Göra själv, inspirationstråd självhushåll

Efwa

Trådstartare
Nu är jag inte inne på 100% självhushåll alls, det är jag allt för lat för men jag tänkte mig en inspirationstråd. Mer likt, vad du gör själv för skafferiet, kylen, frysen.

Att inspirera andra att ta till vara resurserna på gården, naturen, odla själv, göra själv eller slakta själv. Vad är tanken i år, nästa år eller i framtiden?
Jag tänker mig från det absolut enklaste och uppåt mot självhushåll.

Det ska inte vara någon präktig vi-gör-själva-därför-är-vi-bättre utan mest vara stolta att vi vill, strävar, kan och vill inspirera och dela med oss av recept eller liknande.

Om det blir pannkaka av alltihopa så dela gärna med er av det också. Ingen är perfekt.
 
Jag kan börja lite själv.

Slakt och ägg:

* I år har vi en hel del slakthöns som ska fylla frysen
* Nästa år skaffar vi myskankor för ägg året efter och eventuellt slaktdjur året efter det
* Nästa år tar vi fram vaktelkycklingar för slakt

Annat:

* Jag testade att göra brännvin på johannesört. Jag gillar det inte men det ska vara gott säger de som gillar huttar.
* Vi har massor med hasselnötter i buskarna i år. Jag ska nog skörda, torka och ha. Testa nötkräm, kanske en paj eller ha till jul.
 
Jag är långt ifrån något självhushåll men lite gör jag.

Jag försöker fylla frysen med mina grönsaker till vintern. Bönor, mangold, spenat, och förvällda betor. Odlar så pass med lök att det brukar räcka till december ungefär. Kanske ska jag testa att packa in morötter i sand till hösten för att se om de överlever i källaren. Synd att låta dem ruttna i landet.

Jag plockar lingon så jag har för hela vinterns behov, och alldelels för mycket svamp.

Generellt så köper jag inte så mycket frukt om jag har bär på buskar och i frysen.
 
I år blev jag biodlare så jag kommer inte att behöva köpa honung längre.

Att börja med bin är dock inte gratis precis. Man kan komma ganska lindrigt undan med en topplistkupa om man bygger den själv, men en stapelkupa kräver mer investeringar.

När man kommit vidare från uppstarten går det ju att sälja honung så man får tillbaka investeringen.

I övrigt tar jag vara på bär och frukt och när jag orkar så ska grönsakslandet igång igen. Det finns inget som är så tillfredställande som att skörda egna grönsaker och äta dem.
 
Från djurriket har jag hönsägg och honung, det senare mycket mer än jag förbrukar. Tillgången på ägg är just nu sporadisk och förutsätter föryngring och utökning av hönorna. Vilket förutsätter ytterligare projekt med att fixa klart hönsgården och grusläggningen utanför. Det är svårt att lyckas trycka in de där extra projekten tidsmässigt, bredvid ett gott och väl heltidsjobb och det vanliga gårdsunderhållet, men det ska och kommer att göras.

Bivaxet har jag också gjort hudsalva och cerat av med egna ringblommor och (köpe-)rapsolja.

Har också funderat på genbank med skånska blommehöns och egna kycklingar men det är lite för omständigt och jag är tveksam till att greja slakten, annars gillar jag tanken på egna ungtuppar. Men det är skrinlagt för tillfället. Liksom ankor. Vill ha, men behärskar mig.

Bär, frukt och grönsaker handlar mest om att försöka begränsa mig eftersom jag vill odla typ allt som finns och är möjligt att odla i zon 1. Och det blir en del, och många saker tar ju en stund att processa till något lagringsbart. Så jag har kommit fram till att det är bra att satsa på sådant som inte far illa av att stå lite längre på växtplatsen och som kan vänta på att tas om hand tills jag orkar och hinner. Eller som mognar när jag har semester och lite bättre förutsättningar att kunna ta det i tid.

Några favoriter är sådant som bara är att riva upp ur odlingarna och gärna som kan stå ute i landen långt in på höst/vinter som ett extra skafferi, t ex att gå ut och ta en eller två purjolökar en mörk novemberkväll, och några fina kålblad, potatis och betor. Purfärskt och kanske 30 minuter från skörd till tallrik. Älskar det. Men jag har också en rymlig källare som håller sig sval men frostfri plus ett kallskafferi, så det finns goda lagringsmöjligheter om jag odlar tillräckligt med potatis, morötter och rotselleri och sånt. Syltar och fryser in bär och gör stora lager äppelmos och fryser in. En del chutney, lite äppel- och pärondricka.

Generellt har växthuset ökat odlingsmöjligheterna mycket mer vilket är superkul, förlänger också odlingssäsongen en del. I kretsloppet ingår ju också både eget guldvatten, nässelvatten, höns- och hästgödsel så det behöver inte handlas mycket gödning.

Jag har närmare till rönnbär än till lingon, har gjort syltade rönnbär och/eller nypon som alternativ till lingon i kötträtter. Plockar svamp om/när jag har tid.

Har gjort något försök att mjölksyra kål, det blev helt ok men jag skulle vilja bli lite bättre på att ta hand om grönsaker så också. Odlar lite sporadiskt ärtskott och solrosskott på vintern för att få något färskt grönt då.

I år har jag täckt södersidan på taket med solpaneler, så en del "självhushåll" blir det med elen också hädanefter.

Hade jag inte haft ett gott och väl heltidsjobb och lite pendlingstid att dra runt ovanpå det, så hade jag lätt kunnat fylla dagarna med i princip bara självhushållning på gården, och hästarna. Men nu gör jag så mycket jag kan och orkar för att jag tycker det är roligt. I fjol blev det mest skräp, främst på grund av vädret. Men blir det för mycket med något så får det helt enkelt vara ett tag, känns det mest som ett tvång att jag "ska" odla si och så mycket så förtar det ju nöjet.

Om tiden hade medgett hade jag till exempel gärna också ägnat den mörkare årstiden åt att sy mer (alltså kläder, inte broderier) eller stickning och garner. Det sägs att det snart flyttar in alpackor på granngården så jag kanske får försöka lite då.

Jag har förresten också gjort hirkum pirkum-snaps! Jag tycker den är god, och jättevacker färg. Och rosenlikör, som snart ska provsmakas.
 
Senast ändrad:
För att inte missuppfattas ska jag tillägga att jag gör såklart inte alla saker varje år! Förra året som sagt inte någon höjdare i något avseende. Men syltade rönnbär och nypon har jag som fortfarande är goda från kanske 2016, och salvor och cerat producerades 2017, innan jag hade egna bin. Och de har också haft helt ok hållbarhet! Mjölksyrningen är nog ytterligare något år tillbaka så där har jag inget lager just nu.

Så en del kan ju löna sig att göra en större sats av när man ändå är igång.
 
Problemet med ovanstående är att när man känner att det är dags att fylla på förråden - i det här fallet rönnbären - så minns jag inte riktigt hur jag gjorde förra gången.

Hade ju tänkt lägga ut ett recept här men nu blev det lite svårare. :meh: Det står "syltade rönnbär med kanel och nejlikor" på burken men om det betyder att de var konjakssyltade kan jag inte dra fram ur minnet och inte heller tydligt säga av smaken. Nåja, lite konjak i nästa batch kan väl inte göra någon större skada i alla fall. Rekommenderas särskilt till potatis- och jordärtskockspuré, biffar på älgfärs och trattkantarellsås. :love:
 
I år har vi satt morötter och krasse. Väntar med spänning på hur morötterna tar sig med tanke på omständigheterna, hink på balkongen :p
 
De år det funkar plockar jag blåbär och lingon och fryser in i lagom förpackningar för att ha till paj, sylt, osv. Tyvärr är detta andra - om inte tredje - året som blåbären misslyckas helt :( . Förra året såg det jättebra ut tills blåbären torkade bort. I år var det alldeles för kallt vid blomningen och blommorna frös = inga bär. Trist!
 
Jag gör sylt och marmelad på bär och frukt. Det mesta kommer från mina föräldrars trädgård. Ibland gör de och jag får någon burk och likaså när jag gör så ger jag dem. Så jag köper i princip aldrig sylt eller marmelad. I år har jag hittills gjort rabarbersaft och rabarber- och nektarin-(Köpe, men det blev för många att äta upp) marmelad. Sen är tanken att jag ska göra ringblomscerat på mina egna ringblommor. Min tidigare gjorda salva är snart slut och den har varit guld för mina torra läppar så nu ska jag göra i ceratform tänkte jag.
 
De år det funkar plockar jag blåbär och lingon och fryser in i lagom förpackningar för att ha till paj, sylt, osv. Tyvärr är detta andra - om inte tredje - året som blåbären misslyckas helt :( . Förra året såg det jättebra ut tills blåbären torkade bort. I år var det alldeles för kallt vid blomningen och blommorna frös = inga bär. Trist!
Här har jag inte sett särskilt mycket blåbär på tre år. Det är min fjärde sommar här och det var bara den första som jag kunde plocka rikligt med blåbär.
 
Vi är självförsörjande på gelé, äppelmos, saft och sylt tack vare trädgårdens buskar och träd 😍
Har planterat ett till äppelträd som skulle ge lite extra lagringsbara äpplen, så på sikt kanske vi har äpplen under vintern också.

Odlar lite diverse för skojs skull och för att lära mig. Plockar massor med sallad, tomater, zucchini just nu och en del potatis. Potatis vill jag verkligheten vara självförjande på, älskar potatis!

Har köpt hem ett växthus som bara väntar på uppsättning, och hoppas även kunna börja bygga på hönshuset i höst. Målet är att bli självförjande på ägg och tuppkött.

Någon gång i framtiden hoppas jag kunna ha ett par får också :)
 
Har inte köpt ägg på åtminstone 8 år, i sommar har jag bara ätit bär ifrån trädgården, blir nog tyvärr inte nog att frysa in dock. Hade hoppats på en del potatis men det verkar bara bli nog för ett par veckor framåt. Löken gick helt åt skogen :(

Gör saft och gelé av röda vinbär, samt saft av fläder, i år ska jag prova göra inlagda rödbetor med. Tänkte dessutom prova göra tomatsåsbas tänkte jag, odlar en massa tomat men äter inte rå tomat själv. Fryser även in en del bär/grönsaker som jag har som grönfoder till hönsen över vinter, föder upp vaktlar till kött
 
Jag kan säga att jag är helt klart mer en djuruppfödare än odlare.
Jag vill så gärna tycka det är roligt att odla och ett växthus skulle jag vilja ha men jag inser att det kommer att stå tomt om inte mannen vill hålla påsen han har inte tid.

Det jag dock vill göra är att är att sätta lite bärbuskar och fruktträd. Jag har mycket plats för det och en väldigt stor gräsmattetomt så det vore trevligt. Frukt är bättre än att odla annat, mindre jobb, mindre rensning.

Men, precis som några andra här är jag ibland dålig på att ta hand om det jag plockat eller tänkt mig göra. Dagarna går liksom hela tiden för snabbt.

Att tänka sig att göra och verkligen göra är vitt skilda saker för mig.
 
När planterar man fruktträd förresten och om man vill ha hårda, syrliga äpplen till vintern, vad rekommenderar ni för sort?

Röda vinbär är nästa sak, när planteras det?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 560
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 989
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp