig tung eller rida med lätt sits?

Jag sitter aldrig ner på hästar som inte går i rätt form, går den i rätt form kan den mycket lättare bära mig med ryggmusklerna.

Att man skulle spara hästens rygg genom att göra sig tung känner jag inte till, känns lite western och det är inte min avdelning.

Westernsadlar ser ju i alla fall ut att ligga över en större yta på hästens rygg, om nu det är bra eller dåligt, det är ju ändå "fliéerna" på hästen som är viktbärande. Westenssadelns utformning gör ju ändå det lättare att sitta just tungt som du säger, men det klart att det också går i en engelsk modell av sadel.
 
Sv: Göra sig tung eller rida med lätt sits?

Håller med blandrastik! På unghästar brukar man aldrig sitta ner just för att man vill skona ryggen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 992
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 544
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp