Göra själv, inspirationstråd självhushåll

Hur går det för er? Har ni något på gång?

Efter Hirkum Pirkum gjorde jag en snaps på renfana som typ ingen gillade. Jag tycker den luktar och smakar bättre än johannesörten men jag är å andra sidan inte så snapsig av mig.
Tänkte nog lägga i en sockerbit och testa om det blir bättre. Kan tänka mig det nämligen.

Våra plommon är snart mogna och fantastiska att äta. Tänker dock att jag måste göra något med dem. Det blir väl kanske marmelad eller sylt. Kanske något annat också.

Rönnbär är också något som vi får massor av.
 
Vi är självförsörjande på kött. Jag är inte heller någon odlare @Efwa Potatis odlar vi så att det räcker en stor del av året men jag tycker att det bästa med det är att jag blir av med delar av gödselstacken, jag hatar ogräsrensning.

Jag skulle vilja göra någon slags eget pålägg eftersom vi ju har kött men jag vet inte riktigt vad. Saltkött blir det ibland och torkar gör vi varje vår men jag skulle vilja gör något som inte är ett så stort projekt. En del röker vi men jag kan ärligt säga att vår standardmiddag när vi inte orkar göra annat är makaroner och suovas och det gör mig lite less på det rökta.

Korv att ha på mackan? Eller vad heter det på svenska (baloney)? Tänker att det kanske inte är så svårt när man satt igång? Eller?
 
Jag syr kläder till mig själv i stället för att köpa (har inte köpt nytt på nästan två år nu. Sen stickar jag och virkar och sånt men av det som blir klart är det mest sjalar, halsdukar, mössor och sockor. Sen lagar jag ganska mycket mest jeans och typ jackfickor. Sen lite allmänt pyssel, typ täljt något handtag och någon krok, flätar växtstöd, gick någon kurs i luffarslöjd så där blev det lite krokar. Sen odlar jag men det blir mer nöjesodling men visst under några månader är vi självförsörjande på tomater och gurka och lite annat. Odlar en del blommor till lys och till att plocka in.
 
Vi är självförsörjande på kött. Jag är inte heller någon odlare @Efwa Potatis odlar vi så att det räcker en stor del av året men jag tycker att det bästa med det är att jag blir av med delar av gödselstacken, jag hatar ogräsrensning.

Jag skulle vilja göra någon slags eget pålägg eftersom vi ju har kött men jag vet inte riktigt vad. Saltkött blir det ibland och torkar gör vi varje vår men jag skulle vilja gör något som inte är ett så stort projekt. En del röker vi men jag kan ärligt säga att vår standardmiddag när vi inte orkar göra annat är makaroner och suovas och det gör mig lite less på det rökta.
Grannarna lämnade in tack-kött och gjorde korv. Blev jättebra.
 
Korv att ha på mackan? Eller vad heter det på svenska (baloney)? Tänker att det kanske inte är så svårt när man satt igång? Eller?

Vi har gjort egen korv, jag tyckte att det var mycket pyssel för lite mat. Och så luktar fjälster så illa. @tanten var kan man lämna in? Det låter väldigt bekvämt.
 
Vi har gjort egen korv, jag tyckte att det var mycket pyssel för lite mat. Och så luktar fjälster så illa. @tanten var kan man lämna in? Det låter väldigt bekvämt.


Man gör väl baloney på annat sätt? Jag tror att det är typ färs eller liknande som man gör som stora ”korvar” i plastfolie. Någon som vet?
 
I år, som är första året med hus, odlar vi bara tomat, paprika, chili, jordgubbar och lök med varierande resultat. Men det får växa fram med åren. VILL göra mycket men hade inte orken i våras. Djur får jag inte ha för mannen (än :devil: )..

Mest självförsörjande är jag på kläder. Syr och stickar. Spinner även eget garn, vilket är det jag själv är mest stolt över :D för det vet jag knappt någon som gör.
Skulle vilja lära mig brodera i framtiden.
 
Kom att fundera på en grej idag. Är det nån som provat göra eget mjöl av hasselnöt? i år är det helt fantastiska mängder hasselnötter! men dom tar ju ganska lång tid att torka så frågan är om man praktiskt kan få ihop och torka mängden nötter som behövs för att få nåt mjöl? funkar det att torka i svamptork tro?
 
Kom att fundera på en grej idag. Är det nån som provat göra eget mjöl av hasselnöt? i år är det helt fantastiska mängder hasselnötter! men dom tar ju ganska lång tid att torka så frågan är om man praktiskt kan få ihop och torka mängden nötter som behövs för att få nåt mjöl? funkar det att torka i svamptork tro?
Du är medveten om att det är förbjudet att plocka hasselnötter utan lov som växer på annans mark? De ingår inte i allemansrätten utan tillhör markägaren.
 
Du är medveten om att det är förbjudet att plocka hasselnötter utan lov som växer på annans mark? De ingår inte i allemansrätten utan tillhör markägaren.

Vart i mitt inlägg stod det att jag tänkte gå in på någon annans mark och ta deras nötter menar du?
 
Man har rätt att plocka en handfull, det är någon gammal lag kring det.
Enligt Naturvårdsverket så är det helt förbjudet.

"Nötter och ollon

Hasselnötter och andra nötter omfattas inte av allemansrätten till skillnad från bär och svamp. De är inte heller fridlysta, men det är förbjudet att plocka ollon och nötter från växande träd (Brottsbalken 12 kap 2 §). Det beror på att dessa produkter var viktiga förr i tiden då grisarna gick i skogen och åt sig feta på just ollon och nötter. Det går naturligtvis att be markägaren om lov."
 
Nu när hasselnötter ändå är aktuella i tråden - när plockar man dem?

Vi ska flytta till hus med hasselnötter vid entrén. Nuvarande husägaren berättade att de aldrig hinner plocka nötterna innan ekorren hunnit före dem. Jag missunnar inte ekorren nötterna men nuvarande husägare har på 7 år inte upptäckt plommonträdet eller vinrankan i trädgården så jag misstänker att de helt enkelt inte varit så intresserade av frukterna trädgården bär :D

Jag visste inte ens att hassel växte här uppe så det vore roligt om vi kunde skörda några i alla fall :love:
 
Nu när hasselnötter ändå är aktuella i tråden - när plockar man dem?

Vi ska flytta till hus med hasselnötter vid entrén. Nuvarande husägaren berättade att de aldrig hinner plocka nötterna innan ekorren hunnit före dem. Jag missunnar inte ekorren nötterna men nuvarande husägare har på 7 år inte upptäckt plommonträdet eller vinrankan i trädgården så jag misstänker att de helt enkelt inte varit så intresserade av frukterna trädgården bär :D

Jag visste inte ens att hassel växte här uppe så det vore roligt om vi kunde skörda några i alla fall :love:

Några säger att man plockar dem när de själva ramlar av, typ. Man kan alltså sätta en duk under och skaka. De som ramlar av är tillräckligt mogna. Borde gå att gå dit några dagar i rad och "plocka".

Bara att gå och känna efter tror jag. Olika landsdelar har ju olika mognadstider.
 
Några säger att man plockar dem när de själva ramlar av, typ. Man kan alltså sätta en duk under och skaka. De som ramlar av är tillräckligt mogna. Borde gå att gå dit några dagar i rad och "plocka".

Bara att gå och känna efter tror jag. Olika landsdelar har ju olika mognadstider.
Så tydligt om de är mogna! :D:up:
 
Inser att jag måste gå och undersöka våra hasselsnår...

I övrigt brukar jag göra saft av det jag har tillräckligt av, vilket brukar vara rabarber och fläder. Och ibland åker jag på självplock av jordgubbar. Och har gjort sylt nån gång.

Min paradgren är dock svampkonserver....
Och, jag delar gärna med mig av hur man gör... (de recept jag hittat på nätet innehåller saltlag och/eller kryddlag eller liknande, fördelen med nedanstående är att man behåller all svampens egen smak eftersom man behåller vätskan från svampen)
  • Rensa svampen och dela den i lagom stora bitar.
  • Förväll svampen tills den släppt ifrån sig sin vätska. (inget fett i kastrullen!)
  • Fyll glasburkar med svamp. (sillburkar brukar vara lagom stora...) och fyll på med den vätska som svamparna släppte ifrån sig. Är det för lite vätska, toppa upp med kallt vatten.
  • Dra åt locket ordentligt.
  • Placera burkarna i en kastrull, fyll på med vatten så att det täcker burkarna. (ställ gärna burkarna på en disktrasa, grytlapp eller liknande så skramlar det inte...)
  • Koka burkarna i en timme.
  • När burkarna svalnar kommer locken (om du har "metall-lock") klicka till och bukta inåt mot burken, då det blir undertryck. Så länge locken inte buktar utåt (vilket kan hända om konserveringen inte gått bra) är detta helkonserver som håller i många år.
När man sen använder svampen bör man låta vätskan koka in i svampen, för att fortsatt behålla all svampsmak. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 598
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 004
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp