Göra själv, inspirationstråd självhushåll

Det enda jag är självförsörjande på är blåbär. Målet för varje år är att plocka så jag har till frukostgröten varje morgon fram till nästa års blåbärssäsong. Det här gått bra de senaste två åren, med plock i Uppland och Lappland.
Plockar gärna andra bär också, men är kass på att göra något med dem...
 
Känns lite töntigt att skriva nu efter allas stora insatser, men TS ville ju även ha enkla förslag så mitt bidrag till tråden blir groddar!

Ja, det är inte fy skam det heller. Det är sjutton onödigt dyrt att köpa dem. Vad gör du dem på? Är det allt möjligt eller håller du dig till endast en sort?
 
Just ja. Potatis...

Grannen odlar. Typ 30 ton. Så jag köper nästan aldrig. Vi byter grönsaker, blommor och plantor med varann hela tiden och när hon har potatis så hamnar det potatis här. Nu senast hörde hon av sig och undrade ifall jag hade rabarber över. Deet hade jag. När jag kom hem den dagen stod deet ett par kilo absolut nyuptagen Princess vid ytterdörren.

Så ja, jag är självförsörjande på potatis genom att jag byter till mig den. :D
I morgon ska jag titta förbi med frön till min djupröda borstnejlika som hon var intresserad av.
 
Just nu är det det bina ger, viltkött och frukt och bärremmar. Under växtperiod även grönt och bär.

Lägger jag till vad jag får av pappa och faster så potatis och ägg.

Mitt mål är att ha för hela året, vill komma ifrån att lagra i frys.
Rotfrukter
Potatis
Ägg
Nötter
Frukt och bärremmar eller färsk vara under sommar och höst
Lök
Kryddor
Grönsaker som jag kan spara fröna på för att grodda
Det bina ger
Fermaterad dryck
Sylt och marmelad
Inlagd frukt.

inspererat från farmor och farfars skafferi och jordkällare.
 
Passar på att fråga här - hur lagrar man bäst basilika, koriander och gräslök? Jag har provat att torka något år, men tyckte det blev rätt smaklöst... går det att frysa in direkt från skörd? Eller ska man göra något med dem innan?
 
Passar på att fråga här - hur lagrar man bäst basilika, koriander och gräslök? Jag har provat att torka något år, men tyckte det blev rätt smaklöst... går det att frysa in direkt från skörd? Eller ska man göra något med dem innan?
Jag klipper/hackar och fryser direkt typ de flesta kryddor (även om man får över på vintern när man köpt en sån kruka i affären) - basilika, timjan, persilja, dill, gräslök, rosmarin och salvia är väl de jag fryst in, alla med bra resultat. I år har jag massa koriander så det blir till att frysa ned när säsongen är slut.
 
Det enda jag är självförsörjande på är blåbär. Målet för varje år är att plocka så jag har till frukostgröten varje morgon fram till nästa års blåbärssäsong. Det här gått bra de senaste två åren, med plock i Uppland och Lappland.
Plockar gärna andra bär också, men är kass på att göra något med dem...

Samma här, fast jag har som mål att att varje sommar plocka 10 liter blåbär som jag sedan fryser in och det brukar räcka rätt länge :).
 
Förra året tog jag tillvara på den enorma mängd äpplen som fanns här hemma och gjorde eget äppelmos; är ju så mycket godare när man kan bestämma syrligheten själv. Dock har ju tyvärr hyresvärdarna tagit ner äppleträden i år så får plocka hos mamma på gården ett stycke bort om det blir några i år :p.
 
Rätt häftigt att kunna ta med när man är bortbjuden. Idag ska vi på 80-årsfest där födelsedagsbarnet avsagt sig presenter.

Då känns det extra bra att ta med till värdinnan:

6-12 hönsägg
6 vaktelägg
1 liten flaska johannesörtkryddad snaps
1 virkad lintrasa
1 liten burk äppelchutney

Allt är hemmagjort!
 
Om man ska köpa fruktträd och bärbuskar att plantera, var köper man det? Känns inte som om man vill köpa det på plantagen eller liknande kommersiella ställen.
Är det dålig kvalitet där eller är det hugget som stucket?
 
Om man ska köpa fruktträd och bärbuskar att plantera, var köper man det? Känns inte som om man vill köpa det på plantagen eller liknande kommersiella ställen.
Är det dålig kvalitet där eller är det hugget som stucket?
Jag skulle försöka hitta en ordentlig plantskola och hoppas att dom satsar på kvalité :)
 
Om man ska köpa fruktträd och bärbuskar att plantera, var köper man det? Känns inte som om man vill köpa det på plantagen eller liknande kommersiella ställen.
Är det dålig kvalitet där eller är det hugget som stucket?
Åh - åk till en riktig handelsträdgård!

Det skiljer massor på kvalitet. Jag har sett plantor hos de stora kedjorna som inte ens funkar i den zon jag bor i.....

Det skiljer i pris också. Men man får som bekant vad man betalar för.
 
Vi är självförsörjande på kött. Jag är inte heller någon odlare @Efwa Potatis odlar vi så att det räcker en stor del av året men jag tycker att det bästa med det är att jag blir av med delar av gödselstacken, jag hatar ogräsrensning.

Jag skulle vilja göra någon slags eget pålägg eftersom vi ju har kött men jag vet inte riktigt vad. Saltkött blir det ibland och torkar gör vi varje vår men jag skulle vilja gör något som inte är ett så stort projekt. En del röker vi men jag kan ärligt säga att vår standardmiddag när vi inte orkar göra annat är makaroner och suovas och det gör mig lite less på det rökta.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 400
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 939
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp